Provisionsdebatt i Norge, vad tycker vi svenskar?

maka

Trådstartare
På flera siter kan man läsa den norska "nyheten" om att tränare tar provision vid försäljning:

Men vad tycker vi i Sverige? Är det vanligt med att tränare tar provision vid försäljning av hästar? Vem betalar provisionen? Vilket ansvar har den som förmedlar hästköp?

Jag tycker att det är rätt spännande frågor. Ibland kan jag tycka att det verkar vara rätt lättförtjänta pengar, en tränare får reda på att en häst är till salu, tipsar en elev - är det värt 10%? Vem ska betala?
 
Sv: Provisionsdebatt i Norge, vad tycker vi svenskar?

I mitt fall skulle det bli 77.000 i stället för 70.000 (min budget ligger ungefär där), och det skulle väl inte vara hela världen för en häst som min tränare verkligen tror att jag skulle passa i hop med. MEN som säljare hade jag nog inte tyckt att det känts lika kul, i så fall kunde jag ju själv fått 7000 extra.

Ju mer jag tänker på det, ju mer fel känns det faktiskt. När det handlar om pengar blir folk lätt giriga, och man vill kunna vara säker på att en person rekommenderar rätt häst, inte bara för att tjäna en extra slant. Dock litar jag helt och fullt på min nuvarande tränare så henne hade jag mer än gärna betalt de 10% extra till om det var så.

Lite rörigt, har jobbat för länge nu, hoppas ni hängde med! ;)
 
Sv: Provisionsdebatt i Norge, vad tycker vi svenskar?

Det föreligger en högst påtaglig risk för en allvarlig intressekonflikt/jävsituation... en seriös tränare bör inte sätta sig i den situationen av rent moraliska skäl, ska tränaren blandas in så bör detta ske på strikt konsultbasis och utifrån timdebitering hellre än någon form av provision.
 
Sv: Provisionsdebatt i Norge, vad tycker vi svenskar?

Det är mkt vanligt förekommande! Mer regel än undantag skulle jag vilja säja. Vanligt är att säljaren betalar provision till den som förmedlar hästen i detta fall då tränaren som får 10% av säljarens pris ut till kund på hästen.
 
Sv: Provisionsdebatt i Norge, vad tycker vi svenskar?

Jag har sålt en häst "dyrt"....

Jag sa att jag vill ha X antal kronor och ni får ta vad ni vill...
Det gjorde de... Med råge :o Men det visste jag inte om förrens vi sålt hästen, och att de (försäljaren) var så fräcka å pruta på vårt pris... Nu fick vi förvisso ganska bra betalt ändå, vi löste de så att förmedlaren köpte hästen av mej, så de sålde hästen vidare för den nya summan, i efterhand fick jag reda på att det jag fick för hästen var 2/3 av det de sålde den vidare för...

3 stycken (som jag vet) skulle ha provision på den 1/3 som de tog ut extra,
1 försäljaren, 2 kundens tränare samt 3 den som sett till att kunden och försäljaren träffades och ledde till köp.

Så jodå nog verkar man kunna göra pengar på "luft" i vissa fall...
 
Sv: Provisionsdebatt i Norge, vad tycker vi svenskar?

Ja, det svider.... Men hittar man inte den kunden själv så får man sätta ett lägsta pris som man själv är nöjd med och sen inse fakta att dom andra oxå tjänat på affären...I bland pga av att dom varit lite väl "fräcka" på att pruta mot säljaren....Det är ju inte riktigt Justa affärer tycker Jag!!! Intressant vore att veta vad som händer om hästen mot förmodan skulle bli reklammerad?

Vem står som säljare och vem bär ansvaret?
 
Sv: Provisionsdebatt i Norge, vad tycker vi svenskar?

Ja, det svider.... Men hittar man inte den kunden själv så får man sätta ett lägsta pris som man själv är nöjd med och sen inse fakta att dom andra oxå tjänat på affären...I bland pga av att dom varit lite väl "fräcka" på att pruta mot säljaren....Det är ju inte riktigt Justa affärer tycker Jag!!! Intressant vore att veta vad som händer om hästen mot förmodan skulle bli reklammerad?

Vem står som säljare och vem bär ansvaret?

I mitt fall står "försäljaren" som säljare och de är ett företag som sålde till ett annat företag... Så jag tror jag skulle gå helt fri. Hästen veterinärbesiktades självklart och röntgades både högt å lågt och blodprov togs mm (bara där kostnader på 20 000 nästan som jag "fick ta" mest för att det var enklast då köparen inte var från sverige)...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 955
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 904
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 829
Senast: Marita73
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp