Projekt 2020

Jag älskar böcker och hade velat köpa inredningsbok, finns det någon ni rekommenderar? Svensk, norsk, dansk eller engelsk spelar mindre roll.
Typ hur man ska tänka på färger, ljus, speglar o.s.v. Något tips?
 
Här hemma blir de också lite saker på att göra listan
Måla källartrappan från mörkblå till vit
Fixa golvet i källaren så inte grundvattnet tränger upp igen i sprickorna
Göra om gamla sadelkammaren i källaren och göra som en mindre hall nere i källaren, där vi ska hänga kläder och ha skorna på en skohylla, Nu hänger de kläder överallt medmer
Det största projektet blir riva boa och ta bort den gamla betongplattan, sen bygga en större maskinhall, förhoppningsvis med ena delen isolerad med värme så man kan skruva på bilar och traktorer på vintern utan och frysa.
 
  • Måla om och lägga golv i en klädkammare
  • (Måla om väggar och tak i sovrum (fin färg i dagsläget men värdelöst grundarbete så jag vill göra om))
  • Tapetsera, byta innertak, dörrar, dörrfoder och lister i hall.
  • Slipa ner och måla om innerdörrar
  • Eventuellt ändra en inre hall och klädkammare till arbetsrum. Skulle i så fall kräva grundarbete, ommålning, eventuellt också öppna upp del av vägg. Får se när vi bott in oss ett tag.

Första saken avklarad (ska se om jag kan rota fram bilder!) och det innebar lite mer jobb än jag trodde då jag fick riva ut TRE lager golv och riva en halvrutten vägg och sätta in nya gipsväggar. Men fint blev det! Vi kan också konstatera att sovrummet ändå är bland det mest fräscha i lägenheten, så det får vara. :D Hallen behöver absolut göras om man det får vänta till sommaren...
 
  • Bygga stall (plattan gjorde vi i höstas) :love:
  • Göra om extrarummet till barnrum
  • Eventuellt måla tak och väggar i köket (det enda rummet som är orört)
  • Organisera om tvättstugan
  • Föda barn :angel:
 
Vi har förlängt vägtrumman och beställt mera grus till infarten nu. Kommer idag eller i morgon sa dom. Kommer bli bra med en bredare infart och mera grus på vägen :up:
 
Har pappat in golvet samt maskerat allt i vardagsrummet. Väntar på att barnet ska somna så kan jag grundmåla. Kommer säkert behöva spackla lite mer men sen hoppas på att kunna måla i morgon.
 
Sista lasset grus har kommit så snart är infarten helt klar! Får se om vi någon gång under året känner lust att bygga några rejäla grindstolpar och sätter ett par lampor på eller så. Jag vill även ha upp en smidesskylt i form av en töltande islandshäst som jag fått av grannen. Vi ska skriva vårt gårdsnamn på den :up:
 
Har rätt mycket att hinna med i år..

- Göra klart matsalen inomhus
- Sätta alla lister och foder inomhus
- Bygga hönshus
- Bygga hagar för hästar och får
- Bygga hundgård
- Bygga växthus
- Ställa ordning trädgårdsland
- Röja ordentligt i tilltänkta hagar och längs åkerkanter

Sen hänger väl en del på ekonomin också för att få ordning på. Utöver det, den sedvanliga veden för uppvärmningen.
 
Vårt stora 2020 projekt är att lägga om hela taket på huset. Det skulle gjorts förra sommaren men föll mellan stolarna. Vi försöker bestämma om vi ska ha bandtäckning eller schingel just nu, sambon vill ha band, jag vill ha schingel.
 
Igår målade jag om alla lister i matrummet, den här veckan slipas golvet! Så här ser det ut just nu :o

Vi börjar planera för nästa rum, köket. Tror mig ha hittat ett bra golv men måste se om man kan köpa hem nån provbit. Vill gärna ha samma/liknande som rummet bredvid. Försöker bestämma tapet och har hittat gardiner (stora besluten först eller nåt).
 

Bifogade filer

  • 20200127_183632.jpg
    20200127_183632.jpg
    284,6 KB · Visningar: 37
Har målat färdigt i vardagsrummet. I helgen sätter vi tak- och golvlister, sätter upp hyllor och gardinstänger. Sedan är vardags klart. 😃

Sedan väntar lite vila några helger, ev lite småpyssel som att måla en spegelram och en piedestal, och sen är det dags att sätta igång med vårat sovrum.
 
- Göra klart barnets rum. Mitt jobb där blir att måla taket och tapetsera (väldigt lite vägg pga snedtak).
- Måla lite ny utevägg som inte blivit målad ännu (litet projekt)
- Inför hösten införskaffa ett frysskåp till i tvättrummet

Mest ska vi nog greja ute i trädgården och få det finare där, lite svårt att lista enskilda saker. Om tid, ork och pengar finns ska vi riva ett gammalt dass och bygga upp en ny likadan byggnad. Den ska dock bli trädgårdsförvaring även om den utvändigt ser likadan ut som nu. :) I övrigt röja, klippa, gräva, odla, bygga odlingsstöd osv. Efter tid och förmåga. Finns massor att göra men tänker inte vara orealistisk. :p
 
En till punkt att stryka! :)

Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :)

Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens att bara mölja på men ska försöka ta det lite lugnare :p


  • Ridbana-får se om den blir helt klar. Beror på ekonomin.
  • Badrum-ja som det ser ut så blir badrummet fixat under 2020.
  • Tapetsera och lägga golv i "klädrummet". Hemsk 70-talstapet där nu och äcklig plastmatta.....
  • Eventuellt tapetsera om äldsta dottern rum.
  • Fylla grus på vägen upp till gården och bredda infarten så lastbilar enklare tar sig in.
  • Renovera lilla toan på undervåningen
  • Göra klart det stora källarrummet. Ska målas golv och få ny belysning. Sen ska maken fixa arbetsbänk.
 
Igår målade jag om alla lister i matrummet, den här veckan slipas golvet! Så här ser det ut just nu :o

Vi börjar planera för nästa rum, köket. Tror mig ha hittat ett bra golv men måste se om man kan köpa hem nån provbit. Vill gärna ha samma/liknande som rummet bredvid. Försöker bestämma tapet och har hittat gardiner (stora besluten först eller nåt).

Hur kommer ni behandla det slipade golvet?

Jag funderar på att riva bort ett gammalt golv och lägga in massivt obehandlat trägolv och sedan såpskura det.

/Lizzie
 
Hmm det känns ju inte direkt som vi kommer någonstans på vår lista....

  • Mindre renovering av köket (kommer påbörjas efter jul) Framskjutet
  • Färdigställa farstukvisten
  • Måla trappan inne
  • Bygga ny mindre hall och dela av stora sovrummet på övervåningen till två. Hallen klar för spackling/målning och vägg är på g
  • Måla lilla gästrummet på övervåningen
  • Golv, tak och målning i allrummet på övervåningen Påbörjat, golv och lister kvar
  • Fortsättning operation grusa runt ligghallen (vi kommer fortsätta grusa lite nytt men sen framförallt lägga på lite mer uppepå och fixa till så det ser lite snyggare ut)
  • Vindskydd/hall i sommarhagen
  • ”Snygga till” ankornas gård
  • Hängrännor på ladan samt dränering från båda ladorna och en sida av boningshuset
  • Påbörja ommålning av hus och ekonomibyggnader samt se över fasaderna
  • Byte av några fönster
  • Måla övriga fönster
  • Ridbana – jag hoppas vi ska ha ekonomi nog att påbörja den till hösten. Hoppas kan man ju alltid!

Vi är kvar på övervåningen. Allt är i alla fall målat i det stora allrummet. Tak, väggar, murstocken, dörrkarmar och lister :banana: vi har också hängt på nya dörrar i den lilla tillbyggda hallen tillsammans med karmarna såklart. Fått upp skivor och gips på väggarna där. Så nu i helgen ska det spacklas och målas. Sen ska listerna i taket tillbaka, vi ska sätta upp panelen och tids nog få på nytt golv. Projektet blev lite större än tänkt.... men sen är det klart. Väldigt väldigt nöjd med resultatet hittills.i Helgen projekteras förhoppningsvis också vart väggen ska gå och se ut mellan de två blivande rummen! Så det händer ju saker men jag vill ju stryka saker... :cautious:
 

Liknande trådar

Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 607
Senast: Luzzan
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 422
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp