Promenader med valp

N

ny valp

En ny fråga...Min valp fyller 11 v på lördag. Han är en liten blandras med papillion, chihuahua och tibbe. Jag har läst att man inte ska ta valpar på promenader eftersom deras leder, skelett och muskulatur inte är färdigutvecklade men jag tycker det börjar verka som om min valp skulle behöva röra på sig litet för att inte bli rastlös. I vanliga fall går jag bara några varv runt föreningens gräsmatta med honom ca 4 ggr per dag men idag gick vi dessutom ungefär en 45 minuters promenad i skogen (hyggligt långsam takt eftersom allt nosande räknas in) och han var i o f s väldigt trött när vi kom hem men han verkade rätt nöjd. Kan han ta skada av en sådan promenad om dagen?
 
Sv: Promenader med valp

Du kommer säkert få olika åsikter om detta.

Jag tycker det är för långt för en liten valp.
 
Sv: Promenader med valp

Aktivera valpen på andra sätt än genom promenader.
En valp behöver inte, och ska inte, promenera längre sträckor. Håll dig kring hemmet och aktivera den med hjärngympa. Inte långa promenader.

Jag tycker din variant är för mycket för en liten valp, helt klart.
Och även rätt dålig aktivering rent kvalitetsmässigt.
Satsa några minuter på bra aktivering, kanske nosarbete eller dylikt. Sen kommer du ha en trött och nöjd valp som tycker du är världens roligaste matte. Skit i promenaderna tills vidare. 11 veckor, då räcker kortare turer runt i kvarteret. Lägg krutet på andra grejer. Relationsstärkande aktivering.
 
Sv: Promenader med valp

Tack för råd...då struntar jag i promenaderna. Har du några tips på bra relationsstärkande aktivering? Eller på nosarbeten? Tas tacksamt emot!
 
Sv: Promenader med valp

Om du provar mer hjärngympa då, tex att han får leta upp saker. Är ju inte så bra för lilla valpen och gå så långt.
 
Sv: Promenader med valp

du kan ju prova och gömma favoritleksaken eller nån torrfoderbit så får valpen leta upp den, Eller så kan ni leka kurra gömma.
 
Sv: Promenader med valp

Jag tycker inte alls att det är några problem att gå med en valp 45minuter långsamt tempo i skogen. Jag går inte med de på en snabb koppelpromenad när de är så små, men mina valpar har från att de kommit hem hängt med på alla promenader med de stora hundarna, och en sån liten hund du har kan man ju bära om den blir trött. De brukar visa när de är trötta genom att pipa, sätta sig eller något sådant.
 
Sv: Promenader med valp

Fast jag kan tycka att det gått för långt om valpen tillslut sätter sig ner och piper ifrån. Dessutom så frågar TS om det är ok att gå en så lång promenad varje dag, och det tycker jag definitivt inte.
 
Sv: Promenader med valp

Hmmm, det verkar som det svåra men rätta svaret som vanligt är - "med måtta och förnuft". Vad mycket enklare det vore om det fanns en guide, typ: "8 -14 v = inte mer än 20 min i långsamt tempo" osv.

En kompis till mig som jobbar som djursjukvårdare säger att det är viktigt att låta valpen promenera så den utvecklar muskler eftersom de annars vid sjukdom eller fraktur återhämtar sig sämre, men en bok säger att valpar aldrig bör promenera (fast när slutar de vara valpar?) utan bör få reglera sin egen aktivitet på ett begränsat område.

Jag lyfter Elton när han piper eller sätter sig, men han vill oftast ner och gå igen efter bara en kort stund.

Jag vill absolut inte skada honom och jag vill så gärna göra rätt, men vad är rätt?
 
Sv: Promenader med valp

45 minuters nos i skogen är absolut inte för mycket för en liten valp. 45 minuters rask promenad hade däremot varit för mycket.
 
Sv: Promenader med valp

Fast att promenera motionsaktigt för att valpen ska bygga muskler tycker jag låter fel. En valp ska busa, tumla runt, springa av sig osv i sin egen takt och nog bygger den även muskler av det. Självklart kan du gå ut i skogen med valpen och låta den tumla runt i eget tempo i nån timme, men inte varje dag som någon motionsform (tycker jag då).
 
Sv: Promenader med valp

Hej! Har en liknande liten blandis, samma ålder. Här är några saker vi brukar göra om dagarna:

Hitta zimbanäslös: Hon har fått ett favo gosis djur som vi leker mycket med. Speciellt att jag gömmer honom och så ska hon leta upp honom. Tycker hon är super skoj.

"Brottning" lite försiktigt men matte går in för det och kravlar runt på golvet. Verkar klart vara super kul enligt henne.

Vi har även två till hundar hon får leka med underuppsikt.

Ta en toa-ruller och lägg i lite godis och sedan tejpa igen den. (använda någon "giftfri" tejp, typ kirurg tejp) Då sliter hon den i stycken.. verkar himla roande det med.

Har gått korta rundor. Max 15 min. Då är det mest lukta på allt möjligt kul som finns.

Har även lärt henne sitt och ligg :laugh: fast det gick på några minuter:p smart liten skit :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Promenader med valp

Om valpen är väldigt trött när ni kommer in tycker jag det låter som för mycket. Speciellt att göra varje dag.

Att gå promenader med valpen ser jag inget fel i (i valpens egna tempo, eller rättare sagt, valpen får nosa när den vill osv, du stannar och väntar. När valpen får ryck och tokracar går du i din takt), men börja inte med 45 min utan kortare promenader och inte långa varje dag.

Och som sagt, just för aktivering finns det bättre sätt. Sprid ut lite godis på marken. Börja lära den saker, men gå långsamt fram. Lek med valpen.
 
Sv: Promenader med valp

Fast jag kan tycka att det gått för långt om valpen tillslut sätter sig ner och piper ifrån. Dessutom så frågar TS om det är ok att gå en så lång promenad varje dag, och det tycker jag definitivt inte.

Och jag tycker att man absolut kan vara ute på en 45 minuters promenad i lugn takt varje dag med en valp. Förmodligen är valpen lös i skogen och skuttar runt i sitt eget tempo. Vi tycker helt enkelt olika och med det inte sagt att den ena har mer rätt än den andra. Jag gav bara min syn på saken likväl som du gav din.
 
Sv: Promenader med valp

Givetvis, men det är ju ett diskussionsforum ;), därav svarade jag och tyckte att du hade fel om det går så långt att valpen blir väldigt trött, säger ifrån etc dvs det blir inte längre hälsosamt för valpen.
 
Sv: Promenader med valp

Jag tycker också det är lite för mkt för en valp.. att vara i skogen och låta valpen titta runt i en halvtimme till 40 min e la ok, men en promenad e för mkt.om man e på ungefär samma ställe kommer deninte alls vara lika aktiv som en promenad.


Men har du ingen annan hund/valp den kan få busa med?, det om något är ju viktigt.
 
Sv: Promenader med valp

Tyvärr har jag bara en hund och min valpkurs börjar inte förrän 17 oktober. Men han får ju hälsa på vissa hundar vi möter...om de är vaccinerade.
 
Sv: Promenader med valp

Låt inte valpen hälsa på okända hundar som "ni möter". Dessa kan vara mycket olämpliga, alla hundar älskar inte valpar och framför allt så vet inte alla hundar hur man ska bete sig mot en liten valp. Även om ägaren påstår att hunden är vaccinerad så är det många som inte har full koll på sånt, så bäst är om valpen får sin 12 veckors spruta innan sådant sker.

Finns det ingen i din släkt som har en trevlig hund, t ex en äldre tik som valpen kan leka med? Om inte, försök göra dig lite vän med de andra som börjar på valpkursen sen så kanske era valpar kan leka tillsammans.
 
Sv: Promenader med valp

När jag hade valp (JRT) gick jag ofta promenader i skogen eller till någon park,men det blev ju inte direkt några långpromenader. Även om vi var ute i 45 minuter eller mer så kom vi ju inte så långt, utan det var mest lek och nosande.

Funkade bra för oss iallafall!
 
Sv: Promenader med valp

jo men om man inte går så e de ju ok...

men nån kompis har du väl som har hund?
annars tycker jag gamla hanhundar e bäst att leka med, tikar har oftast kortare stubin :) man vill att valpen ska tycka de e kuuul med andra hundar.. visst tikar kan uppfostra, men jag tycker inte man behöver de i första hand med en sån liten just nu.. de e bra om de träffas mkt och ofta tycker jag själv..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
728
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 947
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, Vi har fick för 2 veckor sedan hem vår alldeles perfekt lilla Samojed tjej (hon är 10 veckor nu) och mycket går super bra men det...
2
Svar
38
· Visningar
4 319
Senast: Smulu
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 061
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp