Proteininnehåll i hö till insulinresistent häst

Breen

Trådstartare
Jag har när jag köpt hö till min insulinresistenta häst, fokuserat på mängden socker och aldrig reflekterat över att mängden protein skulle kunna påverka insulinet. Nu snubblade jag över en artikel på hästsverige.se där man skriver att proteininnehåll i vallfodret kan ge ökat insulinsvar. Nu hänvisar man till en studie som gjorts på fem hästar, vilket känns lite lite. Men det finns kanske mer kunskap om detta med vilken mängd protein som är lämplig att hålla sig till, när man väljer hö till sin insulinresistenta häst? Eller spelar proteinet ingen roll?

Jag har som sagt själv enbart hittills fokuserat på sockret när jag köpt hö. I höstas valde jag först ett hö med 6% socker, 76 smrp och 5 MJ. Det tyckte jag var ett perfekt hö till min lättfödda insulinresistenta ponny, då min tanke var att hon skulle behöva använda lite energi till att bryta ner proteinet. Jag har alltid hört att överskott av protein från hö inte är farligt. Dock fick hon tjock nacke, puls och varma hovar direkt. Vilket jag aldrig riktigt förstod varför. Först efter vattenbad gick det bra att ge henne. Det blev ju lite krångligt, så jag gick över till ett hö med 8% socker, fantastiska 18 smrp och 7 MJ. Då fick jag förstås komplettera med lusern och potatisprotein, men hon verkade må mycket bättre på detta hö. Därför funderar jag på vad jag bör köpa in för hö till hösten.

Ni som har insulinresistenta hästar , tar ni hänsyn till hur mycket protein höet innehåller?
 
Jag har när jag köpt hö till min insulinresistenta häst, fokuserat på mängden socker och aldrig reflekterat över att mängden protein skulle kunna påverka insulinet. Nu snubblade jag över en artikel på hästsverige.se där man skriver att proteininnehåll i vallfodret kan ge ökat insulinsvar. Nu hänvisar man till en studie som gjorts på fem hästar, vilket känns lite lite. Men det finns kanske mer kunskap om detta med vilken mängd protein som är lämplig att hålla sig till, när man väljer hö till sin insulinresistenta häst? Eller spelar proteinet ingen roll?

Jag har som sagt själv enbart hittills fokuserat på sockret när jag köpt hö. I höstas valde jag först ett hö med 6% socker, 76 smrp och 5 MJ. Det tyckte jag var ett perfekt hö till min lättfödda insulinresistenta ponny, då min tanke var att hon skulle behöva använda lite energi till att bryta ner proteinet. Jag har alltid hört att överskott av protein från hö inte är farligt. Dock fick hon tjock nacke, puls och varma hovar direkt. Vilket jag aldrig riktigt förstod varför. Först efter vattenbad gick det bra att ge henne. Det blev ju lite krångligt, så jag gick över till ett hö med 8% socker, fantastiska 18 smrp och 7 MJ. Då fick jag förstås komplettera med lusern och potatisprotein, men hon verkade må mycket bättre på detta hö. Därför funderar jag på vad jag bör köpa in för hö till hösten.

Ni som har insulinresistenta hästar , tar ni hänsyn till hur mycket protein höet innehåller?
Var det producentens analys eller gjorde du en egen också?

Hö behöver inte innehålla det man påstår.
 
Nu snubblade jag över en artikel på hästsverige.se där man skriver att proteininnehåll i vallfodret kan ge ökat insulinsvar.

Du hittar studien här:

http://www.wageningenacademic.com/doi/pdf/10.3920/CEP13014

Det finns flera faktorer som gör den här studien tveksam. Studien omfattar endast 5 st hästar och man studerade egentligen inte proteinets inverkan på insulinsvaret. Man gjorde endast en statistisk analys som visade att det KAN finnas ett samband. Det är känt sedan tidigare att protein eller snarare vissa aminosyror kan påverka insulinsvaret. Det verkar dock som att man får överutfodra rätt rejält med vissa aminosyror, t.ex. lysin, för att få någon påtaglig effekt.

I höstas valde jag först ett hö med 6% socker, 76 smrp och 5 MJ . . . . Dock fick hon tjock nacke, puls och varma hovar direkt. Vilket jag aldrig riktigt förstod varför.

Detta tycker jag är intressant. Det går dock inte att säga vad som orsakade problemet endast med denna information. Vilket analysföretag gjorde analysen? Jag skulle gissa på Agrilab. De mäter bara en del av sockret i grovfodret. Den verkliga sockerhalten är mer än dubbelt så hög! Sen vet du inte stärkelsehalten i höet. Stärkelse är dubbelt så farligt som socker för en IR-häst. Normalt innehåller gräshö mycket lite stärkelse men den relativt höga proteinhalten gör att man kan misstänka att detta hö hade ett betydande inslag av baljväxter och dessa lagrar energi i form av stärkelse.

Därför funderar jag på vad jag bör köpa in för hö till hösten.

Köp ett hö/hösilage med max 8% ts socker och tillräckligt med protein. En proteinkvot runt 7 brukar vara idealiskt. Kolla alltid vilket analysföretag som har gjort analysen och fråga om grovfodret innehåller baljväxter, t.ex. vitklöver. Sen ska man alltid göra en egen analys. Det går inte att lita på odlarens analys.
 
Tack för era svar.
Det var Eurofins som hade gjort analysen på höet med 6%. Jag köpte höet av en större foderproducent som är lite inriktad på att göra hö till fånghästar. Därför utgick jag från att höet innehöll lämpliga grässorter. Annars har jag nog ändå gissat att det säkert innehöll klöver etc. När min häst reagerade så tydligt skickade jag ett prov till euro-analytical USA, och det visade under 6% socker ändå. Så exakt varför hon inte tålde det blev jag aldrig riktigt klok på.
 
Det var Eurofins som hade gjort analysen på höet med 6% . . . . . När min häst reagerade så tydligt skickade jag ett prov till euro-analytical USA, och det visade under 6% socker ändå. Så exakt varför hon inte tålde det blev jag aldrig riktigt klok på.

Intressant!

Vad var socker- och stärkelsehalten samt WSC enligt Equi-analytical och vilka värden på protein (crude protein) och lysin angav man?

Gjorde du någon annan förändring i samband med bytet till detta hö?

Du skrev att du började ge detta hö i “höstas” och att hon reagerade direkt. Vad menar du med “direkt”? En s.k. “fångnacke” uppkommer knappast redan efter ett par dagar. Kan din häst möjligtvis ha PPID (cushings syndrom)? ACTH och andra POMC-styrda hormoner ökar under hösten, särskilt stor är ökningen för hästar med PPID.

Kommer du ihåg hur väderleksförhållandena var? Blev det t.ex. plötsligt mycket kallare?
 
Jag får återkomma med de exakta värdena imorgon när jag sitter vid hemma vid min dator.
Höet börjades ges i slutet av augusti. Då gav jag enbart vid ett tillfälle ett hekto blandat med det hö hon ätit under ett års tid. Cirka sju timmar senare rörde hon sig stappligt, varm i fötterna och puls. Gick i grushage, så hon hade inte tillgång annat foder. Därefter gjorde jag ytterligare ett test med ett hekto hö i slutet av september, med samma resultat. Därefter la jag det i dubbla vattenbad och fodrade med det under oktober till december utan problem. Att hon fick fångnacke var kanske fel uttryckt av mig, men jag tycker faktiskt att hon svullnar upp mycket snabbt i sin nacke så fort hon äter något med socker i. Kan se stor skillnad på nacken under ett dygn tycker jag, om hon tex. kommit åt några grässtrån.

Hon testades senast för PPID i juni förra året med ACTH 2,5 om jag minns rätt. Testades då främst för att hon inte fäller någon vinterpäls alls sedan några år tillbaka. Borde kanske testa henne på nytt under hösten?
 
Med den snabba reaktionen låter det mer som allergisk reaktion.

Om hästen inte tål ett hekto av höet när det är uppblandat med annat så låter det direkt konstigt att det är sockret hon reagerar så kraftigt på.
 
Med den snabba reaktionen låter det mer som allergisk reaktion.

Om hästen inte tål ett hekto av höet när det är uppblandat med annat så låter det direkt konstigt att det är sockret hon reagerar så kraftigt på.

Nä, att det egentligen skulle vara sockret hon reagerade på trodde jag väl inte, när nu två analyser visade 6% och under.
Men med tanke på att min insulinresistenta häst som tidigare haft fång, direkt visade klassiska tecken på fång så vågade jag inte bara fortsätta ge det.
Eftersom jag nu tyckte att jag förra hösten valde ut ett bra hö, betalade fem kronor kilot och åkte genom halva Sverige för att hämta det och sedan fick hålla på med vattenbad ändå...
Så tänkte jag att det kanske finns mer än bara socker jag behöver lära mig att ta i beaktande, nu när det närmar sig att beställa nytt hö till hösten.
 
Höet börjades ges i slutet av augusti. Då gav jag enbart vid ett tillfälle ett hekto blandat med det hö hon ätit under ett års tid. Cirka sju timmar senare rörde hon sig stappligt, varm i fötterna och puls.

Detta låter mycket märkligt. Det kan knappast vara socker som hon reagerade på. Protein i sig självt ger inget insulinsvar. Den effekt det möjligen kan ha är att förstärka det insulinsvar som uppkommer på grund av en ökad glukoshalt i blodet.

Om det hjälpte med vattenbad så måste det ha varit någon vattenlöslig substans som din häst inte tålde. Utöver socker så vet man att t.ex. fruktan, elektrolyter såsom kalium, svavel och fosfor samt vissa mikromineraler som järn kan reduceras. Det finns även en annan farlig substans som man kan skölja bort, nämligen nitrat. Nitrat kan omvandlas till nitrit av mikroorganismerna i hästens grovtarm och nitrit är ett dödligt gift. Höga halter nitrat i ett grovfoder kan t.o.m. leda till döden.

http://horsetalk.co.nz/health/nitratepoisoning-170.shtml

Gräs och andra växter tar upp kväve från marken i form av nitrat som sedan ombildas till aminosyror och växtprotein. Blir gräset stressat av t.ex. torka så hämmas omvandlingen av nitrat till aminosyror. Innehåller jorden höga halter kväve, t.ex. genom övergödning, så finns det risk för att växten tar upp så mycket nitrat från marken att den inte hinner omvandla all nitrat till aminosyror och protein. Är det dessutom torka som stressar växten så kan väldigt höga halter nitrat bildas i gräset. Vissa växter kan ackumulera höga halter nitrat.

När man analyserar ett foder mäter man kvävehalten. Både nitrat och protein består av kväve. Sedan ANTAR man att allt kväve kommer från protein i fodret men detta behöver inte vara fallet. En del av kvävet kan komma från nitrat. Man måste göra en särskild analys för att bestämma nitrathalten i ett grovfoder. Ett grovfoder med en analys som uppvisar ett väldigt högt proteinvärde bör kontrolleras för nitrat eftersom en del av det som redovisas som protein kan i själva verket vara nitrat.

Det skulle kunna vara en hög nitrathalt i höet som orsakade problemen. Dock inte om du bara gav några hekton av fodret. Då faller nitratteorin också.

En allergisk reaktion? Det låter nästan som det. En allergisk reaktion kan uppkomma av mycket små mängder. Men av vad i så fall????
 
*Kapplån* - Står inför ett möjligt hästköp och hästen (islandshäst) i fråga har en svullen/tjock mankam. Jag har googlat och läst flera tråda på bukefalos men blir inte riktigt klok på vad som är vad. Jag är bara medryttare på hästen änsålänge och har bett ägaren att ta ut en veterinär- men hon menar att denna nacke återfår hästen varje sommar, undantaget en del mitt på halsen som alltid är hård.

Jag vet att det är svårt att bedöma en häst man inte känt på eller sett IRL- men generellt- en fett/fångnacke, kan den komma över natten? Över två, tre dygn?
Vi har satt på betesreducerare och nacken gick genast ned och blev normal på vissa ställen. Ägaren vägrar ta bort henne från betet eller byta stall... En dag hade hon tagit av reduceraren och dagen därpå när jag kom var nacken bra mycket större och tjockare igen.. man samlar väl inte fett över en natt? Jag blir tokig.. likaså kan hästens mankam kännas hård när hon står högt med huvudet (hon är reslig) men när hon är lång och låg så känns mankamen nästintill normal...

Detta är så svårt och jag står bakbunden då det inte är min häst. Vågar man köpa en häst med sådan nacke? Hon har trots denna aldrig haft fång och hon är över 15. Jag har ingen erfarenhet av denna nacke sedan tidigare förutom att jag hört och läst om det.
 
*Kapplån* - Står inför ett möjligt hästköp och hästen (islandshäst) i fråga har en svullen/tjock mankam. Jag har googlat och läst flera tråda på bukefalos men blir inte riktigt klok på vad som är vad. Jag är bara medryttare på hästen änsålänge och har bett ägaren att ta ut en veterinär- men hon menar att denna nacke återfår hästen varje sommar, undantaget en del mitt på halsen som alltid är hård.

Jag vet att det är svårt att bedöma en häst man inte känt på eller sett IRL- men generellt- en fett/fångnacke, kan den komma över natten? Över två, tre dygn?
Vi har satt på betesreducerare och nacken gick genast ned och blev normal på vissa ställen. Ägaren vägrar ta bort henne från betet eller byta stall... En dag hade hon tagit av reduceraren och dagen därpå när jag kom var nacken bra mycket större och tjockare igen.. man samlar väl inte fett över en natt? Jag blir tokig.. likaså kan hästens mankam kännas hård när hon står högt med huvudet (hon är reslig) men när hon är lång och låg så känns mankamen nästintill normal...

Detta är så svårt och jag står bakbunden då det inte är min häst. Vågar man köpa en häst med sådan nacke? Hon har trots denna aldrig haft fång och hon är över 15. Jag har ingen erfarenhet av denna nacke sedan tidigare förutom att jag hört och läst om det.

En häst kan fylla i mankammen på bara några timmar. Det är ett tydligt tecken på att fång är i antågande och hästen bör genast tas bort från gräset. Får hästen alltid detta när hen går på gräs så klarar den helt enkelt inte så mycket gräs.

Du känner på nacken när hästen står avslappnad. Det kan annars vara svårt att skilja svullnaden från nackens muskler om man inte har vana sedan tidigare.

Även om hästens ägare inte har upptäckt att hästen har fång skulle det inte förvåna mig alls om hon har haft det. Fång är en lurig sjukdom som kan ge alltifrån extrema symptom till lätt ovillighet eller lätt hälta. Går hästen på bete och inte rids är det tyvärr inte ovanligt att fången inte upptäcks alls.

Jag hade inte köpt men det beror också på hur mycket tid du är villig att lägga ner på att dels lära dig om fång och hur du ska kunna förhindra det och dels hur du har möjlighet att hålla hästen. Det är t ex helt nödvändigt att ta bort en sådan häst från gräs när det kommer regn efter torka eftersom sockerhalten blir jättehög i gräset då och risken för fång ökar enormt. Jag hade inte heller släppt en sådan häst på dygnet runt bete förren gräset har blommat över och inte heller i nedbetad hage eller låtit den gå på frostgräs.
 
En häst kan fylla i mankammen på bara några timmar. Det är ett tydligt tecken på att fång är i antågande och hästen bör genast tas bort från gräset. Får hästen alltid detta när hen går på gräs så klarar den helt enkelt inte så mycket gräs.

Du känner på nacken när hästen står avslappnad. Det kan annars vara svårt att skilja svullnaden från nackens muskler om man inte har vana sedan tidigare.

Även om hästens ägare inte har upptäckt att hästen har fång skulle det inte förvåna mig alls om hon har haft det. Fång är en lurig sjukdom som kan ge alltifrån extrema symptom till lätt ovillighet eller lätt hälta. Går hästen på bete och inte rids är det tyvärr inte ovanligt att fången inte upptäcks alls.

Jag hade inte köpt men det beror också på hur mycket tid du är villig att lägga ner på att dels lära dig om fång och hur du ska kunna förhindra det och dels hur du har möjlighet att hålla hästen. Det är t ex helt nödvändigt att ta bort en sådan häst från gräs när det kommer regn efter torka eftersom sockerhalten blir jättehög i gräset då och risken för fång ökar enormt. Jag hade inte heller släppt en sådan häst på dygnet runt bete förren gräset har blommat över och inte heller i nedbetad hage eller låtit den gå på frostgräs.

Jag har påtalat flera gånger att hon borde tas bort från gräset- jag skulle flytta henne omgående (och gör så OM jag köper henne) Höet hon ska få bör vara analyserat och på detta stället finns ingen sådan analys heller..

När hon är avslappnad är den inte lika hård- därför skulle jag gärna se att en veterinär tittar på henne... men återigen är det ägaren som bör ta ut en. Jag får inte "lägga mig i så". Hästen har inte visat det minsta hälta, hon jobbar på otroligt bra och tar ut sina steg, hon är inte öm alls eller varm i hovarna etc. Jag jobbar henne ca 4-5 dagar i veckan och dagen efter ett ridpass är hon något mjukare i nacken.

Tack för dina synpunkter- jag får försöka nå fram till ägaren..igen- hon verkar lite "loj" i frågan medan jag går och oroar mig konstant. Hästarna går på riktigt kraftigt bete..hagen skulle kunna bli mindre och där naturbetet sträcker sig- alltså skärma av från fälten.. men det är det ingen som vill ?? :O
 
Jag har påtalat flera gånger att hon borde tas bort från gräset- jag skulle flytta henne omgående (och gör så OM jag köper henne) Höet hon ska få bör vara analyserat och på detta stället finns ingen sådan analys heller..

När hon är avslappnad är den inte lika hård- därför skulle jag gärna se att en veterinär tittar på henne... men återigen är det ägaren som bör ta ut en. Jag får inte "lägga mig i så". Hästen har inte visat det minsta hälta, hon jobbar på otroligt bra och tar ut sina steg, hon är inte öm alls eller varm i hovarna etc. Jag jobbar henne ca 4-5 dagar i veckan och dagen efter ett ridpass är hon något mjukare i nacken.

Tack för dina synpunkter- jag får försöka nå fram till ägaren..igen- hon verkar lite "loj" i frågan medan jag går och oroar mig konstant. Hästarna går på riktigt kraftigt bete..hagen skulle kunna bli mindre och där naturbetet sträcker sig- alltså skärma av från fälten.. men det är det ingen som vill ?? :O

Det är jättesvårt det där när det är någon annan som har ansvaret. Att ta ut veterinär kostar ju och många drar sig för den kostnaden så länge hästen står på benen typ :crazy: Om du bestämmer dig för att köpa henne så gör en ordentlig veterinärbesiktning. Helst på klinik men iallafall med en duktig hästveterinär.
Det är jättebra att hon rids så mycket och det kan vara det som håller henne ifrån fånganfall nu. Du tänker helt rätt, en sådan häst ska inte gå på kraftigt bete utan på naturbeten, ev. med munkorg där också så att hästen aldrig blir fet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 507
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 023
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 799
Senast: Bee
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp