Bukefalos 28 år!

promenader

M

musse_68

hej

jag har en dogue de bordeaux som är 10 veckor nu. Det jag undrar över är promenaderna. När kan jag gå korta promenader hur gammal ska han vara ? Och för dom långa promenaderna hur gammal då? Blir lite osäker eftersom det är en tung ras. Tacksam för svar...:)
 
Sv: promenader

Hej

Jag har en dogue de bordeaux som är 10 veckor nu. Det jag undrar över är dels promenader. När kan man gå kortare promenader? och längre promenader? Hur gamal ska han vara då? Jag undrar också över maten när ska man öka på mängden och hur mycket? Jag är glad att få så mycket inforamtion som möjligt om denna ras eftesom jag alltid har haft rottis...
?
 
Sv: promenader

De frågor du har är typiska "uppfödar frågor", dvs vänd dig till uppfödaren. Hon/han har förhoppningsvis erfarenhet av rasen och linjerna. Vissa linjer utvecklas senare än andra av samma ras.

Det är dessutom så olika vad folk menar med promenader - korta som långa. Att stöva iväg en ½ timme är inte inte som att promenera samma tid. Jag låter mina valpar vara med ute mycket, men regelrätta promenader blir det inte förrän de passerat halvåret. Däremot resulterar ofta socialträningen i koppelturer, men då är det ffa hjärnan som motioneras, inte kroppen. Valpmotionen består av hejdlös lek i kuperad terräng. Senor och muskler måste användas för att utvecklas, så länge de inte överansträngs är rörelse bra för valpen.
 
Sv: promenader

Jag kör på ungefär som dig, och har så gjort med dom mycket storväxta raserna också (Grand Danois).

Mycket social- och miljöträning blir det, men då går man sällan några längre sträckor utan man låter det ta tid bara. Titta på saker, vänja sig vid nya ljud etc.
Hemmavid så får hundarna (Valpar som vuxna, alltid ihop ute) leka lösa i princip hur mycket dom vill, antingen i min lilla trädgård eller i särbons ca 600 kvm stora inhägnad som är gjort åt dom. Några stycken promenader under dagens gång som är valpanpassade, tar ca 30 min pga den långsamma takten ;)

Vid 5-6 mån ålder, beroende på hund/ras/kondition/annat, så kör dom riktiga promenaderna igång. Lite raskare tempo och längre rundor. Dom brukar ofta ha en riktigt bra kondition då, av allt lösspringande på stora ytor, i skogen och all lek.

Tillägg; Jag brukar åka iväg för träning i både nya och gamla miljöer minst 3 gånger i veckan när dom är valpar
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Grazing
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 035
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 172
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 742
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp