Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Hej. Vi har en Knights som vi är mycket nöjda med! :bump:
Vi fick den med westernstigläder + stigbyglar men man kan ha vanliga också. (Har dock inte provat) Vår sadel var inte snedsydd men sånt tycker jag man ska kolla på allt man köper.

Vad det gäller priset så kan det variera beroende på var man köper den. Såg ett ställe som sålde den för 5500 ca. (tror jag det var)
Vi köpte den på Granngården för 4800 kr. De hade den inte hemma men de kunde beställa den från Källqvists och vi fick den efter ca 1 vecka. Vad jag vet så har de dock ingen sån där pad som ger frihet åt ryggraden.

Vad det gäller padden så försökte jag tillverka en själv genom att sy fickor på ett schabrak och sen beställde jag endast sådana där ilägg men jag lyckades aldrig få till det så att padden låg stilla under sadeln. Till sist gav jag upp och beställde en TN Equilizer-pad från Torsion. Den passar perfekt till Knights och sitter fast som "berget" om man bara följer fastsättnings-instruktionerna noggrant.
Jag tror dock att man faktiskt kan göra en egen pad om man är händig. (Vilket jag inte är :o )

Sen vad det gäller längden på sadeln så kommer jag tyvärr inte ihåg
hur lång den är (har inte sadeln här nu) men den passar utmärkt till min lilla smäckra kallblodstravare med kort rygg.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Jo, Källquist har en padd för Knighten. Mer el mindre exakt lik TN Equalizer, iaf på bilder.
Jag har dock inte lyckats hålla min stilla under sadeln. Jag tror att det är hästen som förflyttar den, då padden åker på sniskan även om jag inte sitter på och trots ordentliga fästanordningar (och antiglidmattblabla-vad det nu heter). Provat även med endast ett babytäcke! (rätt storlek och lite tjockt) under, även det försöker krypa under sadeln på hö sida, med el utan mig. Så jag undrar om jag skulle köpa en Equalizer, om det skulle hjälpa mig? Mkt funderingar är det.

Bellafjella: Jag har tänkt på dig och din padd du skulle göra. Hade själv ett tag sådana funderingar, men inser nu att det kan jag glömma. :D är inte händig med symaskin.

Även jag är mkt nöjd med den, men precis som bomsadel är den en katalysator mellan oss som inte är bra, varken för hästen el mig. Om jag inte hittar felet som antagligen ligger någonstans hos mig så är det barbacka som gäller. Men Knighten jag har ger en enorm komfortkänsla. :love:
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Den sadeln såg intressant ut, påminner om Torsion standard som fanns förr. Inte var den så dyr heller. Hur känns den, är den stabil att rida i? Vad händer om hästen tar ett skutt åt sidan om man är oförberedd, halkar sadeln då?

Mvh
Frida
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Men barbacka får du aldrig en 'kanal' som ser till att tornutskott etc går fri, och då sitter du på dem, och det är INTE bra.

Där har du den stora skillnaden, och varför en korrekt paddad/uppbyggd bomlös som ger en kanal är bättre än barbacka.

Fast det där beror ju på hur din häst ser ut. Min unghäst har en naturlig kanal. Ryggraden ligger liksom nedsänkt. När jag rider barbacka på henne känner jag inget av ryggraden.

Min ponny däremot har en "uppstående" ryggrad. Jag rider inte gärna barbacka på henne mer än några meter.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

tjoffsan skrev:
Fast det där beror ju på hur din häst ser ut. Min unghäst har en naturlig kanal. Ryggraden ligger liksom nedsänkt. När jag rider barbacka på henne känner jag inget av ryggraden.

Min ponny däremot har en "uppstående" ryggrad. Jag rider inte gärna barbacka på henne mer än några meter.

Sen tänkte jag på det där att vissa säger att man har inbyggd kanal på sig själv. Kan det stämma? Hur är det med svanskotan, kan den ge hästen besvär. Ja, jag vet, dumma frågor :D
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

tjoffsan skrev:
Fast det där beror ju på hur din häst ser ut. Min unghäst har en naturlig kanal. Ryggraden ligger liksom nedsänkt. När jag rider barbacka på henne känner jag inget av ryggraden.

Min ponny däremot har en "uppstående" ryggrad. Jag rider inte gärna barbacka på henne mer än några meter.

Jo, men det är sällan den där naturliga kanalen skapar avlastning för hela det område som krävs. Tänk efter på hur brett mellanrum man vill ha mellan bossorna på en bomsadel..

Däremot håller jag med om att hur hästen ser ut i ryggen påverkar, och att vissa har bättre naturliga förutsättning/naturlig avlastning i sig själva än andra =)
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

tjoffsan skrev:
Fast det där beror ju på hur din häst ser ut. Min unghäst har en naturlig kanal. Ryggraden ligger liksom nedsänkt. När jag rider barbacka på henne känner jag inget av ryggraden.


Oavsett om du KÄNNER ryggraden så sitter du ju på den? Ditt tryck finns där, du lyfts inte upp från ryggen av något och alltså sitter du PÅ den. Sedan om det ligger lite muskler emellan spelar ingen roll, din vikt ligger ju fortfarande där. Fast jag håller med om att en häst med bra ryggmuskler har lättare för att ridas barbacka, dock ligger trycket fortfarande på tornutskotten mer eller mindre.


Någon som vet Källqvists hemsida förresten? Har de ens någon? :confused:
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

På ryggraden finns ju inga muskler, de ligger ju vid sidan om. Min vikt ligger ju på mina skinkor som ligger på musklerna vid sidan om ryggraden. Skinkorna gör ju att jag lyfts upp från ryggraden som dessutom ligger lite nedsänkt, alltså ligger inget större tryck på ryggraden.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

mizz skrev:
Sen tänkte jag på det där att vissa säger att man har inbyggd kanal på sig själv. Kan det stämma? Hur är det med svanskotan, kan den ge hästen besvär. Ja, jag vet, dumma frågor :D

Men du ska ju inte sitta på svanskotan heller. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

tjoffsan skrev:
På ryggraden finns ju inga muskler, de ligger ju vid sidan om. Min vikt ligger ju på mina skinkor som ligger på musklerna vid sidan om ryggraden. Skinkorna gör ju att jag lyfts upp från ryggraden som dessutom ligger lite nedsänkt, alltså ligger inget större tryck på ryggraden.

När du sitter på hästen utan något som fördelar din vikt (oavsett hur mkt ryggmuskler hästen har) ligger din vikt på tornutskotten. Givetvis beror HUR MYCKET tryck det blir på hästens ryggmuskler men det är fortfarande tryck där. Din vikt ligger inte enbart på dina skinkor, den ligger däremellan med.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 415
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 523
Senast: Honey07
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 958
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp