Aslan

Trådstartare
Jag har nu fått Propavan utskrivet. Jag har fått information av min läkare kring läkemedlet men söker nu egna erfarenheter. Jag brukar vakna ofta under natten och har då svårt att somna om. Jag brukar då gå upp och gå ett varv i huset eller liknande. Jag har tidigare haft zopiklon, och dom blev jag groggy av. Vaknade jag och steg upp kände jag mig full (ostadig och snurrig typ). Enligt läkaren har inte Propavan samma effekt. Vissa nätter somnar jag inte alls och ger då upp efter att ha vridit på mig i en timme i sängen. Jag går då också upp. Jag tycker det är fruktansvärt obehagligt att känna denna ostadiga känslan av zopiklonet, det är därför jag inte vill ha dem.

jag funderar på hur känner ni er som är uppe även fast ni tagit Propavan? Groggy? Yra? Ostadiga?
 
Jag kände inte av propavan alls på samma sätt. Dessvärre får jag myrkrypningar i benen så jag vill hugga av dom. Då sover jag inte på grund av det så dom funkar inte så bra.
Det är ju inte insomningstabletter så de funkar inte på samma sätt. Däremot sitter de ju i lite längre så man kan bli trött dagen efter
 
Första morgonen efter hade jag enorma biverkningar, ungefär som en jobbig bakfylla (tror jag, aldrig varit bakfull). Blev väldigt dåsig av dem och fick lågt blodtryck eller de symptomen i alla fall..
 
Jag började med propavan för några veckor sedan, och jag älskar dem! :love:

De är ju till för att förlänga sömnen och jag har nog inte vaknat en enda natt sedan jag började med dem. Eller jo, jag började med en halv tablett, men sedan jag gick upp till en hel sover jag hela nätter. Jag måste dock ta dem i tid på kvällen, annars är jag supertrött när jag vaknar. Det sägs att man ska ta dem ca 2 timmar innan sänggående, min läkare skrev dock att de ska tas minst 12 timmar innan planerat uppvaknande, vilket fungerar alldeles utmärkt för mig. Nog blir jag trött om jag är vaken lite för länge, men jag känner mig inte groggy. Ostadig blir jag alltid när jag är trött, har dock inte märkt någon skillnad på det med propavanet utan jag vinglar till som vanligt.
 
Jo myrkrypningarna nämnde han. Dom är jag också lite osäker för. Att det inte är en Insomningstablett fick jag informationen om. Dock kunde han inte svara på hur vida jag skulle bli ostadig (fyllekännsla) och luddig då det var otroligt individuellt, vilket jag förstår. Och därför jag frågar er om era erfarenheter :) jag har aldrig haft myrkrypningar innan, så jag vet inte ens hur det känns, jag vet bara att jag tycker det låter nästan lika otäckt som biverkningarna på zopiklon.
 
Myrkrypningar känns som sockerdricka i benen typ. Lite som det pirrar när foten börjar vakna om den domnat bort. Då pirrar/sticks det ju en del. Det gör inte ont eller så, det är bara väldigt irriterande och man kan inte vara still. Jag ligger och sparkar och grejar, en del andra går upp och går.
 
Jag åt propavan varje natt under ca 2 års tid och ibland kunde det ju vara så att man inte alls ville sova trots att man fått sina tabletter. Jag upplevde ingen "fyllekänsla" när jag var vaken trots tabletter utan mer en ordentlig trötthet, lite som att kroppen verkligen vill sova och hjärnan är lite separerad från kroppen. Sen såsmåningom fick jag alltid en extrem lust att sova.

Nu när jag tänker efter kan jag dock minnas att jag ibland upplevde att jag var mitt imellan vakenhet och sömn på ett jävligt äckligt sätt om jag kämpade imot förmycket. Men det var ju mest när man låg i sin säng liksom. Om det hände något så jag var tvungen att vara uppe gick det att skjuta undan.

I början var jag ganska trött dagen efter men när jag fått in rutin så märkte jag inte av det.
 
Jag åt propavan för en kortare tid när jag hade sömnproblem, en tablett per natt, har för mig att min läkare sa att det var en låg dos. Jag märkte inte av någon fyllekänsla eller myrkrypningar, däremot blev jag helt djävulskt trött dagen därpå fram till lunch ungefär. Då tog jag dem typ två timmar innan jag skulle gå och lägga mig.
 
Min pappa har ätit propavan ett tag och har nog inget gott att säga om dom. Nu lever min pappa visserligen under andra omständigheter (ständig stress och ångest bla). Myrkrypningarna i benen blev ett allmänt stressmoment och gjorde det svårare för honom att somna.
 
Jag kan helt ärligt säga att jag inte vågar chansa. Vad jag förstått det som så har 9 av tio haft besvär med myrkrypningar, inte bara vad som är sakt här utan även från andra källor. Det är få som dom funkar för verkar det som. Jag sover garanterat fler timmar utan dem än att ligga med myrkrypningar hela natten!
 
Jag har inte fått några myrkrympningar av propavan.

Men sover extremt mycket på låg dos, och mår konstigt hela dagen efter. Typ zombie.

Tar dom inte längre. Provade dom ett par ggr men nej.
 
För mig funkar dom bra. I början kunde jag känna mig väldigt trött dagen efter, men det gick över ganska snabbt. Har även jag upplevt de ökända myrkrypningarna om jag tar dom och ändå inte kan sova. En gång tog jag dem när jag var full, smart jag vet, och då blev myrkrypningarna tusen ggr värre. Aldrig mer!

Det är verkligen som någon sa att man ligger och sparkar och jag har slagit mig i ben- och armveck också när inte det hjälper :p Fast inget hjälper tycker jag, det får lixom bara gå över. Mjo, om man skulle ut å springa då kanske, men har jag inte testat ;)

Nu blev det ju väldigt negativt här, men summa sumarum så är jag överlag ändå väldigt nöjd! Vaknade typ en gång i timmen innan jag började med dessa. Nu sover jag gott =)
 
Jag hade extrema sömnproblem och sov lite REM-sömn på 2-3 timmar och sedan i intervaller mellan 10-30 minuter. Extrema mardrömmar och ångestproblem. På full dos propavan vaknade jag 2-3 gånger per natt så en klar förbättring. Efter ett tag minskade mina biverkningar också.
Idag känner jag en viss trygghet att de finns i min medicinlåda även om jag inte äter dem (och de säkert går ut snart ändå... :angel:)
Grunden till mina problem löste sig inte förrän efter en lång tid med KBT och ändrad livssituation.
 
Jag sover på propavan, men är även helt slut dagen efter. Blev även rastlös i benen, inga myrkrypningar men orolig. Fungerade med andra ord inget vidare. För mig fungerar Zopiklon utmärkt. Sover bra och har ingen effekt av dem kvar när jag vaknar.
 
Mjo, zopiklon slutade funka på mig efter ett tag tyvärr, jag vågade inte gå upp i dos med rädsla för att bli ännu mer groggy än jag blev innan. Jag känner heller inte av dem när jag vaknade på morgonen. Suck. Detta är verkligen rena galenskapen. Jag får helt enkelt ringa min läkare igen och be om något annat. Jag hatar verkligen att inte kunna sova! Ska gå en kbt behandling med enligt läkaren, med den lär väl inte hända denna sidan jorden med dom köerna vi har... Annars är det den jag sätter störst tro på.
 
Tog jag tabletten en timme innan sänggående som ordinationen var vaknade jag och var en zombie hela dan efter, för mig funkade däremot bra att ta dem ungefär 2 timmar innan jag la mig. Sov verkligen hela nätterna med de pillren så de fyllde verkligen sitt syfte.
 
Tog jag tabletten en timme innan sänggående som ordinationen var vaknade jag och var en zombie hela dan efter, för mig funkade däremot bra att ta dem ungefär 2 timmar innan jag la mig. Sov verkligen hela nätterna med de pillren så de fyllde verkligen sitt syfte.

Jag fick alltid rekommendationen två timmar innan sänggående. Konstigt att det är olika.

För mig funkade Propavan inte ensamt. Jag var tvungen att kombinera med insomningstablett för att få effekt.
Jag slapp också myrkrypningarna.
 
Propavan funkade en kort tid, men snart hjälpte de inte alls utan gav bara brutal myrkrypning som höll mig vaken hela natten (intressant att biverkningarna är totalt tvärtemot tablettens egentliga funktion, man behöver inte hjälp att hålla sig MER vaken liksom!)
Zopiklon reagerar jag inte på heller. Stilnoct en kort tid men sen utan effekt. Det känns som kroppen vänjer sig och behöver byta tabletter efter ett tag, har provat många fler men kan inte minnas namnet förstås.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Har fått Propavan utskrivet för att jag sover oroligt och vaknar ofta. Har oftast inga problem att somna men sover endast bra de första...
2 3
Svar
42
· Visningar
12 631
Senast: Texaz
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 023
Senast: Amaranthe
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 032
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp