Bukefalos 28 år!

Protein vs Energi

carre10

Trådstartare
Hej alla!
Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi.

Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av hösilaget...men i mitt fall verkar det som det är endast ca, p o mg jag skall förlita mig på. Menar inte att det är fel på analysen.

Men som jag fodrar, så borde min häst va fet som 17.
Nu har jag en unghäst på 3, som är svårfödd, hög. Men min fråga är om det är proteinet ( som jag anser ) eller Energin jag skall öka?
Han är slank i sig själv, men skulle behöva gå upp mer. Han har ok ( lite tunn ) överlinje och ingen " hömage ". Hömage har jag fattat det som att de får vid för mkt energi iförhållande till protein?

Han var tunn efter betet, så jag har fått göda honom hela hösten ( och förkylningar på det:grin: )
Han får 20 kg Hösilage ( 60% ) 60 smrp o 6.4 mj
2 kg H**** alfa
0.6 kg soja ( håller på att introducera, får 200 g 3ggr / dag nu )
1 dl olja
Linfrökaka
mineraler
1 kg lucern

Tycker inte ni att han borde va lite tjock av den foderstaten?
Busar MKT i hagen och står i kallstall. Men har täcke. Tänder kollade och avmaskad.
Kanske jag som e rädd för att göda m kraft foder? Men kompisars unghästar går i princip bara på grovfoder, därför tycker jag att min äter väldigt mkt.

Så om någon har ett tips, skulle jag bli väldigt tacksam!

Skall se om jag hittar ngt kort där man ser hur han är i kropp / typ.

/ C
 
Sv: Protein vs Energi

Oj
Med ditt hösilage så ser du ut som att du håller på att göda ihjäl din häst med proteiner.
Stämmer siffrorna på hösilaget så täcker du hela proteinbehovet och mycket mer bara med det. Är han tunn i kroppen så behöver han däremot få mera energi och en mer balanserad kvot mellan energi och protein. En 3-åring bör ligga på 6,7-7
För riktigt stora hästar är det svårt att tillföra mineraler och spårämnen i balanserade och tillräckliga mängder. Se över den biten och öka energin om han är tunn.
 
Sv: Protein vs Energi

Du har en kvot på över 9 så varför ger du så mycket extra protein?
I ditt fall så hade jag tagit bort allt utom oljan, mineralerna och linfrökakan och ställt honom på fri tillgång på ensilaget.
Låtit honom gå så några veckor och sett vad som händer.
Äter han mer ensilage än 20 kg eller är det vad han får i sig?

Om du behöver kraftfoder så prova med kornkross, det brukar få upp dem i hull.

Jag skulle tro att eftersom det är så mycket protein i hans foderstat så bränner han så mycket energi när han förbränner proteinet att han inte får mycket energi kvar till att få upp hullet.
 
Sv: Protein vs Energi

Tack snälla ni för svaren...:bow:

Kvoten på hösilaget stämmer inte. Iaf så skiftar det väldigt mellan balarna. Säljarn gjorde analys ( kvot 4.3 ), men glömde mineralerna. Vi gjorde en till analys ( kvot 9.3 ) Medelvärdet blir då 6.3! Men det kan man ju inte heller gå efter när det skiljer så.

Han vill inte ha mer än 20kg.

Jag har vart orolig över att han bränner energi för att proteinet är så högt. Men han är inte gallig i benen el så...

Om jag förstått rätt så är det för mkt energi om de är bukiga, med tunn överlinje?
Sätter muskler av protein ( vilket jag nu vill, då han börjat ridas )?

Om ni skulle rek en foderstat med dessa skiftande värden, hur skulle den se ut då? Skulle va väldigt snällt om ni vill komma m förslag!

Det här med mineraler är svårt tycker jag. När jag kollar på foderstats program, då skiftar det VÄLDIGT, beroende på hur mkt han arbetas...Som det är nu får han 0.5 dl H**** grow ( vi har lågt fosfor )

Tack på förhand:)
/ C
 
Sv: Protein vs Energi

innanhemkomstfrbetet.jpg

Såhär hemsk såg han ut efter betet ( omständigheter som gjorde honom sådan...dåligt bete, fick fri tillgång på hösilage men men... )

carremobil357.jpg
Januari...lite mörk bild:o



Såhär ser han ut nu, har inga bra kort:grin:
 
Sv: Protein vs Energi

JAg tycker du har en jättefin häst och med lite mera träning så kommer musklerna också...
Han är ung och stor och då tar det lite mera tid.
 
Sv: Protein vs Energi

Men om du räknar med en kvot på fem på ensilaget och lägger till kornkross så att kvoten blir runt sex, sedan gör ju linfrökakan att kvoten höjs lite till så tror jag absolut att han kommer ta sig när han inte växer så fort och det borde ju lugna ner sig snart.

Hade han värsta växrycket på betet eller var det bara så dåligt?

Jag fick faktiskt tillskottsfodra mina hästar med kraftfoder i somras när det var så torrt, massor av gräs att äta hade de så gav jag hö så struntade de i det så det var bara att tillskotts fodra med kraftfoder och det kändes ju lite knepigt.
Min då sexåring hade ett växryck då så hon tunnade ur snabbt som attan över ryggen men även araben som var 14 då tappade ryggmuskler.

De behöver inte bli galliga i benen av för mycket protein, det är helt hur hästen fungerar, endel märks det aldrig på och endel blir galliga direkt.
 
Sv: Protein vs Energi

Tack snälla för all hjälp!
Har fått pm fr oki, med mkt bra tips...
Får världens ångest nu när jag tänkt så fel m protein / energi:o

För att göra en lång historia ( sommar bete ), kort...så Ja, dåligt m bete.
Värsta ångesten är att han VÄXTE nu i höst, när jag tog hem honom fr betet ( 5 cm fr sept - Jan ).

Betfor skulle kanske hjälpa till, har ju lågt protein o högt energi?
Korn ( 11 MJ - 90 smrpr ) skall jag oxå räkna på!

Tack igen
/ C:bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har två hästar i stallet som tappat väldigt mycket nu trots att de får vad jag tycker mer än väl, men nope det vill sig inte ändå. De...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 044
Senast: Estivuz
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 817
Senast: Tunnelapa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp