Protein, torrt bete mm- frågor

finapina

Trådstartare
Här jag bor har det inte regnat på ca 6 v. På ngt magiskt vis växer gräset ändå.Men hur är gräset nu ? Tänker på t.ex protein ? Och börjar det regna nu sägs det ju att sockerhalten gräset exploderar ? Och hur blir första skörden av hö i år efter torkan , som tagits redan ? Finns det risk att skörd 2 blir kraftigare om det börjar regna mkt än skörd 1 ? Hälsningar Frågvis
 
Ja skörd två kan bli bättre om det är bättre förutsättningar. Och när regnet kommer exploderar grästillväxten. Sockret är högt redan nu, gräset är stressat eftersom det har allt utom vätska för att växa så det ”står och hoppar i startgroparna”. När regnet kommer exploderar tillväxten och hästarna får större mängd sockerstinnt gräs ett tag innan det stabiliseras. Det brukar komma en våg med fånganfall när det kommer regn efter torka.

Protein styrs mycket av var i växtfas gräset är och mindre av torka osv så räcker mängden nu räcker proteinet. Det är bara se på hästarna hur tunna hästar lägger på sig även muskler. Proteinet kan bli ett problem längre fram dock om torkan fortsätter men nu skulle jag inte oroa mig för en normalhäst som håller hullet.
 
Jag har inte vågat börja vänja in min på gräs ens. Fick hem honom förra veckan, efter 4,5 veckor med stekande sol utan en droppe regn, sen började det regna och har kommit en skur i princip varje dag senaste veckan, även något skyfall.

Jag vill ha så klent foder som möjligt, och vissa bönder hann slå sin första skörd innan regnet här. Nu när det blir regn och sol om vartannat så växer det betydligt mer. Kan det vara lönt att kolla på första skörden om man vill ha lågt socker?
 
Jag har inte vågat börja vänja in min på gräs ens. Fick hem honom förra veckan, efter 4,5 veckor med stekande sol utan en droppe regn, sen började det regna och har kommit en skur i princip varje dag senaste veckan, även något skyfall.

Jag vill ha så klent foder som möjligt, och vissa bönder hann slå sin första skörd innan regnet här. Nu när det blir regn och sol om vartannat så växer det betydligt mer. Kan det vara lönt att kolla på första skörden om man vill ha lågt socker?

Varför vågar du inte vänja in hästen på gräs ? Har den inte gått på gräs tidigare och/eller har fånghistorik osv? Annars så i en obetad hage/grässlänt om du repar gräs/handbetar hästen så är ju gräset långt och i blom sedan länge.
 
Varför vågar du inte vänja in hästen på gräs ? Har den inte gått på gräs tidigare och/eller har fånghistorik osv? Annars så i en obetad hage/grässlänt om du repar gräs/handbetar hästen så är ju gräset långt och i blom sedan länge.

Han har aldrig haft fång, men är väldigt väldigt överviktig med fettdepåer på kroppen då han stått mycket hos förra ägaren då hon inte haft tiden att hålla igång honom. Jag fick hem honom förra tisdagen och han ska sättas igång nu.

Han stog i vinterhage på gamla stället, men den var ganska stor så han hade mycket mat i den endå. Hade inte det kommit en massa regn direkt när han kom efter 4,5 veckors torka så hade jag inte varit lika rädd, men gissar att gräset nu blivit sprängfullt när det äntligen fått vatten på sig så vill att det ska lugna sig några dagar. Han får har lite att plocka med i sin nuvarande hage också, men inte mycket, handbetas korta stunder, men planen är att släppa i sommarhagen nu iaf 20-30 min per dygn.

Så det är i kombination med foderbyte eftersom det blev flytt, regn på gräs som stått och laddat upp i stekande sol i 4-5 veckor, en häst med fettdepåer, samt att hästen knappt rört sig på månader jag har valt att avvakta.
 
Han har aldrig haft fång, men är väldigt väldigt överviktig med fettdepåer på kroppen då han stått mycket hos förra ägaren då hon inte haft tiden att hålla igång honom. Jag fick hem honom förra tisdagen och han ska sättas igång nu.

Han stog i vinterhage på gamla stället, men den var ganska stor så han hade mycket mat i den endå. Hade inte det kommit en massa regn direkt när han kom efter 4,5 veckors torka så hade jag inte varit lika rädd, men gissar att gräset nu blivit sprängfullt när det äntligen fått vatten på sig så vill att det ska lugna sig några dagar. Han får har lite att plocka med i sin nuvarande hage också, men inte mycket, handbetas korta stunder, men planen är att släppa i sommarhagen nu iaf 20-30 min per dygn.

Så det är i kombination med foderbyte eftersom det blev flytt, regn på gräs som stått och laddat upp i stekande sol i 4-5 veckor, en häst med fettdepåer, samt att hästen knappt rört sig på månader jag har valt att avvakta.
Tycker de låter som en god idé dina tankar. Har en fångponny hemma så för oss nu när vädret är så jäkla ostabilt med regn var och varannan dag vågar jag knappt släppa ut min i hagen typ även hon har vart fångfri I tre år. Trodde att hon hade fått fång igår men visade sig var andra saker som orakade smärtan i benet på gott och ont. Många hästar drabbas av fång här i området som aldrig haft tendenser till fång förut, veterinärerna är frustrerade såklart.
 
Jag har inte vågat börja vänja in min på gräs ens. Fick hem honom förra veckan, efter 4,5 veckor med stekande sol utan en droppe regn, sen började det regna och har kommit en skur i princip varje dag senaste veckan, även något skyfall.

Jag vill ha så klent foder som möjligt, och vissa bönder hann slå sin första skörd innan regnet här. Nu när det blir regn och sol om vartannat så växer det betydligt mer. Kan det vara lönt att kolla på första skörden om man vill ha lågt socker?

Teoretiskt så högre socker i första skörden iom gräset stressat av torkan. Nu har det vad det behöver för att växa och förbrukar socker istället för att lagra det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 822
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 029
Senast: Kicki081
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 684
Senast: Lyckan i Halland
·
J
Foder & Strö sånt här vet jag lite om,bara så ni vet. Jag har ett c-ponnysto som är 11 år och går ca 5 h/dag på gräs,vänjer sig så smått. När hon...
Svar
7
· Visningar
1 427
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp