Provar ni ut sadel själv eller med sadelutprovare?

Har anlitat sadelutprovare en gång och då ville de att jag skulle köpa en sadel som låg jätte fel för den var bäst av de som de hade 😱
Gör det bättre själv, gick bra förr och går lika bra nu.
 
Jag har gjort både och. Sadelprovare med gott rykte när jag var yngre.

Hade sadelprovare ute till nuvarande hästen och köpte sadel som jag tyckte funkade då men det blev inte alls bra i längden.

Efter det har jag provat ut själv.
 
Jag har jobbat på ett företag som hade agenturen på tre sadelmärken. Då utbildade jag mig till sadelutprovare, naturligtvis på de märkena. Sen hade man koll på kanske tio andra märken. Men det var 15 år sen, idag har ju marknaden exploderat av olika märken, så jag fattar inte hur man, som sadelutprovare, kan hålla sig uppdaterad.
Själv använder jag mig av egna kunskaper, men vill alltid ha en sadelmakare att diskutera mina sadlar med. Sen vill jag helst kunna prata svenska med den personen. Jag vill heller inte att min sadel skickas till t ex Frankrike i åtta veckor för en justering. Så många märken går bort i det kriteriet.

Jag tycker att sadelproducenterna skulle våga vara ärligare, att tala om vilken typ av häst den här bommen passar till. Vilken typ av benlängd/rumpa som den här sätet är tänkt till. Bara det att de flesta sadelsäten ser lika ut sedan århundraden, då är de tillverkade för män. Lika väl som det finns dam och herrkläder borde det finna dam och herrsadlar. :)
 
Vi har tröttnat på alla sadelutprovare som bara vill sälja dyra sadlar så nu provar vi ut själva. Har funkat utmärkt. Vi har samma sadlar till flera hästar och kan använda olika paddar vid behov. Vi har både hopp- och tressyrsadlar. Finns inga som lägger så mycket pengar på sadelutprovare och equiterapefter som hobbyryttare. De lever på hobbyryttarens osäkerhet. Tävlingsryttare använder dessa tjänster mer sparsamt så vida de inte får betalt för att använda dem...
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 673
Senast: Mogge
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 568
Senast: caballus
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 266
Senast: Lixiigirl
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 631
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp