Proteinbrist

arabia

Trådstartare
Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker.

Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår tappar hull o blir tunn över revbenen. Han går på lösdrift nu (var likadan även när han stog på stall), fri tillgång på grovfoder, inte fått analys på det nya ännu så det kan vi skippa tjafset om. Han har gått på fri tillgång på hö med 55g smrp/kg ts o 6,7mj men ändå tappat en del. Fått även betfor o havre.

Nu blev jag anmäld för vanvård på min kille för nån vecka sedan, dock vart det inget anmärkningsvärt mer än att lösdriften var 7,5cm för låg i tak o att höt (ovan värden) var för grovt(?), därför bytte jag nu till silage, vilket då inte är analyserat. Samt att grabben är i något underhull, mina övriga 5 hästar bedömdes dock vara i normalhull.

Givetvis dundrar man ju på med de värsta kanonerna när sånt här händer o enl foderrådsgivaren jag pratade med så rekommenderade hon 1kg hippo grow alfa o 1kg Lusern, för att snabbt få upp hullet, + betforn o havren han fick tidigare.
Nu har jag bara möjlighet att fodra kraftfoder en gång om dagen o detta blir då en så stor mängd foder så han äter inte upp det.

Vill helst slippa pellets över huvudtaget då herrn inte är superförtjust i det, men vill ändå ge något som höjer proteinet rejält men med mindre giva. Nått förslag?

Tidigare år har jag ju inte haft den paniken att få upp honom snabbt i hull, brukar lösa sig efter ett par veckor på betet, men nu måste jag få upp honom relativt snabbt pga anmälningen o de ska följa upp detta inom ett par månader.

Nu ska jag tillägga att pålle inte är mager, rund o fin rumpa, välmusklad, men man kan skymta revbenen på honom. Typiskt proteinbrist vill jag kalla det o nej han är ingen tabellhäst
 
Sv: Proteinbrist

Jag skulle lägga till mer betfor och kanske lite olja. Enligt din beskrivning så är hästen mager, och inte bukig, vilket tyder på lite för lite energi. Det har troligtvis med pälsfällning att göra, och det får man lov att förebygga tidigare än när han redan börjar falla ur. runt december sådär kan vara lagom att öka på fodergivan (både protein och energi) för att undvika att hästen faller ur i samband med fällningen.

Jag tucker definitivt inte att du ska dundra på med en massa mat på en gång. Ta det lugnt med ökningen. För stor förändring i foderstaten på för kort tid medför andra problem med matsmältningen som kan ge mycket värre problem än att hästen är mager. Så öka kraftfodergivan sakta (oavsett vilket kraftfoder du väljer)
 
Sv: Proteinbrist

Jag skulle faktiskt bli mycket förvånad om han har proteinbrist om den analysen stämmer. Jag tror snarare att han har fått använda för mycket energi till att omvandla proteinet till energi och att det är därför han har gått ned. Du har ju ändå en kvot på 8,2 och det är ju superbra värden på det ensilaget till lättfödda hästar men inte till en svårfödd. En svårfödd behöver ibland ligga under 6 för att inte falla ur. Jag hade lagt till lite olja istället för mer protein för med mer protein får han ju använda ännu mer energi till omvandlingen och äter han inte mer så att han får i sig mer energi totalt så tar ju istället omvandlingen ännu mer energi. Det är ju bättre att ge honom energi, dvs. Mj direkt istället när det är det han behöver.
Jag förstår inte alls foderådgivarens rekomendation.
Om han är välmusklad och fin men tunn över revbenen så är det energi han behöver i min värld för då har han ju fått tillräckligt med protein för att bygga muskler men inte tillräckligt med energi för att hålla hull.

Tråkigt att du blev anmäld. Det du kan göra för att hjälpa honom ännu mer är att ha täcke på när/om det blir lite kyligt så att han slipper göra åt energi för att hålla värmen.
 
Sv: Proteinbrist

Har ökat hans foder under 2v tid nu så inte har jag slängt på massor på en gång, men han är som sagt inte förtjust i pelleterat foder, inte ens när det är uppblött, därför vill jag ha råd om vad jag kan ge som ökar på proteinet utan att behöva ge multum mängder, han tappar lusten till att äta när det är stora mängder. Nån som har koll på hur mkt smrp det är i soja? Det behöver man ju inte ge flera liter av så det blir jättemängd foder.
Han har som sagt käkat fri tillgång på hö med ovanstående innehåll, tryckt i sig i runda släng 30kg/dygn (2vbl travare+1 arab i hagen) uppskattar jag då mina rundbalar legat på 180kg o dessa har gått åt på 2 dagar = 90kg/dag delat på 3 hästar blir i snitt 30kg per häst. Så han borde ju inte ha proteinbrist, lite bukig är han dock. Olja får han redan glömde jag skriva innan.
 
Sv: Proteinbrist

Men om du vet att hästen tappar, varför förebygger du det då inte? Ska det verkligen behövas en anmälan för att få dig att agera?
Det är ju inte okej att låta hästen tappa hull bara för att den gjort så innan, och det är ju ännu mindre okej om du rider på den (?). Kroppen kan ta skada på mer än ett sätt.

Om hästen är segäten och du inte vill ge den mat flera ggr/dag skulle jag inte ge lusern då jag upplever det som väldigt mättande för hästarna, utan skulle satsa på en kombo av hippo alfa, ev soja och olja.

Jag är heller inget fan av pellets(förutom lusern) men ska du inte dela upp fodergivan tycker jag det är en bättre idé eftersom soja är så pass koncentrerat och inte alltid funkar att ge i bra mängd bara 1 gång/dag.
Sen låter det ju mer som att din häst behöver mer av allt. Vid proteinbrist är det rumpa, överlinje, päls som det syns på först.
 
Sv: Proteinbrist

Hästen tappar varje år hur jag än fodrat under vintern, i fjol såg han högdräktig ut vid denna tiden på året o en månad senare kunde man se revbenen. Hästen är avställd för tillfället o det brukar han vara en månad varje vår, enl inspektören var anmälan obefogad men de ville följa upp hästen så han inte magrar av mer. En häst som käkar i runda släng 30kg hö med ett smrp på 55g borde rimligtvis inte ha proteinbrist. Kan vara som Tinywiny säger att han får dåligt med mj. jag vet faktist inte.
Han är i vilket fall som helst inte katostrofalt mager men man kan skymta revbenen o definitivt inget vanvårdat ök
 
Sv: Proteinbrist

Jag är inne på Tinywinys linje. Det blir lätt så här på våren med en häst av svårfödd karaktär då även om den näringsmässigt ligger över behovet så går det åt en hel del för dem att sätta ny päls och det i hop med en ganska lågt MJ tilldelning kan ge ett sådant här utslag.Har ett vbl själv som kräver ganska mycket för att hålla sig fin på vårkanten men detta lär jag se till att öka på redan i början av december annars blir det vajs med hullet fram åt våren.Olja och betfor brukar göra susen om man vill få upp MJ .Jag brukar öka upp med det och lusern.Jag skulle prova med att sänka kvoten ganska mycket för att se om det hjälper .Låter säkert bakvänt men kan vara värt ett försök.
 
Sv: Proteinbrist

Fälla päls tar ingen energi eller kraft. Det är när dom sätter ny päls som tar på krafterna. Ny päls brukar dom börja sätta runt nyår. Har man då inte satt in någon åtgärd redan då, då får man en häst som kanske är: öm, grinig, faller ur mm mm runt denna årstid. Dom tar av sina reserver så att säga...och dom brukar ta slut ungefär just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinbrist

Jag är inne på Tinywinys linje. Det blir lätt så här på våren med en häst av svårfödd karaktär då även om den näringsmässigt ligger över behovet så går det åt en hel del för dem att sätta ny päls och det i hop med en ganska lågt MJ tilldelning kan ge ett sådant här utslag.Har ett vbl själv som kräver ganska mycket för att hålla sig fin på vårkanten men detta lär jag se till att öka på redan i början av december annars blir det vajs med hullet fram åt våren.Olja och betfor brukar göra susen om man vill få upp MJ .Jag brukar öka upp med det och lusern.Jag skulle prova med att sänka kvoten ganska mycket för att se om det hjälper .Låter säkert bakvänt men kan vara värt ett försök.

Jag tänker likadant - Jag tycker också det låter lite underligt med proteinbrist när hästen står på en sån kvot redan... att omvandla protein till energi är en energikvrävande process i sig och för en svårfödd häst kan det resultera i att det blir energibrist istället.

Fast hur är det med olja? hästen kan ju inte spjälka fett, så hur mycket olja kan den ta vara på? Min svårfödda högdräktiga tant går nu på betfor, havre och krafft muskel till ett hö med rätt dåliga värden (kvot 5,6)
 
Sv: Proteinbrist

Jag har väldigt svårt att tro att du skulle få anmärkning med uppföljning om man bara skymtar revbenen på hästen...

Om hästen är välmusklad och fin i övrigt så tror jag inte det är proteinbrist utan snarare energibrist. Jag skulle gladeligen ha de värderna du har på höet till mina tjockisar eftersom de ska ha så låg energi som möjligt. Jag skulle ge vanlig matolja 1dl per 100 kg häst ungefär.
 
Sv: Proteinbrist

Fast "hur du än fodrar". Menar du då att du har testat lusern, soja, alfa och liknande powerfoder i stora mängder och hästen ändå tappar?

Ang din beskrivning om förra året så låter det som att hästen då fick proteinbrist, med först tjockismage och sen falla ur fort.
Har man en sån häst gäller det ju att lära sig se de små tecknen och fodra på direkt och inte när det redan är 'för sent'.
 
Sv: Proteinbrist

Hmm. Nu har jag inte full koll på hur mkt olja som är "för mycket", men jag har lärt mig att man inte ska ge så stora mängder olja på en fodring. 5-6 dl på bara en fodring känns ju rätt mkt?
 
Sv: Proteinbrist

Jag skulle faktiskt bli mycket förvånad om han har proteinbrist om den analysen stämmer. Jag tror snarare att han har fått använda för mycket energi till att omvandla proteinet till energi och att det är därför han har gått ned. Du har ju ändå en kvot på 8,2 och det är ju superbra värden på det ensilaget till lättfödda hästar men inte till en svårfödd. En svårfödd behöver ibland ligga under 6 för att inte falla ur. Jag hade lagt till lite olja istället för mer protein för med mer protein får han ju använda ännu mer energi till omvandlingen och äter han inte mer så att han får i sig mer energi totalt så tar ju istället omvandlingen ännu mer energi. Det är ju bättre att ge honom energi, dvs. Mj direkt istället när det är det han behöver.
Jag förstår inte alls foderådgivarens rekomendation.
Om han är välmusklad och fin men tunn över revbenen så är det energi han behöver i min värld för då har han ju fått tillräckligt med protein för att bygga muskler men inte tillräckligt med energi för att hålla hull.


Jag är inne på Tinywinys linje. Det blir lätt så här på våren med en häst av svårfödd karaktär då även om den näringsmässigt ligger över behovet så går det åt en hel del för dem att sätta ny päls och det i hop med en ganska lågt MJ tilldelning kan ge ett sådant här utslag.Har ett vbl själv som kräver ganska mycket för att hålla sig fin på vårkanten men detta lär jag se till att öka på redan i början av december annars blir det vajs med hullet fram åt våren.Olja och betfor brukar göra susen om man vill få upp MJ .Jag brukar öka upp med det och lusern.Jag skulle prova med att sänka kvoten ganska mycket för att se om det hjälper .Låter säkert bakvänt men kan vara värt ett försök.



Fälla päls tar ingen energi eller kraft. Det är när dom sätter ny päls som tar på krafterna. Ny päls brukar dom börja sätta runt nyår. Har man då inte satt in någon åtgärd redan då, då får man en häst som kanske är: öm, grinig, faller ur mm mm runt denna årstid. Dom tar av sina reserver så att säga...och dom brukar ta slut ungefär just nu.

Här är vettiga åsikter med kunskap - önskar fler kunde lära sig att det är så här det fungerar. :bow:
 
Sv: Proteinbrist

Fälla päls tar ingen energi eller kraft. Det är när dom sätter ny päls som tar på krafterna. Ny päls brukar dom börja sätta runt nyår. Har man då inte satt in någon åtgärd redan då, då får man en häst som kanske är: öm, grinig, faller ur mm mm runt denna årstid. Dom tar av sina reserver så att säga...och dom brukar ta slut ungefär just nu.

Ja det är helt riktigt som du säger, men det är under perioden som vinterpälsen ska bort som det märks att vissa hästar får det jobbigt, och enligt rekommendationerna ska man ändra foderstaten redan vid nyår (eller i augusti då för vinterpälssättningen), vilket kan kännas svårt om man inte då tycker att det syns att hästen börjat falla ur.

Vi har dock ofta börjat fundera över brister av mineraler, obalanser mm istället för att enbart stirra sig blind på energi/smrp när en häst "går utanför ramen", det är mkt som ska samspela för ett riktigt näringsupptag, och tycker det gett resultat. Givetvis skickar vi alltid in grovfodret på analys.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinbrist

Jag har sett folk förgäves försökt att fodra upp sina med lucern. äldre hästar o som istället har fått havre o då fort gått upp. Socker som i betfor.. tja.

Havrekross, kli samt lite betfor o linfrökaka eller så smaskens hestekraft. Tror oxå att höbytet kan ge skillnad.

hur kan en inspektör klaga på grovt hö om nu hästen äter det?
Olja skulle jag aldrig ge en häst. Har sett processen under tillverkning.
 
Sv: Proteinbrist

Nej han hade inte bara tjock mage förra vintern utan hela grabben var tjock (han reds inte alls då pga skada) o då hade jag mer mj i hösilaget än i år men ungfär samma smrp.

Ska se om jag kan lägga ut bild på grabben senare idag, o detta är fortfarande ingen vanvårdar häst
i rapporten från länsstyrelsen står det att han är något i underhull mao inte mager.
 
Sv: Proteinbrist

Ang. det grova höt sa hon inget om när hon var på plats men stog om senare i rapporten. Men jag har bytt bort det höt nu
 
Sv: Proteinbrist

Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker.

Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår tappar hull o blir tunn över revbenen. Han går på lösdrift nu (var likadan även när han stog på stall), fri tillgång på grovfoder, inte fått analys på det nya ännu så det kan vi skippa tjafset om. Han har gått på fri tillgång på hö med 55g smrp/kg ts o 6,7mj men ändå tappat en del. Fått även betfor o havre.

Nu blev jag anmäld för vanvård på min kille för nån vecka sedan, dock vart det inget anmärkningsvärt mer än att lösdriften var 7,5cm för låg i tak o att höt (ovan värden) var för grovt(?), därför bytte jag nu till silage, vilket då inte är analyserat. Samt att grabben är i något underhull, mina övriga 5 hästar bedömdes dock vara i normalhull.

Givetvis dundrar man ju på med de värsta kanonerna när sånt här händer o enl foderrådsgivaren jag pratade med så rekommenderade hon 1kg hippo grow alfa o 1kg Lusern, för att snabbt få upp hullet, + betforn o havren han fick tidigare.
Nu har jag bara möjlighet att fodra kraftfoder en gång om dagen o detta blir då en så stor mängd foder så han äter inte upp det.

Vill helst slippa pellets över huvudtaget då herrn inte är superförtjust i det, men vill ändå ge något som höjer proteinet rejält men med mindre giva. Nått förslag?

Tidigare år har jag ju inte haft den paniken att få upp honom snabbt i hull, brukar lösa sig efter ett par veckor på betet, men nu måste jag få upp honom relativt snabbt pga anmälningen o de ska följa upp detta inom ett par månader.

Nu ska jag tillägga att pålle inte är mager, rund o fin rumpa, välmusklad, men man kan skymta revbenen på honom. Typiskt proteinbrist vill jag kalla det o nej han är ingen tabellhäst

Fast om hästen är välmusklad lär den ju inte ha proteinbrist väl ?.

Jag hade gått på foderrådgivarens linje men bytt ut havren och enbart givit hippo grow alfa eller tex salsa xtramix (om pållen inte är så förtjust i pellets), mer energi/protein på mindre mängd foder. Hippos pellets är mkt mindre än ex kraffts och verkar vara rättt smakliga. Om övriga hästar är i bra hull hade inte jag bytt grovfoder mitt i säsongen för att en faller ur (och inte till silage och definitivt inte oanalyserat), hellre då tilläggsfodra den som är i underhull.

Jag är annars väldigt förtjust i salsas gräspellets, rejält med protein från ett rent grovfoder.
 
Sv: Proteinbrist

Nej han hade inte bara tjock mage förra vintern utan hela grabben var tjock (han reds inte alls då pga skada) o då hade jag mer mj i hösilaget än i år men ungfär samma smrp.

Ska se om jag kan lägga ut bild på grabben senare idag, o detta är fortfarande ingen vanvårdar häst
i rapporten från länsstyrelsen står det att han är något i underhull mao inte mager.
Du ser. Tro fasen att vi överutfodrar våra djur när idealet är "rund o go":crazy:

Har den t o m tappat rejält i muskelmassa är det en annan femma.

Tunna hästar behöver mer energi istället för protein eller att först ska energin vara tillgodosedd o sen protein behovet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 551
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
1 844
Senast: axel
·
Foder & Strö Hej! Jag har en äldre b-ponny, 25 år på foder. Hon har egentligen inga problem med att hålla hullet just nu, men hon kan inte öka det...
Svar
8
· Visningar
2 205
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp