Bukefalos 28 år!

Promenad med katt - hur?

Guldaskig

Trådstartare
Jag bor i lägenhet och har ingen möjlighet att låta katten springa ut och in som den vill. Inget jag heller skulle göra om jag hade möjligheten då hon skulle försvinna/bli tagen hur lätt som helst.

Alldeles nyss var jag ute med henne för första gången i sele och koppel och hon tycker att det var hemskt spännande :love: När hon efter en stund blev lite lugn och cool så ville hon springa och göra diverse hopp men då tog ju selen och kopplet emot och det såg ju inte skönt ut och hon blev dessutom lite förvirrad samt att jag inte tyckte om att det drog i henne. Hur ska man göra för att det ska bli bättre? Köpa ett längre koppel i form av en lång lina eller helt enkelt bara vänja henne vid att hon sitter fast?

Hon är en hittekatt på runt 1 år och ingen vet hur hon har bott innan hon kom till mig.
 
Sv: Promenad med katt - hur?

Jag har satt ihop två st koppel till mina selar. De vanliga standardkopplen tycker jag är alldeles på tok för korta. Sen försöker jag följa med katterna så gott det går även om jag inte riktigt kommer upp i deras tempo alla gånger (:p) och ibland kan jag faktiskt släppa kopplet. T.ex. min ena katt brukar ta sikte på ett träd och sedan tar han sats och kutar som bara den tills han sedan hänger halvvägs uppför trädstammen, och i sådana lägen kan jag faktiskt släppa (inte på för stort avstånd från trädet förstås). Jag vet ju ändå vart katten är på väg, så att säga.

Sen brukar jag slänga pinnar och sånt som katterna kan jaga och även i sådana lägen kan jag släppa lite på kopplet. Då jagar katten bara pinnen och springer inte iväg, men får ändå utlopp för sin energi. Man får förstås vara försiktig, men man lär ju sig också att känna igen sin katts beteende, så man vet i vilka lägen man vågar släppa efter och inte. Sen får katterna förstås vänja sig vid att det kan ta emot ibland, men det är ingenting jag har upplevt som något problem. Att få på sig selen är bara och enbart något positivt, enligt mina katter, så fort de bara vant sig vid den.
 
Senast ändrad:
Sv: Promenad med katt - hur?

Jag har löst det genom att köpa en löplina på 5 m att förlänga kopplet med till ena kissen, och köpt ett 10 m långt koppel till den andra. Då kan man släppa efter om de vill springa iväg och jaga nåt löv utan att det tar emot. :) Hade satt ihop två standardlånga förut till kissen som har 5 m men det funkade inte alls, två skutt och det tog emot och jag kunde helt enkelt inte springa tillräckligt fort för att hon skulle kunna ha roligt...

Sen har de ju lärt sig ganska bra, och snabbt, att jag håller emot när de är på väg in i/runt nånting som kommer trassla in kopplet. Det har de inga problem med nu. :)
 
Sv: Promenad med katt - hur?

+ Solvira:

Tack för era svar! Släppa efter på kopplet låter som något jag inte kan göra riktigt än men jag förstår hur du menar :) Just nu är det nog smartast att jag köper ett längre koppel eller en lina så att hon är mer fri att springa som hon vill utan att det tar emot.

Idag när det tog emot hoppade hon omkring och trasslade in sig och tyckte att det var allmänt jobbigt men det kanske var för mig det var mest jobbigt :p Såg inte alls trevligt ut.
 
Sv: Promenad med katt - hur?

Så gjorde min lillkille också de två första gångerna. Mystiskt nog slutade han efter att ha trasslat in sig i ett antal buskar och en bil- samtidigt. Då fick han vackert sitta där och vänta på att jag trasslat loss honom. :p

EDIT: Nu när jag tänker efter så slutade han nog hoppa och skutta för att det tog emot när jag köpte en välpassande sele med extra breda remmar, han verkar trivas super i den!
 
Sv: Promenad med katt - hur?

Jag har ett flexikoppel till min - ett sådant med ett väldigt litet handtag som inte "tynger emot" när han går, jag tror det är menat för de minsta hundraserna men fungerar lika bra för katt. Han har ca 3 meter att springa på i det och är man bara alert och hinner springa med när han får fnatt så blir det sällan några ryck. Sedan brukar vi visserligen släppa honom lös på vissa platser men det passar ju inte alla katter.
 
Sv: Promenad med katt - hur?

Det finns både för små hundar och katter (däremot vet jag inte om det är nån skillnad...). :)
 
Sv: Promenad med katt - hur?

Aaaahaaa :idea: Flexikoppel är ju smart! Då slipper de trassla in sig också eftersom linan åker in i handtaget igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 785
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp