Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Alexandra_W

Trådstartare
Ponnyskrället har ännu en gång ledsnat på menyn, och just nu är han synnerligen svårflirtad.

Jag har klurat och googlat och försökt men kommer inte på något ytterligare alternativ, men kanske har jag missat något så frågar här.

Det ska vara lågt i stärkelse och 'sockerfritt'. Det innebär tyvärr att t ex Krafft Muskel går tvärbort. Sen ska det vara så låg MJ och hög kvot som möjligt.

De alt jag kan komma på själv är soja, potatisprotein och proteinmineral.

Soja tål han inte, potatisproteinet ger jag nu och han kräks på det, och proteinmineralen har så in åt helvete med selen så det blir helt horribla värden om jag ska täcka proteinet med det tyvärr.

Lucern har för låg kvot för att funka, men just nu rynkar han på lilla mulen åt lucern med tyvärr. Det fungerade ett tag att sänka pp lite och lägga på lucern och få samma slutresultat, men nu passar inte det heller utan är 'äckligt'. Inte ens att muta honom med happy hoof fungerar just nu. Så han är mest troligt kräkless på potatisproteinet. Han brukar lessna efter ett tag, men det brukar inte krävas mycket ändring i receptet för att han glatt ska käka igen, och när han ledsnat på det ändrar man bara tillbaka i menyn och han äter igen. Men inte den här gången, och det börjar märkas på honom nu att han iom 'matvägran' får för lite protein.

Jag behöver ungefär 100 gram srp samt dagsbehovet lysin helst. Och de där 100 grammen srp ska idealiskt inte ge mer än 3 MJ.

Sen får man väl jämka en aning (inom rätt strikta gränser dock tyvärr) om det finns något som 'nästan passar', men jag kommer inte på ett enda annat alternativ just nu tyvärr =/

Så - hjälp?
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Jag har klurat och googlat och försökt men kommer inte på något ytterligare alternativ, men kanske har jag missat något så frågar här.

Det ska vara lågt i stärkelse och 'sockerfritt'. Det innebär tyvärr att t ex Krafft Muskel går tvärbort. Sen ska det vara så låg MJ och hög kvot som möjligt.

De alt jag kan komma på själv är soja, potatisprotein och proteinmineral.
=/

Så - hjälp?

Prova vasleprotein, men välj rätt sort.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Aldrig hört talas om? Vad är det och var får man tag i det - och vilken är 'rätt sort'? =)
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Har du provat räkna på Kvarnbyfoders Kalvmix?

11,6 MJ, och 280 gr smb rp, blir 4,14 MJ / 100 gram smp rp, värdena är för nöt förstås, jag vet inte hur mycket det skiljer för häst!

Bryggerijäst är ett alternativ också 13,9 MJ och 432 gr smb rp 3,21 MJ/100 gr smb rp.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Han gillar inte B-jäst något vidare tyvärr, skulle iofs kunna prova igen, han kanske ändrat sig.

Vet du vad kalvmixen innehåller? Jag funderade löst på det, men de jag kollade på (lite slumpvis utvalda) så var det problemet med stärkelse och socker. Dock inte kollat Kvarnbys, men när jag googlar hittar jag ingen innehållsförteckening, utan bara ett dokument där det först står: Kvarnby Kalvmix består av råvaror speciellt utvalda för att stimulera vomutvecklingen (linfrökaka, bryggerijäst och betfiber). Och lite senare: Koncentratet innehåller högvärdiga proteinkällor som potatisprotein och bryggerijäst vilket är viktigt för en hög tillväxt.

Men frågan är ju vad det ev finns 'mer' för något? Är betfibrena omelasserade så är ju de ingredienser de nämnt okej. Är det i pellets eller 'pulver' vet du det?

Jackpot vore ju att hitta något som är pelletterat, han tycker bättre om torr mat. Han äter ju t ex proteinmineralen hyfsat bra, men jag kan inte täcka proteinet med den för då blir selenöverskottet brutalt stort =/
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Kalvmixen är pelleterad en liten pellets ca 2,5-3mm i diameter, storleken är som Vitafor Power och Solid om du sett dem!

Vet att den innehåller soja också, men ponnyn kanske klarar lite?
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Lite soja booorde gå. Han har säkert fått saker med soja i när han var mindre (jag minns inte). Men beror ju på hur mycket det är i/blir för att uppnå de där 100 gr srp.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Aldrig hört talas om? Vad är det och var får man tag i det - och vilken är 'rätt sort'? =)

http://www.eapoteket.se/Vassleprotein/

Du bör använda vassleproteinisolat och inte vasslekoncentrat. Isolatet innehåller mer protein (över 90% ts) och fett och laktos har i princip tagits bort.

Försök att hitta naturlig isolat utan sötningsmedel.

Typiska värden (per foder/pulver) är:

Protein: 86%
Kolhydrater: 1,5%
Socker: 0%
Stärkelse: 0%
Fett: < 1%

Aminosyresammansättningen är utmärkt (ca. 10% lysin) och smältbarheten är hög. Finns nog inga studier på häst men bör ligga i intervallet 90 – 95%.

Energivärdet är dock ganska högt (ca. 15 MJ/kg) men detta beror på den höga proteinhalten. Ger du 120 g (se nedan) så tillför du endast ca. 1,8 MJ. Enda nackdelen som jag ser det är priset.

Du kan nog räkna med att SmRp är ca. 0,95 x 860 = 817 g/kg så behöver du tillföra 100 g SmRp så får du ge ca. 120 g/dag.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Solrosfrön brukar gillas av de flesta även om de i ditt fall kanske är lite för energirika.
Linfrökaka, vetegroddar är andra alternativ men kanske inte riktigt lika smakliga.
HAr också en pålle som blivit oerhört kräsen i samband med flytt. Tidigare har han ätit allt som bjudits, inte nu... Har fått köpa hem en himla massa olika sorter så man kan ge liiiite av allt... Då äter han minsann. :rofl:
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Spaderäss - tack! Antar man köper det i typ gymbutiker/hälsokost/sånt? Dvs det finns inte specifikt för häst/djur?

Googlade lite och hittade en massa om vassleprotein och insulin. Men jag fattar inte riktigt. Ena gången står det att det ger högt insulin/hög insulinrespons, men andra gången ska det vara bra för typ 2-diabetesmänniskor? Nu är allt det där på människor, men kan du reda ut det är jag jättetacksam?

oki & FA - ska kolla solrosfrön, känns som det borde vara högt MJ iom att de är feta, men ska kollas. Ger mig f*n på att han skulle tycka käka fågelfrön var helt okej :crazy:

Han har aldrig varit kräsen förr, ätit bokstavligt talat ALLT, och aldrig varit svår medicinera eller något heller, för verkligen ätit allt.

Men nuförtiden så oj så kinkigt det är med kraftfoder - eller iaf de sorter jag vill han ska äta, han skulle säkert gå i spinn över ren havre t ex.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Googlade lite och hittade en massa om vassleprotein och insulin. Men jag fattar inte riktigt. Ena gången står det att det ger högt insulin/hög insulinrespons, men andra gången ska det vara bra för typ 2-diabetesmänniskor? Nu är allt det där på människor, men kan du reda ut det är jag jättetacksam?

Vassle och vassleproteinisolat är två helt olika produkter. Liksom för potatisproteinet har vassleproteinet koncentrerats genom att övriga ämnen har frånskiljts (proteinet har “isolerats” därav namnet “isolat”). Vassle innehåller mycket socker men vassleproteinisolat innehåller oftast < 1% socker. Isolatet är ett utmärkt proteintillskott för IR-hästar. Det används ofta till IR-hästar i USA och Kanada som behöver proteintillskott. Det finns mer information på engelska. Du kan goggla “whey protein isolate”.

Problemet är det höga priset (det finns påpassligt nog en annons på denna sida som säljer 4 kg för 499 kr vilket ger en kostnad av 12,50 kr/dag om du ger 100 g/dag)). Fungerar inga andra proteintillskott så finns det inte så många andra alternativ. För IR-hästar är behovet av protein ofta högre än normalt genom att de vanligtvis har höga kortisolvärden som hämmar deras förmåga att använda glukos som energikälla. För att kompensera detta använder muskelcellerna istället aminosyror som energikälla.

Ett annat alternativ är ju alltid att försöka hitta ett annat grovfoder med hög proteinhalt och låg socker- och stärkelsehalt.

oki & FA - ska kolla solrosfrön, känns som det borde vara högt MJ iom att de är feta, men ska kollas. Ger mig f*n på att han skulle tycka käka fågelfrön var helt okej

Jag skulle absolut inte rekommendera solrosfrön till en IR-häst. Fetthalten är hög (över 50%) och dessutom består det fleromättade fettet i princip endast av proinflammatoriska omega-6 fettsyror. Du får ge nästan 0,6 kg solrosfrön för att tillföra 100 g SmRp vilket innebär att du samtidigt tillför ca 300 g fett till foderstaten. Det finns ett stort antal studier som visar att en foderstat med hög fetthalt försämrar insulinkänsligheten och kan t.o.m. göra att en icke IR-häst blir insulinresistent.

En IR-häst behöver istället tillskott av omega-3 fettsyror som är inflammationshämmande, dock i måttlig dos.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Tack för svar.

Omega3 får han ju redan (linfröolja), visste dock inte det var skillnad på 3 och 6 ang IR.

Jag ser inte den annonsen men får googla lite, köper nog bara lite att testa med först, han är ju som sagt kräsen nuförtiden det lilla livet.

Högre protein (kvoten är på 6 så inte lågt i protein, men iom att han får så himla liten mängd räcker det inte till) var 'beställt' och planerat (förra årets kvot var 12, helt perfekt), men det blev inte riktigt som tänkt iom att hela skörden höll på att regna bort. Tror tyvärr inte jag hittar silage som passar 'i övrigt' med bättre protein heller. Tillräckligt svårt hitta så blött och så lågt MJ jag vill ha (och då är sockret okänt, det kan man ju inte kolla utan att analysera det separat iom att 'ingen' som standard tar sockeranalys).

Men förhoppningsvis ska nästa säsong bli 'som tänkt' igen - men jag lär ju ta mig dit med.

Men supertack för tipset, och ska absolut prova köpa en liten förpackning och testa. Äter han det inte får väl shettisen äta upp det - han äter allt på riktigt han tack och lov.

Täcktes lysinbehovet på 120 gr vassleptotein btw?
(Lysinbehov för 400 kg häst)

Tilläggsfråga när det står vassleproteinkoncentrat, är eller är det inte samma som isolat?
 
Senast ändrad:
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Jag ser inte den annonsen men får googla lite, köper nog bara lite att testa med först, han är ju som sagt kräsen nuförtiden det lilla livet.

Annonserna här på Bukefalos är förmodligen unika för varje dator. Dom ser vad vi skriver och vips så dyker det upp en passande annons.

Tror tyvärr inte jag hittar silage som passar 'i övrigt' med bättre protein heller. Tillräckligt svårt hitta så blött och så lågt MJ jag vill ha (och då är sockret okänt, det kan man ju inte kolla utan att analysera det separat iom att 'ingen' som standard tar sockeranalys).

Ett tips: Equi-analytical i USA har ett analyspaket som heter “Fast Track” och omfattar ts, DE, CP, ADF, NDF, ESC, WSC, stärkelse, NFC, kalcium och fosfor för endast $16 (ca. 100 kr). Har man flera grovfoder att välja på kan man skicka flera prov i samma försändelse.

ska absolut prova köpa en liten förpackning och testa. Äter han det inte får väl shettisen äta upp det - han äter allt på riktigt han tack och lov.

Jag har inte använt isolat själv men jag har aldrig hört att någon har haft problem med att hästen inte äter detta. Jag tror att det finns med äppelsmak om din häst är kräsen. Jag tror föresten att någon köpte med chokladsmak och att hästen inte gillade detta. Så undvik chokladsmak.

Täcktes lysinbehovet på 120 gr vassleptotein btw?
(Lysinbehov för 400 kg häst)

Du kan räkna ut lysinbehovet själv. Om du använder NRC:s rekommendationer och översätter till SmRp så blir behovet 8,6% av proteinbehovet. Lysininnehållet är extremt högt för vassleisolatet, ca. 10% av proteinet består av lysin. Du kan jämföra med 6,1% för sojamjöl och 6,8% för potatisprotein.

Tilläggsfråga när det står vassleproteinkoncentrat, är eller är det inte samma som isolat?

Nej, det är inte samma sak. Isolatet innehåller mer protein eftersom fett och laktos har tagits bort från koncentratet. Ju effektivare denna process är desto högre proteinhalt och desto lägre fett och laktos. Isolatet blir därigenom dyrare och många tillverkare blandar isolat och koncentrat så se upp med vad du köper. Har du en IR-häst vill du inte ha laktos (mjölksocker). Titta noga på innehållsdeklarationen. Andelen laktos ska vara så låg som möjligt. Istället för laktos kan det stå kolhydrater men dessa kolhydrater består till 100% av mjölksocker, dvs. glukos och galaktos.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Ett tips: Equi-analytical i USA har ett analyspaket som heter “Fast Track” och omfattar ts, DE, CP, ADF, NDF, ESC, WSC, stärkelse, NFC, kalcium och fosfor för endast $16 (ca. 100 kr). Har man flera grovfoder att välja på kan man skicka flera prov i samma försändelse.

Fast det är ju det som är problemet med småbalssilage. Du kan inte ta prov på dem förrän du öppnat x balar. Utan då får man endera 'köpa och chansa', eller så hoppas att det lab som producenten analyserat hos har provet sparat och kan göra en sockeranalys.


Jag har inte använt isolat själv men jag har aldrig hört att någon har haft problem med att hästen inte äter detta. Jag tror att det finns med äppelsmak om din häst är kräsen. Jag tror föresten att någon köpte med chokladsmak och att hästen inte gillade detta. Så undvik chokladsmak.

Var sukralat i de smaksatta, så undviker nog dem.

Säg inte sådär.. Vet sa ang acetylsysteinet att 'inte träffat en enda häst som inte äter det utan problem i fodret'. Gissa vem som blåvägrade allt krubbfoder i en vecka efter att jag försökt lura i honom en preparerad måltid.. :crazy: Största risken ang inte äta ser jag dock i själva formen, det behöver ju blötas/fuktas iom att det är pulver, och han är inte alls förtjust i blöt mat (oavsett sort).

Du kan räkna ut lysinbehovet själv. Om du använder NRC:s rekommendationer och översätter till SmRp så blir behovet 8,6% av proteinbehovet. Lysininnehållet är extremt högt för vassleisolatet, ca. 10% av proteinet består av lysin. Du kan jämföra med 6,1% för sojamjöl och 6,8% för potatisprotein.

Hans lysinbehov är 23,4 g räknat på underhållsbehov protein. Från silaget får han uppskattat 13 gr, men det kan ju vara lägre. Och fån pp har han fått 12,8 gr (6.4 gr/100 gr pp)

Men 100 gr vassleproteinisolat skulle då ge 8,17 gr lysin, är det rätt räknat? Blir ju väl lite då.

Varför i hela friden finns det inte rent lysintillskott för =/


Har du en IR-häst vill du inte ha laktos (mjölksocker). Titta noga på innehållsdeklarationen. Andelen laktos ska vara så låg som möjligt. Istället för laktos kan det stå kolhydrater men dessa kolhydrater består till 100% av mjölksocker, dvs. glukos och galaktos

Tackar tackar för infon. Hittade ett som skulle vara extra rent just för människor extra känsliga för laktos, dyrare än de andra dock (såklart), men ska googla vidare lite sen och se och jmf.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Jag har hittat vassleprotienisolat i 20 kg säck :angel: Och 4,5 kg kartonger.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Jodå, också sett det i 20 kg säck, och alla möjliga storlekar däremellan. Fast priset blir ungefär detsamma som i SÄs exempel, dvs kring 125 kr/kg.

Men, blir liten frp att testa med först ändå
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

*kl*
När ni ändå pratar om proteintillskott...
Min häst får sojaprotein i sitt foder. Han får 2dl/dag nu hävdar mina stallkamrater att det är alldeles för mycket och att hästen inte kommer att kunna ta åt sig så mycket protein så det är slöseri med pengar hävdar dem... Det ska tilläggas att vi har oanalyserat hö... Så har ingen aning egentligen vad det är för värden på det...
Så för att vara på den säkra sidan så ger jag honom 2dl... Men så till frågan... Kan det vara skadligt om han får för mycket protein eller bajsar han bara ut det?
Nån som vet?
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Men 2dl är väl ca 120g och det är inte mycket. Väg för att vara säker.
Själv hade jag använt lusern om jag inte var säker på proteinmängden i grovfodret.
// Linda
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

För mycket protein från kraftfoder kan vara farligt ja. Men du behöver inte oroa dig alls för 2 dl soja såvida det inte är en liten minishettis du har.

Fast varför inte analysera höet? =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp