Protein i urinet???

B

**BORTTAGEN**

Har en åring som är till synes helt frisk. Gott hull, ingen feber, snuva mm. Vi har tyckt att urinet sett lite konstigt ut så veterinären kom ut igår och tog blod och urinprov. Hon tittade på en "sticka" på 5 olika saker, blod i urinet, protein mm Då visade det sig att hon har protein i urinet. Vad kan detta vara????
 
Det är ju en grej man kollar när man är gravid (bl.a). Men vad det visar kommer jag ju inte ihåg... Hojta en fråga (fast uteslut att det är häst) på Senior, där finns det "läkarkunnigt" folk!
 
Hmm.. på människor kan det väl betyda njurfel... Har för mig att jag har hört uttrycket "njurarna läcker protein"... Sök på njurinsufficiens...
 
Normalt ska man inte hitta protein i urinen eftersom stora prot. inte kan passera njurarnas filtrationsbarriär och de små som gör det återabsorberas.
Sa inte veterinären ngt (eller väntar hon på blodprovssvaren också)? Skalan är ju inte så graderad, kanske såg hon bara spår av protein. Andra parametrar, som densitet exempelvis, inverkar också på bedömningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Livi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 206
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp