Promenadkläder

Vipp

Trådstartare
Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och skulle behöva tips på bra kläder, främst skor och byxor har jag svårt att hitta nånting jag tycker om. Jag går mycket och länge i alla väder, så dom måste värma och stå emot ev nederbörd i alla fall 2-3 timmar.

Efter många års användning av vinterkappa skulle jag vilja gå över till byxor då det känns varmare och mer smidigt när man går i skogen. Dock är jag materialkänslig så rena termobyxor/regnbyxor känns inte som ett alternativt. Vill ha relativt lätta och tunna byxor men som ändå står emot visst regn och värmer. Gärna en byxa som går att använda både höst och vinter, med ett underställ under när det är som kallast. Kanske en friluftsbyxa skulle vara bäst? Tycker dom dock ser så obekväma ut...

Skor har jag använt muckboots men tycker inte det värmer särskilt bra samt får jag väldigt ont i foten av dom då jag har ett par gamla skador. Jag får väldigt ont i foten om den blir för ”låst” i skon. Ulltofflor har funkat allra bäst för foten och värmen men där jag bor vet vi aldrig om vi får snö och -20 eller regn/slask och nollgradigt, det kan skifta på bara några dagar och vid slask blir ju ulltofflan förstörd. Kanske även här titta på någon friluftsvariant/vandringsko? Men som sagt så får skon inte ha för mkt stöd så att foten blir låst.

Kom gärna med tips på varumärken eller produkter, gärna av lite högre kvalitet så de håller i många säsonger.
 
På vinterhalvåret använder jag jaktbyxor, lätt fodrade med ett oprassligt material på utsidan och sen anpassar jag tjockleken på eventuella underställ efter hur kallt det är. Använder dem från ca +10 grader och nedåt.

Över lag skulle jag tipsa om att titta på just jaktkläder, de är anpassade efter att kunna röra sig smidigt ute i skog och mark och vara ute långa stunder i alla väder. Åk till en butik och prova skor, förutom passformen är det viktigt att skon är tillräckligt stor så att man får plats med extra sula och extra strumpa utan att skon blir för trång. Luft är den absolut bästa isoleringen du kan ha i en sko.
 
Jag funkar fint med Helags byxor (fritidsmodell med benfickor etc). De finns också fodrade (fleece) och det är riktigt skönt. De dagar det börjar bli kallt tar jag gärna överdragsbyxor med underställ. Tunnare underställ om det är mindre kallt, fleece eller ull om det är kallt. Är det varmt, som nu, väljer jag gärna Revolution Race friluftstights med benfickor. Sitter jättebra med gummi fordring i midja och benslut så de inte glider.

Älskar Didriksons jackor, när det börjar bli lite svalare. Även när det är svinkallt, håller vätan ute, transporterar bort fukt och bra funktioner i övrigt. Har nog fyra eller fem st vid det här laget. Har även en kortare MH-jacka med foder för de gånger jag inte vill ha trekvartslång jacka. Stor krage och bra motstånd mot väta.

På fötterna blir det antingen Graninge arbetskänga, piléfodrad gummistövel eller någon form av vandringskänga - beror på vädret. Nu på sommaren kortstumpor och gympadojor.
 
Som tidigare sagts - jaktkläder! Tyvärr är många av dem rätt fula och ser typiskt "jägare" ut (tycker jag).

Mitt råd är att du skaffar ett par riktigt bra friluftsbyxor. Det finns en uppsjö olika modeller och passformer så du kommer garanterat att hitta nåt som sitter bra och känns skönt. Om du vill ha vattentätt så är det skalbyxor och jacka som gäller med membran som andas (ex GoreTex). På överkroppen skulle jag rekommendera ett underställ i ull (eftersom det andas) och sedan en fleecetröja och en skaljacka som yttre lager. När det är riktigt kallt så kör du underställ i ull på underkroppen också. Vad gäller kängor - jag hade valt ett par rejäla hikingboots i GoreTex, med utrymme för ullstrumpor när det blir riktigt kallt.

Nästan alla mina friluftskläder kommer från Patagonia. Ett erkänt bra märke även om många av deras kläder används som modekläder i stan (framförallt fleecetröjorna). Andra bra friluftsmärken med hög kvalitet är Arc'Teryx :up:
 
Älskar Didriksons jackor, när det börjar bli lite svalare. Även när det är svinkallt, håller vätan ute, transporterar bort fukt och bra funktioner i övrigt. Har nog fyra eller fem st vid det här laget. Har även en kortare MH-jacka med foder för de gånger jag inte vill ha trekvartslång jacka. Stor krage och bra motstånd mot väta.
Håller med 100 % om Didriksons jackor! Bästa jackorna för alla hundägare och kostar inte miljoner heller.
 
Jag hatar i vanliga fall byxor, bor i shorts eller klänning på sommaren pga det. Under vinterhalvåret har jag börjat använda friluftsbyxor, för det är otroligt bekvämt.

Det jag är noga med när det gäller friluftsbyxor är stretchen. Jag vill som minst ha stretch på knän och rumpa, men köper gärna softshell där hela byxorna är i stretch. När det blir kallt ute har jag underställ under. Vilka friluftsbyxor som passar bäst varierar. Jag har från Lundhags och Revoulution race samt Bergans. Lundhags har många modeller med konstigt placerade fickor och andra "dumheter", men hittar man en passande modell där så är de fantastiska. Revolution race kommer jag inte köpa igen. De är billigare än många, men när man har dem och jämför med dyrare så förstår man också varför... När det gäller Bergans har jag ett par softshellbyxor som dessutom är ställbara i midjan. De är också underbara och kvaliteten känns toppen, har rent allmänt mycket från Bergans (tex jackor) och gillar dem skarpt.

När det gäller skor är det svårt tycker jag. Jag använder uteslutande skor från Merrell och Icebug, men det är för att det är det enda mina fötter trivs i. De är dock sällan så vattentäta som jag skulle vilja ha dem trots gore tex och regnar det ute tar jag gummistövlar. Har ett par gummistövlar där skaftet är i neoprene och sulan lite mer gjord att gå i än vanliga gummistövlar, de är tokbra. Mitt tips där är att ta dig till någon butik med stort utbud av vandringsskor och vandringskängor och testa dig genom så många olika modeller som möjligt. Förstår inte riktigt vad du menar med att du blir "låst" i skorna dock. Har du för smala skor som gör att du inte får möjlighet att tex röra tårna eller liknande? Sitter skorna så att de halkar runt på fötterna brukar det oftast vara ett säkert sätt för att få väldigt ont. Stabila skor med lagom mjuk sula som sitter så att hälen inte åker runt men tårna har utrymme brukar vara bra att använda.
 
På fötterna rekommenderar jag Lundhags kängor, jag har Forest. Bra att gå i, vattentäta, utan gore tex som bara går sönder och läcker. Bör väl hålla minst 10 år, förr höll de 20-30 år. Jag går i dem stor del av året, är det över 15 grader är de för varma. Finns även fodrade, men tycker inte att det behövs i Skåne.
 
På fötterna rekommenderar jag Lundhags kängor, jag har Forest. Bra att gå i, vattentäta, utan gore tex som bara går sönder och läcker. Bör väl hålla minst 10 år, förr höll de 20-30 år. Jag går i dem stor del av året, är det över 15 grader är de för varma. Finns även fodrade, men tycker inte att det behövs i Skåne.

Åh, Lundhags Forest har jag tittat på lääänge! Jag har sett rekommendationer om att man ska gå upp en storlek för att få plats med ullstrumpor/dubbla strumpor, har du gjort det?
 
För övrigt sållar jag mig till jaktkläder-gänget, det blev nästan lite av en game changer för mig som tröttnat på alla dessa "fritidsbyxor" med både dålig passform och kvalitét. Mina byxor från Deerhunter vill jag i princip bo i! Prasselfria, bra stretch och torkar fort.
 
bed78d26ea304a1c9e5f77534bf38a87.jpg

Jag lever i dessa på höst och vinter (Dr Martens Leonore). Har de både till vardags, på hundpromenad och hundträning. Är väldigt lättfrusen om fötterna men de här har aldrig gjort mig besvikna, man kan lägga i en extra sula också. Snabba att sätta på sig, man behöver inte ens skohorn!
Funkar lika bra i blöt höstskog och snöslask. Jag gillar inte kängor då jag tycker de är jobbiga att sätta på och ta av (snörena!) och oftast för tunga för mig att promenera i.
 
Åh, Lundhags Forest har jag tittat på lääänge! Jag har sett rekommendationer om att man ska gå upp en storlek för att få plats med ullstrumpor/dubbla strumpor, har du gjort det?
Jag har min vanliga storlek, de är stora. Jag har bara en strumpa, ullfrotte, tycker det blir för klumpigt annars. Man kan ju ha en merinosula på vintern. Så länge jag rör mig så håller jag mig varm om det är kallt ute, står man stilla så blir det kallt. Prova med de strumpor du tänker ha. Det sägs att de är svåra att gå in, men mina var sköna direkt. Det är kanske de med mer uppbyggda skaft som är besvärliga, jag gillar att Forest har ofodrat läder, mjukt och bra.
 
Jag har min vanliga storlek, de är stora. Jag har bara en strumpa, ullfrotte, tycker det blir för klumpigt annars. Man kan ju ha en merinosula på vintern. Så länge jag rör mig så håller jag mig varm om det är kallt ute, står man stilla så blir det kallt. Prova med de strumpor du tänker ha. Det sägs att de är svåra att gå in, men mina var sköna direkt. Det är kanske de med mer uppbyggda skaft som är besvärliga, jag gillar att Forest har ofodrat läder, mjukt och bra.

Tog tag i saken och beställde Forest II i pecan, har 39-40 i vanliga fall och beställde 40. Får hålla tummarna för att det blir bra! :)
 
Jag har inga speciella promenadkläder. Jag lever i bekväma och någorlunda snygga kläder, som passar lika bra för att hälsa på folk, till att ha på sig när man åker och handlar eller ska ut och gå med hundarna. De enda "specialskor" jag har är skoterkängor för om det är mycket snö och kallt på vintern samt gummistövlar om det är blött. Annars har jag samma skor på mig oavsett vad jag ska göra – nu på sommaren lever jag i sandaler, men ska jag gå i stiglös skogsterräng så blir det typ gymnastikskor.
Jag klär mig efter väder – regnkläder om det regnar, varma kläder om det är kallt ute, tunna luftiga kläder om det är varmt.
 
Jag älskar mina hundförarbyxor från Pinewood, har både ofodrade och fodrade. Det enda negativa är att de skaver lite på insidan av knappen, men jag har sytt på en mjuk lapp på insidan (är väldigt känslig för skavande etiketter etc). Dem går jag i året runt, och inte bara på promenaderna utan har på mig dem hemma också.
 
Jag har en lång anorak från Swazi som jag använder hela hösten och vintern, och till det har jag byxor från Chevalier, Alaska, Härkila eller Lundhags beroende på väder och vind. Älskar att anoraken är tunn och vattentät, är det varmt har jag kanske bara en skjorta under, är det riktigt kallt får jag plats med både värmeväst och dunjacka. Den går ner en bra bit över rumpan också, vilket gör att man håller värmen bättre. Kan dessutom sätta sig överallt :up:
Byxorna har olika tjocklek och vattentålighet. Är det riktigt blött ute har jag oftast ett par vanliga regnbyxor över, alternativt ett par holkar i vaxad bomull. De står emot vatten bra, och är dessutom sjukt tåliga.

På fötterna har jag ett par läderkängor eller gummistövlar från LeChameau.
 
Jag har byxor från Chevalier som jag tycker mkt om. Fickorna använder jag dock inte så mkt. Tror jag har deras "hundförarmodell". Tycker byxorna står sig bra i fuktig väder.

Regnar det har jag skallbyxor från Haglöfs som är regn- och vindtätt. De är supersköna! De är tunt fodrade så kombinerar lagret under beroende på temperatur: tex nu i augusti i sthlm så har jag haft tunna träningsshorts under, är det runt 10 grader har jag långkalsonger eller fodrade träningsbyxor under och när jag har vandrar har jag haft mina Chevalier under (ibland i kombination med långkalsonger då temperatuen då var 0-6 grader). Tror modellen jag har heter Haglöfs Vandra Pant Women.
Kan allmänt rekommendera Haglöfs kläder för vandring.
 
Jag bor i mina helagsbyxor från Engelsons under vinterhalvåret (eller ja, de satt på tills det vart +25 :angel:). Har både fleecefodrade och ofodrade, i flera färger. Är kort och tack vare att de finns med tre olika benlängder slipper jag gå runt i för långa byxor. Tycker de står emot väta väldigt bra och torkar snabbt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har fått inse att mina löpartights inte kommer funka i höst/vår (vinter har jag termobyxor). Så nu letar jag ett par byxor som tål...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 564
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
Äldre Nu när det börjar bli kyligt ute hösten är här och vintern kommer sakta krypande. Jag tänkte vi kunde ha en tråd med tips på kläder...
2
Svar
32
· Visningar
2 039
Senast: Blixten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag har jag ONT. Igår var jag ute på en ridtur. :) Närmare tre timmar i högt tempo. Hej och hå. Jag som inte har suttit på en häst...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp