Bukefalos 28 år!

Prova på - "svårt"?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag är ju då ridhäst, och dressyrmänniska. Men då det finns ett islandsstall ganska nära mitt stall blir jag lite sugen på att önska mig en "prova på tur/lektion" där. Problemet är bara att jag har precis noll och ingen erfarenhet av islandshästar (mer än att jag känner till några som folk har), och nätt och jämt av vanliga ponnyer heller för den delen. Har i princip aldrig ridit mindre än D-ponnyer på regelbunden basis...

Min värsta skräck är att allt ska gå åt pipan och jag ramla av typ lika snabbt som jag satt upp. Är antagligen jag som har konstiga fördomar mot de små söta liven, men jag inbillar mig att de tar så små, korta steg att det inte öht går att sitta ner på dem - i någon gångart. Att man måste stå i lätt sits hela tiden för att inte tappa balansen typ (om man inte är van dvs). Sen, i alla fall de islandshästar jag känner till, är B-ponnyer hela bunten. Den minsta kanske 123 cm eller något sånt, och den största 129 cm. Och alltså, det kommer ju inte bli lättare för mig att hålla balansen om jag är såpass för stor för den... Är själv 162 cm/ca. 55 kg kan tilläggas.

Nu får jag säkert er stackare här på forumet att spy av alla mina fördomar - vilket jag ber så hemskt mycket om ursäkt för!

Är till att börja med mina fördomar ens sanna? Eller finns det islandshästar med gångarter som en "normal" (typ korsningsponny) C-ponny åtminstone? Och finns det islänningar som är åtminstone C-ponnyer också, i någon större utsträckning? Kanske t.om. D-ponnyer? Eller är alla typ 125 cm i mkh?

Skulle så gärna vilja testa någon gång, men är rädd för att endera ramla av eller knäcka ryggen på dem :(
 
Nu får jag säkert er stackare här på forumet att spy av alla mina fördomar - vilket jag ber så hemskt mycket om ursäkt för!

Är till att börja med mina fördomar ens sanna?
Du svarar ganska bra själv.

Eller finns det islandshästar med gångarter som en "normal" (typ korsningsponny) C-ponny åtminstone? Och finns det islänningar som är åtminstone C-ponnyer också, i någon större utsträckning? Kanske t.om. D-ponnyer? Eller är alla typ 125 cm i mkh?
Islnadshästar ligger idag runt 140 cm, +- 10. Historiskt har de varit lite lägre men det är förmodligen pga brist på mat.


Om jag vill prova på att rida storhäst, tycker du det är representativt att jag testar Brunte, 20 år som gått ridskola hela sitt liv? Om inte, så föreslår jag att du tar en turridning med en nypa salt. Visst är det fint att se natur, men det är sällan jag tycker turhästar är representativa för rasen. De är helt enkelt sönderridna.

Håller tummarna för att du får en härlig tur! :)
 
hej, har lite samma som du, bara att jag har vision om att en dag äga en islandshäst. :) docl har jag bara prövat en enda gång, är lite feg att rida okända hästar så därav har det lämnat åt sitt öde. :(
 
Hej. De flesta Islandshästar jag träffat på har varit runt 135-145 i mankhöjd. :) Har mycket lättare och sitta ner på Islandshästen än tex halvblod, Så det blir nog inga problem, Kanske lite ovant i början, men brukar släppa fort :)
 
Är till att börja med mina fördomar ens sanna?

Jag har alltid upplevt att islandshastar at mycket latter att sitta ner pa, speciellt da manga islandshastar ar overrrorliga. Och tolten ar ju till for att sittas ner och njuta av. ;)
Och om storlek skulle jag inte oroa mig, i vart stall star en islandshast valack pa 150 cm, de kommer nog i olika storlekar.
(forlat udda text utan prickar, skriver detta utomlands.)
 
Jag är "dressyr-/halvblodsmänniska". Nu har jag lyckats stalla upp min häst i ett western/islandsstall och rider ibland ett par av islandshästarna. Deras ägare "lånar in" mig för att hjälpa till med dressyrridningen då och då :p
De jag ridit är 135-140cm och det har varit som att rida vilken ponny som helst (balansmässigt) men med extraväxel då. Och i alla fall den ena har riktigt fin både trav och galopp. Svårast för mig har varit att få till hjälperna så att det ska bli rätt gångart, men när man hittar knapparna så är det ju inga bekymmer.

och ang storleken -en kompis har en islänning som passerat 150cm i mankhöjd ^^
 
Åk och prova, det finns många före detta storhästryttare inom den här sporten.

Jag minns att jag hade problem redan vid tränsning när jag skulle prova islandshäst för första gången, det var pannlugg överallt och inte helt lätt att reda ut när man var van vid ett inte fullt lika hårfagert SWB :).

Gällande kapacitet så varierar det givetvis och de bästa individerna finner du inte på turridning/ridskola, att jämföra med min gamla ridskola som inte tillhandahöll ponnys och storhästar med någon enorm kapacitet. Det betyder för den sakens skulle inte att man inte får något ut av att rida på dessa hästar.
 
Såklart du ska prova! Men som Silkisif säger är det inte alla turridningsfirmor som har optimala hästar, kolla referenser. Det finns bra ställen med bra hästar också. Vi har turridning här på gården och har haft flera som normalt ridit dressyr eller liknande som blivit mycket positivt överraskade efter att ha provat islandshäst här. Om man talar om sina önskemål brukar en bra firma kunna fixa en lämplig häst, vi har t.ex både såna som trippar fram släpandes fötterna i backen för de ovana som bara vill ha det bekvämt och såna med stort steg och modell större som kanske är roligare för den som rider stora hästar i normalfallet.

Så kolla referenser och tala om dina önskemål när du bokar!
 
Jag tycker att många islandshästar är mer storstegade än andra ponnyer i samma storlek. Huruvida det är lätt eller svårt att sitta ner beror nog mer på individ än på ras.

Nej, B-ponny är inte vanlig storlek på islänningarna.

Varför skulle du ramla av en häst pga dess ras?
 
Tack för alla svar!
Alltså var mycket bara fördomar och förutfattade meningar, lyckligtvis :D
Nej, jag har egentligen inte dålig balans alls - tvärtom enligt tränare m.fl. men tänkte att tog de riktiga myrsteg, och jag dessutom var grovt för stor, skulle det kanske börja "kännas" ändå om någon förstår?
Vad skönt att det finns lite "större" islänningar också! :)

Får nog prova på en tur eller något någon gång då.
 
Jag tyckte inte det var någon skillnad att rida islandshäst mot vanlig häst varken i hantering eller ridningen, det enda som skiljde sig var när vi skulle tölta/passa. Annars var det riktigt bekvämt och roligt och jag är ändå närmare 180 lång och jag kände mig inte för stor trots att jag red ett litet islandssto.
 
Du svarar ganska bra själv.


Islnadshästar ligger idag runt 140 cm, +- 10. Historiskt har de varit lite lägre men det är förmodligen pga brist på mat.


:)

Det är arvet från Lyngshesten och Nordlandshesten (båda kring 120 - 130 cm i mankhöjd) som gör sig gällande i den lägre mankhöjden på islänningarna. Den tredje stamfader rasen, fjording, ligger mellan 130-150 och är den som har tillförd den högre höjden i de flesta stammer,
 
Ska man prova islandshäst som van ryttare ska man prova en välriden fyrgångare med lite pampigt steg så blir man lätt frälst. :D ;) Typ Unns Hrafndynur.


Nu står det inte ju en sådan i varje islandshäststall men får man chansen att prova en schysst läromästare som är fd. tävlingshäst (det finns även sådana på turridning) så ska man absolut ta den.
 
I min erfarenhet är gångartshästar överlag lättare och behagligare att rida och hänga med i gångarter...
 
I min erfarenhet är gångartshästar överlag lättare och behagligare att rida och hänga med i gångarter...

Oj dom är inte lätta att rida, det är inte många storhästryttare som fixar att rida islandshästar just pga att det är fler gångarter att hålla reda på.
 
Klart du kan testa. Jag är med inbiten dressyrmänniska och min ena isis rör sig nästan lika stort som ett mindre halvblod. Hon är 138cm över marken:D. Sen är hon dock alldeles för långsam i sitt rörelsemönster och töltar inte. Men hon har fina % upp till LA dressyr.
Den andra är en betydligt piggare variant, känsligare och hoppas hon ska tölta så småningom. Är ingen jätterutinerad "islandshästryttare" men de jag ridit skulle jag inte beteckna som svåra. Definitivt inte svårare än en del dressyrhästar jag suttit på.
 
Ska man prova islandshäst som van ryttare ska man prova en välriden fyrgångare med lite pampigt steg så blir man lätt frälst. :D ;) Typ Unns Hrafndynur.


Nu står det inte ju en sådan i varje islandshäststall men får man chansen att prova en schysst läromästare som är fd. tävlingshäst (det finns även sådana på turridning) så ska man absolut ta den.

Milda makaroner! Vilken gång! :eek: Är mållös....
 
Oj dom är inte lätta att rida, det är inte många storhästryttare som fixar att rida islandshästar just pga att det är fler gångarter att hålla reda på.
Menar behagligare att sitta på, inte lättare att rida. :)

Man kanske ska säga "Lättare att åka på"? ;)
 
Jag tycker många redan svarat bra.
Själv har jag 2 c-ponnys en islänning och en korsningsponny. Islänningen är mycket bekvämare att sitta på i samtliga gångarter. Dock har min ponny mycket rörelser men betydligt kortare steg och blir väldigt stötig om han inte bär sig och jobbar korrekt. Islänningen har inte så mycket rörelser/lyft.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 695
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: fio
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 210
Senast: Alexandra_W
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Tvillingdräktighet

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp