Promenadhäst eller avlivning?

I onsdags var vi hos veterinären. Han är halt höger bak, även höger fram som förmodligen kommer från bakbenen, och markerar vänster bak. Behandlad i bakknän och frambenet, 3 veckors promenad väntar sen återbesök. Har han inte svarat då så lägger vi ner, är han fräsch ska han sättas igång normalt. Jag hade en lång diskussion med vet som höll med mig i att det här är "sista chansen", sen behandlar vi inte mer. Håll tummarna!
 
I onsdags var vi hos veterinären. Han är halt höger bak, även höger fram som förmodligen kommer från bakbenen, och markerar vänster bak. Behandlad i bakknän och frambenet, 3 veckors promenad väntar sen återbesök. Har han inte svarat då så lägger vi ner, är han fräsch ska han sättas igång normalt. Jag hade en lång diskussion med vet som höll med mig i att det här är "sista chansen", sen behandlar vi inte mer. Håll tummarna!
Låter ju inte bra alls, men rätt beslut om han inte svarar bra på behandling.
 
Nu till min fråga; hur hade ni gjort? Att för mig behålla honom som sällskapshäst är inte ett alternativ. Ska jag sälja som promenadhäst eller ta bort? Jag lutar åt det senare alternativet, samtidigt som man ändå kanske vill ge honom en chans, han kanske vänjer sig vid livet som "pensionär"?
Hjälp mig!
Jag hade en sådan häst som du beskriver, trivdes inte att bara gå i hagen. Hon fick en senskada som ej läkte. Hade jag haft egen gård med stora fina hagar hade hon kunnat gå som sällskapshäst/promenadhäst. Nu hade jag ingen egen gård och att ha en sådan häst uppstallad med små hagar var inget alternativ för mig. Jag kunde sälja som promenad-/sällskapshäst, men jag vet att det finns en viss risk att hon sedan kanske säljs vidare som frisk och kanske till och med blir en vandringpokal. Jag ville inte ta den risken och valde att ta bort henne, så hon slapp lida.
Ångrar inte mitt val, det lite över ett år sedan jag gjorde det. För mig kändes det bra att hon fick ett bra avslut.
Beslutet tog jag dock inte på en dag, bearbetade tanken länge, i 2 år höll vi på och kämpade med igångsättning och bakslag, först sista halvåret började jag fundera på avlivning på riktigt, speciellt när hästen började ändra beteende och det märktes att hon inte mådde bra. :/

Så gjorde jag. Hur du gör är helt upp till dig, jag delar bara med mig vad jag gjorde. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 149
Hästvård Hej! Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Brie
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av liknande skada? Mitt halvblod åkte på en meniskskada i bakknät efter att troligtvis rullat fast i boxen i...
Svar
6
· Visningar
3 609
Senast: Mariahers
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp