Projekt: renovera 1700-tals stugan (bildtråd)

Solvira

Trådstartare
Nu har det visserligen pågått ett litet tag och börjat komma nån vart, men va fasen. :D Det kan vara kul att göra en sån här tråd som jag kan blicka tillbaka på sen!

Såhär såg det ut när vi satte igång: (tror tyvärr inte jag har nån bild på innan vi satte igång) 080602
lillstugan.jpg


lillstugan2.jpg


Inuti
Hallen (som nu inte finns kvar, det är helt urblåst eftersom det var ruttet, dragigt och ja... inte tätt :p )
http://i10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/lillstugan08062.jpg

Ett överbelamrat kök
http://i10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/lillstugan0806_9.jpg
http://i10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/lillstugan0806_8.jpg
Dörren ut på baksidan som finns i köket
Köksingången utifrån

Mittenrummet, allrummet, också det överbelamrat
http://i10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/lillstugan0806_11.jpg
http://i10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/lillstugan0806_3.jpg
http://i10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/lillstugan0806_4.jpg
http://i10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/lillstugan0806_5.jpg

Sovrummet
http://i10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/lillstugan0806_6.jpg
Som har en jättefin inbyggd garderob :love:
 
Sv: Projekt: renovera 1700-tals stugan (bildtråd)

Vilket härligt och spännande projekt! Garderoben i sovrummet gillade jag skarpt.
 
Sv: Projekt: renovera 1700-tals stugan (bildtråd)

Härligt med gamla hus! Men var rädd om detaljerna så att inte huset tappar sin gamla stil. Men det ser ut som om det redan tidigare är renoverat till viss del inne. Behåll eller återskapa det som går, tycker jag. Vist ska man bo permanent vill man inte bo i ett obekvämt museéum, men mycket kan lösas utan att det lyser 2000-tal om det.

Yttertaket verkar vara prio 1 verkar det som. Men behåll de enkupiga tegelpannorna och lägg tillbaka dem när det under är tätat. Är fönstren de ursprungliga? Vi har enkelglas i vårat hus och sätter på vintern i innanfönster och det är inte alls så jobbigt som det låter. Det blir tätt och varmt och så är det så himla fint.

Lycka till med huset och jag ser fram mot fler bilder.
 
Sv: Projekt: renovera 1700-tals stugan (bildtråd)

Vilken underbar garderob!:love:

Jag kan bara hålla med om vikten att behålla det ursprungliga.

Vårt hus är byggt år 1700 och vi har haft mycket nytta och glädje av Gysinges katalog som jag varmt kan rekommendera. Använd linoljefärg, bevara gamla detaljer etc.

Titta gärna in på hemsidan www.hvilaro.blogspot.com
 
Sv: Projekt: renovera 1700-tals stugan (bildtråd)

Tack så hemskt mycket! :bow: Jag vill ju inreda så gammaldags i alla fall (även om jag nog inte har råd att inreda det helt efter 1700, 1800 som det ursprungligen är ifrån just nu, så vill jag ju byta ut delar av inredningen så att det till slut blir det allt eftersom jag får råd).
Och visst är den för underbar? :love: Den är inte så fräsch inuti, men det ska piffas upp och användas helt klart!

Winni> Ser du inte att yttertaket görs på bilderna? ;) Det var snett och vint och krokigt innan, men pappa tog ner alla pannor och la om alla "skelett", la ny takpapp och la tillbaka pannorna. Det har blivit några nya pannor, eftersom vi förlängt taket på farstukvisten för att vattnet droppade rakt ner på dörren innan. Dörren har därför blivit helförstörd, och sne och vind så den är utbytt.
Du har rätt i att det renoverats förr, och inte särskilt bra gjort... Jag ska bland annat riva ur det fula papptaket de satt i sovrummet och så ska taket tätas och målas, så att det gamla taket för vara det riktiga innertaket igen.
Fönstrena är tyvärr inte ursprungfönstrena. Och de ska bytas ut, eftersom vi inte ser nån mening med att ha enkelglas när det ändå inte är orgininal, så att säga. Det kommer däremot bli begagnade såna också, från början av 1900 talet tror jag fönstrena är. Däremot är jag inte alls sugen på att ha enkelglas och extra innanfönster, min gamla pojkvän hade ett sånt hus och man förlorar mycket värme på det.

Köpte en tidning som hette typ "Bygga och renovera" där det var nån som gjort om en funkisvilla till ett 1700-tals torp, där fick jag mycket idéer också. Men spruta gärna ut mer här! :bow:
Som sagt, jag har väldigt begränsat med pengar och det renoveras efterhand som det kommer in lite i kassan, och jag vill gärna hitta de billigaste lösningarna till att få det till i alla fall 1700-tals känsla (ursprungsrummet är byggt på 1700-talet, resterande två rum och farstukvist på 1800-talet). Det lutar däremot åt att bara bli "gammaldags" just nu, så får vi väl se vad framtiden säger.
 
Sv: Projekt: renovera 1700-tals stugan (bildtråd)

Kul :bump:

Men hur har du liksom fått tag i det? Ärvt? Köpt? Jag tänker på alla möbler som verkar finnas kvar...
 
Sv: Projekt: renovera 1700-tals stugan (bildtråd)

Taket, oj en miss ifrån mig :o Men jag såg lockbräderna, tror jag att de heter de som ligger mot teglet och på vindskidorna, att de inte var i så vidare värst bra skick. Men superbra att ni har känsla för taket och det enkupiga teglet! Bräderna jag yrar om, hoppas jag också att ni byter till tjärade bräder och inte till plåt.

Kul att ni ska ta fram det gamla innertaket. Vi håller precis på med liknande just nu i ett av rummen som tidigare var ett kök (av två) och fram kom ett gammalt tak av pärlspont. Tyvärr hade de av någon anledning bytt till vanliga plank närmast skorstenen och de var omålade, men vi ska behålla det som det är ändå kom vi fram till. Det är också endel av historien, vad de nu var de gjorde där. Det är mycket spännande som kan komma fram vid renoveringar av gamla hus, inte alltid vad man tänkt sig.

Bra att ni renoverar utan stress, så att säga. Då kan man göra missar som man sedan ångrar, bättre att göra en bit i taget.

Men när det gäller färger och sånt, så gå inte på billiga som i längden blir dyra och odryga. Du har inte så långt till Centrum för byggnadsvård i Gysinge, där finns massor med hjälp och bra grejer. Vi tyckte att linoljefärgerna var fruktansvärt dyra, men snacka om att de är dryga! Vi köpte en hink modell större för att vi skulle måla vindskidor, fönster, knutar o.s.v men vi har hur mycket som helst kvar av färgen. Penslar köper vi också där efter att ha köpt en dyrare pensel i en färgaffär i stan och som var värdelös att måla med. Så allt är inte dyrt bara för att det hör till byggnadsvård, väl värt att kolla in :idea:

Det ska bli jättekul att följa din renovering!
 
Sv: Projekt: renovera 1700-tals stugan (bildtråd)

Det har alltid funnits på gården där jag och min pappa bor, men min farmor har rått om det om somrarna förut. Nu ska det renoveras så att jag kan flytta in i det och "flytta hemifrån". :p Ska bli jätteskönt, jag får faktiskt ännu närmare till stallet sen. :D Det går att bo där nu, men innan jag flyttar in ska vi fixa några grejer- innertaket i sovrummet, vedspisen, samt farstukvist där det ska bli toalett.

Ska ta bilder imorgon så att ni får se hur det ser ut nu!
 
Sv: Projekt: renovera 1700-tals stugan (bildtråd)

Vad är det för papp i taket. Spända papptak är inte alltid självklart att riva ner.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 564
Senast: tanten
·
Övr. Katt Säg hej till sötskrutten Bigi som jag var upp och hämtade hos pappa i helgen. :) Han är lite kladdig i ögat så vi har en tid bokad hos...
Svar
13
· Visningar
1 377
Senast: Winni
·
Hemmet Skapade en tråd för några månader sen om vår lägenhetsrenovering och nu har jag fotat resultatet! Hoppas på många omdömen och fortsatta...
Svar
14
· Visningar
3 630
Senast: Red_Chili
·
Dressyr Åkte till M*stang och provade ut en ny sadel idag. De var väldigt trevliga. :bow: Provade först en BR som låg bra när han stod still...
2
Svar
31
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp