Proteinöverskott men bra kvot?

Leah

Trådstartare
Jag har ett hö som tyvärr inte ger en alltför bra kvot.

MJ 8,5
Smältbart råprotein: 35

Jag har räknat o räknat och nu tror jag att jag närmar mig mål.
MEN, jag blir lite fundersam kring kvoten och överskott av protein.

Min häst har ett uträknat behov på 447 gram smältbart råprotein. Foderstaten jag räknat ut gör att det hamnar på 628. Anledningen till att han hamnar så högt är att jag inte får ihop kvoten annars.

Det känns som att jag måste välja att proteinet stämmer med underhållet eller att kvoten hamnar runt 6.

Vad sägs?

Jag har räknat på 10 kilo hö (600 kilo häst - skulle gärna vilja ge mer hö) och 0,75 kilo Krafft Muskel per dag.
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Hm, om kvoten är bra med proteinmängden för hög så betyder det ju mest troligt att även energimängden är för hög, och det är DÄR jag skulle sätta in stöten. (Åt en normalfodrad ridhäst utan specifika problem etc etc.)

Hästen kommer ju troligtvis att bli fet av energiöverskottet, så det hade jag försökt få ner, kanske genom att dra ner på tilskottsfodret eller byta till ett mer koncentrerat tillskott. Då kommer du upp i rätt kvot utan att få överskott.:)

Edit:

Nu såg jag att du redan använder ett av de mest koncentrerade fodren! Sorry, sorry!
Då hade jag släppt kvoten och uppfyllt energi- respektive energibehoven var för sig. Mindre av Muskel bara?
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Åh, tack för svar! :)

Energin ger också ett överskott. Hästen har ett uträknat behov på 74 och energin hamnar på 94. Jag vet dock inte HUR noga det är om kvoten stämmer?

Om jag sänker kraftfodret så sänks kvoten till under 6.
Om jag inte ska tänka på kvoten alls så behöver jag egentligen inte lägga till något kraftfoder alls, då kan jag fodra på med mer hö och slippa pyttsa med annat.

När jag hört mig för så har jag ändå förstått att kvoten är viktig för att balansen ska bli bra. Jag vet dock inte hur jag ska få det hela att funka tillsammans. :cry:

Edit: Jag vill inte heller ge under 10 kg hö per dag. Han är så pass stor och behöver tuggtid. Därför blir det kanske lite extra knepigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Det är ett ganska stort energiöverskott, så beroende på hur hästen är lagd (lättfödd etc) och hur den motioneras så skulle jag försöka byta ut lite av höet mot halm.

Det sänker energitillförseln, men samtidigt även kvoten. Men eftersom du ligger såpass högt med den totala proteingivan så kanske den sänkningen är vad som krävs för att få "den perfekta foderstaten"?

Har du kommit fram till hästens behov genom ett program, eller är det av tidigare erfarenhet?
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Inte så roligt grovfoder ..Börja med att fodra upp så mycket mj det går med bara grovfoder. i ditt fall ligger du över mj behovet vid tio kg Hästen ska ha 74 enligt din uträkning. men får av 10 kg hö 85.
Det du kan göra här är att byta ut en del av hö givan mot halm om hästen äter det och sedan fodra upp med lusern och proteinfodermedel. Potatisprotein tex.
Det är så här det blir när man har ett grovfoder med låg proteinhalt.Det är svårt att få ihop något vettigt utan att dra ner på grovfodret.Men man kan delvis bytas ut det mot halm och lusern för att få en bättre kvot och ge hästen mer tuggtid.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Tyvärr så äter inte hästen några betydliga mängder halm (han står på halm förövrigt).
Hästen är normalfödd. Dock så verkar han ha ett större proteinbehov än normalt (kan kanske bero på att han har mycket muskler att underhålla).

Han kommer arbetas hela vintern. Dock så är det uppbyggnad vilket innebär att det är mycket skritt.

Jag har enbart haft honom en halv vinter (där han redan hade fallit ur när jag fick honom).
Behovet är uträknat efter rekommendationer från en agronom och det är dem jag kommer kunna gå på tills jag ser hur han reagerar.

Vad händer om kvoten är ur balans?
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Lusern kan jag inte ge alls - det höjer energin för mycket och kvoten blir helt galen. Där jag bor finns ingen lusern med riktigt högt proteinvärde (de ligger bara runt 105 smrp) vilket gör att det egentligen är värdelöst i ett sånt här läge.
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Om jag ger 9 kilo hö, 0,5 kilo soja och 0,2 kilo betfor hamnar jag på en kvot på 6,1 och MJ 85 och protein 519.

Det blir ju en del över behovsmässigt men vet i fasen om jag kan få allt att stämma bättre?
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Lusern kan jag inte ge alls - det höjer energin för mycket och kvoten blir helt galen. Där jag bor finns ingen lusern med riktigt högt proteinvärde (de ligger bara runt 105 smrp) vilket gör att det egentligen är värdelöst i ett sånt här läge.

Fast fördelen med lusern är ju att det är ett grovfoder. Hade jag varit du hade jag bytt ut en del hö mot lusern (hackat strå), på så vis får du upp proteinet en del samtidigt som energin inte ändras speciellt mycket.

Din häst behöver få i sig minst 6kg torrsubstans/dygn, optimalt är dock 9kg eller mer. Är det hö med 84% torrsubstans så innebär det att din häst ska äta minst 7kg hö. På 7kg hö får du 59.5MJ och 245g smrp, lägg då till 1kg lusernhack (vet inte vad det du tänker på, med 105gsmrp, innehåller för MJ men jag räknar på 12) så får du 71.5MJ och 350g smrp. 0.3kg Krafft muskel på det så får du 455g smrp och 75.1MJ. Kvoten blir då också nästan exakt 6 :) Där har du också uppfyllt behovet av torrsubstans.
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Tack för rådet!

Minimigivan på 7 kilo är dock något som jag ser som en absolut sista utväg. För mig är 7 kilo på tok för lite hö till en så stor häst. Det är inte bara energi och protein som ska täckas, de har även ett tuggbehov.
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Självklart, men du får tänka på att utöver de 7kg hö du ger så får hästen också 1kg lusernhack, har för mig att det brukar ligga på runt 88% ts, men är inte helt 100 där. Så det blir ju 0.88kg ts till utöver det hästen får i sig genom höet.

Du väljer ju såklart själv hur du gör, men så hade jag lagt upp det om det var jag :) Vill du ändå ge mer grovfoder hade jag hellre gett ytterligare ett eller två kg lusern (och skippat krafft muskel).

Ger du 7kg hö + 2kg lusernhack (tuggmässigt likvärdigt med 9kg hö) får du 87.1MJ och 560g smrp, även där har du en bra kvot och ligger närmare din hästs uträknade behov än du gjorde med den beräkningen du skrev i första inlägget. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Då tycker vi helt enkelt olika. :)

Jag vill inte ge en häst så lite tuggtid som 7 kg skulle ge. Dygnets timmar är många och jag vill inte ha så lång tid mellan tuggandet för magens skull.

Tack ändå!
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Men lusernet är ju som 1 kg hö :confused: Det är strå det också och ger lika mycket tuggtid som ett kg hö. Förstår inte varför du inte kan tänka dig att byta ut lite hö mot lusern och på så vis få en mer balanserad foderstat :confused:
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Fast det ger inte samma tuggtid.
De vräker ofta i sig det mycket snabbare än hö då strukturen ser helt annorlunda ut (OBS, personlig erfarenhet av de hästar jag sett tugga hack).

Jag VILL ha en mer balanserad foderstat. Jag vill dock inte ge så lite hö då risken för magbekymmer ökar. Jag vill ju även att hästen har att göra på dagarna, dels för att hålla igång magen och dels för att hålla värmen.

Jag tror att min foderstat med soja kan funka. Den är beräknad på en häst i vila så jag tror han kommer göra av med det överflödiga då han rids. Om inte så får jag justera den på vägen. :laugh:
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Okej, det är som sagt ditt val :)

Men då hade jag hellre fodrat med 10kg hö + 0.3kg krafft muskel (88.6MJ och 455g smrp), då stämmer i alla fall proteinet med hästens behov. Proteinbehovet ökar inte för att man ger för mycket MJ :) Dessutom får hästen ännu mer grovfoder på så vis.
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Om jag fodrar på det sättet blir kvoten fel - endast 5,1. Han behöver ganska säkert en kvot på 6.

;)
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Behovet ligger inte i kvoten utan i gram smältbart råprotein. :)

Det är ganska logiskt, om jag skulle fodra min häst med 500 MJ så hade inte det automatiskt gjort att han behöver 3000g smrp. Hans smrp behov hade fortfarande legat kvar på 600 liksom MJ behovet ligger på 100 trots att jag ger betydligt mer än så :) Bara för att man ger för mycket av det ena behöver man inte ge för mycket av det andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Jo, det är jag väl medveten om.

Det jag försöker lösa är dock så att det han får i MJ och protein stämmer någorlunda med hans behov och att kvoten blir rätt - två saker alltså.
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Vet inte om du hann läsa ändringen i mitt inlägg ovanför, din häst behöver inte mer smrp för att du ger för mycket MJ, behovet är fortfarande 450 eller vad det nu var, liksom MJ behovet fortfarande är 74. Kvoten spelar ingen roll på så vis, det är snarare ett hjälpmedel för att välja ett passande hö eller att räkna ut vad hästen behöver.
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Alltså - problemet i ditt fall är inte att kvoten inte stämmer, utan att det blir för mycket MJ. Hade det inte blivit för mycket MJ så hade kvoten också stämt, hade kvoten stämt nu hade det fortfarande varit för mycket MJ, skillnaden är att det hade varit för mycket smrp också :idea:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 368
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 530
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp