Prova på-distans

Problematisk

Trådstartare
Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och fälttävlan är jag nu även nyfiken på dressyr, distans och WE)
Dressyr och WE har jag ändå lite koll på, men distans vet jag inte alls mycket om. Har kollat lite i tdb och ser att det finns iallafall en inplanerad distanstävling som erbjuder prova på 20 km. Det låter ju överkomligt även som blåbär inom grenen, eller hur? :)

Dock skulle jag gärna vilja veta mer om hur det fungerar. Är det maxtid? Mintid? Är det veterinärkoll under ritten på en så kort ritt, eller bara efter? Hur vet jag själv vad hästens puls ligger på? För visst väljer man själv när pulsen ska kollas (inom nån viss tid kanske?) så jag t.ex. kan välja att vänta en liten stund om min häst har lite hög puls vid målgång/när vi kommer till veterinärkontrollen?

Hur vet man var man ska rida? Får man karta innan man startar, på morgonen eller tidigare? Rider man en och en eller flera tillsammans? Vad jag fattar det som så startar man i grupper med några minuter emellan. Är det gemensamma grupper då eller rider alla iväg i varsitt tempo så man ibland rider om varandra osv?

Vad måste man ha med sig, utöver det man har till t.ex. en hopptävling?

Hur mycket brukar en prova på eller CR kosta? Antar att det är bra mycket dyrare än hoppning på motsvarande nivå, eftersom det krävs veterinär osv?

Tror det var alla frågor jag har just nu :) Ska såklart sätta mig och läsa igenom TR om jag verkligen överväger att starta, men jag vill ha lite mer info först så jag vet om det är nåt för oss :)
 
Hej, vad roligt att du är intresserad av distansritt. Det är en härlig gren som välkomnar och tar väl hand om nykomlingar.
I prova på- och clear roundklasser är det max och min tid. I prova på klasser, PP, är det veterinärkontroll före start och efter målgång. I Clear round, CR, tillkommer en veterinärkontroll och vilopaus på mitten.
Ja, du väljer själv när du visar upp hästen för veterinär men det måste ske inom 20 minuter från ankomst. Enklast kollar du pulsen med ett stetoskop i hästens vänstra armhåla. Du kan också känna pulsen med fingrarna på en artär på insidan av käkbenet. Träna hemma och enklast att höra, känna pulsen är när hästen har jobbat och har hög puls. Annars kan du säkert få hjälp på tävlingsplatsen av någon annan ryttare eller funktionär.
Du vet hur du ska rida genom att banan är utmärkt i naturen. Du får också en karta och en banbeskrivning före start. Det finns också utlagt på arrangörens hemsida 5 dagar innan start.

Starten i PP och CR sker oftast i grupper om 3-4 ekipage med några minuter emellan. Man rider i ett tempo som passar sin häst. Ofta finns något annat ekipage som håller liknande tempo som man kommer att rida med. Ibland blir man omriden ibland rider man om andra.

Det kan vara bra att ha med sig en vattendunk några hinkar och svampar. En omgång färdigriktade skor är bra om hästen skulle tappa en. Ett tips är att spara vinterskorna, som ju inte brukar vara så slitna, och skruva ur broddarna. En gul bok som man köper från ridsportförbundet och där resultatet rån ritterna skrivs in behöver man också ha så småningom.

En PP brukar kosta kring 300 kr och en CR ca 500 kr.
Alla hästar som rids regelbundet klarar att gå en PP. Om man har ridit ut lite mer och tränat en del klarar alla hästar en CR också.

Var i Sverige bor du?
I vissa distrikt finns det grenledare som kan hjälpa dig vidare. En del klubbar ordnar träningsritter som man kan vara med på. Ett annat tips är att ställa upp som funktionär på en distanstävling, då lär man sig väldigt mycket.

Välkommen till distansen
 
Även jag vill gärna prova, men har problem att komma ner till 75 kilo med utrustning.
Letar nu efter tävlingar i andra viktklasser.
Här förstått att för att ha en chans att vinna något är varje kilo avgörande, särskilt på 160 km.
Som jag ser behövs fyra eller fem viktklasser med en tungviktsklass på 130-150 kilo.
Även klasser för oskadda hästar där distansen körs på mjukt underlag.
 
Även jag vill gärna prova, men har problem att komma ner till 75 kilo med utrustning.
Letar nu efter tävlingar i andra viktklasser.
Här förstått att för att ha en chans att vinna något är varje kilo avgörande, särskilt på 160 km.
Som jag ser behövs fyra eller fem viktklasser med en tungviktsklass på 130-150 kilo.
Även klasser för oskadda hästar där distansen körs på mjukt underlag.
Det här svaret är inte i första hand till endurance utan till andra som är intresserade av att börja med distans.
Vikten på ryttaren är långt ifrån avgörande för hur det går i sporten. Givetvis är det bättre om man är lättare men de 75 kg som personen ovan nämner är minimivikten för ryttare + sadel då man rider 160 km. Man får väga mer och många framgångsrika ryttare gör det.
Distans handlar väldgit ltie om att vinna framförallt för glada ammatörer på lägre nivå. När man börjar satsa på att vinna kommer vanligen skadorna. Det är en lång väg att vandra från den första CR man rider tills både ryttare och häst är färdiga för 160 km. Det är få förunnat att ens ha möjlighet att träna sin häst till den distansen då det kräver rätt häst och det är inte lätt att hitta och oerhört mycket tid och dessutom ingående kunskap i träningsupplägg.
 
Till det kärver en ritt på 160 km med genomsnittshastighet på 12 km/h god fysik hos ryttaren. Jag tvivlar på att man väger 120 kg när man skaffat sig den fysiken och om man gör det bör man nog fundera både en och två gånger på om det är rätt mot hästen att den ska kånka runt på de kilona i 13,5 timmar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp