Promenadhäst eller avlivning?

karin88

Trådstartare
Jag har en 13årig valack som dras med knäproblem. Han har sedan 2017 konstaterade skelettförändringar som veterinären gjort klart för mig från början att det är 50/50 % chans att han håller som tävlingshäst. När det här upptäcktes behandlades båda bakknäna för inflammation, vi satte igång försiktigt och han höll ca 1,5 år med tävlingar och träning innan inflammationen blossade upp igen. I augusti förra året behandlades han alltså igen. Jag har varit otroligt försiktig med igångsättningen i vinter och han är ännu inte i full tävlingskondition pga att jag ville bygga upp honom långsamt och ge honom de bästa förutsättningarna för att hålla.
Nu är han ofräsch igen, ska till vet om en vecka och se hur det ser ut. Veterinären tror inte att han kommer hålla som tävlingshäst, och det tror inte jag heller.
Han är en herre med otrolig arbetsvilja och får han inte jobba blir han jobbig att hantera. Inte elak eller farlig, men han visar tydligt att han inte trivs med att bara lalla runt. Nu till min fråga; hur hade ni gjort? Att för mig behålla honom som sällskapshäst är inte ett alternativ. Ska jag sälja som promenadhäst eller ta bort? Jag lutar åt det senare alternativet, samtidigt som man ändå kanske vill ge honom en chans, han kanske vänjer sig vid livet som "pensionär"?
Hjälp mig!
 
Jag har en 13årig valack som dras med knäproblem. Han har sedan 2017 konstaterade skelettförändringar som veterinären gjort klart för mig från början att det är 50/50 % chans att han håller som tävlingshäst. När det här upptäcktes behandlades båda bakknäna för inflammation, vi satte igång försiktigt och han höll ca 1,5 år med tävlingar och träning innan inflammationen blossade upp igen. I augusti förra året behandlades han alltså igen. Jag har varit otroligt försiktig med igångsättningen i vinter och han är ännu inte i full tävlingskondition pga att jag ville bygga upp honom långsamt och ge honom de bästa förutsättningarna för att hålla.
Nu är han ofräsch igen, ska till vet om en vecka och se hur det ser ut. Veterinären tror inte att han kommer hålla som tävlingshäst, och det tror inte jag heller.
Han är en herre med otrolig arbetsvilja och får han inte jobba blir han jobbig att hantera. Inte elak eller farlig, men han visar tydligt att han inte trivs med att bara lalla runt. Nu till min fråga; hur hade ni gjort? Att för mig behålla honom som sällskapshäst är inte ett alternativ. Ska jag sälja som promenadhäst eller ta bort? Jag lutar åt det senare alternativet, samtidigt som man ändå kanske vill ge honom en chans, han kanske vänjer sig vid livet som "pensionär"?
Hjälp mig!
Om han blivit ofräsch på en långsam igångsättning, så hade jag dragit slutsatsen att han inte kommer funka nåt vidare som promenadhäst heller. Promenadhäst innebär inte nödvändigtvis "endast skrittpromenader i skogen" (även om det är precis det just min egen promenadhäst gör till 90%) utan liiite mer än så brukar de flesta vilja kunna rida även om man rider lugnt.
Är det dessutom en häst som vill få jobba för att må bra, så är det väl tveksamt om han tycker att lugn skogsridning några ggr/vecka är tillräckligt. Och mer än så håller han kanske inte för.

I mitt stall hade en sån häst fått en enkel biljett till hästens evigt gröna land.
 
Ja säger ta bort den. Det finns alldeles för många skröpliga hästar som folk skickar runt som ”promenadhästar” och ”sällskapshästar”.
Vill man inte själv ta hand om sitt gamla och skröpliga djur ska man inte räkna med att någon annan gör det. Den kan bli plågad och få lida av att drivas för hårt och den kan hamna på en slaktbil till Italien.
Låt den somna hos matte istället.
 
Om han blivit ofräsch på en långsam igångsättning, så hade jag dragit slutsatsen att han inte kommer funka nåt vidare som promenadhäst heller. Promenadhäst innebär inte nödvändigtvis "endast skrittpromenader i skogen" (även om det är precis det just min egen promenadhäst gör till 90%) utan liiite mer än så brukar de flesta vilja kunna rida även om man rider lugnt.
Är det dessutom en häst som vill få jobba för att må bra, så är det väl tveksamt om han tycker att lugn skogsridning några ggr/vecka är tillräckligt. Och mer än så håller han kanske inte för.

I mitt stall hade en sån häst fått en enkel biljett till hästens evigt gröna land.
Tack för ditt svar! Det är ett otroligt svårt beslut, och givetvis behöver jag inte bestämma mig förrän veterinären tittat och bedömt, samtidigt vill jag börja tänka tanken om veterinären säger att han inte kommer hålla..
 
Ja säger ta bort den. Det finns alldeles för många skröpliga hästar som folk skickar runt som ”promenadhästar” och ”sällskapshästar”.
Vill man inte själv ta hand om sitt gamla och skröpliga djur ska man inte räkna med att någon annan gör det. Den kan bli plågad och få lida av att drivas för hårt och den kan hamna på en slaktbil till Italien.
Låt den somna hos matte istället.
Anledningen till att jag inte kan behålla honom som sällskap är att isåfall står jag med två sällskapshästar. Har en ponny nu som rids av barn, longeras och är med som handhäst av mig, men skulle jag behålla den här också så kommer ju båda bli mer vilande än vad som är rättvist..
 
Anledningen till att jag inte kan behålla honom som sällskap är att isåfall står jag med två sällskapshästar. Har en ponny nu som rids av barn, longeras och är med som handhäst av mig, men skulle jag behålla den här också så kommer ju båda bli mer vilande än vad som är rättvist..
Ja visst kan det finnas skäl till att man inte kan/vill ha kvar en sällskapshäst men personligen så litar jag inte på att en sådan häst inte kommer fara illa och därför skulle jag ta bort den istället för att skicka vidare. En död häst lider inte.
 
Ja visst kan det finnas skäl till att man inte kan/vill ha kvar en sällskapshäst men personligen så litar jag inte på att en sådan häst inte kommer fara illa och därför skulle jag ta bort den istället för att skicka vidare. En död häst lider inte.
Tack för ditt kloka råd. Jag vill absolut inte att han vandrar runt till olika ägare, han är ändå välutbildad och otroligt trevlig att rida, så då kanske risken är ännu större att han säljs som något han inte kan vara..
 
Tack för ditt kloka råd. Jag vill absolut inte att han vandrar runt till olika ägare, han är ändå välutbildad och otroligt trevlig att rida, så då kanske risken är ännu större att han säljs som något han inte kan vara..
Ett alternativ kanske kan vara foderhäst. Då kan du ju hämta honom om han mår dåligt. Man kan väl hälsa på en foderhäst med jämna mellanrum? 😊
 
För mig finns 2 alternativ för häst som inte håller för ridning, avliva eller stanna hos mig, sälja finns inte på kartan

Ändrar till att försäljning kan vara möjligt om det är ett sto och seriös köparen som är uppfödare, men troligen behåller jag ändå.

Håller helt med! Vi sålde ett sto med skelettförandring i ett framknä, som promenad- och möjlig avelshäst som många år sedan, och jag gör aldrig om det...
Efter ca 4-5 år hos nya ägaren skulle vi låna den för att ta ett föl, men istället blev det att hon avlivades pga hältor som bedömdes vara för illa för att hon skulle orka bära fram ett föl. Köparen hade då låtit sin 12-13 åriga dotter ha hästen som "sin", och denne hade såklart ridit galopprace och hoppat hinder som barn i den åldern vill göra, trots att vi berättat tydligt vid försäljningen att hästen inte höll för dressyrträning ens. :( K var även en vän till vår hästveterinär, vilket gjorde att vi litade på att hästen kom att följas upp på ett bra sätt... men tyvärr hade denne inte tillräcklig kunskap ändå.
 
Jag har en 13årig valack som dras med knäproblem. Han har sedan 2017 konstaterade skelettförändringar som veterinären gjort klart för mig från början att det är 50/50 % chans att han håller som tävlingshäst. När det här upptäcktes behandlades båda bakknäna för inflammation, vi satte igång försiktigt och han höll ca 1,5 år med tävlingar och träning innan inflammationen blossade upp igen. I augusti förra året behandlades han alltså igen. Jag har varit otroligt försiktig med igångsättningen i vinter och han är ännu inte i full tävlingskondition pga att jag ville bygga upp honom långsamt och ge honom de bästa förutsättningarna för att hålla.
Nu är han ofräsch igen, ska till vet om en vecka och se hur det ser ut. Veterinären tror inte att han kommer hålla som tävlingshäst, och det tror inte jag heller.
Han är en herre med otrolig arbetsvilja och får han inte jobba blir han jobbig att hantera. Inte elak eller farlig, men han visar tydligt att han inte trivs med att bara lalla runt. Nu till min fråga; hur hade ni gjort? Att för mig behålla honom som sällskapshäst är inte ett alternativ. Ska jag sälja som promenadhäst eller ta bort? Jag lutar åt det senare alternativet, samtidigt som man ändå kanske vill ge honom en chans, han kanske vänjer sig vid livet som "pensionär"?
Hjälp mig!
Jag fick ta bort min häst pga att han inte trivdes som promenadhäst och höll inte för någon träning eller direkt ansträngande ridning. Så trivs inte hästen så tycker jag nästan det är bättre att ta bort den, vissa hästar behöver arbeta för att må bra. Jag gav min häst ändå ett år ca att vänja sig vid ett lugnare liv men han stod ändå vid grinden och ville hitta på något varje dag, hade han "vant sig" så hade det nog inneburit att han gett upp och det ville jag definitivt inte.

Jag hade inte tagit bort pga att det är svårt att hitta folk som vill ha promenadhästar utan tagit bort för att det är för hästens bästa, vissa mår helt enkelt inte helt okej som sällskapshästar.
 
Jag tycker att man ska tänka både en och fem gånger innan man säljer en skadad häst. När vi använder skadade hästar till promenadridning är det ju av egoistiska skäl (obs. att jag inte lägger någon negativ värdering i det utan bara att det är för vår egen skull). Det finns ju alldeles tillräckligt många friska hästar att "promenadrida" om det är vad man vill göra, så det finns ju knappast ett behov av dessa på marknaden. Behåller man en älskad häst själv i det syftet är det ju en sak, man känner hästen och har lättare att avgöra hur den mår. En ny ägare som aldrig känt hästen då den varit frisk kommer ju ha bra mycket svårare att avgöra när hästen faktiskt mår bra och är fräsch och när den "biter ihop" och bara gör det den ska för att den blir ombedd. Och vad händer om nya ägaren tröttnar på att bara promenadrida och vill mer? Eller gör bedömningen att hästen visst klarar mer ridning för att den inte protesterar?

Det kan vara svårt nog att hitta rätt hem till en frisk häst, så jag tycker nog att man ska ställa sig frågan om man säljer hästen för hästens skull, eller om det är det enklare beslutet för en själv.
 
Jag hade en valack för många år sen. Ett bakknä som krånglade. Höll inte som tävlingshäst. Såldes till en "tant" som behöll honom tills han många många år senare somnade in.
Mår hästen inte dåligt av promenadridning hade jag alla gånger försökt få sålt.Sen kan ju tävlingshästar hållas olika och jag vet inte vilket upplägg på din är. En "het" tävlingshäst kan bli mkt lugn av tex mindre kraftfoder och lösdrift. Jag hade provat födervärd först och provat om han trivts under andra premisser. Vi har tex fullblod som är i toppkondition men som under vintervilan utan kraftfoder och mycket lek i hagen blir väldigt lugna 😃
 
Senast ändrad:
Jag tycker att man ska tänka både en och fem gånger innan man säljer en skadad häst. När vi använder skadade hästar till promenadridning är det ju av egoistiska skäl (obs. att jag inte lägger någon negativ värdering i det utan bara att det är för vår egen skull). Det finns ju alldeles tillräckligt många friska hästar att "promenadrida" om det är vad man vill göra, så det finns ju knappast ett behov av dessa på marknaden. Behåller man en älskad häst själv i det syftet är det ju en sak, man känner hästen och har lättare att avgöra hur den mår. En ny ägare som aldrig känt hästen då den varit frisk kommer ju ha bra mycket svårare att avgöra när hästen faktiskt mår bra och är fräsch och när den "biter ihop" och bara gör det den ska för att den blir ombedd. Och vad händer om nya ägaren tröttnar på att bara promenadrida och vill mer? Eller gör bedömningen att hästen visst klarar mer ridning för att den inte protesterar?

Det kan vara svårt nog att hitta rätt hem till en frisk häst, så jag tycker nog att man ska ställa sig frågan om man säljer hästen för hästens skull, eller om det är det enklare beslutet för en själv.
Fast väldigt många har defekter som kan påverka i vissa hem men inte andra. Denna hästen har ju ingen skada utan förändringar som av någon anledning har lett till inflammationer, om det är träningen eller inte är svårt att avgöra, håller inte hästen för igångsättningen är det nog dock inte ens mycket att försöka med som sällskapshäst.

Är hästen symptomfri och fungerar med lättare träning ev sällskap så är det inget fel att försöka hitta ett sådant liv till hästen, det är många som vill ha en trevlig hobbyhäst för lättare ridning.

Bara för att en häst inte visar symptom betyder inte heller att hästen är fräsch, det är ju alltid en risk att köpa hästar hur fräsch den än verkar ha varit.

Man ska tänka till innan man tar bort en häst, det ska vara för hästens skull och mår den inte bra av att vara sällskapshäst så är det inte snällt oavsett om den är fräsch eller inte att ha den kvar. Dom ska må bra både fysiskt och psykiskt.
 
Just nu lutar det åt avlivning, men jag kan inte bestämma mig innan veterinärbesöket nästa vecka. Jag har stort förtroende för min veterinär och jag är säker på att han kommer säga som det är, även om bara jag själv kan ta beslutet om avlivning eller ej. Jag känner ändå att jag vill vara förberedd om jag får det värsta beskedet man som hästägare kan få.
Jag hoppas så att hältan kommer av något annat, även om jag innerst inne vet att det är knäna. Jag har sett det här förut, exakt samma symptom, men hoppet är det sista som överger en...
 
Jag håller med de som skriver här.
Om jag satt i din situation så skulle jag avliva. Samtidigt som jag säger det så gav jag bort min förra häst trots skada men visste var jag gav bort den och vad den skulle göra. Jag litade blint på nya ägarna. Det var dock en skada som höll så länge man inte tränade för tävling eller hårt.

Jag tänker också från andra sidan, som någon gjorde; att det ju finns billiga, friska hästar som är till salu som man kan ha som promenadhäst/sällskapshäst istället. Sådana hästar som tycker det är helt ok att vara i hagen 6 dagar om veckan för att komma ut och lulla då och då samt både trava och galoppera utan att den kommer till skada om 1-3 år.
 
Jag sålde en häst för några år sedan som inte höll för tävling men för promenadridning.

Skrev kontrakt att nya ägare (som tidigare varit fodervärd åt hästen och kände den) ej fick sälja vidare utan att informera mig om det först.

Rätt var det är ser jag hästen på en tävling- med ny ägare. Det var otroligt smärtsamt för mig att uppleva.

Var det smärtsamt för hästen? Det vet jag inte. Den personen jag sålt till påstår att hon genom alternativmetoder fått hästen frisk. Hästen såg faktiskt välmående ut på tävling (såg den ej riden..) så jag har valt att tro på den personen jag sålde till- men sveket att hon bara sålde hästen vidare trots kontrakt mm, det har jag lite svårt att komma över.

Med facit i hand skulle jag antingen enbart lånat ut hästen som promenadhäst eller så skulle jag ha triangelmärkt den.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 083
Hästvård Hej! Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Brie
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av liknande skada? Mitt halvblod åkte på en meniskskada i bakknät efter att troligtvis rullat fast i boxen i...
Svar
6
· Visningar
3 574
Senast: Mariahers
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp