Projekt 2022

iNHALE

Trådstartare
Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln.

Mitt främsta 2022 projekt är att lösa röran i köket. Det ska på en bänkskiva över diskmaskinen och jag ska komma på någon slags smart lösning för att få dit dörrar till vattenberedarskåpet igen. Det är en fullständigt horribel lösning det puckot som monterade köket gjorde en gång i tiden och sambon vill inte gå med på att bygga om köket ännu så måste lösa det hjälpligt som det står nu.

Ska även fixa till "rishörnet" i trädgården bakom huset. Troligen kommer jag få gräva upp de stora grästuvorna och så i nytt gräs för att få det klippbart med gräsklipparen igen. Det blåser in vallsådd från grannens åker och det bildar rejäla tuvor med tiden när man inte klipper ned det som man ska. Behöver också föryngra syrenbuskaget intill.

Baksidan av stallet där vi har vår kompost behöver röjas upp, det har blivit något slags skämshörn där det samlas en massa gammalt bråte som man sparat i tron att det är bra att ha men i realiteten aldrig kommer använda. Där är en gammal gräsklippare som knappt fungerar, sågbockar som inte får plats i stallet och ganska många meter PVC-rör som blev över när vi drog nya vattenledningar. Eventuellt behöver det tunna plasttaket som över över bytas, iaf delvis.

Inne i stallet ska det röjas upp och organiseras. Allt ligger i drivor där inne, öppna verktygslådor till höger och vänster, rullar med takpapp från takbytet sommaren 2020, två dussin tomma bensindunkar som man bara kastat ifrån sig i ett hörn när man tankat gräsklipparen osv. Vedboxen är belamrad med cyklar, lastpallar och annan bråte. Sambon köpte en sån bra "vägg" där man kan sätta upp små lådor till skruvar, muttrar och annat smått men har det blivit uppsatt sen det köptes för 4 år sedan? Nej... Hittar man det man ska ha där inne? Nej... Svär man över röran varje gång man får vända upp och ned på allt för att hitta en skiftnyckel? Ja... Troligen kommer jag delegera denna punkten till sambon nästan helt och hållet.

Det tillkommer säkert fler saker så småningom...
 
Uterum som ska glasas in. Just nu saknas mest finansieringen , och allt utom just glaset är på plats så det är världens lyft redan nu.

Som vanligt , oändligt med rödfärg som ska monteras på ytterväggar. Ett par vindskivor har stått på listan i fem år, så i år måste det bli av.

Sen ett rum inne som vi fått över pga utflugna barn som vi ska hitta ny användning för.
 
Mitt projekt för 2022 är att få ändan ur och sälja av alla de saker som jag inte har användning för. Modellhästar, böcker, dvd-skivor etc. Gör inget om det blir sålt för 1 kr styck, bara jag blir av med grejerna. Har tänkt hur länge som helst att lägga upp på tradera, men eftersom man måste ange frakt så blir det ett för stort projekt med att packa och kolla frakt först. :crazy:
 
Vi ska göra klart badrummet. Det har dragit ut på tiden av flera anledningar men nu vill vi ha det klart. Är egentligen inte så mycket kvar.
Sen ska vi göra klart traktorgaraget vi har påbörjat.

Sen tillkommer det alltid en massa efter hur vi blir sugna på att greja. Men dom två sakerna är prio.
 
Det enda måstet är att riva ut tre hästboxar som har cirka 40 år på nacken och verkligen sjunger på den allra sista raden i den sista versen. Bila upp och gjuta om golvet i lägre nivå. Bygga om så att det i stället blir två stabila nya och rymligare boxar. Om någon okänd släkting skulle råka avlida och testamentera en större mängd pengar till mig, så skulle jag även låta riva ut den resterande boxen med vettig takhöjd, göra om hela den resterande halvan av stallet till två boxar och på köpet få ett ljust och öppet utrymme framför.

Men om det inte kommer några överraskande pengar så sätts det på den mer tidsobestämda önskelistan, i väntan på att själv ha gnetat ihop kapitalet.

I mån av tid, lust och ork: fortsatt fönsterfixande och ett antal trädgårdsprojekt. Uppfräschning av hönshuset. Och så det där slungrummet för bi-sysslan som "bara" ska målas, röjas och inredas ordentligt.
 
Vi gjorde 2021 en totalrenovering av köket + en oplanerad nygrävning av vattenbrunn då den gamla brunnen gav upp 🤪. Inte alls vad man tänkte få som extraarbete/extrautgift mitt under stor köksrenovering, men nu i efterhand är det riktigt skönt att ha fått det gjort!

Men bägge projekten sög rätt mycket musten ur oss, så vi ska därför nog ”bara” göra lite mindre/halvstora projekt under 2022.

Först ska vi färdigställa vår ”snabbrenovering” av tvättstugan som påbörjades i slutet av november och som vi pillar med lite då och då, så den kommer nog vara klar i början/mitten av januari 2022. Detta ska nog firas lite extra för det här är sista rummet (bortsett från de två badrummen) i huset som var kvar att renovera/göra om efter vårt huvud sen vi köpte huset 2013, så nu är i stort sett hela huset som VI vill ha det :)!

Vi planerar att ta ett större grepp på vår uppfart/parkering på framsidan huset så vi kan få bättre plats med bilar + husvagn, det behövs grävas och grusas för att få ut optimal yta.

Vi planerar även att gräva ur och grusa alt plattlägga gräsytorna på framsidan av huset, det är dålig gräsmatta och mest lervälling där 2/3 av året, och med 5-6 hundar är det inte helt optimalt underlag om man inte vill ha stampat jordgolv inomhus…. :D!

Ev kommer vi fixa någon form av inglasat uterum, om vi känner att vi kan besluta VAR vi ska sätta detta bäst 😆! Annars skjuts det på framtiden.

Sen är det nog bara lite inredningssmåsaker som ska ske, nån ny möbel eller nya tapeter i sovrummet osv.
 
Vi har påbörjat renovering av tvättstugan. Rev ner till golvbjälkarna och förstärkte, drog dit avlopp och nya vattenrör.
Undergolv är monterat och vi ska fräsa spår för golvvärme. Det innebär också att vi ska installera en pelletspanna (eluppvärmning i dag) och dra vattenburen golvvärme i hela huset.
Golvvärmen innebär också att vi behöver byta köket och även badrummet kommer behöva bytas ut framöver.

Så det verkar bli en totalrenovering av huset under 2022 😅
 
Väggen med fönstret. Det ska inte vara något fönster längre. Istället två skåp och en hylla osv.

Och resten av huset. Men ffa det.
2D897926-5D08-41AD-90EA-7B6D93CB9A0C.jpeg
 
Jag ska en gång för alla rensa ut all skit. Efter att det skavts i hjärtat på mig och delar av familjen som bor långt bort så är det bestämt att julen 2022 firas i mitt hus. Så tills dess ska gästrummen vara mysigt inredda, garaget ha plats för transportmedel istället för skrot, och helst av allt ska en hel del av möblerna ha sålts så att en kan röra sig genom rummen utan att snirkla sig fram. Det får gärna se lite trevligt ut också, men väntar med att sätta igång renoveringen tills jag kan ta ledigt. Prio nummer ett är bara att få. ut. all. skit.
 
Jag flyttade in i min bostadsrätt nu i december och det finns en del att ordna med. Hall, matrum och lite av köket ska renoveras. Garderoberna i sovrummet ska målas om både ut- och invändigt. De behöver även någon sorts ny instats. Den inglasade balkongen ska inredas och en katt- och blombänk ska byggas. Vill egentligen byta kök men pengarna räcker inte till det just nu. Vill även försöka rensa ut sånt jag inte behöver för fan vad mycket grejer det var att flytta som inte riktigt får plats någonstans nu.
 
Se till att badrumsinredningen som står på en halvpall i garaget installeras i badrummet. Vi har badrumsskåp i mdf och kommoden ligger an mot badkaret och håller på att lösas upp plus att de absorberar allt man spiller. Så dåligt planerat. Nu blir det plåtskåp med skjutdörrar och nytt handfat.

Sen skulle vi bygga fritidshus men är intrasslade i bygglovsärende så vi får väl se vad som händer där.
 
  • Jag behöver sortera och organisera mina köksskåp och skafferiskåpet, när jag flyttade in här för lite mer än ett år sen åkte allt bara in i skåpen utan någon större baktanke. Det funkar inte riktigt som jag vill.
  • Organisera bland mina kläder, påbörjade tidigare i år men är en del kvar att göra. Måste få bättre överblick och se vart det behövs kompletteras.
  • Få igång min robotdammsugare.
Det är inga stora projekt och sånt som hinns med redan i början av året om jag bara tar tag i skiten. 🙈
 
I stan:
- Allmän upprensning här hemma, i lådor och garderober
- Tömma garaget på allt möjligt vi samlat på hög. Funderar på att få till en garage loppis med föreningen. Vi har typ "radhus garage" och ser det är en del, förutom oss, som parkerar bilen på parkeringen och inte i garaget 😄
- Fästa lister. Flyttade in för 1 år sedan och förra ägaren hade nog ingen susning om hur man gör. En list har lossnat, osäker på var den är nu, så det ska ordnas iaf.

Sommarstugan:
- Byta fasad
- Måla ny fasad
- Få in nya altandörrar, dom vi har är sönder och är toksvåra att öppna/stänga
- Rensa ut boden på skräp från förra ägaren
- Vill verkligen göra om boden till gäststuga, men är svåra mått. Kanske jag försöker hitta måtten och frågar om råd här 😁👌
- Rensa odlingsbordet. Där är krukor, jord etc i en salig röra. Har försökt rensa ut innan, men där bor nån riktigt stora monster i röran, är rädd för att förlora ett finger eller en hand 😆🕷️🪲🕸️🪰 så blir liksom aldrig färdig där ^^
- En del trädgårds projekt, med litet växthus, tomater, blommor och annat kul
- Få upp en pergola över vår matplats och plantera vindruvor längs ena långsidan
- Ta bort del av trädäcket, stenlägga och ha en bålplats/murad grill

Får se vad vi hinner med, men en bra tråd att få igång oss med. Får försöka skriva ner vad som ska prioriteras :)
 
Måla om i det stora rummet. Vilket betyder vardagsrum, kök och hall (öppen planlösning). Har inhandlat provburk av en färg vi båda fastnade för, så nu ska vi börja med att måla upp den på olik ytor och se om den passar.

Evtl blir det byte av bänkskiva i köket också, men det beror på ekonomin.
 
Vi ska byta brädfodringen på huset och diverse stuprännor.

Dotterns gamla rum ska bli hobby/pysselrum.

Fixa iordning en skorsten så vi kan elda i vedspis och kakelugn.

Sen fortsätter jag att rensa och sälja av saker vi inte behöver/använder.
 
Jag köpte ett lite för stort hus för fem år sedan, vilket resulterat i att ett rum blivit "skräprum" där det står kartonger med mina gamla barnböcker, krukor m m som inte används. Och det är väldigt lätt att t ex slänga in tomkartonger där i stället för att åka till återvinningen. Och diverse annat...
Men nu vill jag ta tag i att tömma rummet och lägga in en matta så jag kan ha det som hundträningsrum till nästa vinter.
 
Vårt största projekt är ett bröllop med ca 50 gäster som går av stapeln i juni. Vi håller det ganska "low key" och har en väldigt avslappnad inställning till det hela, men det blir såklart ändå en hel del att rodda med.

Utöver detta ska vi renovera badrummet, eller rättare sagt få badrummet renoverat, vilket vi skjutit på i ungefär ett år nu (mest p.g.a Covid).

Vi har även haft en vattenläcka i ena sovrummet efter ett skyfall tidigare i höst, och där har försäkringsbolaget efter mycket om och men gått med på att betala för en fullständig renovering. Det är vi väldigt glada för, eftersom det finns en del stuckatur och andra originaldetaljer som kommer att kosta en hel del att återställa.
 
Vet inte,
stor chans att jag flyttar pga av jobb.
kommer hämta min bil under våren.
Tänkte se om jag ska ta PPL som jag började med när Pandemin började.
Fortsätta med PT.
köpa ny dator i April.
så mycket och jag vet inte vad jag gör.
 

Liknande trådar

Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 057
Övr. Hund Valpen som nu är åtta månader har aldrig haft problem med att vara själv hemma. Tills nu. Vi flyttade för ca 3 veckor sedan och nu är...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Blandrastik
·
Hundhälsa Min brors hund har separationsångest! Han har en liten dvärgspets hanne som varenda gång han lämnar hunden så skäller han non stop. Så...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: frazze
·
K
Träning Hallå kära medmäniskor! Känner bara att jag måste få skriva av mej lite oro.. Köpte en gård för knappt ett år sedan, hästköpet blev...
Svar
4
· Visningar
1 051
Senast: Kanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp