"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!"

majola

Trådstartare
\"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!\"

"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!"

Det har vi ju lärt oss! ;) Men en sak som jag länge har funderat på är hur hästens mage vet vilket protein som kommer från grovfodret. Ponera att man har ett hö med lågt energivärde, men högt protein, och en häst som harbetar hårt och således behöver mycket mat. Den här fiktiva hästen orkar inte äta så mycket hö att det täcker behovet, utan man måste komplettera med kraftfoder.

Måste man då ge kraftfoder med lågt proteininnehåll, eller går det att köra på havre & Co.? Överskottet kommer ju då inte främst från havren utan från höet (eftersom man ju ger mycket mer av det) men hur "vet" hästens mage att den först ska tillgodogöra sig havreproteinet, och att den ska räkna höproteinet som överskott?

Detta blev säkert fantastiskt rörigt, men det har brytt mig under en längre tid, så om någon kan förklara så skulle jag bli djupt tacksam.
 
Re: \"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!\"

Det är inte samma protein och sammansättning av fodret. Protein är inte ett ämne som du ju säkert vet, utan protein består av långa aminosyrakedjor. Det finns väldigt många aminosyror, och de aminosyrorna sitter ihop olika i kedjorna också. Så kedjorna i hö tas upp på ett annat sätt och annat ställe än kedjorna i krafftfodret.

Var det virrigt förklarat eller förstår du?
 
Re: \"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!\"

MYCKET bra fråga! Jag har alltid undrat det samma, därför kan jag inte riktigt acceptera det faktum att protein från grovfoder är OK i högra grad än från kraftfoder.

VILL OCKSÅ VETA! :banana: :bump:
 
Re: \"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!\"

BRA förklarat! Jag borde veta som läst kemi, men man glömmer ju så lätt! Fattar nu glasklart! Tack! :banana:
 
Re: \"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!\"

Ja, det var lite virrigt. Det hela har med smältbarhet att göra och det är inte hästens mage som vet nåt, det är det som finns i hästens mage som bestämmer vad som ska göras, de sk mikroberna. Dessa gynnare är mycket smarta för de bryter ner det som är lättast dvs kraftfoder och annan lättlöslig mat hästen äter. Även de behöver energi för att leva och bryta ner det som hästen stoppar i sig. Grovfoder är mer "svårtuggat" för dessa små liv så det behövs mer tid, fler platser i mag/tarmpaketet och lite hjälp av olika mikrober och ämnen som hästen producerar
 
Re: \"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!\"

Så protein från grovfoder lägg så att säga på "sist"?

Om en häst behöver 500 g smb rp (för enkelhetens skull) och får i sig 300 från kraftfodret och 300 från grovfodret, så kommer "överskottet" på 100 gram från grovfodret eftersom den först bryter ner det "lätta" proteinet från kraftfodret?
 
Re: \"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!\"

Det var ganska fint förklarat, Nina, men du svarade ju tyvärr inte på frågan! ;) Den gällde ju vilket protein som räknades som överskott.

Men tack ändå för att du tog dig tid!
 
Re: \"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!\"

Ja.
Kraftfoderproteiner är "lättlösliga" och går fort att bryta ner. Dessa är mer "skadliga" i stora mängder än vad grovfodrets långsammare proteiner är. Grovfodrets proteinr är alltså nyttigare för hästen än de som finns i kraftfodret. Grovfoderproteiner har en sammansättning som gör dem bättre för hästkroppen att omvandla till diverse aminosyror som kroppen behöver.
De andra proteinerna från kraftfodret är inte ihopsatta på samma sätt så hästen kan inte få ut samma aminosyror från dem.

Hoppas att någon förstog, jag gjorde det knappt själv!
Men jag har uppfattat det så. (har tittat i böcker, nätet och i min kemibok! Lite måste man ju anstränga sig ;))
 
Re: \"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!\"

Jag luskar & håller på & räknar till min pållis. & hur jag än gör så vilka fodermedel jag måte fodra med för att hon överhuvudtaget SKA äta..får jag inte ner SRP/ MJ- kvoten under 7,7. Men överskottet kommer från hösilaget, ( om hon nu äter det?? * håll tummarna, mamma är & hämtar nu..*)
TS 62% MJ 6,6 SRP 53 Ca 3,3 P 1,8 MG 1,1 K 14,4.
 
Re: \"Proteinöverskott från grovfoder är helt ok!\"

Om det är så törs jag inte svara på men nåt i den stilen gissar jag. Proteiner börjar ju att spjälkas i magsäcken med hjälp av olika enzymer. Kraftfoder stannar oftas kvar längre tid i magsäcken vilket medför att magsäcken får en surare miljö och riskt för att mikroberna här dör vid stora mängder kraftfoder. I tunntarmen spjälkas ytterligare proteiner och här sker även upptaget av aminosyrorna.

Grovfodret däremot passerar ganska snabbt igenom därför att det påverkar tarmväggens rörelser vilket inte kraftfoder gör i lika stor utsträckning.

I och med att kraftfoder är mer lättsmält än grovfoder och att det dessutom blir liggandes längre i magsäcken gör att vi inte ska ha för mycket kraftfoderprotein eftersom upptaget sker till största delen i tunntarmen. Grovfoder som är mer svårsmält gör det inte så mycket att det är överskott i protein eftersom tarmväggen slussar det vidare i snabbare takt till grovtarmen, där jäsningen av grovfodret sker.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 277
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg...
2
Svar
35
· Visningar
7 382
Senast: Aureola
·
Foder & Strö Jag sitter och funderar på det här med proteinöverskott. Det sägs ju att om det kommer från grovfoder så är det ok. Men om det kommer...
2
Svar
20
· Visningar
4 044
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Min unghäst på fyra år är dålig i magen. Det började i slutet av sommaren och sen dess har vi provat det mesta. Han har ätit vanligt...
2
Svar
21
· Visningar
13 198
Senast: Jofta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp