Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Trisse_B

Trådstartare
Min häst ser sedan en vecka tillbaka ut på detta vis...
2531982140032594416S200x200Q85.jpg
[/URL][/IMG]

Historia:
Han sattes på ett nytt bete ca 1,5 vecka innan de första knölarna kom. Alla på vänster sida av hästen. Han fick ett nytt myslifoder för ca 3 veckor sen, dagsransonen är mindre än vad man kan ge ett föl... Tog bort honom från betet på fredagen, tog bort havren (1+1 lit.) och myslin (0,5+0,5 lit.) på lördagen och fr.o.m måndagen har han fått hö från fjolårets skörd.

Har enl. veterinärens råd alltså skött honom enl. proteinknölar, men nu börjar jag tvivla... Knölarna "flyttar" från dag till dag, nu finns dom även på höger sida. Är det ändå också t.ex ringorm...

Ska ta kontakt med vet igen, men tänkte att ni brukar vara ganska bra här på att ge förslag var jag skall börja söka felet (ifall det är allergi t.ex)

Tillägg: han är helt sig själv och normal, knölarna kliar inte och han ömmar inte heller då man trycker på dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

kan du lägga upp en större bild?
Rent spontant låter det/ser det ut som en allergisk reaktion, men svårt att se nåt alls på så små bilder
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

2531982140032594416S425x425Q85.jpg
[/URL][/IMG]

Här kommer bilden i lite större format!
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Är dom hårda som ärtor eller känns dom mjuka och vätskefyllda?
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Hade veterinär ut igår och fick diagnosen allergisk reaktion. Sprutades med cortison och sulfa (eftersom några knölar gått upp) och nu är han på sulfakur. Om knölarna återkommer hamnar jag mata med cortisontabletter. Ute får han gå, men endast utan täcke och ska alltså tas in ifall det börjar regna.

Funderar nu över VAD som kan ha gett reaktionen. Vet. menade att det kan bero på t.ex regn, fukt under regntäcket eller insekter. Hade ganska varmt och otroligt mycket knott här i en veckas tid, kanske det kan vara dom? Nu när jag minns tillbaka så hade han samma år 2009 på hösten, då var det också en varm och fuktig höst...

OM det är från insekter, och hösten fortsätter länge så som nu hamnar jag väl införskaffa ett super allergitäcke?! Råd emottages, vilket är bäst... och då alltså ett som skyddar även mot dessa "mikroskopiska" kräk... (har NADA input på allergi/eksemtäcken)

Knölarna är mjuka och vätskefyllda.
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

eftersom det bara är på ena sidan hade jag nog funderat på vad han kan ha legat på... alternativt om han har stött på ett gäng getingar eller bin? :crazy:
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Sorry för dålig uppdatering: Dom hade nog spridit sig så att tillsist var hela hästen som ett enda knölfält, därav gårdagens veterinär besök. Han började se så vild ut att jag inte kunde vänta längre.

Gissar nog nästan på knott, det finns massor av dem på kvällarna, t.o.m inne i stallet. Hade själv "hela pannan" uppäten då jag kom hem. Bränner och svider, det är väl dom ni kallar för svidknott?! (vet inte "finlandssvensk" benämning)
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Min häst såg ut så där förra sommaren och det visade sig att det fanns Alsikeklöver i den hagen han gick i.

Vet fler hästar som reagerar så på detta, framförallt är hästar som är skimlar, eller har en snopp alt vita ben mer på detta än helbruna har jag hört. Hur sant det är vet jag ej. Fick tips ocm att vara noga med solskyddsfaktor under sommarhalvåret för att minska risken om han skulle få i sig någon enstaka någon gång av misstag.

Hoppas pållen blir bra :-)
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Hm, nu är ju inte mina hästar allergiska, men vi har mängder av såna småknott (här kallas de sviro´) men ingen av hästarna har såna bulor, och definitivt inte vätskefyllda. Jag har också miljoner knottbett och det blir små små bett som kliar som f-n.

Alsikesklöver är giftigt. :crazy:

förgiftningssymptom från www.sva.se:

Framför allt fotosensibilisering. Övriga symptom på alsikeklöverförgiftning hos häst kan vara dålig aptit, depression och slöhet, uttorkning, förhöjd kroppstemperatur, ödem i nedre delen av benen, gulsot, diarré, blödande hudutslag och sår i munhålan. Generellt återhämtar sig drabbade hästar fort från både hud- och leverskador om det foder/bete som innehåller alsikeklöver tas bort, men enstaka dödsfall har förekommit.
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Snabbverkande cortisonet slutade verka ca 4 dgr efter att han fick det, och genast började det komma upp endel knölar igen. Men nu är dom annorlunda, hårda och mindre, och dom minskar av sig själv dag för dag. (misstänker att det här är från sulfan, ordinerad kur tar slut idag). Min veterinär, som även skrev ut cortisontabletter, önskade att jag inte skulle mata c.tabletter i onödan, så nu väntar jag nån dag igen och ser om även dom sista (typ 10) knölarna försvinner av sig själv utan "extra medicin"

Han har gått i sin lilla vinterhage nu i över 2 veckor och kan med 100% säkerhet säga att klöver finns INTE i hagen. OM det var klöver i sommarhagen, hur länge tar det innan det är ur hans system?! Men han visar nog inga andra symptom på klöverförgiftning (som lewellyn nämner ovan).

Vi hade en besvärlig period här i slutet av augusti och början på september. Regn och sol omvartannat. Bad stallet lägga regntäcke på de dagar det lovades ihållande regn, men sen stod han stackarn och svettades i sitt täcke några timmar senare. Vet. menade att dethär kan ge allergisk reaktion åt hästar som har en känslig hud och inte klarar att stå "inpackade" i onödan. Låter logiskt även det, tänker att om jag lagt på mig ett regnställ och gått ut i +20 och solsken så skulle nog inte jag heller må så bra...
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Liknar det detta?
bild-5.jpg


bild-7.jpg


Så här såg min ut förra hösten. Kom från ingenstans på nolltid. Eftersom hon har känslig mage behandlade vi enbart lokalt på huden och det hjälpte ganska fort.
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Läs mer på SVA om giftiga växter. Jag tror att många tror att det är knott å annat å täckar hästarna mn det kommer från magen för att hästen äter olämpliga växter och blir känslig i huden, blir solsvedd på ljusa ställen. Även muggliknande symptom uppstår å bruna hästar blir oxå påverkade men ägarna tror att det är knott å täckar. Alla borde kolla vad somväxer i hästens hage och hästar kan vara olika känsliga å olika benägna på att äta mindre lämpliga växter. Alla hästar ratar inte olämpliga växter endel blir tom lite beroende av dessa växter å den annorlunda smaken. Ut å leta å lita på magkänslan.
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Såg riktigt otrevligt ut. Vad sa vet om detta? Vad gjorde du för att bli av med det? Har det kommit åter eller bytte du stall/ hage?
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Hela den här hästen är en följetong veterinärt. Men vi tog prover som visade noll, tvättade med Hibiscrub, undvek täcken, helklippte och smorde på med penicillin. Sen gick det ner nästan lika kvickt.

Detta har hänt innan, flera gånger, men då på benen. Nu tror iaf jag att det var en kombo av hennes dåliga immunförsvar hudmässigt och fuktigt väder. Jag har iofs bytt stall nu till i år, men som sagt så är såren ingen nyhet för mig. Kliniken tyckte dock det var spännande:)
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Min häst har inga knölar på benen, som tur är. Skinnet ser inte heller inflammerat ut runt knölarna. Men det är säkert svårare att se på en mörkbrun/svart häst?! Förutom stjärnan och en vit hov är han alltså märkt svart i sina papper. Tror inte heller att knölarna är insektbett, utan i såfall en allergisk reaktion på att han blivit biten flere gånger av en insekt som han är allergisk för. (hoppas ni ser skillnaden i vad jag menar) Egentligen börjar jag luta mot det här med täcket som jag skrev ovan. Tror helt enkelt att hans hud inte klarar av täcket på hösten när vädret varierar från timme till timme...

Han är också en sån som sätter i sig precis allt han bara hittar, det har alltid varit, så OM det fanns något opassligt på betet så är det högst antagligt att han ätit av det. Gjorde för 2 veckor sedan en egen liten "broschyr" med klippa/klistra metoden från SVA:s hemsidor, över både giftiga och farliga växter. Gick sen med den i handen över betet men kunde inte hitta något som skulle ha varit alarmerande.
 
Sv: Proteinknölar / Nässelutslag / Svamp ??

Min häst har samma knölar på kroppen och vår veterinär kallade dessa för regnskållor. Han har fått detta 3 gånger under sommaren/hösten. Den första omgången kom då vädret växlade mycket i temperatur och fuktigt i luften. Hästen fick tidig vinterpäls vilket gjorde att han svettades mycket. De två första gångerna han fick bulorna medicinerades han med Hippotrim under 5 dagar. De försvann ganska snabbt efter det.
3:e omgången så ville inte vet. ge honom mer Hippotrim efter det inte är bra för magen/tarm att äta för mycket. Istället har vi spårklippt honom så att han inte ska svettas, badat med Hibiscrub och enbart smörjt in de blåsor som spruckit (likt lady_vips första bild) med Hippotrimmet. Nu börjar de sakta men säkert gå ner och försvinna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Någon med erfarenheter av detta? En morgon för ca en vecka sedan hittade jag isisen full med nässelutslag (svenskfödda, EJ eksemhäst och...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 782
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp