Bukefalos 28 år!

Provloppssystem som funkar...

ghost

Trådstartare
Jag tänkte att jag skulle hjälpa vår styrelse i Amatörföreningen genom att researcha lite.

Vi får INGEN ordning på farten i våra provlopp - och den enda som har körlicens i styrelsen, han sitter i tornet och dömer provloppsdagarna så han kör inte själv.

Just nu har vi ett bötessystem för den som är först i mål när man kör för fort - 200 kr till cancerfonden. MEN det kan ju bli hur orättvist som helst om man inte är den som är skyldig till att det går fort av annan anledning än het häst?

Det är för övrigt samma problem på vardagarna i ordinarie provlopp där kuskarna blir avstängda 2 ggr om de kör för fort.

Vi har 3 klasser - 22, 25 och 30 + ett tvåårsrace som förberedelse för premie innan de är nere på 30-fart.
Ingen fri fart sista biten, ingen master.

Hur har ni det på övriga banor? Vad är bra? Vad är dåligt?
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Jag kör ju på två olika banor, närmaste när den är ok och hemmabanan under vintermånaderna.

På hemmabanan är det master i amatörernas provlopp. Det fungerar bra, man samlas och kommer överens om vem som är master innan. Klart det missas ibland men jag tycker tempot fungerar riktigt bra de (få) gånger jag varit med. I det snabbaste är det 22 till 500 kvar, sedan fri fart (tror jag), i övriga ingen fri fart alls. Tror det är 25 och 30.

Deras vanliga provlopp vet jag inte för ska jag vara med där måste jag ta ledigt hela dagen och det har inte varit nödvändigt. Har varit med två gånger för två år sedan och då var det jättebra men jag hade en häst som det inte gjorde något om det gick för fort så då var jag inte så känslig så det kanske inte alls höll tiderna.

På närmaste banan fungerar det rätt ok oftast vad gäller sluttiden. Den som kör för fort får höra det. Den generella uppfattningen är att tiderna ska hållas. Det som ofta händer i 25 är att första varvet går 30 och sista 20... Men man kan ju då gå fram och hålla uppe tempot om man hellre vill att det ska gå 25 jämn fart... Där finns det 30, 25 och 22 till 700 kvar, sedan fri fart.

En gång gick det 19,5 i 25 provloppet, han som hade ledningen fick verkligen veta att han gjort fel, skyllde på att han inte kunde hålla hästen men välj ett bakspår då! Han gör nog inte om det... Så irriterade alla var. Var nog tre stycken som frågat vad f**n han höll på med innan han kom av banan... Så det handlar ju om det accepteras också.

Det enklaste är väl att intervjua den som håller farten och försöka förstå varför han/hon kör 19 i 25 loppet och ta diskussionen om varför det är ett problem. Kommunikation löser ju oftast sådana problem, eller börja med master. Att vara master och inte kunna klockan är ju bara pinsamt så det vill väl ingen?
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

På romme har vi 200kr i böter till den som ligger i ledning och kör för fort + 2 veckors avstängning från provlopp
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Är det något nytt? När jag körde i vintras blev jag visserligen skyldig 200 spänn i böter, men avstängd blev jag inte.

Skitsamma, Ghost, tror faktiskt att det enda som gäller är böter, och som solros säger, inte ska man bli rädd för att det blir orättvist, har man en het häst kanske man inte ska lägga sig i ledningen, annars får man väl ta smällen.... Man kan ju testa olika former av avstängningar också, men jag vet inte om det fungerar...
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Är det något nytt? När jag körde i vintras blev jag visserligen skyldig 200 spänn i böter, men avstängd blev jag inte.


Om det är nytt har jag inte reagerat på, men vet att det var nån som fick förra lördagen, sen vet jag att folk fått det innan dess, kanske beror på hur mycket för fort man kör då? :confused:
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Var ju tvungen att kolla upp det ;) Avstängning tills bötesbeloppet erlagts, det är därför jag inte blev avstängd eftersom jag betalade direkt :)
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Jag gillar inte provlopp alls. Framför allt inte när man inte får köra sista 700-800 Har man inte häst nog till att springa lite fortare en bit efter 1,25 1,20 eller 1,35 resten anser jag att hästen inte är redo att gå provlopp. Kan säga att de provloppen som var fullsatta och ibland extra var 1,20 och 1,25 fri fart sista.

2åring provloppen vi körde brukade vara 1,40 hela vägen, Även ibland (mycket sällan då ingen ville vara med) körde vi 1,50 hela vägen med enbart de 2åringar som inte gått premie för lite grupp träning.

Vi hade böter på ½ KG kaffe till amatörstugan i 2årings provloppen.
Dock så¨körde man ju inte gärna 2åringarna med amatörerna, man körde hellre med proffsarna.
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Jag gillar inte provlopp alls. Framför allt inte när man inte får köra sista 700-800 Har man inte häst nog till att springa lite fortare en bit efter 1,25 1,20 eller 1,35 resten anser jag att hästen inte är redo att gå provlopp.
Menar du på fullt allvar att en tvååring på hösten som kan runt 22 full väg inte är mogen att få rutin på att gå i fält för att den inte orkar 15 sista 700 metrarna utan att bli riktigt trött?

Dock så¨körde man ju inte gärna 2åringarna med amatörerna, man körde hellre med proffsarna.
Jag tror ghost och hennens amatörklubb vill försöka förbättra amatörernas provlopp så att det går att köra i dem...

Amatörstugan du rereferar till är ju Åbys, och jag vet ungefär hur duren går där. Jag vet också vilka som driver opinionen där och de för väl knappst svensk travsport framåt om man säger så?
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Nja, det blir ju säkert någon häst kvar, men det är meningen att vi ska skära ner i alla fall nu, jag har blivit gravid igen och då vår första bara är halvåret och nästa är beräknad samma datum som hon föddes får det bli ett uppehåll, jag känner att jag helt enkelt inte kommer att orka med och sambon har ett heltidsjobb och det blir ju mörkt även den här vintern om kvällarna, men det är svårt att sälja häst så troligen kommer vi att behålla någon i alla fall...

För övrigt tycker jag inte alls att provlopp är onödigt... Anser nog att mycket av anledningen till att man ska köra provlopp är att hästen ska få träning i klunga, det är svårt att få det annars, och att man givetvis ska se om de är färdiga för start... Känner man sin häst kan man känna det även på ett jobb i 20-tempo...
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Menar du på fullt allvar att en tvååring på hösten som kan runt 22 full väg inte är mogen att få rutin på att gå i fält för att den inte orkar 15 sista 700 metrarna utan att bli riktigt trött?

Nu var det ju inte direkt 2åringar jag pratade om här ;)
2 åringarna som är så pass bra att de går provlopp brukade gå ut i 1.35/fri fart sista 800 loppen. slut tiderna brukar sällan hamna under 1,25-1,22 ändå.

Jag tror ghost och hennens amatörklubb vill försöka förbättra amatörernas provlopp så att det går att köra i dem...

Det förstår jag med, men att inte ha fri fart tar bort anledningen till provlopp i min mening. Att ha 1 lopp med krav på 1,25 i mål tex känns lite bättre, vi provade detta på Åby med och det var mycket sällan det var mer än 4-6 anmälda där.

Amatörstugan du rereferar till är ju Åbys, och jag vet ungefär hur duren går där. Jag vet också vilka som driver opinionen där och de för väl knappst svensk travsport framåt om man säger så?

Jo mycket kan sägas om Åby amatör förening men jag tycker inte det är så illa ändå. Trotts våran lilla maffia av gamlingar som styr ;)

Det var dock minst lika illa på Axevalla när jag var där om inte värre, där körde folk utan körlicens :grin:.
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Böter är väl ett system som många banor har(dock inte min,det kanske är synd),men har någon testat med belöningar?
Tex. en lunchkupong till stallfiket eller ett litet presentkort till hästshoppen till den som kör närmast idealtiden.
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Listigt att skapa en tråd och åka bort... :D

Det är väldigt skönt att "sitta utanför" och se debatten just nu eftersom man gärna blir lite hetare när man varit med i en snabbare körning själv och fått kritik. :p

Belöningssystemet låter ju som en kul grej men jag har en känsla av att det behövs fler i tornet om man ska hålla koll på varje hästs tid?

Även om tekniken gått framåt så kommer man då att behöva nån som skriver målordning och kollar tider, om vi nu kan få tider på resten av hästarna med det antal eldsjälar vi har?

Det verkar ju som om det funkar mer eller mindre bra på de flesta banor? Och mer eller mindre lika som hos oss? Färjestads proppar kändes lite annorlunda. Och bötessystemet var tydligt.

Tvåårsrejsen hos oss är inte förberedelse för tävling utan förberedelse för premie och därför tycker jag att de är super när det lullas runt i samma fart hela vägen. För visst kan man köra premie med en tvååring som kan lulla i jämnt tempo under 35. Om den nu inte tappar koncepten helt när det blir andra tvååringar runt om?

Det jag gillar hos oss är att vi är inte segregerade från proffsen utan det är lika villkor.
Det jag inte gillar är att tiderna hålls "så där" - det har hänt att de pullat upp den snabba provstarten till 29 första varvet och sen blåst på som fan andra till exempel. Visserligen hänger det ju på kusken också i de fallen - men blåsa en femhundring en bra bit under 15 med en häst som man kanske tänkt provloppa som förberedelse till start kan ju bli helt tokigt.

Intressant det blir när man ska försöka lista ut något som kan passa alla.
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Böter är väl ett system som många banor har(dock inte min,det kanske är synd),men har någon testat med belöningar?
Tex. en lunchkupong till stallfiket eller ett litet presentkort till hästshoppen till den som kör närmast idealtiden.

Ja travets grund inställning är ju att straffa och inte uppmuntra så det kan nog vara en bra idee tycer jag! :)
Dock så kräver ju detta med att alla är med på att man ska köra en viss tid.

Man skulle kanske prova att köra 1 lopp fri fart hela vägen 1 lopp med 1,25 sedan fri fart och ett lopp 1,35 hela vägen. Jag tror det ger "alla" eller dom flesta vad de vill.
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Jag tror i grund och botten att man ÄR inställd på att köra en viss tid när man anmäler.

Jag propagerar för fri fart sista 300 i snabbaste avdelningen. Då kanske man slipper buskörning i de andra?
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Man kan ju göra någon till enväldig domare och dela ut priset till den som anses gjort den kusk som anses gjort dagens bästa tempbedömingsprestation?
Sen får man inte glömma att publicera vinnarna på hemsidan ;).
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Ja det förstås... :D

Nu har ju vår hemsida sina brister även om vi börjat en stilla förändringsprocess. (Hur stilla den nu blir när jag är inblandad i något. :angel:)
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Jag tror i grund och botten att man ÄR inställd på att köra en viss tid när man anmäler.

Det är inte jag, jag vill köra så som hästen känns för dagen. Känner jag att hästen är hur bra som hellst kanske jag kör lite fortare till slut eller lägger mig i rygg på någon och har den känslan kvar. Allt beroende på dags form. Jag låser mig aldrig vid ett 100% fast tränings schema iaf inte vad det gäller tider ;).

Jag propagerar för fri fart sista 300 i snabbaste avdelningen. Då kanske man slipper buskörning i de andra?

Låter som en idee dock tycker jag att de 300 metrarna riskerar att bli bra mycket fortare än 700-800 kvar.
 
Sv: Provloppssystem som funkar...

Det är inte jag, jag vill köra så som hästen känns för dagen. Känner jag att hästen är hur bra som hellst kanske jag kör lite fortare till slut eller lägger mig i rygg på någon och har den känslan kvar. Allt beroende på dags form. Jag låser mig aldrig vid ett 100% fast tränings schema iaf inte vad det gäller tider ;).



Låter som en idee dock tycker jag att de 300 metrarna riskerar att bli bra mycket fortare än 700-800 kvar.

Känner jag att hästen är hur bra som helst kör jag en bra preparé på det hästen behöver träna på och anmäler till lopp! :D Lägger man sig långt bak kan man köra rätt fort utan att få böter. :idea: Och grejen med provloppen är ju att man anmäler till ett med given fart.

Jag vet inte - nu när vi har icke fri fart har jag varit med i ett lopp som avslutades 10,5 sista 500 - förra gången när jag var ute och fotograferade gick sista femhundringen i 22:an 12,0.
Så jag tror helt och hållet att det beror på de som sitter bakom och deras förmåga att köra inom regelverket.
 

Liknande trådar

Trav Efter start i Amatörföreningens provlopp i dag så började jag fundera på hur det funkar med farthållning och bestraffningar i provloppen...
Svar
10
· Visningar
1 239
Trav Hur går provloppen till på era banor? Har hört att det tillämpas en "Master-metod" på Bergsåker. Det innebär att man inte får köra om...
2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Ina79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp