Protest mot nya regler för hästhållning

Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

läste detta och där står det att hästarna ska vistas med andra hästar i en så stör rast hage att dom kan använda alla gångarter, om det inte finns risk att hästen skadar sig. Men tänk på alla stackars tävlingshästar som står själva i sina schackrutor bara för att hästarna i nte ska bli skadade vad händer med dom typ inget. släpp även tävlingshästarna fria:bump:
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

previs vad som behövdes:bump: :bow:

bra regler behövs men inte onödiga detaljer
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Fattar som inte vad de gör, de nya lagarna eller justeringarna av dem är ju till för att (bland annat) hästen är ett stäppdjur, ett flockdjur och beroende av en flock för att må bra och för att få vara häst.
Vad är det de i artikeln upprörs över? Att hästar ska få slippa stå ensamma?
De kan ju vara glada då att det inte är jag som är enväldig härskare och beslutande organ i Sverige, isf hade alla fått finna sig i att bygga lösdriftar och ha begränsad innevistelse istället för utevistelse.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

vacasso skrev:
Fattar som inte vad de gör, de nya lagarna eller justeringarna av dem är ju till för att (bland annat) hästen är ett stäppdjur, ett flockdjur och beroende av en flock för att må bra och för att få vara häst.
Vad är det de i artikeln upprörs över? Att hästar ska få slippa stå ensamma?
De kan ju vara glada då att det inte är jag som är enväldig härskare och beslutande organ i Sverige, isf hade alla fått finna sig i att bygga lösdriftar och ha begränsad innevistelse istället för utevistelse.
precis - god djurhållning - men gränsen för lagbrott måste fasställas på en rimlig nivå, lagen kan inte föreskriva himmelriket
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Ja men bör vi inte vara skyldiga att hålla en rimligt god djurhållning?
PL
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

jag blir så trött ...
vi har en djurskyddslag som är tandlös. anmälda djurägare kan nästan bete sig hur som helst utan att djurskyddsinspektörer o åklagare kan göra någonting, men nu ska hästarna ha sällskap annars mår de psykiskt dåligt ... :eek:
hallå, snacka om att sila mygg o svälja kameler.

vad händer med alla stackars hingstar som alltid får gå ensamma. det naturliga för dem är ju att ha en flock med ston. :angel: ... alltså måste de ha det för att må bra ... :rofl: :rofl: :rofl:

:banana: hurra för djurskyddsmyndigheten!!! :banana:

(OBS! ironi)
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

experten skrev:
lagen kan inte föreskriva himmelriket

Vem har talat om himmelriket? Jag talar om att idag så har vi hästen till 99% enbart för vårt eget höga nöjes skull. Och jag köper fortfarande inte att man ska göra avkall på hästens levnadstandard för att jag, människan -vill ha något att göra på fritiden.
Ska man ha häst är man skyldig att sätta djurets främsta i första rummet -även fast det är bökigt och besvärligt.
Men personligen tycker jag det är ett mycket lättare hästägarliv att ha en lösdrift med fri tillgång på både vatten och hö och kompisar, då slipper man krångla med in och utsläpp och fodringstider -det blir mer hästid istället för massa annat.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

babsan skrev:

Var hela inlägget ironiskt eller bara det sista :confused:
Menar du allvar med sista stycket så kan jag bara konstatera att du inte vet så mycket om varesig hingstar eller hästars flocksamvaro i övrigt, varför jag råder dig att läsa på litegrann och återkomma sedan.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

vacasso skrev:
Vem har talat om himmelriket? Jag talar om att idag så har vi hästen till 99% enbart för vårt eget höga nöjes skull. Och jag köper fortfarande inte att man ska göra avkall på hästens levnadstandard för att jag, människan -vill ha något att göra på fritiden.
Ska man ha häst är man skyldig att sätta djurets främsta i första rummet -även fast det är bökigt och besvärligt.
Men personligen tycker jag det är ett mycket lättare hästägarliv att ha en lösdrift med fri tillgång på både vatten och hö och kompisar, då slipper man krångla med in och utsläpp och fodringstider -det blir mer hästid istället för massa annat.

håller med dig om att det finns alla möjligheter till god djurhållning - min egen hästhållning innebär lösdrift och fri tillgång på grovfoder och det är mycket lättskött

men sen är hästen en väldigt anpassningsbar djurart som tål enorma skillnader i miljö och skötsel, då måste djurskyddet inrikta sig på det som är väsentligt!!!
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

ärlig talat! jag är för lösdrifter o så.. har själv mina hästar ute.. men tänk lite själva nu... står du som ägare till en hopp häst värd si så där 2 miljoner säger vi.. vilket inte är ovanligt idag.. skulle du ställa den i en hage med en annan häst o riskera att den blir sönder sparkad?? bara försäkringen på en häst med inköpspris på en mille kostar nästan 15000:- / år!!!

snacket om att alla djur ska leva som i det fria är helgalet!! det skulle betyda att jag inte fick ha mina fiskar i akvariet, eller min hund innomhus. hästar bör få vara ute o röra på sig! det mår dom bäst av men det är inte möjligt i alla lägen! mvh erica
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

En till som inte har läst ordentligt, för jag vet inte vilken gång i ordningen: det är inte fråga om något tvång att ha hästarna i samma hage. För övrigt förstår jag inte varför en värdefull häst skulle behöva ha det sämre.
PL
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

KL

kan denna regel eliminera apatiska garagehästar som lever ensamma och bortglömda så är väl bara det en god gärning...
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

peter_lundin skrev:
En till som inte har läst ordentligt, för jag vet inte vilken gång i ordningen: det är inte fråga om något tvång att ha hästarna i samma hage. För övrigt förstår jag inte varför en värdefull häst skulle behöva ha det sämre.
PL

om hästarna ska kunna leva ut sitt naturliga beteende så måste de gå i samma hage eftersom en stor del av deras sociala samvaro består av att klia varandra m.m. det handlar om att dra ut Djurskyddsmyndighetens intentioner till det yttersta. då ser man hur sanslöst deras förslag är.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

taskmört skrev:
KL

kan denna regel eliminera apatiska garagehästar som lever ensamma och bortglömda så är väl bara det en god gärning...

snacka om inflation i uttrycket "apatisk". vem har sett en häst som nästan ligger i koma, med dropp för att få näring? sådana hästar skyddas faktiskt redan av den djurskyddslag som finns! för deras skull behövs det ingen sällskapslag!
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Ja men nu har inte DSM gått så långt, på vilket sätt skulle det göra deras förslag sanslöst? Jag kan inte se ngn sans i ditt resonemang.
PL
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Jag läste förslaget som artikeln bygger på- den om lag på kompis osv. Tyckte det lät kanon!

Min egen står på stall- året om- med daglig utevistelse. Jag funderade på lösdrift till honom ett tag men jag är inte helt säker på att han skulle uppskatta det så mycket.

Anledningen att han får komma in även på sommaren är att han behöver vila ordentligt för att orka prestera på tävling. O så behöver han äta lite mer kraftig mat än bara gräs för att inte falla ur.

Jag har provat att ha honom ute dygnet runt men då blir han smal o trött. Ibland byter jag så han går ute på natten o är inne på dagen om det är väldigt varmt o mycket mygg.

Jag har själv varit nervös när jag släppt min med nya vänner, han är högrangad och jag vet att han hellre dör än ger upp sitt ledarskap.. :crazy: Men det har gått bra hittills. Och en av anledningarna till att jag kastrerade honom var att han skulle få gå med andra hästar.

De flesta hästägare försöker nog göra sitt bästa utifrån sina kunskaper för att ge sina hästar ett så bra liv som möjligt. Tyvärr finns det dock en del som ser mer till pengar än till hästarnas välbefinnande. Där är det nog ridskolor och tävlingshästar som har det värst. Härligt med en ny lag, jag välkomnar den varmt!!! :bow:
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Jag har sett sådana hästar(visserligen inget dropp utan avlivning), de har hållits på ett sätt som inte brutit mot tidigare regler(gick då inte att göra ngt förrän hästen blivit sjuk), men inte tillåts enligt de nya.
PL
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

taskmört skrev:
KL

kan denna regel eliminera apatiska garagehästar som lever ensamma och bortglömda så är väl bara det en god gärning...


Vilken underbar och klockren mening.
 
Sv: Protest mot nya regler för hästhållning

Den enda kritik som jag kan rikta mot det nya lagförslaget är att det är formulerat med för mycket bör och för lite skall...

Uppenbarligen måste man lagstifta om hästhållning eftersom det finns dom som har usel hästhållning, med ensamma hästar, hästar som aldrig får röra sig fritt, etc, etc....listan kan göras lång.:mad:

Dom som gnäller över lagförslaget ska bara vara glada över att jag ännu inte har genomfört min planerade statskupp och blivit El Presidente för hela Sverige, då hade dom förmodligen fått ännu hårdare regelverk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) En ny EU-förordning vässar reglerna för hästpassen. Även den som tar emot inackorderingar har ansvar för att hästarnas papper är...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Efter lördagens maraton har ställningen i SM i körning i Flyinge ändrats. Leder i klassen enbet för stor häst gör Gertie Veibke...
Svar
0
· Visningar
688
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Krav på sällskap för hästar men inget förbud av spaltgolv. Djurskyddsreglerna för lantbrukets djur och hästar har slagits fast...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Regeringen har satt sitt hopp till de mindre företagen när det gäller att skapa nya jobb och tillväxt. Men regeringen har ännu...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp