protein och energi

I

ida.kar

Nu vet jag inte vad jag gör..
Problem med proteinet och energin till pållen..
Höet har en proteinkvot på 4,5 (37 g smrp, 8,2 MJ).
Han äter ca 9 kg hö om dan (har fri tillgång i hagen men har räknat ut att han äter det i genomsnitt) och klarar sin energimässigt på det. Men han får alldeles för lite protein. Hur får jag upp proteinkvoten? Till saken hör att han är rätt så fet (jag börjar undra om han har revben?) så jag vill helst inte proppa i honom ännu mer energi.. någon som vet hur detta kan lösas? :confused:
 
Sv: protein och energi

Soja (max 100 g /100 kg häst) eller Krafft Protein är de bästa fodermedlen när det gäller att få upp proteinet utan att energin hänger med.
 
Sv: protein och energi

Det är inte säkert den får för litet protein, beror på storlek och arbete. 340 gram smältbart råprotein är underhållsbehovet för en 550 kgs häst. Är hästen vass eller plan över ryggen? Är baken väl rundad?
 
Sv: protein och energi

nog är han är rund alltid! dock saknas lite muskler på ryggen. och så har han väldigt gult/oranget piss. har börjat ge soja, vi får se om det blir bättre. Han brukar vara svullen om benen på morgonen men nu när jag har börjat ge soja är han nästan aldrig det. jag trodde att dom brukade få svullna ben av för mycket protein, om det nu hänger ihop med proteinet..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 665
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp