Projekt 2021

FengurLaugar

Trådstartare
Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på listan och sen hoppar några punkter över till 2021.

2020
  • Ridbana-får se om den blir helt klar. Beror på ekonomin.
  • Badrum-ja som det ser ut så blir badrummet fixat under 2020.
  • Tapetsera och lägga golv i "klädrummet". Hemsk 70-talstapet där nu och äcklig plastmatta.....
  • Eventuellt tapetsera om äldsta dottern rum.
  • Fylla grus på vägen upp till gården och bredda infarten så lastbilar enklare tar sig in.
  • Renovera lilla toan på undervåningen
  • Göra klart det stora källarrummet. Ska målas golv och få ny belysning. Sen ska maken fixa arbetsbänk.

Så för 2021 blir listan ungefär såhär till en början. Har med ett par saker som ev blir men kanske att det inte hinns i år.

  • Renovera "klädrummet". Vi håller på med detta just nu faktiskt och hoppas vara klara inom två veckor.
  • Badrum. Fick det aldrig att synka med hantverkare under 2020 så tanken är att det blir någon gång i år.
  • Tapetsera och lägga nytt tak i äldsta dotterns rum.
  • Måla om något mer rum nere i källaren.
  • Bygga "garage" till självlastarvagnen mm.
  • Fylla på mer grus på ridbanan.
  • Börja med markarbetet inför maskinhallsbygge. Detta är en "eventuellt" post.
  • Växthus. Också en "eventuellt" post, men jag önskar mig verkligen ett växthus!
 
Vi hann med de planerade projekten under 2020, vilket var detta:
  • Offert för nytt avlopp är accepterat. Blir troligen av till hösten. Avloppet blev klart i december, så nu har vi en leråker till gräsmatta.
  • Målning av fasaden och fönster är påbörjat. Tänkte ta det på semestern, men troligen hinner vi klart med större delen nu under försommaren. Hus och garaget blev målat under våren!
  • Kanske hinner vi påbörja dräneringen? Vi dränerade halva huset under semestern. Riktigt slitgöra då vi fick spräcka oss ner i berg för att få ner slang och få rätt lutning.
  • Vi hann också med att göra en liten uppfräschning av köket. Ska bara upp lite mer lister och målas ett varv, sen är det klart.

För 2021 har vi följande planer
  • Ersätta den fallfärdiga slipersmuren till en i sten och plantera en avenbokshäck. Planerad till april/maj.
  • Dränera sista halvan av huset, till en del av huset kommer vi ta in en grävmaskin, där vi vet att det finns lite jorddjup.
  • Poolen ska förhoppningsvis repareras och få en liner.
  • Bygga altan kring poolen/uteplatsen samt staket/plank som är kattsäkrat så vår katt kan vara lös på uteplatsen.
  • Kanske hinner vi även byta ytterdörren och ändra placeringen av den?
 
För oss blir det förhoppningsvis:
*klädkammaren
*få upp det sista listerna och dörrkarmarna
*måla om biblioteket
*helrenovera gästtoaletten
*lilla trädäcket
*växthus
*pool (måste handgrävas 😱)
*fixa planket
*pannrummet
*hobbyrummet

När jag ser det såhär så ser det övermäktigt ut, vi som skulle ta det lugnt i år 🙄
 
Projekten 2020 var ganska blygsamt formulerade, men ändå blev det omprioriteringar till följd av veterinärkostnader och hästköp som ätit upp en stor del av projektbudgeten. Men åtminstone något blev gjort:

- Ridbanestaketet blev färdigmålat, och logväggen mot innergården + stalldörrarna målade vilket piffade upp ordentligt.
- Utemiljön kring växthuset påbörjades med stenläggning men är alls inte klar.
- Även om vardagsrummet inte byggts om, så kom det åtminstone in en ny(are) päsig hörnsoffa och lite annat småfix med tavlor som piggade upp.
- Och så blev det nödvändigt att fixa till hönsgården med ny inhägnad, det var också skönt att äntligen få gjort.

Nya tag på önskelistan för 2021 men inga överdrivet kostsamma saker detta år heller:
- Fortsatt trädgårdsgrejande med att utöka och få "bärträdgården" med hallonraderna med mera på plats
- Grusgångarna, evighetsprojektet... /återstår från 2020/
- Göra klart utemiljön/stenläggning och planteringar kring växthuset. /återstår från 2020/
- Fortsätta fönstermålning/renovering.
- Göra klart (måla och inreda) "slungrummet" för honungshanteringen och förvaring /återstår från 2020/
- Måla klart hinderbommar som legat på vänt länge (påbörjat 2020, avbrutet när det blev för kallt).
- Byta ut "sargbrädorna" nertill på ridbanan som ska hålla underlaget på plats, eller åtminstone byta de sämsta
- Fylla på ytlagret på ridbanan med mer stenmjöl
- Fixa till portarna till höloftet; snickra + måla.
- Byta en del av innertaket i stallet/golvet på höloftet som är ålderstiget och tämligen riskabelt att gå på.
- Tapetsera sista delen i arbets-/odlingsrummet.
- Tapetsera om vardagsrummet
- Ev slipa/olja om golvet vardagsrummet och verandan

Känns som att detta med boxarna, sänka golvet och gradera upp hela stallmiljön har åkt upp som nästa större grej, men den får vara kvar på planeringsstadiet under 2021 för att först dra ihop lite mer pengar till det.
 
I förrgår började vi lägga nytt innertak i "klädrummet" och igår gjorde vi nästan klart. Bara några skivor kvar. Jag var iväg och köpte tapeter också, sååå fina :love: Jag tänkte slipa och spackla väggarna idag och ev måla ett lager på garderobsdörren som ska bli vit och få nytt handtag.

Tanken är att det här rummet ska bli mitt nya kontor och så har vi mitt nuvarande kontor som klädrum/walk in closet istället :)
 
Jag verkar ha hoppat över 2020 för projektlistan, men när jag kikar på lisan för 2019 är det gjort i alla fall, haha. Men nu kör vi en ny lista helt enkelt!
Just nu jobbar vi mest inne, det är ju änna säsong för det.

* Renovering av hall Pågående! Vår minimala hall är inte så smidig alls, så tre stora platsbyggda garderober är borta och på grund av hur huset tidigare är renoverat har vi lyckats "bygga in" en hyffsat stor garderob i väggen i stället. Vi fick offra en mindre inbyggd garderob i den angränsande badrummet, men den klarar vi oss lätt utan. Vidare ska taket målas vitt (träpanel), väggarna blir vita, golvet får klinker. Och så nån mer lösning för kläder/skor mm.
Infällda garderoben:
img_7485-compressed.jpg


*Köksrenovering Till sommaren åker köket ut och nytt ska in! Min högsta dröm just nu, och var tänkt till förra sommaren redan men vi valde att skjuta på det.
*Nytt avlopp Detta gör vi inte i huvudsak själva, men det tillkommer ju lite kringarbete med rördragning i huset som vi ska göra själva.
*Måla nya hönshuset utvändigt
*Kaninhus
Vi blev med Mellerudskaniner i höstas och de bor inne i en box i ladan just nu, men vill bygga nåt mer permanent ute. Så ett Kaninhus + "hage" står på listan.
*Verkstan Detta är ett långtidsprojekt som nog inte blir klar det närmaste året, det halkar alltid ner på prioriteringslistan, men nåt kanske händer!

Det stora jag kommer på nu i alla fall :) Finns lite "småsaker" kvar på stallet som jag hoppas vi tar tag i också, lite nya dörrar osv.
 
2020:
  • översyn av ventilationen i huset Ej gjort, blir 2021
  • byte av servisledning och flytt av inkommande vatten + dränering Klart!
  • relining av en bit av avloppsstammen inomhus Klart!
  • Lägga tillbaka stenläggningen som behövde tas upp vid grävningen Klart!
  • riva ur gästrummet för att bli av med dålig lukt. I samband med det byta två fönster i det rummet och ev vårt sovrumsfönster To do-listan är uppdaterad, ska ring hantverkaren i dagarna och be honom komma och titta och ge ett prisförslag
  • måla vardagsrum och en vägg i köket samt byta plats på en balkongdörr och ett fönster och pga. detta behöver även altanen modifieras lite. Görs i samband med att vi river ur gästrummet och ändå har hantverkare på plats
  • putsa en bit av fasaden Ej gjort, blir 2021
  • röja i förrådet, sätta upp hyllor och organisera om. Det har stått på att göra-listan sedan vi flyttade in hösten 2018... Klart!
  • Grävt om en större rabatt och planterat nytt + satt upp en rosenbåge över stentrappan Klart!
  • Byggt odlingslådor Klart!

2021:
  • Ovanstående punkter som ej blev gjorda 2020
  • Återställa/anlägga ny trädgård efter grävningen. Tänker mig en uppmurad L-formad rabatt, två spaljéer av armeringsjärn, trampstenar som en stig och singel på marken.
  • Mura igen en gammal lucka i fasaden och röja upp på insidan så att utrymmet under trappan kan användas till förvaring.
  • Laga några skador på träfasaden som uppkom vid grävningen samt tvätta hela den nedre, putsade delen av fasaden och ev. bättringsmåla där det behövs.
  • Bygga en trappavsats utanför ytterdörren.


Allt avloppsarbete har dränerat kassan rejält men iom möjligheten att revidera deklarationen bakåt och att kunna skjuta upp reavinstskatt med 0-ränta så funderar vi på att utnyttja den möjligheten och stoppa in dom pengarna i ett nytt kök. Men det dröjer nog till 2022.
 
2021:
  • Rusta upp altanen på baksidan: slipning, ytbehandling, rikta upp en sned bräda. Jag skulle egentligen riva bort den och bygga uterum, men nu har vår BRF kovänt så det blir inget med det :arghh:
  • Klä om matbordsstolarna i något slitstarkt tyg som håller många år framöver, nuvarande börjar ge upp.
  • Planera badrumsrenovering, plocka ut samma hantverkare som gjorde mitt lilla badrum, få offert och prata med banken. Vill nog inte att själva renoveringen påbörjas förrän 2022 pga både Corona och amorteringar.
 
Vi är klara med taket och snart tapetseringen i mitt nya kontor. Älskar tapeten :love: Maken ska köpa golv, dörr och lister idag efter jobbet. Vi hade tänkt tapetseraklart igår men limmet tog slut såklart så vi gör resten ikväll och ev sätter in dörren. Har börjat måla den fula garderobsdörren också, tog ena dotterns också och ska ta den i andra dotterns rum sen också.
 
Eftersom vi ägnade oss åt lite mer av sånt vi inte skulle än strikt hålla oss till vår lista så var det en del som inte blev gjort. Så en del från 2020 års lista får följa med till 2021. Sen ska vi försöka att inte lägga till allt för mycket 2021.... 😅

2020
Vår lista ser ju ut enligt följande:
  • Mindre renovering av köket Framskjutet troligen till 2022
  • Färdigställa farstukvisten Påbörjat, staket kvar bara
  • Måla trappan inne Klart!
  • Bygga ny mindre hall och dela av stora sovrummet på övervåningen till två. Klart! (nu återstår ju fix i de nya rummen men det får vänta)
  • Måla lilla gästrummet på övervåningen
  • Golv, tak och målning i allrummet på övervåningen Klart!
  • Fortsättning operation grusa runt ligghallen (vi kommer fortsätta grusa lite nytt men sen framförallt lägga på lite mer uppepå och fixa till så det ser lite snyggare ut) Klart!
  • Tak över ingång till ligghall + hängrännor Klart!
  • ”Snygga till” ankornas gård Klart!
  • Hängrännor på ladan samt dränering från båda ladorna och en sida av boningshuset
  • Påbörja ommålning av hus och ekonomibyggnader samt se över fasaderna
  • Byte av några fönster
  • Måla övriga fönster
  • Ridbana – jag hoppas vi ska ha ekonomi nog att påbörja den till hösten! Kommer tyvärr få skjutas på. Kan inte prioritera så pass mycket pengar dit nu. Jag hoppas på våren istället.
  • Bygga nytt ankhus Klart!
  • Nytt tak till höns och ankgård Påbörjat, höns klart
  • Renovera sadelkammaren Klart!
  • Röja gammalt hö i ladan Klart! Äntligen är ca 5-7 ton gammalt, mögligt, vedervärdigt och äckligt hö borta från logen.
  • Dränering mellan ladorna och ner mot ligghall och stall Klart!

2021

Kvar sedan tidigare
  • Staket och innertak farstukvisten
  • Renovera lilla gästrummet
  • Hängrännor på ena sidan stora ladan
  • Förbättring dränering ena sidan boningshuset
  • Påbörja ommålning av hus och ekonomibyggnader samt se över fasaderna
  • Byte av 3 fönster
  • Målning/renovering av 5 fönster
  • Nytt tak över ankgård

Nytt för året
  • Renovera lilla "nya" rummet på övervåningen Påbörjat, golv, lister och platsbyggd garderob kvar
  • Ridbana med tillhörande vägar till och från
  • Bygga fårhus + fixa hagar
  • Renovera stora "nya" rummet på övervåningen
Sen är nog både tid och pengar slut... tillkommer säkerligen flera saker som blir problem under årets gång😅. Om det skulle vara så att det finns pengar över (mot förmodan) så är vi inne på att bygga nytt hönshus + gårdar men vi får se. Annars blir det 2022 års större projekt!
 
Jag önskar fortfarande ett växthus. Vi har fått gamla fönster från mina föräldrar som vi tänkt bygga av. Vi får väl se om vi tar tag i detta under våren eller om det kommer något mellan. Men det är en dröm som jag önskar blir sann i år.
 
Jag önskar fortfarande ett växthus. Vi har fått gamla fönster från mina föräldrar som vi tänkt bygga av. Vi får väl se om vi tar tag i detta under våren eller om det kommer något mellan. Men det är en dröm som jag önskar blir sann i år.

Nu när du säger det skulle jag i alla fall vilja införskaffa en bra växttunnel och det skulle ju också kräva lite förberedande jobb.... 🙈
 
Våra genomförda projekt 2020:
• Renovering av hall: byte ytterdörr, nytt klinkergolv med golvvärme, nya ytskikt, ordentliga avhängningsmöjligheter och inbyggd garderob mm. Klart så när som på några lister
• Renovering av korridor (tak, väggar, golv) delvis gjord men vi har trots upprepade försök kvarstående problem med knarriga golv. Ska färdigställas i år.
• Uppgradering av tvättstugan med bättre förvaring, nya vitvaror och ny bänkskiva. Saknar fortfarande skåpsluckor men i övrigt klart.
• Byggt ut altanen på baksidan med en avsats och trappa till nedre gräsmattan
• Gjort om uteplatsen på kortsidan: rivit rutten trall, lagt marksten och byggt pergola
• Rått-tätat blindbotten 😐

Planerat 2021:
• Byta köksblandare
• Tredje försöket att få knarrfritt ej sviktande golv i korridoren 😐
• Sätta alla saknade täckluckor och lister på plats
• Ny folie i krypgrunden
• Diverse trädgårdsprojekt som omfattar bygge av stödmurar och odlingslådor

2021 eller 2022:
• Byte VA-ledningar mellan huset och gatan
• Ny markbeläggning på husets framsida (efter uppgrävning pga punkt ovan)
• Bygga skjul för soptunnor och trädgårdsredskap
• Ytskiktsrenovering av vardagsrummet (hejdå Vaxholms fästning och bajsbruna fönsterfoder!)

2022:
• Renovera kök
 
2020:
- Laga putsen på fasaden (inbokat).
- måla om vardagsrummet och slipa golvet.

- måla/renovera fönster.
- måla om yttre garaget och fixa taket.
- nytt kök.
- ta bort ett par rabatter och inventera trädgården.
- staket
- byta huvudvattenkran (och blandare i badrummet)


Dessutom har vi bytt tvättmaskin och tapetserat köket. Hade gärna hunnit mer men omständigheterna ville annorlunda, en del har vi ändå fått gjort.

2021:
- köksrenovering klar.
- måla/renovera fönster.

Förra veckan fick vi hem golv till hall och kök, och dessutom svar att vi inte har asbest i köksgolvet.

Sen får vi se om vi hinner något mer och vad som blir nästa projekt. Hall eller taket i "trapphus"/hall övervåning. Troligen det förstnämnda. Dessutom är jag sugen på att sätta in avkalkningsfilter.
 
Vi kämpar på med badrummet och hallen utanför det. Ska väl börja ringa till hantverkare för att få in offerter snart. Väntat på målaren som ska måla tak och väggar i hallen. Har vi tur kanske det blir klart år 2021.
 
Köket kommer inte hinna bli klart i år, så det får hamna på 2020.
Få igång golvvärme! :love:
Renovera klart sovrummet, vi började för tre år sen. :angel:
Staket runt köksträdgården, annars kommer dom fjäderklädda terroristerna förstöra alltihop.

EVENTUELLT byta värmesystem till luft-vattenpump och därmed renovera pannrummet. Det vore skönt om det klarade sig ett år till också.

Köket är klart, golvvärmen igång, sovrummet är 95% klart, staket finns runt köksträdgården och vi har bytt värmesystem! Wow, vi har varit riktigt duktiga!

2021:
Renovera pannrummet klart
Eventuellt renovera toan i stugan vi hyr ut.
Göra något åt fasaden på framsidan. Måla/byta panel, ordna ny snickarglädje runt bron.

Bonus: fixa uteplats + eventuellt påbygga altanbygge/förbereda för en framtida inglasning. (gjuta platta?)
 
*byta golv och tapetsera lilla hallen

*byta köket (inredning, tapeter, golv) inkl trossbotten under

*bygga färdigt lilla huset - vilket eg behöver göras först så att det finns ett kök

*bygga ut hönsens utegård

*växthus, plattan är lagd och glasen finns

*ev nytt hus (isolerat, uppvärmt, belyst, ståhöjd för människa) plus rastgård till hund <- ingen hund här ännu men det kan bli

Med tanke på att allt går så långsamt är jag nöjd om lilla hallen blir klar 🤪
 
Förutom diverse växtplantering i form av mer häck och lite andra buskar så har jag ett litet projekt, som jag tänkte roa mig med i år och det är att bygga ny och större bro!
Sen får jag väl se om tid, lust, ork och ekonomi finns till de mer löst planerade projekten som mest svävar fritt omkring än så länge :D
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 430
Senast: Ullmerkott
·
Fritid Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :) Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp