Provat sadlar - behöver hjälp

Rimfaxe

Trådstartare
Idag lånade jag hem tre sadlar från butiken. Jag var från början rätt skeptisk till att över huvud taget hitta en som skulle kunna tänkas passa, men till slut fick jag hem följande.

*En Wellington Elite bomvidd 5 (vidaste bommen). Pris 16.300 kr
*En Wintec Isabell Werth vitt koppjärn. Pris 8.900 kr
*En Globus Clic bomvidd 36. Pris 8.100 kr

Dessutom tittade jag på en Lemetex....nånting, begagnad iaf för ca 5.000 kr. Den såg ut att kunna tänkas passa viddmässigt, men försäljaren trodde inte det, därför tog vi istället hem Wellingtonen :devil: som egentligen ligger liiiite utanför min tänkta sadelbudget.

Väl hemma insåg vi att Wellingtonen nog var den som passade bäst. :angel: Inte perfekt, helst skulle kanske bomvidden vara något vidare.
Globusen åkte fram hopplöst mycket, direkt när jag satt mig i sadeln. Isabell Werth sadeln åkte också fram, men lite mindre. När jag undersökte var bogbladskanten fanns, så var den dock under kåpan efter ritten i Isabell Werthen.

Nu tänkte jag ringa till sadelfirman imorgon och säga som det är. Boka in en tid för sadelprovning hos dem och be dem ha lämpliga modeller och vidder hemma då.

Kan sadelgjordsstropparnas infästning ha något att göra med hur sadlarna låg på ryggen? På Wellingtonen var den bakre stroppen fäst i en löpande ring liksom, om det är någon som har kikat närmare och förstår? Jag tror att stropparnas infästning har en viss betydelse hur sadeln ligger och rör sig på ryggen.

Så här såg bilderna ut:
Här är Wellingtonen före ritten:







Efter ritt:





 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Isabell Werth före ritt:









Isabell Werth efter ritt:





Här ser man att Werthen ligger över bogbladet. Mina fingerspetsar är just vid bogbladsspetsen.

 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Med Globusen blev hästen riktigt ovillig att gå fram, han lade öronen bakåt vid ridningen och visade sitt allmänna missnöje. Varför är inte särskilt svårt att förstå av bilderna... Jag ville dock ge den en chans och verkligen prova innan jag dömde ut den. Efter ridturen (fram och tillbaka längs gatan i gångarterna) så ligger sadeln rejält i bakvikt och fram på halsen nästan känns det som.

Globus före ritt:







Globus efter ritt:





 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Wellingtonen ligger ju utan tvekan bäst. Dock ligger den inte helt bra - då den ligger för långt fram, men jag inte om det är du som har sadlat så eller om den la sig dig automatiskt?

Hur som helst - jag tror inte (nu orkar jag inte titta jättenoggrant på bilderna utan detta är min spontana reaktion) att det har med sadelgjordsstropparna att göra. Utan Globusen verkade helt enkelt avra för rak och för smal och därför la den sig som den gjorde. Isabellen var på tok för smal - den kom inte ner på nästen alls. Och Wellingtonen var ju bredare - men kanske lite för böjd eller för smal och därför hade den nog hamnat så långt fram.
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Jo jag håller med. Wellington låg absolut bäst av de tre, om än inte helt perfekt. Jag sadlade där sadeln ville lägga sig, försökte hitta balanspunkten så att säga, så att den inte skulle dras fram under ridningen. Jag hade helst sett att den kunde ligga lite längre bak, men med tanke på var hans sadelgjordssläge är så fick det bli där det blev.
Efter ridturen så var det ca 1 finger mellan bogbladsspets och sadelns kåpa. Sadeln hade inte rört sig nämvärt vad vi kunde se.

Vad för andra sadlar kan tänkas passa jämter Wellingtonen? Den finns ju inte i vidare vidder. Vad säger du om längden? Lagom?

Jag vill inte bli pådyvlad en dyr sadel som inte passar mig som ryttare riktigt bra. Kan jag inte rida i sadeln, så går hästen inte så bra heller.
Freeformen jag har hemma har kusen trivts i hittills och inte protesterat, men jag gillar inte att tvingas använda padar. Dessutom som ni ser så har han ju inte det bästa sadelgjordsläget, så den sadeln dras fram och hamnar på bogarna. Däremot tycker jag att sadeln är bekväm för rumpan.
Jag vill ha lyxen att kunna använda vanliga schabrak. :)
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Håller med dig, du borde inte köpa någon utav dessa sadlar. ingen ligger tillräckligt långt bak utan skulle behöva komma bak mer.

Min förra ponny är lite som din, hade x-vid i bomvidd och sadelgjorden hamnade lätt på fel ställe å fel sadelgjord kunnde faktiskt dra fram sadeln. Det som funkade för mig var en bra utprovad sadel som sedan reds in ordentligt innan man började galoppera, eller ja inte ordentligt men att man skrittade å travade någon vecka å tog extra långa turer med mycket skritt under denna tid. Och det viktigaste en repsadelgjord, för då kunnde jag strunda i sadelgjordens rätta lägge. jag la sadeln där den skulle vara å spände gjorden rakt under sadeln änndå, funkade riktigt bra om jag får säga det själv.

Så mitt tipps är helt klart en repgjord, bästa uppfiniingen som finns å jag hade vanliga shcabrack till sadeln med den :)
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Jag tror att den hade blivit något för lång om du hade sadlat längre bak.
Hm... Min första tanke är Arabian (www.landrsaddles.com) Mycket fina sadlar som man kan ändra bomvidden på. Väldigt sköna också! Priser från 14000 (finns en begagnad som är väldigt bred. Säg till så får du se bilder på den - provade den på min häst förra året)

Sedan kan jag tänka mig att Frank Baines hade passat mycket bra (de nyare modellerna). Även M&N...
Problemet med dessa sadlar är ju att de kostar... Det verkar som att du behöver en väldit bred sadel - och då är det alltid svårt med begagnat... Som sagt - om du är intresserad av Arabian så kan jag ge dig telnr till ÅF och hänvisa till ägaren av den begagnade Arabiansadeln.
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Tack för tipset! Jag ska höra efter med ÅF:en på Arabian och se vad hon säger. De såg trevliga ut i lädret. Egentligen är priset i mastigaste laget vad jag har tänkt, men om det är en sadel som är justerbar så kan det vara bättre än att ha två sadlar. Går det att justera bomvidd själv, hur går det till?

Frank Baines och M&N, jag ska kolla på dem. Vet inte om sadelaffären saluför dem men jag ska höra efter. Vad finns de i för bomvidder, vad heter deras vidaste bomvidd?
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Båda kan måttbeställas vad jag vet. (Arabian måttbeställs alltid)
Men FB's XW är gigantisk - och M&N 33-34 är också bred. (bläddra runt på min hemsida så ser du hur bred M&N 33 är. Har en flatback själv)

Man kan inte justera bomvidden själv - utan den måste skickas till England. Lev tiden på en ny sadel är 2-4 mån, och det tar 2-3 mån att ändra bomvidden (kostar ca 3000 har jag för mig)
Du kan även kolla om det finns några begagnade i Danmark eller Norge (hestemarknad.no tror jag & hestenettet.dk)
Ring även till http://www.mustang.dk/cgi-sys/topshop.exe?topshop=1&lang=2
De kan ha någon begagnad inne. Man kan även beställa en prislista från dom (eller fråga mig - har deras katalog där det står vad alla extra tillval kostar osv)
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Nu har jag ringt till sadelfirman jag lånat sadlarna av. Tjejen som svarade kunde bara konstatera att hon inte trodde att de hade något vidare än Wellingtonen som jag har hemma. Hon pratade om Globus i 38:a, men de har ju liksom en annan passform, och så illa som 36:an låg igår, så tror jag inte att 38:an gör så stor skillnad.

Jag har fått tips om en Farmland dressyr, flatback, av en ÅF i närheten. Har aldrig hört talas om märket förr. Vad är det för sadel? 15tusen kronor kostade den visst.

Jag vill ju ha en sadel som sitter som en smäck för mig som ryttare och hästen allra helst. Den ska vara skön att rida i och skön mot hästen. Jag är beredd att punga ut med pengarna, om jag får motsvarande kvalitét på sadeln. Jag vill att sadeln ska passa även om hästen blir lite bredare eller lite smalare.
Självklart blir jag glad om jag hittar en "billigare" sadel som passar bra, men jag förstår liksom om jag inte finner någon sådan.
Jag har inga tävlingsambitioner, så sadeln behöver inte se flashig ut för den delen. Behöver nödvändigtvis inte vara helt ny heller, men breda begagnade är svåra att hitta.

Hur är Jaguar? Vet att de är rätt dyra så att säga, men är de värda sitt pris? Kan den vidaste tänkas passa för min del? Jag har fått erbjudande om en sådan nämligen.

Jensen är dyra har jag sett. Över 20tusen i grundpris för en sadel. Varför så dyra? De går visst att få med ställbar bomvidd, därför blev jag lite intresserad. :)
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Jag har hört talas om märket Farmland, men aldrig provat.

Jaguar är verkligen värda sitt pris ja. De kan man också värma om hur man vill.
Jensen - nej.. Jag hade en diskussion med användaren Apo om deras sadlar med ställbar bom - och efter det är jag inte övertygad om att det skulle vara någon bra ide att köpa en sån...
(btw, Jensens sadlar kostar från 14 000)

Cobra kanske kan passa? Equipe med. Båda har ställbar bomvidd. Tror att sadelkammaren.nu hade en beg Cobra till salu som var riktigt vid...
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Cobra är ju samma sadel som Jaguar btw, bara i måttbeställd version. :)

Passar Jaguar så lär även Harry Dabbs och Prestige passa...
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Cobra är väl mer som Amerigo med att man kan ändra bomvidden?

Jaguar är något rakare än Prestige. Prestige är bättre om hästen är lite mer överbyggd. Jaguar är lite rakare "på mitten" eller vad man ska säga. F´ör det verkar som att han puttar fram raka sadlar - och då kan det vara bra om sadeln är ltie böjd, men kanske inte så böjd som t.ex. Prestige.
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Nu har jag försökt kontakta ÅF för Arabian saddles. För tillfället är går det inte att få hjälp därifrån tyvärr.

Sharpman, som jag lånade hem sadlarna av, har inget mer att erbjuda mig. De sade att om de tre sadlarna jag lånade inte var breda nog, och Globusen inte passade formmässigt, då har de inget som kan tänkas passa. De kunde ordna så att sadelmakaren fick tillstånd att ändra bommen i Wellington-sadeln, men då står jag ju där med en dyr sadel som ändå kanske inte passar och som jag inte får lämna tillbaka. :( Näe, det tycker jag inte är värt det.

Mustang har jag ringt till, fastän de ligger ca 25 mil bort. De har telefontid typ onsdag nästa vecka, om någon av sadelprovarna är inne då. Jag vill ju veta om det ens är lönt att åka dit med kusen.

Sedan har jag febrilt börjat fundera på OM det skulle kunna vara möjligt att modifiera min nuvarande FreeForm. Det jag i så fall vill ha tag i är en pad att ha mellan schabrak och sadel. En pad med ordentlig kanal för ryggraden, och som jag kan fästa i sadelns ringar och få den att sitta stadigt på plats. Sedan kan jag ha ett vanligt schabrak under.
Mattes har ju ullpaddar med kanal, men jag gissar på att de är för korta, och så har de ju den där uppbyggnaden av ludd framtill, som då gör att manken inte går fri från tryck. Vet inte varifån man kan köpa dem till ett bra pris i Sverige.
Har kollat på denna hemsida: http://www.lammfelle.de/en/default.asp där de har Horsedreams paddar. Funderar på hur Absorber saddle pad är konstruerad, om den har kanal och hur lång själva padden är.
Sedan finns det något som heter Suber saddle pad http://www.davidahnequine.co.uk/ som visst är något som innehåller kork-granulat. Ska vara väldigt bra på att fördela tryck. Nackdelen är att de inte går att köpa från en svensk ÅF.

Ni som har riktigt breda hästar, ungefär som den jag har. Vad har ni för sadlar!? :)
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Jag tycker du ska sy en egen pad till din FreeForm. Eller två iläggsfodral som blir som två paneler. Sen kan du ha vanligt schabrak under.
Jag har en Sports Saddle och en Star Trekk endurance. ST kan bli väldigt breda och de har paneler så det går att använda med schabrak. Kika gärna in på kaupres hemsida.
// Linda
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Vi har ju träffats, var min häst bredare än din?? Minns vi provade en sadel som var för trång för "Snutt", men var det din häst som hade den eller minns jag fel? Snutt är ca en handsbredd över ryggen 17 vid manken o 20 cm övrigt mot länden. Med den Torsion Island-sadel jag har plus padd o inlägg under blir han jättebred, höftdödare.

Har även en Prestige Top Dressage till honom i bomvidd 37, den känns OK men tycker han fungerar bättre i bomlöst. Snutt är ca 4 cm överbyggd också o svängd rygg så då är Prestigen den bästa sadel för honom för tillfället.

Kan du ändra den sadel du har så det blir bra?? Lite händighet behövs ju.
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Nej, det var inte min häst som provade din sadel, tyvärr. Var det Pioneeren du tänker på?

Idag har jag provat en Griffin Cob Dressage XXW (utan Fish-systemet) som jag fått låna av en bekant. Innan jag provade den var jag ganska skeptisk efter att ha sett bomvidd XW på Hööks för några dagar sedan. Döm om min förvåning när jag fick känslan av att den lånade sadeln passade ganska bra.

Här är bilderna från dagen.
http://s6.photobucket.com/albums/y207/nephthys_19/Griffin Cob Dressage XXW/

Vad tycker ni?

Vid sadlingen var han inte särdeles misstänksam. Jag tyckte först dock inte att jag riktigt hittade rätt sadelläge, det tog inte stopp någonstans så att säga, men kanske berodde det på att denna sadel var rundare i bommen. Jag provade att flytta sadeln lite fram och tillbaka, gungade den från sida till sida. Till slut lade jag den där jag tyckte att det blev hyfsat och spände sadelgjorden.

Idag var pållen ganska trött pga värmen som kommit fort. Jag provade först att rida utan schabrak. Ändå var han pigg och öronen framåt när jag satt upp, hade ett par tre fingrar mellan manken och framvalvet. Kusen skrittade raskt på och tog lätt både trav och galopp. Jag red kanske ca 5-10 min fram och tillbaka längs grusvägen. Hoppade av och fotade. Jag hade en rätt bra känsla när jag red, både jag och hästen kändes nöjda. :)

Lite trist kanske med knarrandet från sadeln, det är väl svårt att komma ifrån, men över lag en trevlig sadel tycker jag.

Sedan provade jag med schabrak under för att se om det blev skillnad, men det tycker jag inte att det blev.

Det enda som är krångligt nu är att Hööks inte har just denna sadel i denna vidd. Har dock hittat den på Robinsons för £210 (strax under 3000 kr enligt forex). Jag måste dock kolla upp ifall den verkligen är ny och inte begagnad, och ifall det är en Griffin med nya Fish systemet eller utan det. Någon som har handlat från Robinsons förr?
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Jag tycker den ser på gränsen till smal ut. Mittpunkten i sitsen ser lite baktiltad ut? Blir det skillnad när du sitter i?
Ifs har väl griffin flexibal ortspetsar om jag inte missminner mig så de böjs ut. Det är oxå lätt att plocka ut lite stoppning framtill i fall det behövs för att få den lite vidare.
Jag har bara bra erfarenheter av Griffin. Mkt prisvärd och bekväm sadel. Knarret vänjer man sig med;)

/T
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

VA :devil: har du skitat ner min sadel........Det blir till att putsa på den ser jag :bow: :D
 
Sv: Provat sadlar - behöver hjälp

Nja, en vidare vidd så skulle nog sadeln ligga på manken när jag sitter i, tror jag, det var bara ett par, tre fingrar mellan. Just nu är kusen mycket fet också dessutom, tyvärr. Så smalare blir han förhoppningsvis framåt hösten.
Griffin-sadeln kändes balanserad när jag satt i den, fastän inte så djup som Wellingtonen.

Så här har ingen sadel hiitills legat på han. :) De andra har rört sig mer.
 

Liknande trådar

Dressyr Fick för några månader sen en sadel utprovad till en avmina hästar..... Nu har sadeln i fråga börjat släppa baktill och det könns...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 185
Senast: __Stilett__
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 345
Senast: fiaskrutt
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 222
Senast: caballus
·
Utrustning Har lånat hem två sadlar för att prova. Den ena, en Stubben 17"/31, passar inte alls då mina hästar är alldeles för raka i ryggen...
Svar
15
· Visningar
1 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp