Promenera i skogen med varg i närheten?

Trott

Trådstartare
Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha det/kan ha det då) eller har dom lösa? Eller låter ni bli det området helt och hållet?
Fick se idag att en flock vargar har observerats i skogen i närheten (4-5 km bortanför mig), såklart nära den skog vi går i princip dagligen, och som har perfekt väg för att Tilda ska kunna springa lös 😶
Jag vet inte om jag ska fortsätta gå där som vanligt men koppla henne (hon springer aldrig in i skogen utan håller sig på stigen men springer kanske 10-20 meter framför ibland) eller om det är bättre att gå åt andra hållet. Problemet är att skogen hänger ihop åt alla håll och dom kan ju lika gärna befinna sig "åt andra hållet" mot nu.
Hur resonerar ni kring varg och hundpromenader helt enkelt?
 
Noll nervös. Har lös hund men håller den inom ganska kort avstånd, 10-20 meter. Har svårt att se att vargen skulle attackera utan förvarning så länge jag låter tillräckligt och vargen därmed får chans att flytta på sig innan jag kommer.
 
Noll nervös. Har lös hund men håller den inom ganska kort avstånd, 10-20 meter. Har svårt att se att vargen skulle attackera utan förvarning så länge jag låter tillräckligt och vargen därmed får chans att flytta på sig innan jag kommer.
Ja men det är lite så jag också tänker. Klart jag förstår att det finns vilda djur i skogen liksom, men har aldrig reflekterat över just varg innan. Mer orolig att vi ska springa på en älg 😂
Men blev och fundera då min syster skickade ett filmklipp på vargflocken som en filmat Igår kväll i skogen intill och skrev "det är vargar i starbo så du vet om du har Tilda lös" 🤷🏼‍♀️
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag skulle inte våga ha hunden lös om det fanns varg i närheten. Kan du inte åka iväg och släppa hunden någon annanstans?
Kan kan jag väl, men det blir lite av en ekonomisk fråga då jag har ett par mil till närmsta (och enda, ganska tråkiga) hundrastgård och jag studerar hemifrån, så det blir inte så många tillfällen som jag åker iväg. Vill inte ha henne lös i närheten av trafik eller folk/hundar. Alla andra områden i skogen går det annat folk eller finns hus i närheten så då är det inte passande att ha henne lös.
 
Jag hade haft shiban lös, men inte terriern. Hade annars fortsatt gå som vanligt, eventuellt lyssnat på låtar som är lätta att sjunga med i precis om vi brukade göra när vi red ut där det fanns mycket älg. :)
 
Har inte tänkt tanken att inte gå promenader som vanligt i skogen när vargar passerat här. Vargen lär göra sitt bästa för att undvika oss om vi mot förmodan skulle gå i närheten av den. Hundarna håller sig alltid i närheten av mig när de är lösa och skvallrar tydligt på ev. vilt i skogen så jag kan lätt kalla in dem.

Som någon skrev så rör sig vargar lång på kort tid så de kan typ vara vart som helst i kommunen eller länet.
 
Har haft varg på tomten (hade både liten hund och katter) samt vid hästhagen när jag hade föl i hagen och märkte inget av dem alls.
Jag räds inte varg. Tycker vildsvin och fulla älgar är värre.
Haha fulla älgar 😂
Men ja jag håller med, vildsvin och älg känns som en större risk :)
 
Här finns, förmodligen, inga vargar just nu, men även om det fanns det skulle jag låta hunden gå lös. Däremot kryllar det av vildsvin nu och hon är lite väl nyfiken på lukten, men hon får vara lös ändå. Hon är tuff och smart, hon har goda chanser att klara ett möte. Det ger henne så otroligt mycket glädje att få gå lös att jag tar risken.
 
Jag har bott större delen av mitt liv i områden där varg finns, det är inget som oroar mig och jag har mina hundar lösa men när de markerar för att varg är i området har jag lite mer koll så de inte kommer för långt bort. Finns det en flock med vargar i området hade jag dock aldrig haft dem lösa och knappt inte våga gå där, främst för jag vet om händelser där just flockar med varg har varit väldigt närgångna och förföljt hundar på promenad. Enstaka vargar eller par är jag inte rädd för men börjar de bli för oskygga hade jag börjat vara mer orolig och vet inte riktigt hur jag hade hanterat det.
 
Här finns, förmodligen, inga vargar just nu, men även om det fanns det skulle jag låta hunden gå lös. Däremot kryllar det av vildsvin nu och hon är lite väl nyfiken på lukten, men hon får vara lös ändå. Hon är tuff och smart, hon har goda chanser att klara ett möte. Det ger henne så otroligt mycket glädje att få gå lös att jag tar risken.
Precis så känner jag, Tilda känns mycket mer tillfreds när hon får gå lös, hon är ju en whippet så vågar inte ha henne lös var som helst så blev så glad när vi hittade den här rundan som tar en timme ungefär och där hon kan vara lös 2/3 av tiden.
 
Tycker det beror på hundens aktionsradie, men även på jaktinstinkt och inkallning. Jag hade såklart hållit mina kopplade eftersom de svarat på många sorters vilt med att vilja jaga, och dels för att jag inte skulle vilja att de ska behöva hantera svåra eller farliga situationer på egen hand när de väl är utom synhåll.

Håller sig din hund inom rimligt ’gummiband’ till dig och sticker inte iväg skulle jag kunna ha hen lös.
 
Vargen kan vandra 5 mil på ett dygn utan problem så hur långt ska man behöva åka för att ha hunden lös? Det är inte som att de uppehåller sig i en liten skogsdunge i några veckor.
Fast är det inte ensamma vargar som vandrar långa sträckor?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 257
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp