Provocerande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det händer ganska regelbundet att jag rekommenderar yoga till folk. En del tycker det är provocerande. Ursäkta, men jag kan inte låta bli. Det är ingen slump att jag gör det och jag har ingen egen vinning i att göra det heller. Med de erfarenheter och de kunskaper jag har i bagaget är det så svårt att låta bli att rekommendera något som man genuint vet är bra. Jag känner att jag faktiskt vore lite taskig om jag undanhöll det för folk.

Jag jobbar på ett yogaföretag. Genom mitt jobb kommer jag dagligen i kontakt med hur yogan fungerar och jag får regelbundet höra om hur yogan har hjälp olika personer med olika typer av problem av både fysisk och psykisk karaktär. Till detta har jag även min egen erfarenhet, vilket jag inte kan säga annat om än att det har varit en wow-upplevelse.

Jag har hört Mandella Bjerking-Raeder föreläsa. Hon var gravt ätstörd och hade självskadebeteende. Det var en mycket stark berättelse hon delade. Idag är hon frisk, men säger själv att hade det inte varit för yogan, så hade hon varit död idag.

Per Söder led av migrän. Det hade han haft sedan han var 2 år gammal och rätt sannolikt hade han ärvt problemet. Han knaprade piller av alla de slag, utvecklade resistens mot medicinerna och fick öka doserna hela tiden. När han började med yoga försvann hans problem.

En av mina f.d. grannar hade också migrän. Den var hormonell och hon hade ärvt problemet. När jag träffade henne och hon berättade om hur yogan hade befriat henne från problemet hon dragits med i hur många år som helst, var hon fullständigt lyrisk. Det gick inte att missa hur extatisk hon var.

En annan person, Christina Bäckmar, var svårt hjärtsjuk och åkte in och ut från sjukhus. Hon var inlagd stup i kvarten. När hon började med yoga upphörde skytteltrafiken till och från sjukhuset.

En del av dem jag kommit i kontakt med har varit deprimerade. I ett fall var det en ganska envis depression. Yogan har löst detta för dem.

Jag sorterar också en del jobbmejl. Vid ett tillfälle var det en kvinna som skrev till oss och berättade att hon var bipolär. Tack vare yogan mådde hon nu så bra att hon hade kunnat sluta med sina mediciner.

En annan kvinna hade fått bukt med sina sköldkörtelproblem.

Och så är det utbrända som med yogans hjälp kommer tillbaka betydligt snabbare än förväntat. Min chef som brakade i väggen med buller och bång och som i princip blev en levande grönsak, kom tillbaka i en rasande fart med yoga. Läkarna hade sagt att hon nog skulle vara sjukskriven i 5-6 år. Det blev inte så. 18 månader efter diagnosen startade hon sitt företag.

Och så jag själv då. Jag var ganska hopplöst fast i panikångest och bara att gå in i en matvarubutik var en utmaning för mig. Åren gick och inget tycktes bita på problemet. Till slut föreslog min läkare att förtidspension kunde vara ett alternativ för mig. Tja, så blev det inte. Jag mår jäkligt bra idag.

Förutom alla personliga berättelser jag kommer i kontakt med, så kommer jag även i kontakt med forskning som görs på yoga, och som tydligt visar yogans välgörande effekter. Hjärtpatienter gynnas av yoga. Cancerpatienter likaså. Och personer med ryggproblem blir också hjälpta. Även krigsskadade med ptsd blir hjälpta. Och det bara fortsätter att komma mer och mer information och fakta om att yogan hjälper och vad som händer i kroppen vid yoga.

Alltså, det är svårt att hålla klaffen om detta, även om en del blir provocerade. Givetvis rekommenderar jag inte yoga som ersättning för annan vård utan som ett komplement. I en del fall kan dock yogan vara det enda som behövs. Det är liksom helt beroende av vilken typ av problem det rör sig om.

En del blandar ihop yoga med religion. De får det helt enkelt om bakfoten. Yogan är minst 5000 år gammal. Den äldsta religion vi har, hinduismen, är som mest 4500 år gammal. Yoga i sig innehåller ingen religion, däremot innehåller en del religioner yoga. Det är en markant skillnad. Religioner snurrar gärna till det med budord, gudar, demoner och vad de nu kan hitta på. Det gör inte yogan.

Yogan påverkar vårt känsloliv på ett positivt sätt. Det kan rent av skapa en wow-upplevelse man inte trodde existerade, för att det är så annorlunda mot allt man upplevt tidigare. Jag hade en sådan upplevelse för ungefär ett år sedan. Det var mycket behagligt. Ett halvår senare berättade jag om detta för min chef som är insatt i vad som händer vid yoga. Hon har ju själv upplevt detta, mer än en gång dessutom och flera dagar i rad. Därför visste hon direkt vad det var jag pratade om när jag beskrev händelsen och hon kunde också förklara vad det var som hände, ur ett yogiskt perspektiv. Oavsett hur man förklarar vad som händer när man upplever det här, så är det en stor förändring i medvetandet och det är mycket befriande.

Att göra yoga är att utvecklas. Utveckling innebär förändring. Förändring kan vara skrämmande. Man vet vad man har men inte vad man får, även om det i slutändan blir bättre. En del kämpar på mot förändringen allt vad de kan, andra rider ut den och tar sig igenom de processer som kan uppstå. Jag föredrar det senare. Belöningen blir så mycket större.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu ringde min gamla arbetsförmedlare, den som kurator skrev till igår och hen svamlade något om att det är så här det fungerar. När man...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 125
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok ... Och fortsatte gjorde du. Som en vålnad smög du längs väggarna i många år och ansträngde dig för att liksom smälta in i tapeten. Och...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp