Projekt Greta..

Djurjouren

Trådstartare
Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst..
4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån.

Enligt säljarna så hade de gett upp med henne när de hade kört sista jobbet, 8 bakvarv i 22 tempo innan de fick stopp på henne...

Hit kom hon i Juli, på insidan av bägge framhovarna fanns inget horn....Fasansfulla hovar, faktiskt aldrig sett en häst se så illa ut.
Dessutom var hon skodd med päronskor och filtsula.

Hon hade så ont i hovarna att hon visste inte hur hon skulle avlasta sig, hovarna/skorna var runda på undersidan så hon stod liksom inte stadigt nånstans utan gungade...

Drog av de hemska skorna och fick på stadiga ridhästdojjor fram (ni skulle sett hennes min, jag lovar att hon log och släppte henne på bete med shettisarna ett par månader i väntan på nya hovar...
Första månaden stod hon mest stilla och skrittade bara, hade apont i fötterna.

I gång i veckan åkte jag till hästsimmet, parkerade precis vid porten för att hon skulle slippa gå på grus och lät henne simma för att hålla igång cirkulationen under konvalesensen och inet låta henne tappa alla kondis.

När hon började kunna gå lite mer obehindrat började jag lära Greta simpla saker som att man inte går på människor, man slår inet ner dem om man inte får som man vill, gå undan för tryck.......
Satte på träns och tyglar och styrde henne ut i hagen för att vänja henne vid att bett inte alltid bara drar.

Kan dock nämna att hon gjorde mig väldigt ödmjuk.... Första gången jag skulle longera henne när hovarna vuxit ut så sprang hon 2 varv på volten innan hon kom på att jag bestämde var hon skulle gå...

Pang sa det så ställde hon sig på alla fyra och siktade med sina ädla framhovar och jag fick vackert hoppa ut ur paddocken genom att kasta mig genom staketet.....

Efter det var det löslongering som gällde. Jag-beväpnad med långpisk, Greta, naken...

Hon tjurade ett tag i varje sväng för man springer rakt fram vet ni, man behöver inte svänga om man inte vill......
Dock är det rätt bra med elstaket runt paddocken, mkt bra "lär dig svänga lärare";)

Steg två var att lära henne varvbyte, gick oxå bra och lätt men sen steg 3 stopp.......
Hon börjar fatta det nu....
Hon är så extremt framtung att hon helt enkelt inte kan stanna, hon har inte en aning om hur man gör. Dock har hon lärt sig att om nån säger ptroo eller likanande så vill dom att man ska stanna och då drar de en i munnen så då måste man sätta bakhovarna så långt bakom sig som möjligt så att man kan dra emot......

I löslongeringen så fanns inget att dra emot men bakbenen åkte ut iallafall så jag fick gå omvägen med MÅNGA varvbyte för till slut så stannade hon till nån sekund för att det blev så tröttsamt att vända och då fick hon massor av beröm och GÅ HEM!!!!

Greta gillar att gå hem för då får man gå ut i hagen och käka gräs och ta ut sin frustration på nån fet liten shettis eller liknande....

Efter några veckor kunde jag faktsikt börja longera henne med longerlina och nu kan jag tom tömköra henne och hon lärde sig stanna för tömmen förra veckan.

simningen...I början gick allt bra, hon var så fixerad vid att ha ont i hovarna att hon inet orkade bråka men ju mindre ont hon fick ju mer energi blev över till att bråka.
Greta ville inte simma....Jag vägrar sa hon och slutade simma...Det är ju då ingen jättebra ide om man är på djupt vatten.......... .
Ok, sa Greta, jag trampar väl vatten då men jag tänker inte röra mig framåt iallafall.....Så där stod Greta och trampade vatten i 5 minuter och jag och simtanten stod och skrattade...
Sen följde en period av att hon simmade på men tänkte gå upp i varje varv....Jag fick stå där med pisken och hota ett par gånger så nu löser hon det bra.
En gång blev hon dock så ARG att hon började slå med frambenen på bassängväggen....Dock tröttnade hon rätt fort-cement är hårt.

Greta har ett massivt kontrollbehov...Hon måste ha koll på alla hästar och bestämma exakt hur de ska stå, sova äta och skita. Får hon inte det så blir hon vansinnig. Så mkt terapi i sommar har gått åt till att flytta hästar i och ur hennes hage och härda henne att hon inet kan bestämma över alla.

Det gjorde henne så oerhört frusterad att hon käkade upp typ 20 staketpinnar (I en hage med gräs till knäna....).

Att bara se hästarna gå där och gå, utan henne....Morrr....
Det är tydligen ett problem för henne när man kör henne, att hon blir helt tokig av att se andar hästar.....Inte konstigt alls tycker jag, det måste vara oerhört frusterande för en som henne att se alla dessa hästar springa omkring med kuskar bakom sig och fullständigt ignorera drottning GRETA!!!!!

Ja, det har gått åt mkt magbakterier i den stressade magen.......

Och mkt laser...Så mkt spänningar i bogen som förklarar hovsprickorna på insidan av framhovarna. Hon är bred i bogen, smal mellan knäna och bred mellan hovarna=all belastning på insidan av framhovarna.

Om man behandlar henne så att hon är fullständigt avslappnad så släpper spänningarna och hon får normal benställning och belastning även på hovens utsida.....

Hon hade så ont i ett bakknä när hon kom att hon försökte mörda mig när jag körde laser ens i närheten, armbågarna var oxå pajj.

Nu uppskattar hon faktiskt lasern.

Genom simningen har vi kommit på att hon är extremt lågpulsad,
Puls efter 16 minuters simning (0 min-5 min-15 min) 187-71-49
Jämfört med min starthäst som simmat i ett halvt år:172-77-57

Nu håller vi på att rida in henne......PiperGarden här på Buke har åtagit sig uppdraget. Vilket är beundransvärt, jag hade inte satt mig på henne för alla pengar i världen....

De första 3-4 gångerna gick åt till att lära henne gå framåt. Ge en skänkelhjälp vänta 5 minuter innan den tog, hästen går fram 1/2 steg, den får beröm som om den vunnit OS och ryttaren hoppar av och klappar den OTROLIGA hästen :love: .....
När jag säger att det tog 5 minuter per hjälp så skojjar jag inte, ordet tjurig får en helt ny innebörd när man träffat Greta......

En av anledningarna till att jag höll henne i longerlinan under dessa övningar var inte för att longera dem utan för att hindra Greta att ta tag med tänderna i ryttarens ben....

Sen gick det åt en väldigt massa gånger innan vi hittade stoppknappen oxå.....

Och sen skulle man ju gärna kunna styra hästen oxå......

Det har varit mkt underhållande... Både jag och ryttaren är vana vid att travare rider man in genom att hoppa upp och rida ut-färdigt....
Det gör man inte med Greta

För några veckro sen började jag åka in till Jägersro med henne och longerade henne på stallbacken.....Det var hysteriskt men hon tog hjälperna efter ett tag, stannade på kommando och var bara stirrig men inte okontaktbar.efter 3 gånger så var Jäger ok i koppel.

Sen har vi ridit henne på Jägers oxå, 2 lugna turer när jag rider med på min lugna gamal snälla vallack och nu sist så fick hon gå 2 intervaller i sanden i galopp var det tänkt....

Det blev bara en 1/2 galopp, Greta var mkt travsäker visade det sig, jag red bakom och jag lovar, jag har aldrig nånsin sett en häst trava så klockrent som Greta, helt på linje, så där energisparande trav som få har...Och detta med tunga ridskor.
ryttaren var oxå lite lyrisk.

Tack Jägersro för tunga galoppbanor i uppförsbacke och Gud för Pelhambettet...annars tror jag aldrig hon hade stannat:D

Nästa intervalla fick hon galopp efter halva och sen red vi hem...Greta hade lite åiskter om meningen med avskrittning...Hon menade på att om man har börjat springa så är det HELT meningslöst att sluta, totalt idiotiskt faktiskt....

Ryttaren såg ANINGENS trött ut efter den ridturen får jag säga.

Greta är en snäll tjej men ujujuj vilket humör. Hon gillar att bli riden numera, (kanske inet precis efter galoppjobbet ;) ) men hon ser så nöjd ut med sin ryttare och lyssnar fint.
I stallet är hon relativt trevlig, hon har lärt sig älska att bli ompysslad.

Unnade henne en massage förra veckan nångång, största problemet där var väl att hon försökte bita massörern hela tiden...

Så, nu vet vi vad vi här nere i Skåne roar oss med. Få se vad det blir av Greta, jag har tänkt ge henne chansen till våren och funkar det inte så betäcker jag för det är rätt fin stam på henne och med den puslen och koordinationen så borde det bli en intressant förlmärr.
Om man nu vågar ta föl på en sån häst...

Men ändå så blir jag lite ledsen av såna här hästar. Vad tusan har hon varit med om som fått henne så här.....Verkar som att ingen lärt henne något, bara hottat på grejorna och tutat och kört.
När hon kom fattade hon varken stopp eller gå fram, kunde inte gå undan för tryck åt något håll......Man fick lära henne allt på nytt.
 
Senast ändrad:
Sv: Projekt Greta..

Oj vilken läsning...:D

Det skulle vara kul att få se en sån travsäker häst på banan... men kan gissa att vägen är LÅNG för er...

Jag är oxå nyfiken på vad det är för stam ¨på märra ;)
 
Sv: Projekt Greta..

Spännande historia. Har man inte jobb så kan man ju alltid skaffa sig :angel: .
Hoppas ni får henne till start. Jag vill oxå veta vad det är för stam på henne... man blir ju nyfiken ju :smirk:
 
Sv: Projekt Greta..

Lååååååååååång som jag vet inte vad.
Har ju inte ens satt vagnen på henne ännu...
Jag är lite mesig får jag erkänna, tömkörning är en trevlig gren, vi tränar halhalter och hörnpasseringar nu, det har man ju så väldigt mkt nytta av på travbanan :D
Nån som känner sig manad för första körturen :D :D :angel: så är det bara att anmäla sig till mig .;)

Men får man bara henne i vagn och hon sköter sig där med så är det inte så lång väg kvar, hon var i vad säljaren kallde tävlingskondition i juli, sen har hon gått ute dygnet runt sen dess, simmat minst en gång i veckan, sista månaden har hon löslongerats i mkt galopp (självvalt tempo) ......Och nu är hon ju igång med ridträningen.

Men som sagt var...Jises vilken häst.
 
Sv: Projekt Greta..

:D Ja, jobb är alltid kul. Men faktum är att det tar inte så lång tid, jobbet som Greta behöver.
För att inte utmana hennes tjurighet så jobbar jag bara med henne typ 5 minuter i taget, sällan mer, simningen hänger hon med på när jag ändå ska dit med en annan häst och har man stallet i trädgården så blir det inte speciellt dyrt eller tidskrävande med Gretor.

Jag gillar utmaningar så jag tyckte det var en kul Grej.

Ok då alla, Hon är efter Pale Amber.
 
Sv: Projekt Greta..

Lååååååååååång som jag vet inte vad.
Har ju inte ens satt vagnen på henne ännu...
Jag är lite mesig får jag erkänna, tömkörning är en trevlig gren, vi tränar halhalter och hörnpasseringar nu, det har man ju så väldigt mkt nytta av på travbanan :D
Nån som känner sig manad för första körturen :D :D :angel: så är det bara att anmäla sig till mig .;)

Men får man bara henne i vagn och hon sköter sig där med så är det inte så lång väg kvar, hon var i vad säljaren kallde tävlingskondition i juli, sen har hon gått ute dygnet runt sen dess, simmat minst en gång i veckan, sista månaden har hon löslongerats i mkt galopp (självvalt tempo) ......Och nu är hon ju igång med ridträningen.

Men som sagt var...Jises vilken häst.

Been there done that...

Hade en som fick panik av när skaklarna touchade rumpan :cool: han fick vara monte häst ett tag till skallen och vettet brann upp på honom :mad: :(

Så jag står gärna över jobbet som stridspilot... Hoppas du hittar någon, så där lagom självmordsbenägen person att sätta upp i vagnen ;) :angel:
 
Sv: Projekt Greta..

Jomen visst... Som att det skulle vara bättre :rofl: :rofl: :rofl: ;) :D
 
Sv: Projekt Greta..

Ja jises...... Vad sjutton har jag gett mig in på? Hur länge är det försvarbart att ha en travhäst utan att sätta vagn på den :D
 
Sv: Projekt Greta..

Tänka sig att den där var det nära att man köpte!.. :|


Men var lugn, jag fick min alldeles egna problemhäst till slut.. Efter 2 månader har han nu börjat gå intervaller på rakbanan :D
 
Sv: Projekt Greta..

Tack för trevlig läsning! jag håller timmarna för att det ska gå bra! skulle kunna köra om du fanns i närheten! (jag är för dum för att vara skraj!:crazy:) Lycka till!:banana:
 
Sv: Projekt Greta..

:rofl: :rofl: :D
Hon är ju för söt den lilla Greta :p
Ryttaren kan infoga här att det nog kan behövas lite mer ridning innan vagn ska på, iaf ska det nog gå att stoppa henne relativt obehindrat först... :eek: (och det behövs ju inte för ridning... :angel: )
En annan upptäckt Greta har märkt är att det finns större bitchar än henne :eek: numera tar hon alla mina åthutningar under ridturen, om än med en väldigt sur min... :D
nä, den här följetongen kan nog liva upp travsidan, för med Greta har man aldrig tråkigt...
 
Sv: Projekt Greta..

Oh en självmordspilot!!!!!! Är du i närheten av Jägers så skynda dig hit!!!
Har precis löshoppat tanten för första gången.....

La en bom på två bildäck.....Tjohej sa hon och galoperade runt den...
La en bom till på ett bildäck så att hindret blev dubbelt så långt...

Tjohej, det kan man oxå gå runt......

Men..Skam den som ger sig, ett hinder i liggande bildäckshöjd, 3 bommar långt pryder nu min paddock.

Inte ens Greta ansåg det mödan värt att gå runt det så hon hoppade över det som att det var 1,5 meter högt och 4 meter brett....:smirk: och sen blev hon så glad att hon slog knut på sig själv.

3 gånger åt vart håll hoppade hon sen fick hon stå och fundera för sig själv innan jag tog in henne i hagen igen.

Nästa gång kanske jag kan minska till 2 bommar långt:D
 
Sv: Projekt Greta..

*skrattar så jag ramlar av stolen* :rofl: vilken häst...
 
Sv: Projekt Greta..

det fanns en idiot hos shj som varken stig eller reijo fick stopp på .Den tränade de med bakom en special tillverkad grind som satt på en långsamvagn. Så "idioten" fick gå bakom denna vagn i långsamkörningarna . snabbjoben och värmingarna till loppen . Han var rätt kapabel och het som en spis.
 
Sv: Projekt Greta..

:D
du får väl ta westernsadel och kamera nästa gång vi ska ut och rida... :p så fixar vi lite snygga poser... :rofl:
ses i morgon!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp