Proteintillskott till ponny!

Thera

Trådstartare
Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️
Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir för mycket?

Hon får i dagsläget 5-6 kilo hösilage, krubbskrammel i form av 1 hekto Irish Mash från Hippolyt och mineraler, men det täcker inte proteinet enligt uträkningar.

(Vill gärna behålla mashen på grund av att magen är fin för första vintern någonsin..)

Är det bättre att ge större mängd av nåt med lite lägre protein eller är det smartare att ge en mindre mängd av nåt med jättemycket protein (typ Muscle up eller liknande..)

Eller borde jag öka upp mashen, vet inte hur mycket jag vågar ge per dag?

Lite rädd för både fång och att magen rasar.. 😬
 
Mest effektivt är att ge potatisprotein. Mest protein per energi. Och oftast billigare än 'proteinrika' kraftfoder.

Man kan dock inte ge för mycket per dygn eller för mycket per utfodringstillfälle.

Men med det sagt: Det är potatisprotein som ger den största proteinkällan i tex muscle up, så det är samma problem där.
 
Potatisprotein?
Räkna ut hur mkt du skulle behöva tillsätta och se om det är möjligt utan att överskrida maxgiva.
Mitt andrahandsval efter potatisprotein är muscle up eller granngårdens liknande variant.

Hur mycket protein saknas i foderstaten?
 
Mest effektivt är att ge potatisprotein. Mest protein per energi. Och oftast billigare än 'proteinrika' kraftfoder.

Man kan dock inte ge för mycket per dygn eller för mycket per utfodringstillfälle.

Men med det sagt: Det är potatisprotein som ger den största proteinkällan i tex muscle up, så det är samma problem där.
Hur menar du? Att det går bra att ge för mycket eller att man inte ska ge för mycket?
 
Hur menar du? Att det går bra att ge för mycket eller att man inte ska ge för mycket?

Man kan definitivt ge för mycket (vilket kan vara farligt), både per dygn och per utfodringstillfälle. Men det är sällan så stora mängder behövs
 
Potatisprotein?
Räkna ut hur mkt du skulle behöva tillsätta och se om det är möjligt utan att överskrida maxgiva.
Mitt andrahandsval efter potatisprotein är muscle up eller granngårdens liknande variant.

Hur mycket protein saknas i foderstaten?

Det fattas drygt 40 gram.

Men eventuellt kanske det vore bättre att öka mashen eller nåt ”vanligt” kraftfoder än att gå på tyngre artilleri?
Hon får ju bara 100 gram mash i nuläget, det är ju inte mycket, eller vad tror ni?
 
Det fattas drygt 40 gram.

Men eventuellt kanske det vore bättre att öka mashen eller nåt ”vanligt” kraftfoder än att gå på tyngre artilleri?
Hon får ju bara 100 gram mash i nuläget, det är ju inte mycket, eller vad tror ni?
Beror på om hon riskerar att bli tjock eller inte. 40 g är ju väldigt lite, men för en häst som lätt lägger på sig kan det vara bättre att ge någon dl proteinkoncentrat och då hålla nere på MJ.
 
Beror på om hon riskerar att bli tjock eller inte. 40 g är ju väldigt lite, men för en häst som lätt lägger på sig kan det vara bättre att ge någon dl proteinkoncentrat och då hålla nere på MJ.

Tusen tack, ska räkna lite på det! Det lutar åt Muscle Up just nu, då det inte messar upp mineralerna direkt..

Ni som kan förresten (istället för att skapa ny tråd) sockerhalten i hösilaget ligger på 151 g/kg, är inte det på tok för högt? :eek:
 
Det fattas drygt 40 gram.

Men eventuellt kanske det vore bättre att öka mashen eller nåt ”vanligt” kraftfoder än att gå på tyngre artilleri?
Hon får ju bara 100 gram mash i nuläget, det är ju inte mycket, eller vad tror ni?
Annars borde väl typ 120 g muscle up ge 40 g smbrp och knappt 1,5 MJ

(edit, såg att du visst också var inne på det spåret, vi skrev samtidigt🙂)
 
Har du en fångkänslig häst är det för högt. Har du inget annat val än att ge denna så gäller det att hålla hästen -slank- och motionera rejält.

Hästar med normal ämnesomsättning klarar det utan problem.

Tusen tack, ska räkna lite på det! Det lutar åt Muscle Up just nu, då det inte messar upp mineralerna direkt..

Ni som kan förresten (istället för att skapa ny tråd) sockerhalten i hösilaget ligger på 151 g/kg, är inte det på tok för högt?
 
Tusen tack, ska räkna lite på det! Det lutar åt Muscle Up just nu, då det inte messar upp mineralerna direkt..

Ni som kan förresten (istället för att skapa ny tråd) sockerhalten i hösilaget ligger på 151 g/kg, är inte det på tok för högt? :eek:
Högt om du har en fångkänslig häst, då vill man ha under 100. Men de flesta ”normala” hästar klarar det.

Angående protein så gillar jag granngårdens elit proteinspecial om man vill ha färdigfoder. Får du tag på rent potatisprotein går det att blanda ut i lusern. Finns ju även sojakross men det är väl inte det mest klimatsmarta valet.
 
Högt om du har en fångkänslig häst, då vill man ha under 100. Men de flesta ”normala” hästar klarar det.

Angående protein så gillar jag granngårdens elit proteinspecial om man vill ha färdigfoder. Får du tag på rent potatisprotein går det att blanda ut i lusern. Finns ju även sojakross men det är väl inte det mest klimatsmarta valet.
Jag har precis köpt det fodret till min unghäst. Enligt beräkningar ska han ha cirka 1 kg/dag, har du någon aning om ifall det kan ges vid ett tillfälle eller om det behöver delas upp på flera fodringar?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 522
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 373
Senast: mackan
·
Foder & Strö Står och väljer mellan tre olika hösilage. Har inte analysen framför mig, men i stora drag är det: 1, 9,9% socker /kg ts 29 smrp...
Svar
7
· Visningar
1 406
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp