Proteinmängd i bete?

kopparberg

Trådstartare
Hur mkt har den sjunkit nu mot runt midsommar?

Märker att min ena häst tenderar till att i stället för att vara fet, nu lite, lite närmar sig bukig i stället.
 
Om du söker bland tidigare trådar så har jag besvarat den frågan tidigare i ett inlägg :). Annars kan du gå ut och klippa 1 kg bete och skicka på analys. Då vet du exakt och kan göra en foderstat efter detta :idea:
 
Dessutom bör jag intervjua pållen i fråga HUR mkt gräs han äter per dag också då eller?! :D
Om jag nu skulle försöka räkna fram en exakt foderstat med gräs som största grovfoderdelen menar jag.
 
C. Plack har ju skrivit om hur mycket hästar kan förväntas äta. Har för mig att hon angivit för hästar i olika åldrar. Du får gå på hennes siffror (ännu en :idea:). :D. Tyvärr har jag inte siffrorna i huvudet som hon angivit.
 
Om betestillgången är bra kan hästen delvis kompensera en låg proteinhalt med selektivt bete, i praktiken genom att beta blad men inte stjälkar.
Ett sent bete behöver inte vara förvuxet, spec inte om man tillämpar rotationsbetnong o putsar mellan omgångarna, det som kommer upp nytt har hög bladhalt o därmed bättre värden.
PL
 
"Betets näringsinnehåll bestäms främst av betesväxternas utvecklingsstadium" "Innehållet av energi och protein är i stort sett lika per kg ts under hela betessäsongen, förutsatt att betet är putsat och avbetat med jämna tidsintervall så att det inte blir förvuxet, se tabell"
"Proteinhalten i ett välskött bete är så högt att det täcker alla hästars proteinbehov med råge"
Hästens näringsbehov och utfodring
Planck/Rundgren 2003
Sprillans ny fick hem den igår
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett torrt, rätt gult och lite sönderbränt bete. Gräset har inte orkat växa mkt alls där i år.Finns lite inslag av vissa tuvor med...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: finapina
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 598
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp