Protest mot nya regler för hästhållning

Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Tacitus skrev:
Den enda kritik som jag kan rikta mot det nya lagförslaget är att det är formulerat med för mycket bör och för lite skall...

Uppenbarligen måste man lagstifta om hästhållning eftersom det finns dom som har usel hästhållning, med ensamma hästar, hästar som aldrig får röra sig fritt, etc, etc....listan kan göras lång.:mad:

Dom som gnäller över lagförslaget ska bara vara glada över att jag ännu inte har genomfört min planerade statskupp och blivit El Presidente för hela Sverige, då hade dom förmodligen fått ännu hårdare regelverk.

Men du, f'låt Ers Höghet, är det inte bättre med utbildning istället för lagar. Att ha ngn sorts skola ihopkopplad med hästägarskapet. Typ, gå brevid som lärling tiotal år först, häst på prov fem år någonting för att sedan då på ett fullgott betyg få ha häst. Eventuellt ngn som går i borgen för en, kan man få häst i ett tidigare skede.


Spånar nu bara ihop med ert ev presidentskap. ;)
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Skulle detta vara frivilligt eller skulle det bli en ny lag alt författning:confused:
PL
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

peter_lundin skrev:
Skulle detta vara frivilligt eller skulle det bli en ny lag alt författning:confused:
PL


Spånar nu bara ihop med ert ev presidentskap. ;)
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Utbildning och icke-tvång i all ära, MEN....

Vem skulle utforma en eventuell hästhållningslicens ?

Ridsportsförbundet med (S)Tolling i spetsen som tom har uttalat sig kritiskt mot taggtrådsförbudet som träder i kraft 2010 ?

Kanske rent av djurskyddsmyndigheten ?

Vem skulle kontrollera att dom som är utbildade faktiskt inte frångår vad dom har fått lära sig utan hittar på egna varianter ?

Vi kan nog alla vara överens om att det finns hästägare som inte bryr sig särskilt mycket om hästens bästa i alla lägen, som kanske tar mer hänsyn till ekonomi och tävlingsresultat än vad som ger mest livskvalité för våra hästar.

Vi har tillsynsmyndigheter men dessa behöver klara entydiga riktlinjer att stödja sig på, lagstiftning är nog tyvärr enda vägen att gå.

Ju tydligare lag, ju tydligare blir tillämpningen av lagen.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Klart att det skulle bli ny författning....
Det vore ju en självklarhet att bränna alla böcker så att historien börjar med mig och ingen annan.:D
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

jo då jag har läst ordentligt.. har tom varit i diskution med hälsovårds mynd. om det.. dom vill att ALLA hästar skall gå i flock o leva naturligt! o jag anser att det inte är praktiskt genomförbart!
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Tacitus skrev:
Utbildning och icke-tvång i all ära, MEN....


Tacitus skrev:
Dom som gnäller över lagförslaget ska bara vara glada över att jag ännu inte har genomfört min planerade statskupp och blivit El Presidente för hela Sverige, då hade dom förmodligen fått ännu hårdare regelverk.

mizz skrev:
Spånar nu bara ihop med ert ev presidentskap.;)

:smirk:


10101010
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

icca78 skrev:
jo då jag har läst ordentligt.. har tom varit i diskution med hälsovårds mynd. om det.. dom vill att ALLA hästar skall gå i flock o leva naturligt! o jag anser att det inte är praktiskt genomförbart!

Jodå, det finns visst undantag...vid synnerliga skäl så att säga.
Att ha häst bara för att använda som tävlingsredskap skulle jag knappast räkna som synnerliga skäl.
Så gott som ALLA hästar kan gå i flock, undantaget hästar under veterinärmedicinsk behandling dvs.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Tacitus skrev:
Så gott som ALLA hästar kan gå i flock, undantaget hästar under veterinärmedicinsk behandling dvs.
det var ju det jag sa. hingstarna ska naturligtvis ha en egen liten stoflock för att må bra.
stackars alla hingstägare!:crazy:
grattis alla hingstar! :bump:
hur ska stoägarna hitta lämpliga hingstar? ingen kommer att vilja ha hingstar! :eek:
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Men alltså - hur svårt kan det vara att hålla häst?? Jag har tittat på de nya reglerna och tycker att de verkar hyfsat okej. Jag har hållit på med hästar i 22 år och i alla stall jag varit (inkluderar ridskolor) så har vi alltid haft följande:

* hästar tillsammans i hagarna för flockkänslan, enbart ensamma i små hagar vid skada.
* Vinterhagarna är så pass stora så att hästarna kan busa och galoppera omkring obehindrat. Beteshagar är rejält stora och kuperade.
* utegång större delen av dagen - 07:00-21:00 något kortare vintertid.
* boxar till de flesta hästarna utom enstaka undantag i riktigt gamla stall.
* Betesgång under sommaren med möjlighet att ta skydd - antingen i skog eller ligghall.
* Många av dessa hästar har varit mycket värdefulla travhästar.

Varför är detta så krångligt för så många andra? Det kan ju inte vara så att det bara är vi häromkring där jag bor som har den här hästhållningen? Eller?

/Camilla
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Varför kan inte hingstarna gå med valacker? Eller andra hingstar? Görs hela tiden bland travarna.

/Camilla
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Jag håller med dig totalt.

Jag tycker on jag ska vara ärlig att många hästägare är alldeles för "fjantiga" med sina hästar. För vissa verkar tro att, hästarna sparkar ihjäl varandra när dom kommer in i samma hage, dom fryser ihjäl när vi tycker det är lite kyligt,och dom kan inte stå ute när det regnar lite, nej nej för då kan dom bli blöta.. Tänk om vi gjorde såhär med våra barn. Vi vägrade låta barn gå på dagis tillsamans med andra barn, vi vägrade låta dom gå ut när det regnade. Vi tvingade dom sitta inne på sina rum, 16 timmar per dygn. Hm, kanske överdrivet?, men min häst är som mitt barn,jag älskar han överallt annat. Sen kan ni påstå att ni älskar era hästar också,men vissa älskar nog ridningen och tävlingsresultaten mer?
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Jag undrar om hästar idag är gjorda av socker?
De verkar inte kunna tåla regn alls eftersom deras snälla(jo tjena) ägare har försett dem med dubbla täcken, benskydd och mössa. Ja hästarna fryser ju förstås så förskräckligt eftersom de är så påpälsade.
Päls ja, det har väl hästen själv?
Har aldrig sett en älg med täcken och mössa. Men de vet väl bara inte bättre.
Tycker att det är svagt av jordbruksministern och dens kollegor att de inte tar tag med hårdhandskarna och påbudar om att en häst ska gå ute minst 8 h per dag. Samt att hästar måste ha tillräckligt stor hage att vistas i. Minst en ½ ha per häst, men helst 1 ha.
Tänk dig själv att bo på toaletten 20 timmar om dagen och stå i din egen avföring. Prova att bo i en box en helg. Skit och pissa i boxen och säg sedan att det är en ok tillvaro.
Nä, finge jag bestämma så skulle man utfärda spöstraff till dessa människor som misshandlar sina djur på det här sättet.
Har du inte tillräckligt mycket mark att ha häst så säger jag bara; otur för dig då, men väldigt bra för hästen som slipper gå där.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Camilla_H skrev:
Varför kan inte hingstarna gå med valacker? Eller andra hingstar? Görs hela tiden bland travarna.

/Camilla

Undrar jag också :confused:

Folk ser problem som inte finns övht.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Har även hört talas om hingstar som går med dräktiga ston vilket i de fallen har fungerat aldeles utmärkt.

Jag förstår inte heller riktigt vad problemet är att hästar ska få gå ut och vara med andra osv. Är det något att bli upprörd över?

"Körkort" på häst tror jag inte på. Det är inte alls alltid dom som sitter inne med mest faktakunskap om hästar som behandlar dom bäst. Det beror ju på vad som tillämpas. Ofta kan hästar som bor hos folk med "sunt förnuft" men inte så mycket hästerfarenhet ha det bättre än de blanka, välputtsade, lätt övergödda dressyrhästarna med back-on-track och halstäcke. (OK! bli inte upprörda, det var en generalisering, ursäkta mig!;) )

Tycker ibland att djurkänslan saknas lite i denna pryl- och modevärld som hästvärlden ju blivit.

SaraXX
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

babsan skrev:
jag blir så trött ...
vi har en djurskyddslag som är tandlös. anmälda djurägare kan nästan bete sig hur som helst utan att djurskyddsinspektörer o åklagare kan göra någonting, men nu ska hästarna ha sällskap annars mår de psykiskt dåligt ... :eek:
hallå, snacka om att sila mygg o svälja kameler.

vad händer med alla stackars hingstar som alltid får gå ensamma. det naturliga för dem är ju att ha en flock med ston. :angel: ... alltså måste de ha det för att må bra ... :rofl: :rofl: :rofl:

:banana: hurra för djurskyddsmyndigheten!!! :banana:

(OBS! ironi)



jag tror inte dom syftar på att alla hästar måste gå i en hagen med andra hästar.
utan de syftar mer på sånna som bara har en stackars hästkrake som får leva sitt liv helt ensam på en liten gård.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

*kl*
Vi har tre hingstar och en valack i samma hage :angel:
De är kompisar och det är sällan jag ser något gruff dem emellan :smirk:
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Ridtravare_bäst skrev:
jag tror inte dom syftar på att alla hästar måste gå i en hagen med andra hästar.
utan de syftar mer på sånna som bara har en stackars hästkrake som får leva sitt liv helt ensam på en liten gård.


Vad är det som gör den ensamma hästen till en "stackars hästkrake" då :confused:
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

moon_petal skrev:
Vad är det som gör den ensamma hästen till en "stackars hästkrake" då :confused:

att gå helt ensam ute på en gård..långt ifrån närmsta hästkompis.
hästar är ju flockdjur och ska leva tillsammans...man måste inte ha dom i samma hage direkt. bara det finns minst en annan häst på samma gård.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

vacasso skrev:
Undrar jag också :confused:

Folk ser problem som inte finns övht.
Jag går ett steg längre och säger att folk medvetet letar eller till och med uppfinner fel som inte finns eller som finns i mycket begränsad omfattning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) En ny EU-förordning vässar reglerna för hästpassen. Även den som tar emot inackorderingar har ansvar för att hästarnas papper är...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Efter lördagens maraton har ställningen i SM i körning i Flyinge ändrats. Leder i klassen enbet för stor häst gör Gertie Veibke...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Krav på sällskap för hästar men inget förbud av spaltgolv. Djurskyddsreglerna för lantbrukets djur och hästar har slagits fast...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Regeringen har satt sitt hopp till de mindre företagen när det gäller att skapa nya jobb och tillväxt. Men regeringen har ännu...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp