Proteintillskott

the_connemara

Trådstartare
Har bokat hösilage med lägre kvot än vanligt till vintern o vill kolla runt lite på proteintillskott. Vad använder ni o varför?

Vi är helt klart mest inne på lusern i pelletsform då vi har en åf med ren lusern som hästarna gillar. Blöter med övrig mat.

Behöver vi mer protein/mindre energi funderar vi på potatisprotein, ska ringa en åf till Kvarnbys o se om de kan ta hem. Annars vet jag krafft muskel har mycket potatisprotein, finns de fler liknande utan för.mycket annat i? Helst utan tillsatta mineraler.

Soja har vi typ räknat bort. Hästar som reagerar, tveksam framställning o ev tveksam aminosyrasammansättning är några grejer jag lite har i huvudet. Inte kollat noggrant på ett bra tag dock.

När jag kollade runt snubblade jag över något nytt framställt ur typ vete fattar jag det som. Någon som har erfarenhet av detta eller vill uttala sig? Vimital protein complex från Trikem. https://www.globussportwebshop.se/butik/protein-complex-pro-balance-vimital
 
Jag blandar lusernpellets, kruskakli, öljäst och potatisprotein.
Har inte testat ProteinComplex själv men det ser spännande ut. Hade velat se en mer utförlig innehållsförteckning. Nog måste det innehålla mer än vete?
Kanske @spaderÄss kan göra ett utlåtande.
 
Har bokat hösilage med lägre kvot än vanligt till vintern o vill kolla runt lite på proteintillskott. Vad använder ni o varför?

Vi är helt klart mest inne på lusern i pelletsform då vi har en åf med ren lusern som hästarna gillar. Blöter med övrig mat.

Behöver vi mer protein/mindre energi funderar vi på potatisprotein, ska ringa en åf till Kvarnbys o se om de kan ta hem. Annars vet jag krafft muskel har mycket potatisprotein, finns de fler liknande utan för.mycket annat i? Helst utan tillsatta mineraler.

Soja har vi typ räknat bort. Hästar som reagerar, tveksam framställning o ev tveksam aminosyrasammansättning är några grejer jag lite har i huvudet. Inte kollat noggrant på ett bra tag dock.

När jag kollade runt snubblade jag över något nytt framställt ur typ vete fattar jag det som. Någon som har erfarenhet av detta eller vill uttala sig? Vimital protein complex från Trikem. https://www.globussportwebshop.se/butik/protein-complex-pro-balance-vimital

Enligt många foderräknare ska lucernpellets räknas som hälften kraftfoder och hälften grovfoder. Bara så du får rätt i räkningen.

Lucernhack är däremot endast grovfoder.
 
Enligt många foderräknare ska lucernpellets räknas som hälften kraftfoder och hälften grovfoder. Bara så du får rätt i räkningen.

Lucernhack är däremot endast grovfoder.

Undrar oxå varför? Cellulosainnehåll? Små bitar?

Räknar dock inte så noga. Kvoten på 6 redan men vi har alltid haft dem betydligt högre iom lättfödda o fri tillgång o en som fallit ur bara på vårkanten. Så lägger väl till 1, max 2 kg lusern om vi ser ett behov. Men eftersom de redan kommer äta över behoven fritt så vill vi nog vara lite försiktiga m o lägga på potatisprotein i första hand.
 

Jag tror, men kommer faktiskt inte ihåg, om det beror på bindemedlet i. De flesta har melass som bindimedel och andra har olja. Det påverkar.

Samtidigt vet jag att det är samma i hack. Kanske mängden?

Jag har för mig att det står i Plancks bok. Det var så länge sedan jag läste den men just att det var så fastnade.
 
Jag tror, men kommer faktiskt inte ihåg, om det beror på bindemedlet i. De flesta har melass som bindimedel och andra har olja. Det påverkar.

Samtidigt vet jag att det är samma i hack. Kanske mängden?

Jag har för mig att det står i Plancks bok. Det var så länge sedan jag läste den men just att det var så fastnade.
Då tar jag och läser lite där och ser vad jag kan hitta :)
 
När jag kollade runt snubblade jag över något nytt framställt ur typ vete fattar jag det som. Någon som har erfarenhet av detta eller vill uttala sig? Vimital protein complex från Trikem. https://www.globussportwebshop.se/butik/protein-complex-pro-balance-vimital

Man måste vara kritisk när man läser reklamtext. Påståenden tagna ur luften som inte verifieras genom hänvisning till forskningsrapporter eller annan dokumentation har inget värde. Dessa påståenden kan man helt bortse ifrån. Det enda påståendet som är dokumenterat för den här produkten är mängden smältbart råprotein som anges till 248 g/kg. Övriga påståenden finns det inget stöd för.

Man påstår t.ex. att produkten innehåller en “optimal aminosyrabalans” som “medverkar till god utveckling av hästens muskler”. Trots detta påstående redovisar man inte ens aminosyreinnehållet i produkten!!!

Sanningen är den att man idag inte ens vet hur hästens optimala aminosyrabalans ser ut. Det troliga är att behovet av olika aminosyror varierar från häst till häst. Man vet dock att vissa essentiella aminosyror såsom lysin, metionin och treonin ofta är de aminosyror som först blir begränsande. Tar den första begränsande aminosyran slut kan hästen inte tillverka mer protein.

Man säger att denna produkt är baserad på fermenterad vete. Aminosyraprofilen hos vete är allt annat än optimal för hästen. Lysinhalten är extrem låg liksom metionin- och treoninhalten:

http://www.feedipedia.org/node/223

Det är väl förmodligen på grund av detta som man har tillsatt extra lysin till produkten. Någon extra metionin eller treonin har man dock inte tillsatt.

Om man antar att aminosyrebalansen i produkten följer aminosyreförhållandet i vete skulle det totala lysininnehållet vara 0,029 x 320 + 14 = 23 g/kg foder. Om man jämför med potatisprotein så innehåller potatisprotein ca. 54 g lysin per kg foder. Metionininnehållet skulle vara 0,016 x 320 = 5 g/kg foder. Potatisprotein innehåller ca. 16 g metionen per kg foder. Treonininnehållet skulle vara 0,029 x 320 = 9 g/kg foder. Potatisprotein innehåller ca. 43 g treonin per kg foder.

Tittar man på aminosyrabalansen i hästens muskler så är förhållandet mellan lysin, metionin och treonin följande:

1 : 0,28 : 0,61.

Förhållandet i denna produkt är 1 : 0,22 : 0,39.

Det är helt uppenbart att aminosyrebalansen i denna produkt inte alls är optimal för att bygga muskler som man påstår.

Man påstår också att “fibern och jästkulturens prebiotiska effekt förbättrar balansen i tarmens mikroflora och bidrar till ökat näringsupptag”.

Det finns väldigt lite forskning på jästkulturers påverkan på näringsupptaget och de studier som är gjorda visar på tveksamt resultat. En fransk studie av Yea-sacc tyder dock på en viss förbättring av smältbarheten av fibrer. Protein, eller egentligen aminosyror, tas dock endast upp i hästens tunntarm och en förbättrad mikroflora i grovtarmen påverkar inte upptaget av protein. Man kan undra över hur dom har kommit fram till smältbarheten av protein i sin produkt som dom har angivit till 77,5%. Förmodligen har man bara tagit siffran från någon liknande produkt såsom t.ex. Yea-sacc. Det är dock inte säkert att proteinet i deras produkt har samma smältbarhet.

Sen gör man samma fel som alla fodertillverkare, dvs. man anger endast de mineraler som man särskilt har tillsatt och utelämnar övriga mineraler som finns i produkten. Detta gör att som konsument så vet man inte mineralsammansättningen i produkten. Jag tycker det är beklämmande att man inte gör en analys av produkten och redovisar de fullständiga analysresultaten. Det kostar bara några hundralappar att göra en analys men varför ska varje kund behöva göra detta för att få veta vad produkten innehåller?

Jag misstänker att denna produkt även är dyr (har inte kollat). Det blir nog både billigare och du får en bättre aminosyrebalans om du använder lusern och/eller potatisprotein som proteintillskott.

Förhållandet mellan ovan relaterade essentiella aminosyror (lysin, metionin och treonin) för potatisprotein är 1 : 0,29 : 0,79 vilket betyder att om du uppfyller hästens lysinbehov (som du kan räkna på) så uppfyller du även behoven av de andra två essentiella aminosyrorna också.
 
@spaderÄss

239 kr tror jag den kostade. O nej, med den innehållsförteckningen hade jag knappt gett det om det så var gratis. Helt okänd mark för mig. Tack för utförlig info :bow:
 
Jag tror, men kommer faktiskt inte ihåg, om det beror på bindemedlet i. De flesta har melass som bindimedel och andra har olja. Det påverkar.

Samtidigt vet jag att det är samma i hack. Kanske mängden?

Jag har för mig att det står i Plancks bok. Det var så länge sedan jag läste den men just att det var så fastnade.

Vilomix (fd Kvarnbyfoder) har lucernpellets som består av bara lucern, inget bindemedel i!
 
Jag använder hellre hack än pellets för mina hästar tycker dels det är godare och dels ger det längre tuggtid :)
 
Har bokat hösilage med lägre kvot än vanligt till vintern o vill kolla runt lite på proteintillskott. Vad använder ni o varför?

Vi är helt klart mest inne på lusern i pelletsform då vi har en åf med ren lusern som hästarna gillar. Blöter med övrig mat.

Behöver vi mer protein/mindre energi funderar vi på potatisprotein, ska ringa en åf till Kvarnbys o se om de kan ta hem. Annars vet jag krafft muskel har mycket potatisprotein, finns de fler liknande utan för.mycket annat i? Helst utan tillsatta mineraler.

Soja har vi typ räknat bort. Hästar som reagerar, tveksam framställning o ev tveksam aminosyrasammansättning är några grejer jag lite har i huvudet. Inte kollat noggrant på ett bra tag dock.

När jag kollade runt snubblade jag över något nytt framställt ur typ vete fattar jag det som. Någon som har erfarenhet av detta eller vill uttala sig? Vimital protein complex från Trikem. https://www.globussportwebshop.se/butik/protein-complex-pro-balance-vimital

Gedion gick på lusern en vinter men det blev inte riktigt bra då det blev lite mycket energi när proteinbehovet var täckt. Han som lägger på sig lätt syns det på ganska snabbt. Numera fodrar jag med just Krafft Muskel för att komplettera proteinet, det håller han sig finare på. Han har ätit som mest 0,4 kg så det är inga större mängder i hans fall. Jag hade gärna gett rent potatisprotein men det verkar svårt att få tag på häromkring.

I stallet vet jag att ett par andra använder sig av den där lite nyare kollektionen från fibergi, den med djurmönster på. Minns inte innehållet i detalj, men jag tror att Muskel passade bättre för Gedion så som vår analys såg ut.
 
Finns det hack utan konstiga tillsatser (linfröolja hade varit ok)? Och framförallt som inte dammar?

Jag har för mig att lamnmännens (Kraffts?) har melass medan den som säljs på City gross har rapsolja. Jag föredrar rapsolja. Men det bästa hade väl varit utan. Jag vet faktiskt inte varför hack ens har tillsatser......det är ju som hö, det behövs väl inget mer. Är det för smaken?
 
För dammet eller smaken beroende på vad de tillsätter. O min häst är hosthäst så ska nog ändå köra på pellets som vi blöter m resten.
 
Sidan 177 i hästens näringsbehov och utfodring av christina planck:
"Fodermedel som innehåller merän 175g smältbart råprotein per kg torrsubstans har av tradition räknats som proteinfodermedel."
och under underrubriken "vegetabiliska proteinfodermedel" -
"Tidigt skördad lucern kommer upp i så höga proteinhalter att den kan räknas som ett proteinkraftfodermedel."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp