Proteinöverskott?

Kan ni inte ha lika mycket öppet på nätterna? Om inte, varför? Olika ventilationer fungerar olika men den ventilationstrumma jag har i mitt stall kan inte fungera om alla dörrar och fönster är stängda så oavsett hur kallt det blir så är det alltid öppet några fönster. Dörren stänger jag när det varit under 10 minus i någon vecka, annars fryser det men fönstren stänger jag enbart på nyårsafton några timmar för att stänga ute de eländiga raketernas ljud. Det får bara inte lukta ammoniak i ett stall, det förstör hästarnas hälsa!

Okej. Jag har aldrig fått den rekommendationen så därför undrade jag. Nu är det snart 12 år sedan min kolikhäst dog så kanske har rutinerna ändrats. Då var det A och O att se till att hästen alltid hade något i tarmarna men inga stora givor utan många många små.

Det kan också vara så att tarmarnas normala tarmflora blivit störd i och med metacambehandlingen. Det kan ge koliker. Då är yea-sacc att rekommendera för att hjälpa tarmarna att återfå sin normala bakterieflora. Du har ju iallafall två tänkbara orsaker till koliken, lite rörelse och metacam. Rörelsen kanske inte går att göra så mycket åt just nu om hon fortfarande behöver vara i stillhet men tarmfloran kan du iallafall hjälpa till att förbättra.
Numera ordineras alltid en liten giva efter kolik, som man successivt ökar på.
 
Ja vi brukar vädra på dagarna så det får blåsa igenom! Men det är inte alls lika kallt då som det är på nätterna, därav helstängt på nätterna bortsätt från kattluckan😄

Var i Sverige handlar det om/ vilka temperaturer handlar det om?

Där jag stod i över 10 år behövde dörren endast stängas helt när det blev kallare än -20, för att hästarna värmer upp mer än man tror. En lucka i golvhöjd var öppen för att få lite rotation på luften i alla fall, på motsatt sida stallet från den stora ventilationstrumman. Dock funkade detta endast när stallet var fullbelagt.

Jag hade haft svårt att låta min häst stå i ett stall där det luktar mkt ammoniak när man kommer på morgonen.
 
Får ångest bara att läsa den här tråden, så mycket tjafs det varit om luft genom åren i de stall jag stått i:yuck:. Det är ofta väldigt starka viljor som vill stänga in hästarna och bomma alla lufthål O_o. Nu står jag tack och lov i en liten stalldel där vi alla är överens om att luften är a och o för hästarnas välmående.

Har gjort, och skulle i din sits byta stall ts. Hästar blir sjuka av dålig luft.
 
Får ångest bara att läsa den här tråden, så mycket tjafs det varit om luft genom åren i de stall jag stått i:yuck:. Det är ofta väldigt starka viljor som vill stänga in hästarna och bomma alla lufthål O_o. Nu står jag tack och lov i en liten stalldel där vi alla är överens om att luften är a och o för hästarnas välmående.

Har gjort, och skulle i din sits byta stall ts. Hästar blir sjuka av dålig luft.

Håller med, med tillägget att många inte ens förstår hur ventilationen fungerar.

Förlåt för OT.
 
Får ångest bara att läsa den här tråden, så mycket tjafs det varit om luft genom åren i de stall jag stått i:yuck:. Det är ofta väldigt starka viljor som vill stänga in hästarna och bomma alla lufthål O_o. Nu står jag tack och lov i en liten stalldel där vi alla är överens om att luften är a och o för hästarnas välmående.

Har gjort, och skulle i din sits byta stall ts. Hästar blir sjuka av dålig luft.
Det är jättetråkigt att det ska vara så men jag får inte bestämma. Det är i Stockholm så det blir inte så fasligt kallt om nätterna men stallägaren är lite nojig.
Jag ska byta stall till våren/sommaren, har inte möjlighet att göra det nu
 
Överväg bandmask! Är inte hästen avmaskad mot det under hösten så kan det vara den som gör sig påmind nu. Gör prov men var även medveten om att ett negativt prov inte betyder att de inte finns men ett positivt prov gör att ni sen kan slappna av efter avmaskningen.
 
Överväg bandmask! Är inte hästen avmaskad mot det under hösten så kan det vara den som gör sig påmind nu. Gör prov men var även medveten om att ett negativt prov inte betyder att de inte finns men ett positivt prov gör att ni sen kan slappna av efter avmaskningen.
Vi gjorde träckprov i höstas men hon hade inte mask då iaf
 
Får ångest bara att läsa den här tråden, så mycket tjafs det varit om luft genom åren i de stall jag stått i:yuck:. Det är ofta väldigt starka viljor som vill stänga in hästarna och bomma alla lufthål O_o. Nu står jag tack och lov i en liten stalldel där vi alla är överens om att luften är a och o för hästarnas välmående.

Har gjort, och skulle i din sits byta stall ts. Hästar blir sjuka av dålig luft.

Jag stod i ett stall i somras där en hästägare vägrade öppna sina fönster. Det var bara typ 32 grader varmt hela sommaren men det var farligt med lite luft 🙄
 
Jag stod i ett stall i somras där en hästägare vägrade öppna sina fönster. Det var bara typ 32 grader varmt hela sommaren men det var farligt med lite luft 🙄

Det är i och för sig smart att hålla fönstren stängda när det är jättevarmt ute, så att man inte får IN den varma luften i det troligen svalare stallet. Men det förutsätter att man har väldigt fräsch luft inne. Suga upp och ta bort ammoniak är en bra start, samt att hålla mögeldamm borta.

(Misstänker dock att det inte var så hästägaren tänkte?)
 
Det är i och för sig smart att hålla fönstren stängda när det är jättevarmt ute, så att man inte får IN den varma luften i det troligen svalare stallet. Men det förutsätter att man har väldigt fräsch luft inne. Suga upp och ta bort ammoniak är en bra start, samt att hålla mögeldamm borta.

(Misstänker dock att det inte var så hästägaren tänkte?)

Man kunde inte andas därinne. Var inte ett dugg svalare eftersom det var ett trästall.. Nu står jag tack och lov i ett stenstall igen 😊
 
Man kunde inte andas därinne. Var inte ett dugg svalare eftersom det var ett trästall.. Nu står jag tack och lov i ett stenstall igen 😊

:eek: Uuuuuuurk! Själv är jag glad att stallet numera har värmeslinga i allt ingående vatten, tidigare sattes varenda glipa igen så fort det blev minusgrader. Så mycket fräschare nu när självdragssystemet får göra sitt jobb.
 
:eek: Uuuuuuurk! Själv är jag glad att stallet numera har värmeslinga i allt ingående vatten, tidigare sattes varenda glipa igen så fort det blev minusgrader. Så mycket fräschare nu när självdragssystemet får göra sitt jobb.
Visst är det guld :love: Fattar inte att det inte finns i varenda stall, det blir ju vinter varje år. Så enkel och i sammanhanget så billig grej.
 
Vi gjorde träckprov i höstas men hon hade inte mask då iaf
Vad som visade sig i höst säger ingenting om vad som visar sig nu. Bandmasken plockas upp under betet och blir könsmogen (släpper ägg) efter 6-26 veckor. Förstoppningskolik, ofta upprepade, är ett av symtomen. Det krävs en annan (tilläggs) analys för att se bandmask och den ser ändå inte alltid ägg.
 
Vad som visade sig i höst säger ingenting om vad som visar sig nu. Bandmasken plockas upp under betet och blir könsmogen (släpper ägg) efter 6-26 veckor. Förstoppningskolik, ofta upprepade, är ett av symtomen. Det krävs en annan (tilläggs) analys för att se bandmask och den ser ändå inte alltid ägg.
Okej! Tack! Det kan vara värt att kolla upp
 
Apropå vatten så är jag jätteglad att vi har våra vattenhinkar med vatten.Då kan man ha kallt utan att oroa sig att det ska frysa 😃
 
:eek: Uuuuuuurk! Själv är jag glad att stallet numera har värmeslinga i allt ingående vatten, tidigare sattes varenda glipa igen så fort det blev minusgrader. Så mycket fräschare nu när självdragssystemet får göra sitt jobb.
Jag förbjöd min SÄ att sätta i glasrutor på mitt fönster vid boxen:grin: , för mig var frisk luft ett absolut krav när jag flyttade från ett igenstängt stall med fukten rinnande längs väggen på morgonen. Ingen i min stalldel klagade. :up:
 
Jag förbjöd min SÄ att sätta i glasrutor på mitt fönster vid boxen:grin: , för mig var frisk luft ett absolut krav när jag flyttade från ett igenstängt stall med fukten rinnande längs väggen på morgonen. Ingen i min stalldel klagade. :up:

Vi har frisk luft även om vi stänger dörrar och fönster. Vi stänger alla utom den mest tätbefolkade stallgången när det är minusgrader, där har vi en halvdörr som får glipa ytterligare ett par grader ner. Det kan blåsa rätt snålt här, och det är bra om jnte vattenhinkarna fryser under natten. Vi har en del investeringar vi måste göra innan vi kan börja drömma om eluppvärmda vattenkoppar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 536
Senast: AraSlei
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 301
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 868
Senast: Maddix24
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp