G

Gargamella

Har fått veta att vårt hö innehåller 1/3 smältbart protein av vad det borde... Håller nu på och lär mig om proteiner samt olika sätt att tillföra. Soya vill jag inte ge.
Vad ska man välja och hur mkt ska man ge :confused:

Verkar som att: 1.KRAFFT PROTEIN är väldigt dyrt samt smakar illa. 2.LUCERN STRÅ/HACK är billigare, men det blir stooora volymer som ska få plats i krubban. Bra efterssom det är mer grovfoder. 3.LUCERN PELLETS kommer jag blötlägga på ngt sätt om valet faller på det. Men hur länge kan det ligga och hur kort tid ska det minst blötas?
4. KRAFFT BREED -kan man ge det till ett vuxet hbl-sto (ej avel)???

Detta är uppfattningen jag fått hittills.

Hur räknar man ut foderstaten eg? Nån här som kan hjälpa mig? (el snarare min häst) Hästen äter sport & grund ur krafft-sortimentet, betfor, biotin, samt ("fattigt") hö.

Tacksam för hjälp/synpunkter! :)
 
Skriv ned värdena per/kg foder på analysen.

Krafft protein är dyrt ja, men du behöver oftast inte ge alltför stor giva av det eftersom det är så koncentrerat. Du kan t.ex. ge lusern, krafft protein, krafft breed, vetekli OCH soja om du känner för det. ;) Varför vill du inte ge soja? Jag var heller inte pigg på att ge soja tidigare, men när jag såg hur stor skillnaden blev ekonomiskt så valde jag att fodra med det ändå, har dock inte börjat än, bara provat att ge nån tsk, men har fjolårshö nu som har mkt protein, ska byta till det sämre höet i slutet av månaden.

Om du vill lära dig mer om foder och att räkna kan du kika in på min fodersida, länk finns längst ner i mitt inlägg.

Du kan ge Krafft Breed till en häst som inte är dräktig, bara du håller koll på mineralerna som är tillsatta, det kan lätt bli för mkt. Därför är det bra om man kan också kan ge ngt annat foder med mkt protein samtidigt.

Vad väger din häst(mkh och typ även)? Ras? Arbete? Lätt/svårfödd? Tidigare foderstat? Ngt hon inte tål att äta?

MVH Nina
 
Tack så mkt för svar!

Soja blir det inte, thats it. :)
Jag har inte ananlysen här. Kan be att få den mailad till mig. Vet bara det jag skrev tidigare.
Kommer inte in på din fodersida... Min häst vägar nästan 700 kg, är ca 170 hög, halvblods-sto (ganska rejäl/krallig dam) Inte svårfödd. Ganska cool -alltså hon är inte het i temp. Har inte upptäckt ngt hon inte tål. Tränas för tävling i hopp/dressyr lätta klasser (till husbehov). Är ännu inte helt i kondition efter sommaren, men vi jobbar på det. :)

Just nu äter hon per dag:

6 kg hö
2 kg krafft sport
1,5 kg krafft grund
1 liter betfor (blöt)
biotin

+ att det finns lite strån kvar i hagen som de fnular med, men det är inget jag räknar med som föda direkt längre...
 
Kraftfoder med mycket protein är dyrt, men som sagt var så behöver man inte ge så mkt av det. Skriv ner värdena på ditt grovfoder så skall du få hjälp med en foderstat.
Jag reagerade på två saker angående din nuvarande foderstat.
Du ger väldigt mycket kraftfoder och lite grovfoder, är det av någon särskild anledning? Har hästen tillgång till halm eller gräs? Om inte så ger du alldeles för lite grovfoder.
Är du säker på att hästen väger 700 kg? Det låter lite mycket i mina öron…
/M
 
Jag har inte vägt henne/räknat hennes vikt själv, men förra ägare=uppfödare sa "närmare 700" och veterinären som gav henne pencillin trodde också nästan 700 kg. Hon är STOR (absolut inte under 170) och KRAFTIG, så jag tvivlar inte men kan väl ta reda på det på ngt sätt.

De går i stora hagar där det finns gräs (dock inget de enbart kan leva på nu) och skog.

Skrev fel i foderstaten. Hon äter per dag: 2 kg sport & 0.5 kg grund. (Inte för att det kanske göra saken bättre, men så är det iaf...)

Jag får analysen i handen i morgon...

Tack så mkt på förhand! =)
 
Jag skickar ett privat meddelande (el vad man nu säger) till dig... Ang foderstat till min häst. Jag har fått ananlysen nu. Jättesnällt om du vill hjälpa mig! :banana:
 
Hej.
Eftersom jag inte vet vilka fodermedel som bäst passar dig och din häst så har jag räknat på två olika förslag. Alla förslagen ger ungefär lika mycket energi och protein, så näringsmässigt är de lika.
All foderstatsberäkning grundar sig i att man först och främst tittar på hur hästen ser ut, hull och päls. Så man måste alltid komma ihåg att dessa förslag, uträknade av folk som inte ser hästen, grundar sig på vad ”normal” hästen behöver. Det är ju även svårt att uppskatta via nätet hur pass mycket motion hästen får…
Som det är i dag så får din häst alldeles för lite protein, trots att du ger den ganska mycket kraftfoder, du ger även hästen för lite grovfoder för att magen skall må bra.
Förslag 1:
7 kg hö
2 kg lusern hackat strå
0,6 kg krafft Breed
1,4 mg selen
Detta ger MJ= 74,1 och Smb.rp=456,0 Ca/P= 2,3

Förslag 2:
8 kg hö
1 kg lusern hackat strå
0,2 kg soja
0,4 kg krafft protein
0,1 kg krafft mineral grön
ev. lite betfor för att göra maten godare
Detta ger MJ= 74,2 och Smb.rp=457,0 Ca/P= 1,55

/M
 
Klart att den kan väga så mycket. Har precis vägt mitt fullblod och han vägde 593 kg och han e inte direkt kraftig av sig.
Är inte 74 mj lite lite till den hästen? Hästen har väl ett mj behov på 95 om man tar 0,35 som träningstillägg.
 
Foderstaten är baserad på hur många MJ den får i dag och sedan har jag "bara" justerat nivån på proteinerna.

Klart att hästen kan väga 700 kg, men det är mkt för ett halvblod!
Jag vägde min häst, 163 cm, ganska grov, ngt förtjock efter betet. Han vägde 547 kg.
/M
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 425
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 539
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 790
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp