Proteinrikt hö...

Black

Trådstartare
Är det någon som vet något kraftfoder som inte innehåller så mycket proteiner? Jag har ett hö med väldigt mycket proteininnehåll och hur jag än räknar och trixar med foderstaten så sticker proteinet upp väldigt mycket.
Är det någon som har något tips på hur man kan göra?
Stämmer det man alltid har hört att det inte gör så mycket med extra proteiner så länge det kommer från grovfodret?
Tacksam för svar!
:banana:
 
Det gör inget med proteinöverskott från grovfodret.

Olja, havre, betfor, krafft grund, fibergi bas/låg (osv..) är alla foder som passar bra till ett grovfoder som redan har täckt hästens proteinbehov. Du ska välja det av dessa krafftfoder som kompletterar mineralbehovet bra.
 
Prcis som Nina skrev så gör det inte så mycket om överskottet kommer från höt. Men vill du sänka kvoten kan du förutom det vanliga betfor och olja även ge majs, som är ett mycket bra foder som ofta glöms bort.
 
Vill man ha några pellets som "skramlar" i krubban så innehåller ju Krafft Ponny inte så mycket protein.

För två år sedan hade jag enorma proteinvärden i hösilaget men lågt med energi, just för det hösilaget blev foderstaten skaplig med majsflingor och lite Krafft Ponny toppat med majsolja.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: Ise
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 048
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Murray
·
Foder & Strö Vi har fått svar på vår höanalys som tyvärr visade på extremt låg proteinhalt. Vi kan inte köpa annat hö så vi får ge protein som...
Svar
7
· Visningar
1 087
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp