Bukefalos 28 år!

Projekt: fackburar till kaniner

MikaTela

Trådstartare
Idag har jag och sambon börjat smått planera för att bygga för fler kaniner.
Vi har ett förråd med två dörrar som lätt fylls med onödig skit rent ut sagt.
Där ska vi slå upp en vägg så vi får ett kaninutrymme och ett förrådsutrymme.

Nu måste jag bara komma på hur jag ska bygga burarna och med vilka mått.
Därför skulle jag gärna vilja se era burar för att få motivation!

Vi har en lång väg framför oss, vi har inte speciellt bråttom utan målet är att det ska bli klart, vårt första mål är väl framför allt att få två burar klara till i sommar så jag kan få in honorna där och låta hanen jag planerar köpa in få flytta in i buren med utegård (så han ska slippa sniffa brunstiga honor utan att få röra).

Så låt mig få höra förslag och ge mig bilder! :D
 
Sv: Projekt: fackburar till kaniner

Vad har du för yta att bygga på och vilka raser ska du ha? :)

Själv skulle jag bygga minst minimåttet på storleken större än de kaniner du planerar att ha.

dessa tips kan jag komma med:
Sitthyllor, spånkanter, höhäckar och dörrar är saker som är värda att fundera lite extra på.
Sitthyllor är det lag på, men det är ändå bra om det är hyfsat enkelt att ta loss dom. Vissa kaniner kan inte ha sitthylla och vissa äter upp dom så de behöver bytas ut med jämna mellanrum.
Spånkanter är jättelätta att bygga till och sparar mycket strö, se bara till att du kan lyfta loss dom när du ska städa och gör några extra för dem blir ofta uppätna.
Personligen gillar jag inte höhäckar, mina kaniner får höet på marken. Det går åt mer hö, men de har inget att fastna i.
Dörrarna ska vara stabila och inte sitta för tätt så de hakar i varandra, lägg extra omsorg på att få dom riktigt raka och stabila så håller dom länge :laugh:

här är mitt nya kaninstall, tot kommer det bli 20 fack.
kaninstallet.jpg


fackburarna de bor i nu ska jag renovera, slå på panel på och ställa utomhus för sommarbruk :)
 
Sv: Projekt: fackburar till kaniner

Vad fint det verkar bli hos dig! Hos mig blir det långt ifrån lika många burar då jag inte har samma utrymme som dig och har valt en rätt stor ras.
Men tanken är att få det fint, funktionellt och bra iaf! :)
 
Sv: Projekt: fackburar till kaniner

Lite OT, men blir inte fackburar lite "osocialt" för kaninerna? :confused:
 
Sv: Projekt: fackburar till kaniner

Tvärtom så tycker jag att kaninerna mår bättre av det. Dom hör och känner lukten av varandra, men har dom inte i sitt revir och blir inte stressade av varandra.
 
Sv: Projekt: fackburar till kaniner

Hur menar du med osocialt?
På detta vis kommer mina kaniner kunna se varandra och känna varandras närhet utan att behöva slåss om reviren, dessutom kommer jag tillbringa minst lika mycket tid med dom när dom sitter i fackburar som om dom skulle bo i vanliga uteburar.
 
Sv: Projekt: fackburar till kaniner

Hugger sista, men svarar er allihop.

Det jag menar är just det att kaninerna hör varandra och känner lukten av varandra, men de får ju ingen möjlighet till fysisk närhet av artfränder (och ja, jag menar såklart honor då). Många kaniner gillar ju faktiskt sällskap. :) Fast "lösdrift" är kanske inte ett platsmässigt alternativ om man nu vill ha så pass rejält stort så de kan gå undan för varandra, bortsett från slagsmålsrisken då.
 
Sv: Projekt: fackburar till kaniner

Jag kan garantera att det vore djurplågeri att sätta min hona med en annan hona om dom inte har extremt mycket plats.
Hon är nämligen väldigt revirförsvarande i sin stora bur med utegård, hon försöker slå ut mig därifrån t o m.
 
Sv: Projekt: fackburar till kaniner

Fast jag vill inte att mina kaniner har möjlighet till fysisk närhet, då kommer det smälla på en gång. Mina kaniner vill ha egna revir och inte dela dem.
 
Sv: Projekt: fackburar till kaniner

Handlar väl kanske till största delen om uppväxtmiljö också. Om kaninerna är vana att umgås med andra kaniner så blir det kanske inte ett problem på samma sätt (sen om personkemin kaninerna emellan inte fungerar är ju en annan sak).

(OT: uppfödaren jag köpte senaste kaninen av håller tydligen sina avelshonor i grupp under vintern, och det fungerar alldeles utmärkt. Samma sak med den lokala 4H-gården, de har olika grupper av kaniner boendes ihop. Det kan man såklart inte dra några slutsatser av, men inte fasen sätter man in en ny kanin i en annans etablerade revir, det är ju att be om problem däremot.)

TS, ursäkta trådkap. :o
 
Sv: Projekt: fackburar till kaniner

Det beror ju också på hur dom är avlade, jag har en bekant som satte ihop sina äldre honor i grupp när de var färdiga med avel och utställning och visst funkade det bra, men det var snälla dvv och inte ettriga, fräcka hoppkorsningar på 3kg som jag har.

Jag tar det säkra före det osäkra och håller mina isär.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 637
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 042
Senast: tanten
·
Övr. Djur 1) Finns det något bra, seriöst och framför allt unnigt kaninforum (FB-grupp el dyl) som kan rekommenderas? 2) Kanske någon här på Buke...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 299
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp