Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Det som man bör titta på, gäller även sadlar med stomme, är att hästens tornutskott, ligament och muskelfälsten går fria från den bomlösa sadeln. Ger sadeln ingen frihet här bör man lägga under en gelpadd med tunnel så att inget av ovan nämnda kommer i kontakt med sadeln.
När det gäller bomlösa sadlar ska man beakta sin egen vikt och hur mycket hästen kan bära. Vikten blir enligt min mening inte alltid fördelad under hela den bomlösa sadeln.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

WULP skrev:
Vikten blir enligt min mening inte alltid fördelad under hela den bomlösa sadeln.


Men det är ju därför som de flesta bomlösa säljer en pad med sadeln eller paneler som sitter fast på sadeln. Borde inte dessa paneler/paddar fördela ut trycket över panelernas/paddens yta så att det blir en viss fördelning?
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Jag har beställt en Torsion Island och väntar spänt på att den kommer hem snart. Torsion Island med TN Equalizer-padd, padden ska göra så man inte sitter på själva ryggraden o skadar manke etc....

Har själv varit emot bomlösa sadlar, men när jag provsatt på Globen sist o såg de nya modellerna blev jag så förtjust. Har vänner o bekanta som köpt bomlöst o är jättenöjda, dock har de köpt Diddi-dynan (finns på kaupre tror jag?) men den känns stor o klumpig för min del, jag tyckte Torsion Island kändes mer nätt. Får hoppas jag träffat rätt i valet nu!
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Berätta gärna mer när du fått sadeln! :) Vet du vad frakten går på?
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Alexandra_W skrev:
Jag har läst en del med det här att rida lätt i bomlöst med, och punkttryck. Jag rider i princip alltid lätt i trav, och står i galoppen, så jag vill ju DEFINITIVT ha en sadel som är så lämpad för det som möjligt. Och vad jag fattat finns det en massa stigbygelinfästningar och gjordinfästningar och..ehh..sånt :o , och att viss design är - iaf i teorin - mindre risk att det ger punkttryck än andra. Vilken design, och vilka märken sitter den i? :angel:


Jag är ingen expert men vi hade en ute hos hästarna i fredags (en expert alltså, sadelmakare). Hon hade med sig en torsion trekking som vi provade, och det var en liten AHA-upplevelse här också! :) Hon sa, ang stigläderfästena (som sitter som ett band över ryggen på torsionsadlarna) att man inte ska hoppa eller ge sig ut och klättra/stå i fältsits långa stäckor i dem, men rida lätt går utmärkt och trava över cavalettibommar eller skutta över en stock i skogen och sådär. Visst blir det punkttryck, men tydligen är den där hyllade torsionpadden väldigt, väldigt bra. Hon hade legat på knä på en på stengolv med alla sin drygt 80kilo i över en timme och hon hade inte sjunkit igenom padden. :) (Fast sen sa hon också att hon undrade över hur distanshästarna som nu rids bomlöst kommer att må i ryggen om några år, för där handlar det ju om långa sträckor i fältsits/lättridning.) Men som sagt, "normalridning", inget problem, särskilt inte om du inte är så tung!
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

På deras info står det frakten går på 325:- om man förskottsbetalar, 100:- till via postförskott.

Lite dyrt? Har sålt sadel o skickat med posten för 150-170 kr för något år sedan. Men som portot ändras uppåt så kostar det väl mera idag.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Mariell skrev:
Jag är ingen expert men vi hade en ute hos hästarna i fredags (en expert alltså, sadelmakare). Hon hade med sig en torsion trekking som vi provade, och det var en liten AHA-upplevelse här också! :) Hon sa, ang stigläderfästena (som sitter som ett band över ryggen på torsionsadlarna) att man inte ska hoppa eller ge sig ut och klättra/stå i fältsits långa stäckor i dem, men rida lätt går utmärkt och trava över cavalettibommar eller skutta över en stock i skogen och sådär. Visst blir det punkttryck, men tydligen är den där hyllade torsionpadden väldigt, väldigt bra. Hon hade legat på knä på en på stengolv med alla sin drygt 80kilo i över en timme och hon hade inte sjunkit igenom padden. :) (Fast sen sa hon också att hon undrade över hur distanshästarna som nu rids bomlöst kommer att må i ryggen om några år, för där handlar det ju om långa sträckor i fältsits/lättridning.) Men som sagt, "normalridning", inget problem, särskilt inte om du inte är så tung!

Kul att höra vad den sadelmakaren sa! Något jag definitivt kommer testa till bristningsgränsen är den där padden från torsion när jag får den. :d Den kommer få utstå en del innan jag börjar rida lätt i den, även om jag faktiskt tror att den där paden tar upp det mesta så länge man inte (som du skriver) rider längre sträckor på detta vis. Jag tror faktiskt inte att bomlöst i varianten där stiglädrena är fästa som ett band över ryggen är en särskilt bra distanssadel..då skulle jag nog satsa på en med som stiglädrena inte var fästa så på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Balderum skrev:
På deras info står det frakten går på 325:- om man förskottsbetalar, 100:- till via postförskott.

Lite dyrt? Har sålt sadel o skickat med posten för 150-170 kr för något år sedan. Men som portot ändras uppåt så kostar det väl mera idag.

Mja, så dyrt tycker jag inte det är. Det är ju ändå en ganska stor grej. Men allt var billigare förr. :p Så det slutar alltså på kring 425 kr?
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

När man talar om trollen... Hade mail hemma o sadeln finns o väntar på mej, kan betala in nu så sänder de sadeln så fort de får in pengarna. Sadeln, TN Equalizer, FiberPro Tector (tog en sadel i brun nubuck som ska behandlas med detta) och så frakt, alltihopa blir 9 911:25 kr med moms. Vill jag få den på postförskott sänder de sadeln med en gång men då tillkommer alltså 100:- extra för själva postförskottet.

Tja, Torsionsadlarna är ganska lätta, jag sände ju cirkus 7 kg sadel för 170 kr...Nå ja, man ska inte gnälla, staten ska ha sitt!!
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Det är ju även kartonger, materialkostnad, pyttelite tid att packa och sådant som kostar för ett företag i frakt.

Samtidigt så 100:- för postförskott?! Det kostar 49.90:- har jag för mig, och här känner jag mig elak som har tagit ut 50:- för postförskott av mina kunder o_O
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Hm, kan någon vänlig själ upplysa mig om vad postförskott ÄR och vad det innebär om man betalar det? :crazy: Har inet så bra koll på det om jag ska vara ärlig.

Hm, har för mig att de flesta varor jag skickat efter har PF varit 49 kr i alla fall.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Postförskott = plusgiro numera.
Det innebär att folk inte kan få sina grejer utan att betala för dem.

Den som skickar paketet måste ha ett så kallat postgirokonto (plusgirokonto numera), det är som ett bankkonto, men det var posten som hade hand om det tidigare. När man skickar skriver man på en lapp vem som ska ha paketet, vad de måste betala för att få ut paketet från postkontoret, och vilket konto pengarna ska hamna på när de betalat.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Ok, tack :)
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Till Lord Owen

Du nämnde att de flesta sålde ett underlägg till den bomlösa
sadeln. Jag nämner aldrig märken eller tillhörande utrustning utan
bara försöker upplysa Er om vad Ni ska beakta när Ni pssar in Er
utrustning till hästarna. Därför ber jag Er komtrollera att
tornutskotten, ligamenten och muskelfästena till ryggmusklerna på
hästen går fria från Er sadel.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Okej. Och det betyder att man ska prova ut en bomlös sadel MED paden under för att kunna se ordentligt att sadeln inte trycker där den inte ska trycka.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

:) Det kunde lika gärna varit min berättelse. Ang hästen så bryr han sig inte vad jag slänger upp på honom, men för mig var det underbart. Den där riktiga aha-känslan ang min sneda sits fick jag inte förren jag provade utan padd.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

martha skrev:
VAd är det för strul med Knights?????
Jag har en och är väldigt nöjd med den iallafall.....


Jag har haft lite strul med mina Knights. Nu kan jag vara en pedant när det gäller symmetri, så det har säkert spelat in. Jag tror inte att det är enbart denna sadel som är drabbad utan folk tittar inte, för de vet inte vad de ska titta efter. Jag har visserligen sett stora avvikelser men även mkt små nu när jag vet att man kan hitta fel. Och jag vill att allting ska vara perfekt då jag i sista ledet enbart kan skylla på mig.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Alexandra_W skrev:
Någon länk till SBS Flexion? SOm sagt för dyr, men vill kika på den ändå (jag ser ju en komplikation på sikt här. Jag köper en bomlös och går med i hallelujaklubben. Det får väl vara en ful klump då till valacken, vi kan väl bli bushryttare på riktigt *s*. Och sen ska unghästen ha sadel, och hon ska INTE bli bushhäst, hon ska bli DRESSYRHÄST och inte ha en ful klump, men på det laget är jag insnöad på bomlöst. SÅ lika bra titta nu, och börja spara ;))


www.aaah.se
www.enlightenedequitation.co.uk
verkar som sagt vara lite strul hos de engelska försäljarna..iaf de stora, men det finns ett par mindre åf också som tar samma priser, men jag vet inte om de skickar utomlands...
Tror att Flexionen för tillfället är enda sadeln du får tävla i alltså, om jag förstått det rätt iaf, och inte bara vad tillverkarna säger att humm ja du ska NOG kunna tävla stil, utan att den faktiskt räknas som engelsk modell.... men FreeFormen är väl helt ok för de flesta domare vad jag förstått också...
 
Senast ändrad:
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

...glömde...

har för mig att Flexionen är en av de kortaste av de bomlösa, har en 18" (finns bara i 2 strl men de ska passa alla 16" e för barn) och den är 51cm (eller va det 52 jaja :o :p )
kompisens bomhoppsadel var nog en 4cm kortare bara och den är 17", så så stor skillnad e det ju inte ;)
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Anledningen till att man tar ut mer för postförskott än det man betalar till posten kan ju vara att företaget måste ligga ute med pengar för produkten, och risk finns ju att den kommer tillbaka, om den som beställt den ångrar sig...
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 415
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 523
Senast: Honey07
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 958
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp