Bukefalos 28 år!

Proteintillskott?

Marita73

Trådstartare
Hej! Vet inte riktigt om jag hamnar rätt här, har inte lagt in någon tråd förut.

Förra året föll min häst ur över ryggen frampå senhösten, vintern. Jag vill redan nu göra vad jag kan för att förhindra det. Opal går på sommarbete nu men får lite kraftfoder varje dag eftersom han rids. Just nu får han lite kraft grund och kli. Finns det något bra jag kan blanda ner till honom för att hjälpa ryggen?
 
Sv: Proteintillskott?

Framåt hösten kan du ju komplettera med ett par dl olja och en-några dl sojamjöl. Vänj in långsamt med ca ½ dl/vecka.
 
Sv: Proteintillskott?

Någon speciell olja? Han har rätt lätt för att gå upp i vikt ska jag väl säga oxå ;) Kan inte ge honom korn (försökte med ett halvt kraftmått om dagen) för då blir han som en stinn köttbulle :D
 
Sv: Proteintillskott?

Vegetabirisk olja! Raps, majs, eller liknande.
Var ett stort repotage om olja i förra ridsport, tänk att även de kommit på detta.
Sedan finns det ca 100 färdigfoder, pellets och musli mm, men detta är det klart billigaste sättet ;)
 
Sv: Proteintillskott?

Ibland faller min ena häst ur då hon blir stressad eller så,
då ger jag under en period:

*lucern hackat strå
(man kan ge ganska mkt för det proteinet som kommer från lucern räknas som grovfoderprotein)

*Krafft groov 120

* ca 1½ dl rapsolja


....och det brukar synas resultat ganska fort.

Lucern hack är toppen att ge hästar som behöver mer protein i sitt foder! Man får ge mer än man tror iom att det är så fluffigt.
 
Sv: Proteintillskott?

Om hästen är omusklad över ryggen men i gott hull fö låter det mer som att ryggmuskulaturen behöver tränas/stärkas. Hur rids han? Passar sadeln (en sadel som inte är hundra kan orsaka muskelatrofi i ryggen).

Jag tycker inte att det låter som att din lättfödda häst behöver ytterligare energi i form av olja i allafall. Mer energi till en häst som lätt lägger på hullet kommer inte att leda till att hästen sätter mer muskler i ryggen. Om du har ett proteinunderskott i foderstaten brukar det yttra sig som lite bukig häst, glanslös hårrem och tunn över revbenen. Det bästa proteintillskottet är annars lusern, men koncentrat som t ex soja går också att använda.
 
Sv: Proteintillskott?

Opal har kissing spines och tränas mycket med tömkörning. Han har oftast en mycket bra ryggmuskulatur men har märkt att han inte verkar få allt han behöver under sommarbete då han gärna faller ur några månader efter, antar att det är då. Sadeln är utprovad hos sadelmakare och kollas varje år då han har en känslig rygg.
 
Sv: Proteintillskott?

Börja med att analysera höet, så att du har koll redan från början på att hästen får rätt mängd protein. När det väl börjar synas har den gått med brist ganska länge. Var det första gången den föll ur förra hösten kanske ni haft bättre hö åren innan?

Olja låter inte som någon höjdare till en lättfödd häst som tappar ryggmuskler, det är ju ren energi som bara kommer att lägga sig på hullet.
 
Sv: Proteintillskott?

Känner igen fenomenet men är man snabb på att stödfodra (i första hand med hö) tror jag risken är mindre, har själv missat att stödfodra med ett par veckor och kusen föll då ur ganska snabbt på ryggen.

Annars verkar lucern vettigt om hästen äter ganska mycket gräs men för dåligt så den får i sig för lite näring, det och lite mineraler/vitaminer kanske om hullet i övrigt är bra?
Är ingen expert så ta råden med en nypa salt. Tycker iaf också det låter knas att ge olja till lättfödd häst och alltid bäst att öka på näringen i grovfodret i första hand innan man börjar lägga till kraftfoder eller andra tillskott.
 
Sv: Proteintillskott?

Om hästen är omusklad över ryggen men i gott hull fö låter det mer som att ryggmuskulaturen behöver tränas/stärkas. Hur rids han? Passar sadeln (en sadel som inte är hundra kan orsaka muskelatrofi i ryggen).

Jag tycker inte att det låter som att din lättfödda häst behöver ytterligare energi i form av olja i allafall. Mer energi till en häst som lätt lägger på hullet kommer inte att leda till att hästen sätter mer muskler i ryggen. Om du har ett proteinunderskott i foderstaten brukar det yttra sig som lite bukig häst, glanslös hårrem och tunn över revbenen. Det bästa proteintillskottet är annars lusern, men koncentrat som t ex soja går också att använda.

Jag brukar håll med vad du skriver men i detta ämne har jag lite andra erfarenheter.
Svara även ett par av er andra.

Jag hävdar (och duckar nu i detta forum för vad som komma skall när man sticker ut hakan :o)
- Undre halvan av hästen kan man hålla fin med bra grovfoder.
- Har man problem att hålla en fin övre halva så är det kraftfoder som gäller (överlinje mm)
- Det som jag kompletterar med är olja och soja, förutom havre, betfor, lin och kli. I vissa fall även lusern (lusern i stället för soja till unga hästar) och korn.
- Soja är även ekonomiskt.

Anekdot.
Jag diskuterade hur någon eller ett par dl soja kan göra en enorm skillnad på många hundra kg häst (överför mängden till människan. 100g på 500 kg häst motsvarar 15 g för en människa... obetydligt)

Dennes egen erfarenhet var att proteinkedjornas olika uppbyggnad kan förbättra den övriga upptagningen och således fungera som en katalysator. Jag köper detta resonemang och har provat det på otaliga hästar, både tävlande, skadade och min gamla penisonär samt avelsston.

Underskatta inte fodringen.
Rätt träning - Javisst, men den utgör en ganska liten del i hästens liv.
 
Sv: Proteintillskott?

Du bör börja stödfodra i tid. Det är något som många glömmer bort i och med bete framemot sensommaren/hösten. Sedan undrar jag om du har analys på ditt grovfoder ?
 
Sv: Proteintillskott?

Jag har inte analys på grovfodret, har precis flyttat till nytt stall och jag vet inte om de gör sådant. Är det någon mening med att ta analys om hästen har fri tillgång? Jag har ju ingen aning om hur mycket han äter per dag.

Efter att ha läst era svar, tack!, så tror jag att jag ska försöka med soja. Finns det både flytande och som mjöl? Jag får väl undersöka helt enkelt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Proteintillskott?

Jag har bara använt mjöl.
Visst, grovfoder analysen är viktig men många hästar behöver betydligt mer mat än vad de i teorin borde behöva för att hålla sig fina. Det ger ju ett hum om var man ska börja...
Jag tycker analysen är mest viktig för mig för att se till att mineralerna, Ca/P kvoten mm är ok.
 
Sv: Proteintillskott?

varför olja till en häst som jag tkr det låter som saknas protein ?? olja innehåller ju inget protein utan det är ju bra för att få upp hullet.
 
Sv: Proteintillskott?

Läs tråden. Hästen faller ju ur, så det är troligt att den behöver både protein och energi...
 
Sv: Proteintillskott?

ja men de flesta proteinfoder jag vet innehåller ju även energi, så då får den ju både och ;) och olja innehåller väl inte spec mkt energi per dl ?? Visst ibalnd kan det ju vara enrgibrist som visar sej sekundärt som proteinbrist, men jag tror oftare det är sämre protein i grovofdret än avd det är enrgi värden.
 
Sv: Proteintillskott?

Soja sägs iofs inte vara bra för hästar, att det är en "dålig" typ av protein. Men icke-påläst som jag är så kan jag tyvärr inte motivera/förklara bättre än så! :p Knutor/allergier om jag inte minns fel.

Angående analys eller ej så ja, även med fri tillgång så är det klart bäst med analys. Om inte annat så kan man när man räknar foderstaten göra ett antagande - äter den så här många kilo så får den så här mycket näring från höet, äter den så här många... osv, jag räknade t ex på 15, 20, 25kg hösilage när kusen skulle ha fri tillgång på hösilage. Eftersom värdena var såpass bra i det silaget (behovet täcktes redan vid 15kg som var väldigt lågt räknat) så var det bara selen och lite mineraler jag la till för säkerhets skull iom att analysen inte talade om mineralmängden.
Ett annat hö/silage kanske visar tvärtom, att om hästen inte äter väldigt mycket så kommer det bli för lite av ditt eller datt så man är mer förberedd på vad man kommer behöva stödfodra med. Näringsvärdet kan variera rejält.
 
Sv: Proteintillskott?

Är det någon mening med att ta analys om hästen har fri tillgång?

Ja

du får ju studera på ett ungefär hur mycket hästarna sätter i sig. Sånt lär man sig att se tids nog.
 
Sv: Proteintillskott?

Då ska jag prata med stallägaren om en analys, går alla ihop kan det ju inte bli så dyrt. Hon tränar och tävlar så det är möjligt att det görs ändå, den som lever får se :)

Blev lite rädd vad gäller knutor av soja, han får såna ibland och då Opal har kissing spines måste träningen hela tiden hållas igång.

Opal är otroligt pigg så han behöver inte mycket mer energi, jag har svårt nog med honom ändå ibland ;)

Svårt det här med foder, känner dock att jag behöver börja stödutfodra rätt snart så att jag förekommer i år. Nu går han bara på gräs plus lite krafft grund, kli och tillskott. Är luzern bra? Kan jag köpa soja redan nu och blanda i?

Ursäkta att jag tjatar men jag vill verkligen att det blir rätt för min lilla kille...
 
Sv: Proteintillskott?

Nu läste jag i en annan tråd om krafft protein. Det kanske vore en idé att byta ut grunden mot det? Några funderingar? Han behöver bara extra protein, inte fett o energi ;) I övrigt är han pigg, glad och väldigt arbetsvillig!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 382
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 237
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 439
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 497
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp