Bukefalos 28 år!

Proteinutslag....

Tuvalisan

Trådstartare
...har min unghäst fått, hon går på ca 8 kg hö, 1,5 liter (har ej vägt det) krossad korn, 1/2 kg betfor och 2 kg lusern och naturligtvis mineraler.. Hur mkt lusern kan man ge/dag? Oenighet i stallet säger olika och en del tycker jag ger alldeles för mkt???? jag känner mig osäker,,, hjälp. Hur fort brukar proteinutslagen försvinna? Vad kan jag ge för att hålla hullet uppe och enegin nere? Hur mkt lusern tror ni jag ska ge när hon om några veckor går på vintervila?
 
Sv: Proteinutslag....

Har du analys på höet?
Är du säker på att det ÄR proteinutslag? Hudutslag kan bero på MASSOR av andra orsaker än proteiner...
 
Sv: Proteinutslag....

Är du säker på att det är proteinutslag? En häst kan få massa konstiga utslag av olika anledningar. Jag har en häst som reagerar starkt på korn tex. räcker hon får pellets med korn i så får hon utslag o inte har det med proteiner o göra, en reagerar på betfor med diarre o utslag.
 
Sv: Proteinutslag....

Nä helt säker är jag inte men då jag trodde det var sadelknutor vilket det inte var så antog jag att det var proteinet som spökade. Hur mkt lusern kan man ge/dag? Många som reagerar på korn? Vad kan man ge istället som inte sätter sig mellan öronen?
 
Sv: Proteinutslag....

Du kan ha lusern som ENDA grovfoder om du väljer annan form än pellets och om hästen äter upp det...

I stället för korn kan du prova t.ex Krafft Grund eller Groov, beroende på vad ditt hö har för värden...
 
Sv: Proteinutslag....

Du kan ha lusern som ENDA grovfoder om du väljer annan form än pellets och om hästen äter upp det...

I stället för korn kan du prova t.ex Krafft Grund eller Groov, beroende på vad ditt hö har för värden...

Men innehåller inte Krafft grund o groov foder KORN också? För en del av deras foder gör väl det?
Om hon nu ska pröva att utesluta korn för att se om det är DET som spökar - som en skrivit här ovan att det gjorde på hennes häst.
 
Sv: Proteinutslag....

Nä helt säker är jag inte men då jag trodde det var sadelknutor vilket det inte var så antog jag att det var proteinet som spökade. Hur mkt lusern kan man ge/dag? Många som reagerar på korn? Vad kan man ge istället som inte sätter sig mellan öronen?

Lusern är, som redan sagts, något som man kan ge lika mycket av som av hö. Det är ju som GRÄS ungefär och kan din häst gå på bete så kan den äta lusern också... obegränsat i princip. Bara man introducerar det successivt precis som med andra nya fodermedel.

Det är nog nåt annat som spökar... Vad är ditt syfte med att ge KORN? Vad vill du uppnå med den? För är det bara att du vill ha ett foder med ungefär samma näringsinnehåll så finns det en hel del att välja på... Men varför inte byta ut den mot t ex lite linfrökaka? Det ger bra, nyttiga fetter, bra med protein och energi (inte explosiv energi utan mer "lugnande").
 
Sv: Proteinutslag....

lucern reagerar vissa hästar allergiskt på, så det kan vara det som är boven i dramat.

Vad har du för höanalys?

Ge hellre havre än korn till en unghäst, korn har dåligt med lysin!
 
Sv: Proteinutslag....

syftet är att jag inte kan ge ngt som hottar upp henne, hon är fruktansvärt pigg av naturen och havre är helt uteslutet. Linfrökaka??? Vart köper jag det och vad kostar det, hur mkt ska man ge av det?
 
Sv: Proteinutslag....

syftet är att jag inte kan ge ngt som hottar upp henne, hon är fruktansvärt pigg av naturen och havre är helt uteslutet. Linfrökaka??? Vart köper jag det och vad kostar det, hur mkt ska man ge av det?

Hippo har ett som heter Hippo Lincubes. Det är en 10kg säck och för att motsvara samma energimängd som 1kg spannmål så behöver du bara ge ca 0.5kg linfrökaka - maxgivan är 100g/100kg häst. Det ger blankare päls och är bra för hästens mage också!! ;)
Men linfrökakan ger minst dubbelt så mycket protein (innehåller över 200g smbrp/kg foder) så tänk på det - går det ihop med din foderstat?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 194
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 204
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 058
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hade behövt lite hjälp med att kanske hitta nåt bra sätt att mina hästar kan gå tillsammans under vintern. Den ena är en 11-årig...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp