Proteinöverskott men bra kvot?

Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Om du skulle prova att ge den 15 kg hö. Enligt värdena med 0,84 torrsubstans så får den nästan sin protein dvs 441 däremot ngt högre energi 107 men du kan ju lägga ut höet så den traskar runt och letar...

Eller tenderar den att bli väldigt fet fort alternativt orkar inte äta så mycket hö?
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Vet inte om du hann läsa ändringen i mitt inlägg ovanför, din häst behöver inte mer smrp för att du ger för mycket MJ, behovet är fortfarande 450 eller vad det nu var, liksom MJ behovet fortfarande är 74.

Detta har jag full kunskap om.

Kvoten spelar ingen roll på så vis, det är snarare ett hjälpmedel för att välja ett passande hö eller att räkna ut vad hästen behöver.

Givetvis är det ett hjälpmedel för att välja ett passande hö. MEN man kan även använda sig av att räkna ut kvoten i foderstaten för att se att balansen är rätt. Kvoten brukar vara (det finns givetvis individer som mår bra av högre eller lägre kvot) 6.
I år vill jag räkna foderstat efter detta för att se hur det slår ut.
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Jag vet inte än om han blir fet på att ligger över underhållsmässigt.

På ditt förslag blir dock kvoten enbart 4,1 vilket är i minsta laget - den ska gärna hamna på 6 eller nära 6.


Tack för alla svar! Jag tror faktiskt att jag har hittat en mellanväg som jag ska prova. Om det inte slår ut väl får jag ändra den. :laugh:
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Tack för rådet!

Minimigivan på 7 kilo är dock något som jag ser som en absolut sista utväg. För mig är 7 kilo på tok för lite hö till en så stor häst. Det är inte bara energi och protein som ska täckas, de har även ett tuggbehov.
Den står ju på halm o kommer att äta mer av det om den inte får mat som är godare- hö.

Nu tror jag att din häst kan äta mer o jag vet inte om dina värden var per kg eller per kg TS.

Såg inte alls ngt proteinöverskott- möjligtvis för mkt hö- mest energi.
Det är väl dina proteintillskottt som drar upp värdet:confused:
 
Sv: Proteinöverskott men bra kvot?

Absolut - det är mycket möjligt att han kommer knapra i sig halm när han står inne och inte får nåt hö.
Jag vill dock inte ge mindre hö än 9 kilo.That´s it! :)

Mina värden är angivna per kilo foder.

Om jag till exempel enbart fodrar upp med hö skjuter energin i höjden. Om jag tex räknar på 12 kilo hö (som jag ville ge honom från början) ligger energin mycket över (behov 74 - utfall 94). Då han är av typen som kan lägga på sig vill jag inte att han ligger så högt.
Det gör att jag:
1: måste sänka högivan så att energin hamnar i fas eller något under
2: att jag måste ge proteintillskott

Jag vill hamna på en kvot (protein/MJ) nära 6 och det är där problemet uppstår.

Frågeställningen från början var; Det känns som att jag måste välja att proteinet stämmer med underhållet eller att kvoten hamnar runt 6 (och att det blir för mycket protein tillsatt).

Om du läser i tråden kan du dock se att jag kommit fram till en annan lösning som jag nästan bestämt mig att köra efter. :laugh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 590
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 524
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp