Promenad i minusgrader

enjoyable

Trådstartare
Jag har fått rekommendationer att ut och promenera med min ungkatt för att ge honom mer stimulans och på så vis få honom att lugna ner sig både fysiskt och psykiskt. Att han vill ut på promenader vet vi och han är inte ett dugg rädd för snö då han igår glatt hoppade omkring på våran balkong som är full med snö på. Det jag däremot funderar över lite är hur han kommer att ta kylan. För tillfället står våran termometer på -18. Kan en innekatt ta kylan bättre än jag tror eller måste jag "klä" på honom så han inte fryser?
 
Sv: Promenad i minusgrader

Vi har alltid haft utekatter hemma, och de har tålt kylan väl, inte velat gå ut kanske men tålt den iaf. Nu har vi en katt (vanlig huskatt, ingen raskatt) som de första tre levnadsåren varit innekatt av eget val, men som gått ut i sele. Han har t o m tyckt det varit roligt att springa i löplina bredvid cykeln så han har betett sig lite hundlikt. Nåväl, i fjol vinter var vi ute och han var med, satt i famnen och åkte på sparken Vi var ute max 10 minuter i -17°, då han förfrös ena örsnibben som blev mörkare och lite "sladdrig" och hängde. Har aldrig sett något sådant tidigare på andra katter som varit ute både längre och i kallare väder. Trodde hans karriär som utställningskatt skulle vara över men nu ett år senare ser man inget av detta. Sedan i somras har han själv bestämt sig för att det är roligt att vara ute, och nu går han ut dagligen - visserligen kortare stunder nu när det är kallt men ändå längre än i fjol. Men inga förfrysta örsnibbar nu trots att kylan ligger runt -25°.
 
Sv: Promenad i minusgrader

Det måste ju vara lättare för er att skaffa en till katt som kompis till ungkatten. Om den inte redan har en kompis.
Är det två kan de leka med varandra och på så vis få massor av stimulans. Både fysiskt och psykiskt.
 
Sv: Promenad i minusgrader

Han har två katter till som han leker med och fullt med klättervänliga möbler i lägenheten men han är mycket mer komplicerad än så. Vi kan inte ha något fint alls i lägenheten för han ska förstöra allt. Har ner grejer på golvet hela tiden. Mina fina, dyra högtalare är förstörda. Allt julpynt som min sambo och jag satt upp är förstört. Tar man tag i honom och tillrättvisar honom så ballar han ur totalt. Senaste går gick han till attack mot mig och satte klorna i pannan på mig när jag tittade in i ögonen på honom efter att han rivit ner en prydnad från våran köksfläkt. Eftersom att han är bara är 5 månader gammal så vägrar jag att ge upp och istället hitta saker som ger honom mer stimulans som kan lugna ner honom. Sambon och jag har inte sovit bra på 2 månader pga att han inte låter oss sova. Flera kattkunniga i min närhet säger att han är en ovanligt aktiv katt. Vi fick ta han tidigare från mamma sin. Han var helt ensam kattunge och mamman var helt störd i psyket så han har inte fått dom bästa förutsättningarna till ett lugnt liv.
Var ute en liten sväng idag och han tyckte att de var riktigt kul så jag hoppas att de kan hjälpa honom lite.
Så, en kort beskrivning på va det är för vilde de handlar om.
 
Sv: Promenad i minusgrader

Har katten päls klarar den säkert kylan. Om inte annat är de inte dummare än att de vänder och går hem när de blir kalla.;)
 
Sv: Promenad i minusgrader

Fast om du lägger till fartvinden på temperaturen så blir det lite kallare. Brrrrrr
Ut å gå med katten de brukar vara duktiga på att säga ifrån om de inte trivs.
 
Sv: Promenad i minusgrader

Våra katter vägrar gå ut i det här vädret, så grattis till dig :D

Men de brukar klara kylan bättre än man tror, åtminstone kortare promenader borde inte vara något problem. De brukar säga ifrån när de inte trivs eller fryser.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 740
Senast: Takire
·
Fritid (Gammal användare som känner behov av att vara lite mer anonym). Köpte för några år sedan ett hus tillsammans med min familj som vi...
Svar
15
· Visningar
3 421
Senast: tara
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 286
Hundhälsa Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna. Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag...
Svar
10
· Visningar
18 729
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp