Protein och levervärden

majola

Trådstartare
Nu ska ni få något att fundera på.

På foderforumet på tyska www.pferd-aktuell.de skriver användare ofta att de måste fodra proteinfattigt eftersom deras hästar har dåliga levervärden.

Någon som kan reda ut detta? Kommer det sig av att man i Tyskland ofta ger stora mängder kraftfoder med - hur var det nu? - snabbnedbrytbara proteiner? Det verkar vara "vanligt" att man tar blodprov och fastställer att levervärden är "dåliga", något som jag aldrig hört talas om i Sverige. Vad innebär dåliga levervärden? Är detta detsamma som när folk här talar om proteinförgiftning?
 
Levern är väl antagligen nedsatt av något, finns en användare här på forumet som har en sådan häst, jag har räknat lite åt den. En kvot på 4,5 och inte över blev det. Dens lever har troligen blivit nedsatt av en ekollonförgiftning.

Men, då tror jag så här.. en frisk lever klarar att bryta ned proteiner väl, men om den inte gör det så blir det ett kväveutskott i kroppen, som ger svullnader etc....

Dock ska man ju inte förväxla detta med att ett foderbyte görs för snabbt (knölar), eller att hästen inte tål t.ex. soja och då får svullnader. Det är en annan sak..

Och jag ska tillägga, jag kan INTE speciellt mkt om detta, så något av det jag skrivit kan vara fel. Ibland blandar jag ihop saker och ting, som t.ex. njurar och lever. :smirk: Men det var nog lever i detta fallet ändå.. eller var det njurar? :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 133
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Eftersom jag kommer att behöva ta in min häst och fodra henne med kraftfoder så skulle jag behöva ett kraftfoder som ger mycket energi...
Svar
9
· Visningar
981
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 020
Senast: MayGrace
·
Hästvård Är så himla ledsen, min älskade arab har levervärden som inte vill vara bra. I vintras fick han stora blåsor i munnen och vi åkte...
Svar
11
· Visningar
4 971
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp