Provar ni ut sadel själv eller med sadelutprovare?

jennykaos

Trådstartare
Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om en sadel ligger alldeles galet, men mer än så kan jag inte, och det är ju en hel vetenskap detta med sadlar. Man känner ju till ett antal hästar som fått ryggproblem av dåligt utpassade sadlar.

Sadelutprovare är vad som gäller för mig, men samtidigt är väl "Sadelutprovare" är ingen titel som kräver en specifik och kontrollerad utbildning vad jag vet. Jag fått lära mig den hårda vägen att många av dessa har ett jättefint diplom efter att de gått en kurs över en helg typ, men egentligen knappt vet mer än jag själv. Eller så hittar man någon som bara arbetar för ett visst märke och då kommer propsa på sadlar som egentligen kanske inte sitter så bra. Eller så får man en kombination av båda dessa personer!

Många jag har stått i samma stall som köper sadlar hej vilt och lägger på dem, klämmer de inte någonstans så är det bara att köra, ungefär.

Och alla dessa tävlingsryttare och tillridare etc som använder samma sadel till ett tjugotal olika hästar, hur fungerar det egentligen? Den kan ju omöjligt ligga bra på alla.

Känner mig så förvirrad i detta. Är det livsviktigt att sadeln sitter helt perfekt eller räcker det med att sadeln inte klämmer någonstans (eller är alldeles för stor då). Hur gör/tänker ni?
 
När jag köpte min häst kollade jag på en hel del sadelutprovnings videos för att lära mig hur en sadel sak ligga, tog hem några sadlar och testade, klämde, kände, tittade, köpte den som jag tyckte låg bäst.

Detta visste jag att det bara var en temporär lösning, anlitade senare sadelutprovare som hjälpte mig kolla om sadeln låg bra och en ny sadel skulle provas ut. Nu hade jag tur att den sadel jag hittat själv behövde bara användas padd till.

Skulle jag köpa sadel idag skulle jag utan tvekan anlita sadelutprovare, dels för att de ofta har många sadlar med sig när de kommer, de kan se hur sadeln ligger med och utan ryttare, kan va svårt själv att se hur sadeln ligger när man själv sitter i sadeln t ex.

Den sadelutprovaren som finns häromkring har gått en längre utbildning, känt personen i fråga innan utbildningen och skulle inte tveka en sekund på att anlita denne igen. Har fullt förtroende för denne.
 
Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om en sadel ligger alldeles galet, men mer än så kan jag inte, och det är ju en hel vetenskap detta med sadlar. Man känner ju till ett antal hästar som fått ryggproblem av dåligt utpassade sadlar.

Sadelutprovare är vad som gäller för mig, men samtidigt är väl "Sadelutprovare" är ingen titel som kräver en specifik och kontrollerad utbildning vad jag vet. Jag fått lära mig den hårda vägen att många av dessa har ett jättefint diplom efter att de gått en kurs över en helg typ, men egentligen knappt vet mer än jag själv. Eller så hittar man någon som bara arbetar för ett visst märke och då kommer propsa på sadlar som egentligen kanske inte sitter så bra. Eller så får man en kombination av båda dessa personer!

Många jag har stått i samma stall som köper sadlar hej vilt och lägger på dem, klämmer de inte någonstans så är det bara att köra, ungefär.

Och alla dessa tävlingsryttare och tillridare etc som använder samma sadel till ett tjugotal olika hästar, hur fungerar det egentligen? Den kan ju omöjligt ligga bra på alla.

Känner mig så förvirrad i detta. Är det livsviktigt att sadeln sitter helt perfekt eller räcker det med att sadeln inte klämmer någonstans (eller är alldeles för stor då). Hur gör/tänker ni?

Kort svar:
Ja med erfarenhet kan man själv avgöra hur en sadel ligger - bra/inte bra/ok osv. Sen måste man givetvis även utvärdera under ridning.

Ja - man kan ha sadlar som ”ligger ok” om hästen belastas utifrån det - ffa går det bra om man byter sadlar /hästen har flera .

De du tar upp ”en sadel till 20 hästar” vet jag inte vilka de är. Det låter oerhört mycket med 20 hästar på en sadel - även hur man får ihop att träna dem.

Däremot så ja - många kunniga ryttare har färre sadlar än antalet hästar och flera hästar kan använda samma sadel.

Det är inte så konstigt alls . Ffa hoppsadlar ligger högre och lättare på ryggarna på hästarna, och inte sällan har hästarna något liknande ryggar dessutom, så då fungerar det ypperligt om ryttaren har vana av basic gällande sadelpassning.
 
Jag har gjort både och faktiskt, och även lärt mig den hårda vägen att alla sadelutprovare inte är så värst kunniga. Nån gång betalade jag (tack och lov bara typ 500 eler nåt sånt om jag minns rätt) för att en "sadelutprovare" skulle säga att hon bara provade ut dressyrsadlar för inget annat kunde passa på någon häst, men hon hade provat ut dressyrsadlar till jättemånga hoppryttare faktiskt och de hopptävlade och vann och allt möjligt i sina dressyrsadlar för det blev så bra SÅ när de slapp de fruktansvärda hoppsadlarna 🙃 Vi fick alltså ingen mer hjälp än att dressyrsadeln vi hade var "väl okej"...

En annan var helt fantastisk och la ner flera timmar på att hitta rätt sadel till mig och ponnyn. Sprang bredvid och kände i skritt och trav, kollade från alla håll och kanter under ridning osv och förklarade hela tiden vad han gjorde. Där lärde jag mig massor!

Senare hade jag en unghäst som jag själv provat ut sadel åt, och när den "vuxit till sig" åkte vi till den bra sadelutprovaren. Fick då bekräftat att den sadel vi hade passade hästen, vilket var skönt för då har jag ju lite koll iallafall, och sen lika bra hjälp som förra gången med att hitta en ny sadel.

Ytterligare en sadelutprovare var noga med min ponny och provade dyra fina sadlar, medans den andra ponnyn som hon skulle prova ut på samtidigt slängde hon på nån billig begagnad sak och sa typ "den duger".
Min ponny var en hyfsat fin tävlingsponny, den andra var en äldre skogsmulle/familjehäst, och dennes bemötande var därefter, det kändes inte så professionellt och jag trivdes dessutom inte i sadeln hon sa passade oss bäst.

Tyvärr är inte den bra verksam "i mina trakter" längre, och de jag vet om på nära håll har jag hört för mycket dåligt om och/eller har dåliga erfarenheter själv. Så det lär bli en långresa när vi ska prova ut ny sadel 🤪
 
I normalfallet provar jag ut själv och ringer sen min vanliga sadelmakare som får komma ut och kontrollera och stoppa om sadeln efter hästen. Har hittills alltid fått godkänt. Men har även beställt en måttad sadel efter hästen den enda gången jag köpt en ny sadel.
Men jag har bara haft hästar som sagt till ordentligt när sadlar inte passar samt som drar bredare bomvidder än de flesta sadelutprovare har några större mängder sadlar hemma i. Dvs att provrida en bomvidd för smal som ”borde passa” och sen beställa hem samma sadel i en bomvidd bredare och hoppas på att den får godkänt har aldrig varit någon idé.
 
Senast ändrad:
Jag har provat ut själv på senare år. Förut har jag haft sadelutprovare som sen måttat sadel åt min häst. Jag visste för lite om vad som skulle passa och hästen hade mkt dåligt sadelläge.
De senaste 2 sadlarna jag skaffat har varit via elever som skulle sälja. Då har jag provat ut själv. Mina tränare och min sambo som är kiro för ekipage är alla sadelkunniga även enligt duktiga sadelutprovare som de jobbat med. De har hållit med om att sadlarna varit bra.
Skulle jag nu köpa ny sadel skulle jag förmodligen ringa en viss duktig utprovare. Både för att denne är duktig, trevlig och främst för att denne kan få med sig rätt typ av sadlar till mig och jag slipper mecket i att själv leta reda på någon som säljer rätt sadel.

Jag har tyvärr många gånger behövt berätta för en elev att deras utprovade och dyra sadel ligger skit.
Det är för många snabbutbildade sadelförsäljare som inte riktigt kan sitt jobb. Det gör det ju väldigt svårt för de som inte själva vet hur en sadel ska ligga. Hur ska de då veta om utprovaren är bra.

Jag vet ju folk som måttat sadel för över 35 000 där sadeln legat skräp. Och ägaren tror de gjort allt för sin älskade häst.
 
Ja det är viktigt att sadeln verkligen ligger korrekt och tyvärr verkar endel sadelutprovare mest vara intresserade av att sälja. Det absolut bästa är att lära sig så mycket som möjligt själv och sedan ta ut någon som är oberoende och inte säljer sadlar. Det kostar oftast mer men då handlar det om att man köper en tjänst rakt av och inte om att sadelutprovaren kan göra sig en hacka på att prångla på en en sadel varken man själv eller hästen trivs med. Att sadelutprovaren har en bra utbildning i botten hjälper tyvärr inte alltid när viljan att sälja är viktigare för hen än att göra ett bra jobb men de som bara har gått en helgkurs borde såklart inte få kalla sig sadelutprovare om det inte är så att de har skaffat en gedigen kunskap på andra sätt.

Jag anlitade för många år sedan en sadelutprovare som då hade bra rykte och som hade hållt på i 20+ år. Jag hade vissa specifika behov och hästen ett svårt sadelläge. Det blev inte bra alls. Hästen fick inflammation i ryggen efter bara några veckor och sadelutprovaren menade att hästen måste ha ändrat sig så mycket i ryggen under den tid som förflöt mellan utprovningen och den nya sadeln kom och det fanns ingen hjälp att hämta där trots att jag genom foton kunde bevisa att så inte alls var fallet. Sedan dess har jag provat ut sadlar själv. Hen jag anlitade fick jag senare höra helt hårresande historier om så jag var inte ensam om att hen provade ut sadlar som inte fungerade alls. Något hade alltså hänt med utprovaren under den tid hen hade hållt på för hen hade aldrig fått så bra rykte om hen hade gjort så som hen gjorde i slutet. Hen är dock borta från marknaden sedan många år. Ryktet kom kanske ikapp eller så slutade hen av andra skäl.

Vi har en utprovare här i närheten som provar ut sadlar som verkligen verkligen ligger helt skit. Där handlar det också bara om pengar. Det är som med allt, man behöver lära sig så mycket att man åtminstone kan avgöra om det är rimligt eller inte men det är sorgligt att sadelbranschen har blivit som den är och att man inte ska kunna lita på den man köper en tjänst av.
 
Jag provar ut själv. Har blivit lite bränd av vissa utprovade jag anlitat så nu får en duktig sadelmakare kontrollera själva sadeln så den är i skick att användas innan jag själv provar ut.
 
Nej, har inte använt en sadelprovare på flera år. mina hästar har talat om om det är något som inte är bra, allt från dom som blir utåt agerande till dom som stänger av.
 
Själv numera efter att sadelutprovare upprepat provat ut sadel hästen inte trivdes med och därefter misslyckats hitta något hästen trivdes med samt vägrat lyssna på mina idéer. Så efter det och den här hästen har jag gjort det själv. Med mycket gott resultat. Kontrollerar och stoppar sadeln hos sadelmakare.
 
Skulle aldrig prova ut sadel utan sadelprovare. Något som är så viktigt kräver kunskap och inte att man går in på Google och kollar hur sadeln ska sitta eller att man försöker testa sig fram..

Dock tråkigt att höra att många har dåliga erfarenheter av sadelutprovare :(
 
Jag provar ut sadlar själv.
Många års erfarenhet kombinerat med diskussioner med sadelutprovare har gett mig tillräckligt bra kunskap om hur sadlar ska ligga.
Sen är jag övertygad om att en sadel som passar "perfekt" är sällsynt, men att "good enough" absolut är tillräckligt bra.
Sadeln ska ha rätt bomvidd och följa rygglinjen (ej för rak eller svängd) samt ha rätt storlek för ryttaren. Ligger sadeln stilla och i balans (ej bak- eller framvikt) så är det tillräckligt bra.

(men jag ser alldeles för ofta sadlar som används trots att de inte ens är i närheten av att passa hästen - särskilt på shetlandsponnyer och andra mindre ponnyer - så jag är högst medveten om att kunskapsbristen om sadlar är alltför stor...)
 
Provar för det mesta ut själv. Den sista dressyrsadeln hade jag utprovare till. Jag är inte så hemma på dressyrsadlar än och hade svårt att hitta nått som passa både mej och hästen. Visste inte vilka märken jag skulle kolla efter.
 
Jag provar ut själv då det ofta blivit fel när sadelprovare anlitats. Prova själv kan jag göra i lugn och ro utan att känna press att jag måste köpa något om jag är osäker.
 
3
Skulle aldrig prova ut sadel utan sadelprovare. Något som är så viktigt kräver kunskap och inte att man går in på Google och kollar hur sadeln ska sitta eller att man försöker testa sig fram..

Dock tråkigt att höra att många har dåliga erfarenheter av sadelutprovare :(

Man kan ju ha lärt sig på annat vis än Google. Åtminstone jag har lärt mig massor via föreläsningar, kurser och via just alla sadelprovningar. Och av hästen.
 
Provar för det mesta ut själv. Den sista dressyrsadeln hade jag utprovare till. Jag är inte så hemma på dressyrsadlar än och hade svårt att hitta nått som passa både mej och hästen. Visste inte vilka märken jag skulle kolla efter.
Tyckte det var smidigt med den här sadelutprovaren då dom har hur mycket sadlar som helst och inte bara svindyra eller några få märken.
 
Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om en sadel ligger alldeles galet, men mer än så kan jag inte, och det är ju en hel vetenskap detta med sadlar. Man känner ju till ett antal hästar som fått ryggproblem av dåligt utpassade sadlar.

Sadelutprovare är vad som gäller för mig, men samtidigt är väl "Sadelutprovare" är ingen titel som kräver en specifik och kontrollerad utbildning vad jag vet. Jag fått lära mig den hårda vägen att många av dessa har ett jättefint diplom efter att de gått en kurs över en helg typ, men egentligen knappt vet mer än jag själv. Eller så hittar man någon som bara arbetar för ett visst märke och då kommer propsa på sadlar som egentligen kanske inte sitter så bra. Eller så får man en kombination av båda dessa personer!

Många jag har stått i samma stall som köper sadlar hej vilt och lägger på dem, klämmer de inte någonstans så är det bara att köra, ungefär.

Och alla dessa tävlingsryttare och tillridare etc som använder samma sadel till ett tjugotal olika hästar, hur fungerar det egentligen? Den kan ju omöjligt ligga bra på alla.

Känner mig så förvirrad i detta. Är det livsviktigt att sadeln sitter helt perfekt eller räcker det med att sadeln inte klämmer någonstans (eller är alldeles för stor då). Hur gör/tänker ni?
Tycker man ska prova ut med sadelutprovare men man ska inte strunta i vad magkänslan säger för det, alla sadelutprovare har inte rätt och många är oseriösa.

Man måste även lyssna på vad hästen säger, många hästar verkar trivas i sadlar som inte ska passa dom medans vissa inte alls fungerar i sadlar som enligt sadelutprovare passar perfekt. Många aspekter att titta på.

Men det viktiga är att inte trycka undan sin egen magkänsla och intala sig att bara för att sadelutprovaren sa att sadeln passar så passar den.
 
Jag har testat flera sadelutprovare, både bra och dåliga. En av de duktigaste och mest noggranna jag anlitat sa en sak som jag lagt mig på minne sedan dess, nämligen att "det är alltid hästen som har sista ordet ang. hurvida sadeln ligger bra eller inte". Dvs jag lyssnar och tittar på mina hästar om de är nöjda med sina sadlar eller inte. Om de inte känns helt nöjda, eller om jag behöver köpa en ny sadel, så anlitar jag sadelutprovare som kan stoppa om m.m.

Men i övrigt så kan jag testa lite själv hemma med olika sadlar och paddar. Särskilt i dressyrstallet jag rider som har 10-15 ridhästar och 5-6 sadlar, så brukar jag kolla själv vilken sadel som ligger bäst på hästarna och sedan dubbelkolla med ägaren (tränare) om h*n håller med.
 
3

Man kan ju ha lärt sig på annat vis än Google. Åtminstone jag har lärt mig massor via föreläsningar, kurser och via just alla sadelprovningar. Och av hästen.

Då är du en av dom som besitter kunskap med tanke på att du har gått nån sorts utb. :)

Jag syftar på dom som tänker "äh hur svårt kan det vara" och försöker helt outbildat prova ut en sadel till sin häst med t.ex hjälp av Google.
Har tyvärr stött på många hästägare som kanske försökt spara nån krona genom att prova ut själv vilket oftast resulterar i att hästen går runt i en sadel som inte passar som sedan i sin tur resulterar i ännu dyrare besök hos equiterapeuter etc.
 
Jag har inte gått utbildning, men är intresserad, lyssnar noga till hästen och är kritisk.

Jag har provat alla mina sadlar själv utan att vara en 'hur svårt kan det vara'.
Ingen av hästarna har haft ont i sin rygg eller haft några problem därifrån i min vård.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 668
Senast: Mogge
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 564
Senast: caballus
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 265
Senast: Lixiigirl
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 631
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp