Provocerad av Anna Wahlgren...

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Var inne på A.W´s hemsida och läste litegranna om bl.a sömn och sömnvanor hos bebisar. Hon skriver en hel del tänkvärda saker, men jag känner mig faktiskt lite provocerad och "tillrättavisad" på något sätt av hennes sätt att uttrycka sig ibland :mad: Hon rättfärdigar sig själv och sina metoder på ett vis som stör mig, som om det verkligen är det enda som skulle fungera, och det på det absolut bästa sättet för barnet. Om jag nu hittat ett annat bra sätt att få min bebis lugn och harmonisk, som gör att hon somnar på 5 minuter, det känns liksom som om det inte skulle räknas... :smirk:

Jag blir lite störd över dessa metoder i allmänhet, det känns som om bebisarna utsatts för nåt slags forskningsförsök, eller institutionsartat på nåt sätt. Som om föräldraskapet är nåt man klarar av endast om man följer mallar och olika utarbetade metoder. Som om inte vanligt folkvett skulle räcka?! Har vi blivit så industrialiserade att vi behöver recept och instruktionsböcker för allt? Hemskt isånafall! Vad hände med sunda idéer och värderingar?

Jag kan inte låta bli att fundera över hennes (Anna W´s) ord, läs dem själva här; http://www.annawahlgren.se/lathund.html och skriv vad ni tycker! :)
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Jag har reagerat likadant och även diskuterat med henne själv. Jag tycker att hon uttrycker sig väldigt bombsäkert och rätt ovetenskapligt om att ALLA barn behöver exakt lika mycket sömn och har samma behov. Alla barn MÅSTE sova 12 timmar sammanhängande från fyra månaders ålder annars kan de få damp och adhd och allt vad det är. Det pratas en himla massa om den livsviktiga sömnen.

Jag har ett barn som inte sover det minsta enligt bvc-normen men vi har inte det minsta problem med det. Han sover precis som är naturligt sömnmönster för små barn. Om man själv eller barnet inte mår dåligt av det så ser jag ingen anledning till att styra upp bara för sakens skull. Viktor ammar dessutom mellan 3 och 10 ggr per natt!!! :eek: Eftersom vi samsover och jag bara drar honom intill mig och sedan somnar om störs jag inte det minsta av det. Blir det ett problem tar jag tag i det då. Jag tror det finns myckt lite att vinna i längden på att forcera barnets utvecklingsstadier, för man ska inte tro att bara för att man genomgått kuren så är det klappat och klart för all framtid! Det kommer alltid nåt ivägen; tänder, sjukdom, utvecklingsperioder då sömnen ballar ur igen.

Dessutom vänder jag mig lite mot det religionslika: "Den här metoden funkar på ALLA barn, och gör den inte det så har man inte trott tillräckligt!" Känns fel att skuldbelägga föräldrarana om det nu inte skulle fungera av någon anledning.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Det behövs då vi inte längre har kontakten med generationen före för stöd och råd.
Men den behövs ju inte när allting fungerar, bara när det går åt skogen.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Lyllos, har du diskuterat med Anna Wahlgren, det vill jag också göra.

Jag trodde att små barn de diade och att det var mammor som ammade, men det kanske är så att även små barn ammar.
Vad vet jag?
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Inte_Ung skrev:
Men den behövs ju inte när allting fungerar, bara när det går åt skogen.

Det är ju det som är grejen... I princip blir man framställd som en barnmisshandlare om man inte lär barnet att somna själv i egen säng och sedan inte vakna alls på minst 12 timmar. Man "förvägrar sitt barn den livsviktiga sömnen".

Jag tror som du att det är jätteviktigt att kunna få stöd och hjlp när det är på väg åt skogen, men jag vänder mig å det bestämdaste mot det bombsäkra uttalande att ALLA barn har exakt samma behov och att det är AW:s sova-hela-natten-kur.

Till exempel har jag talat med flera som fått bröstmjölksproduktionen i olag när de begränsat nattamningarna, men hur man prioriterar beror på hur viktig amningen är och hur viktig sömnen är.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Man kan använda amma för båda sysselsättningarna :) Men jag tror att ursprungsanvändningen är som din definition.

Titta in på AW:s forum, där kan du nog få diskutera hur mycket du vill! :D Hon svarar där flera timmar om dagen. Du kan säkert också få maila om du vill diskutera, jag vet att hon gärna svarar på mail, främst om sömn då.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Wow, tjatta med Anna Wahlgren, det måste jag bara göra.
Oh så kul som jag skall ha.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

smulis27 skrev:
Det är ju det som är grejen... I princip blir man framställd som en barnmisshandlare om man inte lär barnet att somna själv i egen säng och sedan inte vakna alls på minst 12 timmar. Man "förvägrar sitt barn den livsviktiga sömnen".

Jag tror som du att det är jätteviktigt att kunna få stöd och hjlp när det är på väg åt skogen, men jag vänder mig å det bestämdaste mot det bombsäkra uttalande att ALLA barn har exakt samma behov och att det är AW:s sova-hela-natten-kur.
Så står det inte i boken.
Där står det bl.a. att man kan sova hela familjen i en hög, om man gillar det.
Och i den så är det NOGA poängterat att man skall göra som man själv trivs, men om man inte trivs så kan man ju ta hjälp av hennes metoder.

Jag gör som jag trivs, men använder boken när jag känner mig osäker eller inte trivs med hur det blir.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

smulis27 skrev:
Jag har reagerat likadant och även diskuterat med henne själv. Jag tycker att hon uttrycker sig väldigt bombsäkert och rätt ovetenskapligt om att ALLA barn behöver exakt lika mycket sömn och har samma behov. Alla barn MÅSTE sova 12 timmar sammanhängande från fyra månaders ålder annars kan de få damp och adhd och allt vad det är. Det pratas en himla massa om den livsviktiga sömnen.

Jag har ett barn som inte sover det minsta enligt bvc-normen men vi har inte det minsta problem med det. Han sover precis som är naturligt sömnmönster för små barn. Om man själv eller barnet inte mår dåligt av det så ser jag ingen anledning till att styra upp bara för sakens skull. Viktor ammar dessutom mellan 3 och 10 ggr per natt!!! :eek: Eftersom vi samsover och jag bara drar honom intill mig och sedan somnar om störs jag inte det minsta av det. Blir det ett problem tar jag tag i det då. Jag tror det finns myckt lite att vinna i längden på att forcera barnets utvecklingsstadier, för man ska inte tro att bara för att man genomgått kuren så är det klappat och klart för all framtid! Det kommer alltid nåt ivägen; tänder, sjukdom, utvecklingsperioder då sömnen ballar ur igen.

Dessutom vänder jag mig lite mot det religionslika: "Den här metoden funkar på ALLA barn, och gör den inte det så har man inte trott tillräckligt!" Känns fel att skuldbelägga föräldrarana om det nu inte skulle fungera av någon anledning.

Jag och Hannah har ungefär samma mönster som du och Viktor, utom att Hannah inte äter mer än 1-2 ggr per natt ( är det bra eller dåligt :angel: ) Det skiter jag i, för det funkar här hemma! Ska jag börja se problem som för mig inte finns, för att en person som fått 9 barn tycker att vi gör fel??! Sjukt enligt mig. Anna propagerar så starkt för små barn och deras skrik, ( där hon har många bra poänger) men verkar helt glömma att barn är individer även som 4 månader gamla :smirk: Och HUR ska man kunna följa hennes "minut-för-minut-schema" med sömn och ät tider :confused: Men gör man det inte och har ett barn som kinkar vid sömn eller måltid så får man ofelbart dåligt samvete för att man inte lägger ner tillräckligt med kärlek och engagemang i sitt barn... :smirk: Nä, jag tycker nog hon är ute och cyklar, jag.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Inte_Ung skrev:
Wow, tjatta med Anna Wahlgren, det måste jag bara göra.
Oh så kul som jag skall ha.

Säg till när du är på hennes forum och debatterar, då måste jag in och läsa :bump: :bump:

:)
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Inte_Ung skrev:
Men den behövs ju inte när allting fungerar, bara när det går åt skogen.

Men det är ju just då "när allt går åt skogen" som ger föräldrarna ÄNNU mer dåligt samvete när de läser Annas bok... :smirk: Då får de verkligen svart på vitt att de inte varit nog så kärleksfulla, för det bevisas endast genom att göra enligt henne! Och har man inte det så är det inte så konstigt att ungen inte sover eller skriker som besatt. Råd i all ära, men generalisera, det ger jag inte mycket för. Att så starkt gå in för t.ex egen säng för annars kommer det gå käpprätt åt skogen, det är ju nästan som smulis skrev, "snudd på fanatisk religion".

Har man problem med sitt barn av olika anledningar så är det inte fel att få tips, men för min del skule jag inte rekommendera A.W, för är det nåt som föäldrar i regel har i överflöd ändå, så är det dåligt samvete, och det behöver inte späs på.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Inte_Ung skrev:
Så står det inte i boken.
Där står det bl.a. att man kan sova hela familjen i en hög, om man gillar det.
Och i den så är det NOGA poängterat att man skall göra som man själv trivs, men om man inte trivs så kan man ju ta hjälp av hennes metoder.

Jag gör som jag trivs, men använder boken när jag känner mig osäker eller inte trivs med hur det blir.

Jag hade mycket nytta av boken när jag fick mitt första barn och Anna Wahlgren har mycket bra att komma med tycker jag. Jag har inte läst den nyaste utgåvan av boken och jag vet att en hel del reviderats kring detta med sömn. Tyvärr får i allafall inte jag den känslan du beskriver när jag sikuterar med henne eller läser på hennes forum...

Jag tror helt enkelt inte på att problematisera barns naturliga sömnmönster i onödan om man inte lider av det. Till AW:s fördel ska väl sägas att hon starkt kritiserar femminutersmetoden som BVC fortfarande prånglar ut som godis.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Jippo skrev:
Och HUR ska man kunna följa hennes "minut-för-minut-schema" med sömn och ät tider :confused: Men gör man det inte och har ett barn som kinkar vid sömn eller måltid så får man ofelbart dåligt samvete för att man inte lägger ner tillräckligt med kärlek och engagemang i sitt barn... :smirk:

Ja just det där har jag funderat jättemyckeet på när jag läst på hennes sömnforum. Jag skulle må uruselt av att behöva ha ett så strikt schema som man måste ha för att lyckas med metoden. Det är något jag bara skulle ta till om mitt barn behövde det. Så länge barnet mår bra skulle jag i första hand försöka få avlastning själv, fungerar inte det kan jag tänka mig att kanske gå in och styra sömnen hos barnet.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Jag skall lägga in en blänkare här när jag "drar igång" på AWs forum.

Sedan det där med dåligt samvete.
Jag har inte dåligt samvete, varför skulle jag ha det.
Om jag gör så gott som jag kan, så är det faktiskt gott nog.
Så det kan ju vara därför som jag gillar i alla fall boken.
Hon kan inte ge mig dåligt samvete, för jag fungerar inte så.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Jag håller med. Jag blir också störd över det diktatoriska framställandet, även om en del är tänkvärt. Vad är det som säger att hennes metoder är bäst och att alla andra har fel. "Barn tänker si och så, tar man upp dom när dom ska sova, då tänker dom så här". Det är vetenskapligt bevisat och vedertaget hur? Tänker på att ett skrikande barn som vill ha trygghet får bekräftelse på att det är farligt när man tar upp det (står något sånt på hennes sida), varför då? Man blir lite kränkt som förälder över det här pekpinneförfarandet, man är liksom dålig och har ett håglöst barn som inte får sova tillräckligt om man inte följer hennes strikta sömnmodell.

För oss har det löst sig helt naturligt. Ingen av oss har varit mogna att ta tjuren vid hornen förrän vi blev tvungna när dottern var 8 månader (hon klättrade då ur vår säng som hon brukade somna i), innan dess var hon alldeles för orolig på kvällarna. Vi gjorde en egen variant. Gick in jätteofta, tröstade och lugnade, gjorde om godnattrutinen och gick ut. Det tog en stund första dagarna, men efter en vecka behövde man bara gå in en gång, och hon somnade på i genomsnitt 5 minuter. Nu sover hon sedan länge 12 timmar, och somnar oftast om själv om hon vaknar.

Rumpbuffning har aldrig funkat på henne, men jag kanske borde gått en kurs hos AW istället, så jag lär mig att lägga mitt barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Inte_Ung skrev:
Hon kan inte ge mig dåligt samvete, för jag fungerar inte så.

Nej inte mig heller, för jag fungerar inte heller så, men tusen, tusen andra nyblivna och osäkra föräldrar, varav jag mött många på olika föräldraforum på sistone, fungerar så. Tyvärr. De lyssnar hellre på BVC:s ofta helt idiotiska råd om amning och vikt och sömn än på sitt eget barn. Och de lyssnar på de glassiga gravititets- och föräldramagasinen och på Anna Wahlgren, som ju är en stor auktoritet.

Mammor som vill amma sina barn får ingen hjälp med de bröstproblem som kan uppkomma och sitter gråtande med såriga, varande bröst och en skrikande bebis och har dåligt samvete. Jag tycker inte man behöver lägga mer press på föräldrar än så. Speciellt behöver man inte säga till folk att de skadar sina barn om de inte sover 12 timmar i sträck.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Jag undra om det dåliga samvetet är knutet till hur amningen fungerade?

Jag har haft massor av mjölk och alltid varit säker på att bebisarna har varit mätta.
Kan det hänga ihop med att jag nästan aldrig har dåligt samvete för barnen?

Jag har inte varit förskonad från bröst-problem, för mycket mjölk är också mycket smärtsamt.
Men jag har varit förskonad från att behöva vara orolig över barnet.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Hej!

Jag är varken småbarnsförälder eller förälder överhuvudtaget men jag blev så nyfiken på hennes s.k. metoder att jag var tvungen att gå in och läsa.

Till min bestörtning fick jag läsa allt hon skrivit om "vagning", där man skulle skjuta iväg barnvagnen och sen med ett knyck dra den tillbaka. Vad är detta? Är det meningen att man ska slå sina barn tills de somnar kan hon väl lika gärna använda ett basebollträ!? :mad: Så gör man inte mot en liten bebis, inte mot något barn! Så det så!

//Karin, icke småbarnsförälder men som ändå har en åsikt :banana:
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Om vagning: Faktum är att de flesta barn blir lugna av detta. Det är inte frågan om att slå barnen på något vis utan att sätta dem i rörelse. Vagningen tycker jag inte är det tveksamma i sammanhanget.
 
Sv: Provocerad av Anna Wahlgren...

Meningen är att man skall efterlikna känslan barnet har i mammas mage när mamma går omkring.
Bebisar i magen sover ju bäst när man går omkring, och vaknar när man sätter sig.

Har du vaggat många barn till söms i barnvagn?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 226
Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 927
Senast: Zephira
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 603
Senast: Enya
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp