Projekt ligghal

Fille

Trådstartare
Jag är projektansvarig för ligghallsbygge på ridskolan där jag arbetar. Har mailat med kommunen om bygglov och har fått en lista på vad som krävs:
3E11983E-FBA6-43E6-9EE3-FE521B90FA49.png


Jag funderar på kontrollplan och situationsplan. Jag har googlat på kontrollplan men förstår inte riktigt vad det innebär, kan någon förklara? Sen funderar jag också på situationsplan, vad menas med två mått?
 
Jag är projektansvarig för ligghallsbygge på ridskolan där jag arbetar. Har mailat med kommunen om bygglov och har fått en lista på vad som krävs:Visa bifogad fil 46277

Jag funderar på kontrollplan och situationsplan. Jag har googlat på kontrollplan men förstår inte riktigt vad det innebär, kan någon förklara? Sen funderar jag också på situationsplan, vad menas med två mått?
Kontrollplanen är ett dokument som ser till att dokumentera:
  • vilka kontroller som ska göras och mot vad kontrollerna ska ske
  • vem som ska göra kontrollerna
  • vilka återkopplingar (anmälningar) som ska göras till kommunen
  • vilka arbetsplatsbesök som kommunen ska göra och när de bör ske
  • vilket farligt avfall som rivningsåtgärder kan ge upphov till (vid rivningslov)
  • hur farligt avfall och annat avfalla ska tas om hand (vid rivningslov)
  • hur kraven på varsamhet och förvanskningsförbud¹ säkerställs

    https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/mitt-bygge/kontrollplan.html

    En situationsplan - eller tomtkarta - är en ritning som visar fastigheten (tomten), dess byggnader och omgivningen ovanifrån.
    I vissa fall räcker med att du själv skapar ett underlag till tomtkarta, utifrån kommunens webbkarta. Med hjälp av den kan du skapa en enkel karta som visar fastighetsgränser, fastighetsbeteckningar, byggnader, vägar, vägnamn, adressnummer med mera. I andra fall behöver du beställa en karta från kommunen.

    Bästa är att ringa bygglovsnämden och fråga vad som gäller i just din kommun
 
Kontrollplanen är ett dokument som ser till att dokumentera:
  • vilka kontroller som ska göras och mot vad kontrollerna ska ske
  • vem som ska göra kontrollerna
  • vilka återkopplingar (anmälningar) som ska göras till kommunen
  • vilka arbetsplatsbesök som kommunen ska göra och när de bör ske
  • vilket farligt avfall som rivningsåtgärder kan ge upphov till (vid rivningslov)
  • hur farligt avfall och annat avfalla ska tas om hand (vid rivningslov)
  • hur kraven på varsamhet och förvanskningsförbud¹ säkerställs

    https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/mitt-bygge/kontrollplan.html

    En situationsplan - eller tomtkarta - är en ritning som visar fastigheten (tomten), dess byggnader och omgivningen ovanifrån.
    I vissa fall räcker med att du själv skapar ett underlag till tomtkarta, utifrån kommunens webbkarta. Med hjälp av den kan du skapa en enkel karta som visar fastighetsgränser, fastighetsbeteckningar, byggnader, vägar, vägnamn, adressnummer med mera. I andra fall behöver du beställa en karta från kommunen.

    Bästa är att ringa bygglovsnämden och fråga vad som gäller i just din kommun

Men som kontrollplan? Kan man då skriva att länsstyrelsen ska godkänna ligghallen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: miumiu
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 522
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp