Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Protein i urinet???

B

**BORTTAGEN**

Har en åring som är till synes helt frisk. Gott hull, ingen feber, snuva mm. Vi har tyckt att urinet sett lite konstigt ut så veterinären kom ut igår och tog blod och urinprov. Hon tittade på en "sticka" på 5 olika saker, blod i urinet, protein mm Då visade det sig att hon har protein i urinet. Vad kan detta vara????

M

Magdalena

Det är ju en grej man kollar när man är gravid (bl.a). Men vad det visar kommer jag ju inte ihåg... Hojta en fråga (fast uteslut att det är häst) på Senior, där finns det "läkarkunnigt" folk!

Hmm.. på människor kan det väl betyda njurfel... Har för mig att jag har hört uttrycket "njurarna läcker protein"... Sök på njurinsufficiens...

G

Gulig

Normalt ska man inte hitta protein i urinen eftersom stora prot. inte kan passera njurarnas filtrationsbarriär och de små som gör det återabsorberas.
Sa inte veterinären ngt (eller väntar hon på blodprovssvaren också)? Skalan är ju inte så graderad, kanske såg hon bara spår av protein. Andra parametrar, som densitet exempelvis, inverkar också på bedömningen.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6496 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
330
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
1 099
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
2 098
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
31
· Visningar
2 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2021
  • Betäckningar 2021

Omröstningar