Protein allergi och RC's nya vegetabiliska foder

Meibla

Trådstartare
Balto har nu påbörjat en utredning om vad han är allergisk mot, vet trodde med största sannolikhet att han var allergisk mot animaliskt protein som är i fodren. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, för han kan äta rått kött och färskfoder, men inte torrfoder med störst andel kött. Oavsett om det innehåller kött, kyckling eller lamm. Sen sa han även det att det kunde vara konserveringsmedlet han reagerade på, det är ju rätt mkt i tydligen, för hållbarheten är ju trots allt 15-16 mån och att det är rätt svårt att komma fram till exakt vad han är allergisk mot utan att jag fick prova mej fram :crazy:
Däremot funkar han utmärkt på Ax*ss och andra billighetsfoder med störst andel spannmål och det borde väl va lika mkt konserveringsmedel i det :confused:
Fick i uppdrag att testa RC's nya helt vegetabiliska foder eller ett foder med fisk och se om han funkade bättre på det.
Nån som har nån erfarenhet av antingen proteinallergi eller fodret?
 
Senast ändrad:
Sv: Protein allergi och RC's nya vegetabiliska foder

Klart hunden inte är allergisk mot animaliskt protein om den klarar av att äta färskfoder och rått kött. Låter helt vansinnigt att en veterinär ens skulle påstå det om hunden bevisligen klarar av kött utan problem i rå form.

Om hunden tål färskfoder och vissa torrfoder, varför inte bara ge hunden den maten?

Det kan ju ta förbannat lång tid att ta reda exakt på vad det är hunden inte tål.

Låter bara dumt att sätta hunden på ett vegetariskt foder om det finns bra alternativ.
 
Sv: Protein allergi och RC's nya vegetabiliska foder

jo jag tyckte oxå det lät lite mysko, en av anledningarna till att jag frågade här.
Kan det vara så simpelt som att det är konserveringsmedlet då?
Anledningen till att jag inte vill ha honom på Axess (och Coop's som han oxå tål, dock inte lika bra) är att det inte riktigt räcker till för honom. Dels blir han inte mätt och han tappar massa vikt. Varken axess eller coop har väl nåt högenergi foder? :confused:
Färskfoder har jag tyvärr ingen plats för, har en rätt liten frys och det är knappt att man får in mat till oss själva :crazy: annars hade han helt klart fått det.
 
Sv: Protein allergi och RC's nya vegetabiliska foder

Jag tvivlar dock på att ett helvegetariskt foder räcker till bättre om det är så att de billigare fodren inte gör det.

Du kan inte ha billigare torrfoder som bas och sedan dryga ut med tex. oxkött från någon av färskfodertillverkarna? Då behöver du inte ha så fasligt mycket mat hemma i frysen.
 
Sv: Protein allergi och RC's nya vegetabiliska foder

Tack, så långt hade jag inte tänkt. Det skulle nog funka. :bow:
Hur mkt kött per månad tror du det kan gå åt till en rätt stor BC hane? Om man ger full ranson torrfoder (får ca 6-8 dl/dag nu)
 
Sv: Protein allergi och RC's nya vegetabiliska foder

Du, jag har ingen aning... hoppas någon anna kan råda dig, men jag antar att du kommer få prova dig fram och så får du ge som allra minst benmjöl så att du inte förstör balansen mellan kalcium och fosfor.
 
Sv: Protein allergi och RC's nya vegetabiliska foder

Klass färskfoder är något som hjälpt många hundar med olika allergier. Även djur med diagnoiserad köttproteinallergi har klarat av detta. Jag hade heller ingen frys till att börja med, men köpte en låda Klass i taget. Det tog en fryslåda. Annars kan man köpa en liten billigare frys begagnat.

Min hund väger 40 kg och får tre klasskorvar per dag.
 
Sv: Protein allergi och RC's nya vegetabiliska foder

oj, det låter ju perfekt om han kan funkar på det + torrfoder.
Hur mkt är det i en låda? va ett tag sen jag köpte klass nu :confused:

en större frys får vi tyvärr inte plats med.. lägenheten e rätt liten och köket är minimalt :crazy:
 
Sv: Protein allergi och RC's nya vegetabiliska foder

Vad väger han? 20 kg? En hund på 20 kg behöver enligt Klass 750 g färskfoder/dag så om din hund äter halva ransonen torrfoder och halva färskfoder borde du inte behöva överfylla frysen med färskfoder direkt. Det innebär att det kommer gå åt ungefär 2,5 kg/vecka. Ganska precis 10 kg/mån och en låda kanske är på 10 kg?

10 kg låter mycket, men det tar inte särskilt mycket plats i frysen. Jag har en "halvfrys" hemma och 10 kg kött packat i "korvar" tar knappt upp ett fack.
 
Sv: Protein allergi och RC's nya vegetabiliska foder

Han väger runt 22 kg nu, å då e han lite för smal.
Vi har oxå en halvfrys, så om det inte tar upp mkt mer än ett fack så är det lugnt. :)
Nu ska jag bara hitta en återförsäljare oxå, när man bodde i härnösand så va det bara o åka in till sundsvall, men nu..
Jag får helt enkelt leta :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 889
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 941
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp